Na KP 12: Een bewogen ochtend

Renties Ypres Rally 2019

Na KP 12: Een bewogen ochtend
 

De eerste lus van de tweede etappe van de Renties Ypres Rally 2019 bleef trouw aan de Ieperse traditie: er gebeurde weer heel wat. 

Martin McCormack, volop in strijd voor de leidersplaats voor het Brits kampioenschap, ging op de eerste proef van de baan met zijn Skoda Fabia R5. Een goede zaak voor Matt Edwards en Tom Cave, maar de leider in de tussenstand van het Brits kampioenschap had op zijn beurt problemen op de volgende proef, de langste proef van de wedstrijd in Westouter-Boeschepe. Cave reed lek en brak een velg, waardoor hij een vijftigtal seconden verloor op de Ford-rijder. Edwards, 6de algemeen, heeft ondertussen bijna een minuut voorsprong. Hij kan een goede zaak doen voor zijn nationaal kampioenschap als hij die positie vast kan houden. 

Een ander slachtoffer was Kevin Demaerschalk (Citroën C3), die bijna 8 minuten verloor door een schuiver op de 21 km van Westouter-Boeschepe. Hij zakte van een knappe 6de plaats terug naar een plaats buiten de top 20…

Vooraan bleef Craig Breen controleren met zijn VW Polo. Met twee snelste tijden, heeft hij zijn voorsprong nog eens met een tiental seconden vergroot op Kevin Abbring, die ook een snelste tijd reed. Kris Princen verloor nog eens 15″ op de leider. Sébastien Bedoret staat op meer dan een minuut en hij wordt gevolgd door merkgenoot Freddy Loix, die 24″ verder staat. Door de verschillende wedstrijdfeiten van deze ochtend en een betere set-up van zijn Volkswagen, is Davy Vanneste opgerukt naar de 7de plaats. Pieter-Jan Michiel Cracco is de top 10 ingedoken, voor Tom Cave.
 
Ook de Porschisten rukken op. Jochen Claerhout moest opgeven met een gebroken versnellingsbak op KP 11. Timothy Van Parijs is bij de Porsches nog altijd leider met 35″ voorsprong op Frédéric Delplace. Claudie Tanghe volgt op een minuut. 

In R2 is James Williams opgerukt naar de 19de plaats algemeen. Hij staat nog altijd een vijftiental seconden voor Timo van der Marel met zijn Opel Adam R2. 
 

FRIDAY 28/06

SS NAME DISTANCE SCRATCH TIME LEADER
SS1 Zonnebeke 9.48 km Abbring (1) 4’48″30 Abbring
SS2 Hollebeke 8.50 km Abbring (2) 4’50″10 Abbring
SS3 Mesen 7.67 km Abbring (3) 4’01″30 Abbring
SS4 Wijtschate 12.35 km Breen (1) 6’02″30 Breen
SS5 Kemmelberg 13.09 km Breen (2) 7’08″40 Breen
SS6 Hollebeke 20.25 km Breen (3) 4’47″50 Breen
SS7 Mesen 7.67 km Abbring (4) 3’59″60 Breen
SS8 Wijtschate 12.35 km Breen (4) 5’58″20 Breen
SS9 Kemmelberg 13.09 km Breen (5) 7’06”50 Breen

SATURDAY 29/06

SS NAME DISTANCE SCRATCH TIME LEADER
SS10 Dikkebus 1 12.53 km Breen (6) 6’39″40 Breen
SS11 Westouter-Boeschepe 1 20.33 km Breen (7) 11’22″90 Breen
SS12 Zillebeke 1 14.37 km Abbring (5) 7’54″70 Breen
SS13 Langemark 1 8.65 km
SS14 Reninge 1 11.82 km
SS15 Vleteren 1 10.87 km
SS16 Watou 1 14.02 km
SS17 Dikkebus 2 12.53 km
SS18 Westouter-Boeschepe 2 20. 33 km
SS19 Zillebeke 2 14. 37 km
SS20 Langemark 2 8. 65 km
SS21 Reninge 2 11. 82 km
SS22 Vleteren 2 10. 87 km
SS23 Watou 2 14. 02 km

Classification after SS12

  1. Breen-Nagle (VW Polo GTI R5-2), 1:14’46″70 ; 2. Abbring-Hosten (VW Polo GTI R5-7), + 35’60″ ; 3. Princen-Eelbode (VW Polo GTI R5-1), +43″80 ; 4. Bedoret-Walbrecq (Skoda Fabia R5-6), +1’14”70 ; 5. Loix-Tsjoen (Skoda Fabia R5-10), + 1’38″40 ; 6. Edwards-Walsh (Ford Fiesta R5-3), +1’57”90 ; 7. Vanneste-D’Alleine (VW Polo R5-12), + 2’15″30 ; 8. Verschueren-Prévot (Skoda Fabia R5-46), +2’30″40 ; 9. Cracco-Vermeulen (Skoda Fabia R5-14), + 2’38″50 ; 10. Cave-Bowen (Hyundai i20 R5-5), 1st BritishRC, + 2’49″80 ; … 13. Van Parijs-Heyndrickx (Porsche 997 GT-30), 1st NGT, + 5’44″00 ; …

Facts

SS 10 – McCormack : off the road (retired)

SS 11 – Demaerschalk : off the road

SS 11 – Cave : poncture & broken wheel

Best performers 

Breen : 7 ; Abbring : 5.

Leadership

SS1-3 : Abbring ; SS4-12 : Breen.