110 jaar ongeëvenaarde geschiedenis

Alfa Romeo: 110 jaar ongeëvenaarde geschiedenis

  • Op 24 juni viert Alfa Romeo zijn 110-jarige geschiedenis, waarin het merk alle behoeften van automobilisten vervulde en hun emoties inspireerde.
  • Ter gelegenheid van die verjaardag heeft het Centro Stile van Alfa Romeo een nieuw logo ontworpen. De ‘110’, die trouw blijft aan de meest iconische elementen van het merk, vertaalt de overgang tussen verleden en toekomst op dynamische wijze in een grafische weergave.
  • De feestelijkheden in het Museo Storico zullen diverse evenementen in de kijker zetten, zoals de Mille Miglia en het Goodwood Festival of Speed. De verjaardag van Alfa Romeo is ook een grote dag voor de talloze fans van het merk, of ze nu diehard Alfisten zijn of niet.
  • Er zullen eveneens diverse publicaties worden uitgegeven om de voornaamste momenten uit de 20e-eeuwse en 21e-eeuwse geschiedenis van Alfa Romeo te illustreren.
  • Alfa Romeo is een vaste waarde in de wereldwijde autogeschiedenis. De constructeur veroverde niet alleen de harten van zijn fans, maar ook die van alle andere autoliefhebbers.

Op 24 juni 2020 viert Alfa Romeo een nieuwe en prestigieuze mijlpaal: de 110e verjaardag van een merk dat zich steeds heeft onderscheiden door zijn technologische innovaties, sportieve successen en memorabele creaties op vier wielen. Om dat te vieren, heeft het Centro Stile Alfa Romeo een nieuw logo ontworpen, dat niet alleen op de wagens zal worden aangebracht, maar ook alle merkinitiatieven tijdens de evenementen in 2020 zal sieren.
Het is uiteraard niet haalbaar om alle activiteiten en vieringen van zo’n belangrijke verjaardag op een enkele datum te concentreren. Daarom zal het merk zijn vele fans en andere liefhebbers verrassen met een uitgebreide kalender van evenementen. En er is meer. Gloednieuwe publicaties zullen ook de minder bekende aspecten van Alfa Romeo belichten, met standpunten van buiten de autowereld op een brede waaier van gebieden: trivia, anekdotes en meer over de historische en maatschappelijke ontwikkeling van Italië. De geschiedenis van Alfa Romeo is namelijk sterk verweven met die van de grootste Italiaanse geniën en belichaamt het karakter van het merk, alsook zijn overbekende technische en artistieke erfgoed.

Het nieuwe ‘110 Alfa Romeo’-logo

Als eerbetoon aan de 110e verjaardag van het merk heeft het Centro Stile Alfa Romeo een specifiek logo ontworpen dat ons vermogen om technologie, rijplezier en schoonheid te verenigen, samenvat.
Net zoals bij het logo ter ere van het honderdjarig bestaan vormt het getal zelf het logo. De twee ‘enen’ worden weergegeven in een perspectief dat de transitie van verleden naar heden weerspiegelt en zijn hoogtepunt bereikt in de nul.
In die nul vinden we een van de meest typerende en herkenbare elementen van het Alfa Romeo-logo: de ‘Biscione’. Onderaan wordt de cirkel compleet gemaakt met de jaartallen 1910-2020 als verwijzing naar het oprichtingsjaar en dit jaar.
Samen blazen de cijfers en de iconische vorm het onmiddellijk herkenbare, sobere merk leven in, net zoals elke auto met het Alfa Romeo-logo dat doet.

Het Museo Storico Alfa Romeo, het centrum van de feestelijkheden

Er is slechts een mogelijke locatie voor zo’n belangrijk evenement: op 24 juni ontvangt het Museo Storico Alfa Romeo zowel clubs als fans. De prestigieuze ruimte voor de belangrijkste creaties van het merk vertegenwoordigt een tastbare brug tussen de verschillende tijdperken en generaties. Iedereen kan er zijn passie uiten en delen door 110 kaarsjes uit te blazen.
Fans krijgen rond die datum tal van gelegenheden om de verjaardag van het merk te vieren en om terug te keren in een glorieus verleden dat voortdurend naar de toekomst kijkt.

De passie voor Alfa Romeo op de grote autofestivals

Alfa Romeo was altijd al de spil van belangrijke evenementen op de sport- en autokalender. Zo heeft het merk een hechte band met de Mille Miglia, die jaar na jaar wordt versterkt in termen van wedstrijden, zeges en populariteit. Vorig jaar eindigde Alfa Romeo zelfs twee keer op het podium door ook de Sponsor Team Trophy op zijn naam te schrijven. Het is al een hele belevenis om pareltjes zoals de 6C 1500 SS uit 1928 en de 6C 1750 Zagato en 6C 1750 SS Young uit 1929 op de meest evocatieve wegen en locaties in Italië te zien. Maar van 13 tot 16 mei is ter gelegenheid van de 110e verjaardag van het merk ook de ‘Red Arrow’ te zien op het circuit van Brescia-Rome-Brescia, waar niet te missen feestelijkheden plaatsvinden in de aanloop naar de historische wedstrijd.

Ook het befaamde Festival of Speed, een evenement van wereldniveau voor alle liefhebbers van vierwielers, dat van 9 tot 12 juli plaatsvindt in Goodwood, heeft enkele verrassingen in petto. Alfa Romeo is namelijk eregast van het Festival en zal worden gehuldigd in het park rond Goodwood House en tijdens de legendarische klimkoers.
Deze en tal van andere evenementen in dit feestjaar zullen elk op hun manier bijdragen tot de consolidatie van de legende rond het merk en tot het enthousiasme van automobilisten die niet alleen beslissen om plaats te nemen aan het stuur van een mechanische creatie die geheel in het teken van rijplezier staat, maar ook om hun passie te verzadigen.
Van 1910 tot 2020 heeft ons traject de internationale aantrekkingskracht van ons merk gecombineerd met motoren, technologieën, adrenaline, geschiedenis en rijplezier: de verjaardag van Alfa Romeo is dan ook voor iedereen een grote dag.

Written By
More from Alain Mervilde

SRX Cup: een geslaagd debuut onder een stralende Nederlandse zon

De eerste race van het tweede seizoen van de SRX CUP vond...
Read More