Het nieuwe volledig elektrisch instapmodel met achterwielaandrijving

Porsche breidt het Taycan-gamma uit

Met de nieuwe Taycan lanceert Porsche de vierde variant van zijn eerste volledig elektrische sportberline. Het nieuwe model neemt zijn plaats in naast de Taycan Turbo S, Taycan Turbo en Taycan 4S. Hij is voorzien van achterwielaandrijving en is verkrijgbaar met twee batterijformaten: met de standaard Performance Battery levert het nieuwe instapmodel tot 300 kW (408 pk) in de overboost-modus met Launch Control; dit neemt toe tot een vermogen van maximaal 350 kW (476 pk) met de optionele Performance Battery Plus. Het nominaal vermogen is 240 kW (326 pk) of 280 kW (380 pk). 

Als jongste lid van de modelfamilie bevat de Taycan vanaf het begin de nieuwe functies die in de andere varianten bij de modeljaaromschakeling zijn geïntroduceerd. De Plug & Charge-functie maakt bijvoorbeeld handig opladen en betalen mogelijk zonder dat er kaarten of een app nodig zijn: zodra de oplaadkabel is aangesloten, zorgt de Taycan voor versleutelde communicatie met het Plug & Charge-compatibele oplaadstation. Het oplaadproces start dan automatisch. Ook de betalingen worden automatisch verwerkt.

Net als bij de andere varianten omvat de optionele uitrusting een head-updisplay in kleur en een ingebouwde lader met een laadvermogen tot 22 kW. Met Functions on Demand (FoD) kunnen Taycan-bestuurders naar wens diverse extra comfort- of assistentiefuncties aanschaffen. Of ze kunnen ze voor een beperkte periode boeken. Dit werkt zowel na de levering van het voertuig als voor de originele configuratie van de sportwagen. Een bezoek aan de werkplaats is niet nodig dankzij de online activering. Dit is momenteel mogelijk voor de functies Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), Power Steering Plus, Active Lane Keeping Assist en Porsche InnoDrive.

 

Keuze uit twee batterijen

 

Standaard is een enkeldeks Performance Battery met een bruto capaciteit van 79,2 kWh ingebouwd. De tweedeks Performance Battery Plus is als optie verkrijgbaar. De brutocapaciteit daarvan is 93,4 kWh. Het rijbereik, in overeenstemming met WLTP, is maximaal respectievelijk 431 of 484 kilometer.

Vanuit stilstand versnelt de Taycan met beide batterijversies in 5,4 seconden van nul naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is ook 230 km/u in beide configuraties, terwijl zijn maximale oplaadcapaciteit tot 225 kW (Performance Battery) of tot 270 kW (Performance Battery Plus) bedraagt. Dit betekent dat beide batterijen in 22 minuten en 30 seconden van vijf tot 80 procent kunnen worden opgeladen en dat er na amper vijf minuten genoeg stroom is voor nog eens 100 kilometer.

Innovatieve elektromotor en dynamische prestaties

Indrukwekkende acceleratie, typische trekkracht van sportauto’s en uitstekend continu beschikbaar vermogen – het nieuwe instapmodel van de Taycan heeft ook deze sterke punten.

De permanent bekrachtigde synchroonmotor op de achteras heeft een actieve lengte van 130 millimeter en heeft dus dezelfde lengte als die van de Taycan 4S. De pulsgestuurde regelaar op de achteras werkt tot 600 Ampère.

Naast de permanent bekrachtigde synchroonmotor op de achteras bevat de aandrijfarchitectuur ook een tweeversnellingsbak. Net als bij de andere leden van het modellengamma zijn de hoogtepunten intelligent oplaadbeheer en een voorbeeldige aerodynamica. Met een Cd-waarde vanaf 0,22 levert de aerodynamica een belangrijke bijdrage aan het lage energieverbruik en daarmee aan het grote rijbereik. Het maximale recuperatievermogen is 265 kW.

Puristisch exterieurdesign met Porsche DNA

Met zijn puristisch design, luidt de Taycan een nieuw tijdperk in. Tegelijkertijd behoudt hij het onmiskenbare Porsche-design DNA. Langs de voorzijde ziet de elektrische sportwagen er bijzonder laag en breed uit, met sterk geprofileerde vleugels. Het silhouet wordt gevormd door de sportieve daklijn die naar achteren afloopt, terwijl de sterk gemodelleerde zijkanten ook kenmerkend zijn. De strakke cabine, de opvallend ingewerkte C-stijlen en de geprononceerde schouders van de vleugels zorgen voor een sterk geaccentueerde achterkant, typisch voor het merk. Deze kenmerken worden aangevuld met innovatieve elementen zoals de glasachtige belettering van het Porsche-logo in de achterlichtstrook.

Onderscheidende kenmerken van de Taycan binnen de modelfamilie zijn onder meer aerodynamisch geoptimaliseerde 19-duims Taycan Aero-velgen en zwart geanodiseerde remklauwen. De voorste bumperschort, de zijdrempels en de zwarte achterdiffusor zijn dezelfde als die van de Taycan 4S. Ledkoplampen zijn standaard ingebouwd.

Uniek interieurdesign

Duidelijk gestructureerd en met een geheel nieuwe architectuur markeerde de cockpit van de Taycan in 2019 het begin van een nieuw tijdperk. Het vrijstaande gebogen instrumentenpaneel vormt het hoogste punt op het dashboard. Dit benadrukt duidelijk de bestuurdersas. Andere elementen zijn een centraal 10,9-duims infotainmentdisplay en een optioneel display voor de voorste passagier.

De Taycan wordt standaard geleverd met een gedeeltelijk lederen interieur en comfortstoelen vooraan met achtvoudige elektrische verstelling. De auto heeft twee bagageruimtes: 84 liter vooraan en tot 407 liter achteraan.

De Taycan is ook het eerste Porsche-model dat beschikbaar is met een volledig ledervrij interieur. Interieurs gemaakt van innovatieve gerecyclede materialen benadrukken het duurzame concept van de elektrische sportwagen.

Centraal gekoppelde onderstelsystemen

Porsche maakt gebruik van een centraal gekoppeld controlesysteem voor het onderstel van de Taycan. De geïntegreerde Porsche 4D Chassis Control analyseert en synchroniseert alle onderstelsystemen in realtime. Zowel de standaard stalen veerophanging van de Taycan als de optionele adaptieve pneumatische ophanging met driekamertechniek worden aangevuld met de elektronische dempercontrole PASM (Porsche Active Suspension Management).

De adaptieve pneumatische ophanging is ook uitgerust met een Smartlift-functie. Hierdoor kan de Taycan zo worden geprogrammeerd dat hij automatisch zijn rijhoogte verhoogt op bepaalde terugkerende locaties zoals hobbels in de weg of opritten van een garage. De Smartlift-functie kan ook actief de hoogte van het voertuig beïnvloeden op snelwegritten en kan de rijhoogte van het voertuig aanpassen voor het best mogelijke compromis tussen efficiëntie en rijcomfort.

De Taycan is standaard uitgerust met zeszuiger aluminium monoblok remklauwen vooraan en vierzuiger aluminium monoblok remklauwen achteraan. De intern geventileerde remschijven hebben een diameter van 360 mm vooraan en 358 mm achteraan. De remklauwen hebben een zwarte geanodiseerde afwerking.

Een andere optie is de prestatiegerichte Porsche Surface Coated Brake (PSCB). De remschijven hebben een diameter van 410 mm of 365 mm (vooraan/achteraan).

Succesvol jaar voor de Taycan

Porsche is met succes het volledig elektrische tijdperk ingegaan: in 2020 werden wereldwijd iets meer dan 20.000 Taycans aan klanten geleverd. In Noorwegen is de Taycan momenteel goed voor 70 procent van alle verkochte Porsche-modellen en begin november kreeg de duizendste Noorse Taycan-klant zijn auto, waarbij de verkoop van Porsche in Noorwegen meer dan verdubbeld is. De elektrische sportwagen heeft al zowat 50 internationale prijzen gewonnen, vooral in de belangrijke markten van Duitsland, de VS, het Verenigd Koninkrijk en China. De nieuwe achterwielaangedreven Taycan heeft ook het Guinness World Record™ voor de langste drift met een elektrische auto, door nonstop precies 42,171 kilometer zijwaarts te driften.

De eerste achterwielaangedreven Taycans zullen vanaf midden maart 2021 hun weg naar de dealers vinden. De prijzen in België beginnen bij 86.185,88 euro inclusief BTW.