Nieuwe MÉGANE R.S. TROPHY-R:

Renault MÉGANE R.S. TROPHY-R lietop de Nordschleife een nieuwe recordtijd (07’40”100) optekenen in de categorie van de voorwielaangedreven seriemodellen en bevestigt zo de passie voor uitdagingen en prestaties die Renault Sport al vijftien jaar cultiveert met Mégane R.S..

  • Net als Mégane R.S. Trophy beschikt Renault MÉGANE R.S. TROPHY-R over dezelfde motor van 300 pk. Hij dankt zijn prestatiewinst dan ook uitsluitend aan zijn (tot 130 kilogram) lagere gewicht, zijn verbeterde stroomlijn en de radicalere versie van zijn onderstel.
  • Renault MÉGANE R.S. TROPHY-R zal nog voor eind 2019 op de markt worden gebracht in de vorm van een beperkte reeks met een oplage van enkele honderden exemplaren.
  • Renault Sport steunt daarvoor op een partnerschap met specialisten die stuk voor stuk bekend staan als de referentie in hun discipline: Akrapovič, Brembo, Bridgestone, Öhlins en Sabelt.

Afspraak op 24 mei in Monaco waar hij in de marge van de Grote Prijs Formule 1™ voor het eerst fysiek wordt voorgesteld in de handen van Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg, de piloten van het Renault F1 Team!

Volgens de traditie van Renault dankt deze nieuwe generatie van MÉGANE R.S. TROPHY-R zijn prestaties niet alleen aan zijn vermogen want zijn 300 pk sterke motor is identiek aan die van Mégane R.S. Trophy, die begin 2019 werd gelanceerd. MÉGANE R.S. TROPHY-R werd net als een racewagen ontwikkeld in een erg korte tijdspanne en door een klein, toegewijd en erg flexibel team dat zich concentreerde op drie assen: een maximale gewichtsdaling (tot 130 kilogram exclusief opties in vergelijking met Mégane R.S. Trophy), een geoptimaliseerde stroomlijn en een radicalere versie van het onderstel.

Het resultaat laat er geen twijfel over bestaan: op 5 april 2019 liet MÉGANE R.S. TROPHY-R een nieuw absoluut record voor voorwielaangedreven seriemodellen optekenen op de Nordschleife van de Nürburgring, een wereldwijde erkende scheidsrechter op het gebied van sportieve prestaties. Hij haspelde de 20,832 km af in 07’40”100 en de 20,832 km van de volledige officiële ronde in 07’45’’389.

De verhouding tussen Mégane R.S. en de ‘Ring’ houdt al meer dan tien jaar stand. Ze gaat terug tot 2008 toen Renault Mégane R.S. R26.R voor het eerst een record neerzette in de categorie van de voorwielaangedreven seriemodellen: 8’17. Die tijd werd drie jaar later (2011) verpulverd door de tweede generatie van Mégane R.S. in zijn Trophy-versie, bestuurd door Laurent Hurgon, piloot en afsteller van de wagen: 8’07’’97. In 2014 dook hij voor het eerst onder de kaap van de 8 minuten (7’54’’36) met de Trophy-R-versie van Mégane III R.S. Hij tekende ook voor het jongste record van MÉGANE R.S. TROPHY-R, met een jachtige ronde waarin het steeds moeilijker wordt om nog een seconde te winnen.

MÉGANE R.S. TROPHY-R zal nog voor eind 2019 op de markt worden gebracht in de vorm van een beperkte reeks met een oplage van enkele honderden exemplaren.

Op 24 mei 2019, de vrijdag die voorafgaat aan de Grote Prijs Formule 1™ van Monaco, zal MÉGANE R.S. TROPHY-R voor het eerst worden voorgesteld aan het publiek in de handen van Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg.

Renault Sport deed een beroep op bevoorrechte partners: Akrapovič voor de uitlaatlijn, Brembo voor de remmen Bridgestone voor de banden, Öhlins voor de schokdempers en Sabelt voor de kuipstoelen.

Renault Sport: uitgesproken competitie-DNA

De in serie gebouwde sportwagens, die door Renault Sport worden ontworpen en ontwikkeld, zijn de vrucht van 120 jaar competitie-ervaring en 40 jaar Formule 1™-engagement. Zo heeft het Renault Sport-gamma recht op technologieën die rechtstreeks afkomstig zijn uit de competitie en die zijn ontstaan door de nauwe samenwerking tussen de ingenieurs van Renault Sport Cars en Renault Sport Racing. Bovendien laat Renault Sport al zijn evenementen, zoals de R.S. Days, baden in de autosportsfeer.

Over Renault

Renault, wereldwijd het grootste Franse merk, wordt verdeeld via bijna 12.000 verkooppunten in 134 landen. Al 120 jaar lang vergemakkelijkt Renault het leven van zijn klanten. Een sensueel en warm design, Europees leiderschap op het gebied van elektrische wagens of autosportengagement: het merk wordt dag na dag gedreven door passie.