DE CLIO RALLY4: EEN GEBOREN WINNAAR

Een jaar nadat de Clio Rally5 voor het eerst in een wedstrijd te bewonderen viel, stellen de klanten-sportafdelingen van Viry-Châtillon en Dieppe nu de Clio Rally4 voor. Een bolide die zonder compromis werd ontworpen, om zo de krachtigste tweewielaangedreven auto van zijn categorie te worden. Het nieuwe model wordt in het kader van de Rally van Monte Carlo (21-24 januari) aan het grote publiek voorgesteld.

Na de successen van de in 2019 voorgestelde Cup-, RX- en Rally5-versies gaat de klanten-sportafdeling volop verder met de ontwikkeling van sportieve versies van de vijfde generatie van de Renault Clio.

Tot in het detail

De Clio Rally5 wil in de eerste plaats een voor iedereen toegankelijke racebolide zijn. De Clio Rally4 gaat dan weer voor de absolute top in de categorie van de tweewielaangedreven wagens.

Het technische reglement van beide categorieën is uiterst strikt. De Clio Rally5 en Clio Rally4 delen dan ook enkele eigenschappen: hetzelfde chassis (gebaseerd op de Clio R.S. Line), dezelfde uiterst moderne veiligheidselementen (zoals de Sabelt kuipzetels) en dezelfde brandstoftank, pedalbox, stuurkolom en motorsteun.

Ondanks die gelijkenissen zijn beide auto’s toch danig verschillend. De teams in Viry-Châtillon en Dieppe hebben immers alles uit de kast gehaald en het reglement tot in de details uitgevlooid om van de Clio Rally4 een succesvolle bolide te maken.

Onder de motorkap schuilt een krachtbron die met één belangrijk doel werd ontwikkeld: prestaties. De TCe viercilinder zestienklepper van 1330 cm3 werd grondig onder handen genomen. Zo werd er een nieuwe turbo ontwikkeld, naast nieuwe zuigers en nieuwe drijfstangen. Het motorblok, nog steeds aan een SADEV-versnellingsbak gekoppeld, zag ook zijn koppel verbeterd. Het vermogen werd opgedreven naar 215 pk, en tegelijk werd er ook al geanticipeerd op de restrictor die binnen afzienbare tijd in het technische reglement van de FIA Rally4-categorie zal worden opgenomen.

Ook andere mechanische onderdelen werden aangepakt, wat een optimale combinatie van prestaties en betrouwbaarheid oplevert. Zo beschikt de Clio Rally4 niet alleen over PFC Brakes competitieremmen, maar ook over hoogtechnologische en regelbare schokdempers van BOS Suspension.

Uitvoerig getest

Na de eerste lockdown werd een intens testprogramma afgewerkt, waarbij door ervaren rijders als Stéphane Sarrazin, Bryan Bouffier, Jean-Sebastien Vigion en Manu Guigou meer dan 5.000 kilometer werd afgelegd.

Al heel snel loste de Clio Rally4 alle verwachtingen in. De ontwikkelingsrijders waren in de wolken over de prestaties en de betrouwbaarheid van de wagen. Ze prezen vooral de kwaliteiten van het chassis en de motor, het hoge veiligheidsniveau van de auto en de opmerkelijke efficiëntie van de Clio Rally4.

Net zoals de Clio Rally5 vorig jaar mag de Clio Rally4 nu zijn eerste publieke optreden maken in het kader van de Rally van Monte Carlo. Daar is de wagen in handen van Florian Bernardi, met de Clio Rally5 Frans vicekampioen op onverhard bij de tweewielaangedreven auto’s, en zijn corijder Victor Bellotto.

De ClioRally4 wordt ingezet als nulwagen, en is zo de laatste bolide die amper tien minuten voor de WRC-toprijders over de beroemde bergwegen van de openingsmanche van het FIA wereldkampioenschap rally zal scheuren.

Ideale wapen voor jonge talenten

Ondertussen wordt in samenwerking met de Fédération Internationale de l’Automobile  de FIA Rally4-homologatieprocedure van de Clio Rally4 verder gezet. Dat proces zou voor het begin van de maand april moeten zijn afgerond, waarna de eerste wagens kunnen worden geleverd. Al in de lente zullen de eerste Clio’s Rally4 in Frankrijk, Spanje en Italië in wedstrijden worden ingezet.

Naast het opstarten van talrijke privé-programma’s wordt er met de Clio Rally4 ook een synergie met de verschillende nationale en regionale Clio Trophy’s op poten gezet. Zo worden de beste Junior-rijders van het seizoen 2021 beloond met een officieel programma aan het stuur van een Clio Rally4. De ideale manier om jonge rallytalenten een duwtje in de rug te geven en tegelijk overal om de zege te strijden.

Benoît Nogier, commercieel directeur racing bij Renault Sport Racing: Dankzij onze sterke band met de Automobile Club de Monaco kunnen we onze Clio Rally4 tijdens de Rally van Monte Carlo aan het grote publiek voorstellen, iets waar we ontzettend naar uitkijken. De Clio Rally4 is een wagen die zonder enig compromis werd ontwikkeld en die maar één doel heeft: de beste tweewielaangedreven bolide uit zijn categorie worden. We zijn ontzettend tevreden over de manier waarop de wagen kon worden ontwikkeld. Alle rijders die bij het testproces betrokken waren zijn het er over eens dat de auto tegelijk krachtig en plezierig om rijden is. We zijn er dan ook van overtuigd dat de Clio Rally4 over alle troeven beschikt om in regionale, nationale en internationale rally’s de referentie te worden, zowel op asfalt als onverhard. We kunnen haast niet wachten om de auto op de legendarische chronoritten van de Monte Carlo in actie te zien. Daarna wordt het uitkijken naar de homologatie en de eerste wedstrijdmeters van de Clio Rally4.”

Technische steekkaart

  • Chassis
    • Basis: Clio RS Line
    • Koetswerk: Stalen monocoque met gelaste rolkooi
    • Voortrein: Pseudo McPherson
    • Achtertrein: Trein in H-vorm
    • Ophanging: BOS Suspension schokdempers met drievoudige afstelmogelijkheid en hydraulische stop
  • Motor
    • Type : 1.3 TCe Renault – 4 cilinders – 16 kleppen
    • Turbo: Borg Warner – Restrictor 30 mm
    • Koeling: afgeleid van seriemodel
    • Voeding: directe inspuiting
    • Vermogen: 215 pk
    • Koppel: 350 Nm
    • Max. toerental: 6500 t/min
    • Elektronica: Life Racing
    • Brandstof: standaard SP98
  • Afmetingen
    • Lengte – breedte – hoogte (mm): 4050 – 1988 – 1400
    • Spoor V-A (mm): 1500 – 1490
    • Wielbasis (mm): 2579
    • Leeggewicht: 1080 kg
  • Transmissie
    • SADEV sequentiële versnellingsbak met vijf verhoudingen + achteruit
    • Versnellingspook met MAR elektrische ontgrendeling
    • Type ZF sperdifferentieel
    • Sachs koppeling
  • Wielen
    • Velgen: 6×15 (onverhard), 7×17 (asfalt)
    • Banden: Michelin
  • Remmen
    • Remmen vooraan (asfalt): PFC remschijf en -klauw – 330 mm x 28 mm
    • Remmen vooraan (onverhard) : PFC remschijf en -klauw – 294 mm x 28 mm
    • Remmen achteraan: PFC remschijf en -klauw 260 mm x 8 mm
    • Hydraulische handrem
  • Overige
    • FT3 brandstoftank met FIA-homologatie