DE “NOUVELLE VAGUE” VAN RENAULT

  • Het merk Renault gaat een nieuw tijdperk in en lanceert zijn eigen “Nouvelle Vague”. Die geeft de Europese auto-industrie een moderner karakter door Renault om te vormen tot een merk voor technologie, service en schone energie.
  • Tegen 2025 zal Renault 14 kernmodellen lanceren. 7 daarvan zullen volledig elektrisch zijn, en 7 zullen zich in het C/D-segment situeren. Al onze nieuwe modellen krijgen een elektrische of hybride versie.
  • Renault onthult Renault 5 Prototype en laat zien wat Renaulution betekent voor de producten.

Bij de voorstelling van het strategische plan van Renaulution door Groupe Renault, heeft Renault ook zijn strategie voor de komende vijf jaar en daarna onthuld. Met Renaulution omarmt het merk Renault de veranderingen op de automobielmarkt. Met zijn “Nouvelle Vague” geeft Renault de autosector een moderner karakter door uit te groeien tot een merk voor technologie, service en schone energie. Renault is van plan zijn leiderschap in de energietransitie te behouden door middel van geëlektrificeerde en waterstofoplossingen, met de groenste mix in Europa tegen 2025. Wat technologie betreft zal Renault gebruikmaken van de “Software République”, een open ecosysteem voor software, data, cyberbeveiliging en micro-elektronica. Dat zal het Renault-gamma geconnecteerde diensten bieden. Een betere mix-distributie ten gunste van het C-segment, de ontwikkeling van geavanceerde technologieën en nieuwe businessopportuniteiten voor de levenscyclus zullen waarde genereren.

Doorslaggevende argumenten bij de ondersteuning

Innovatie staat al 120 jaar centraal bij het merk Renault. Het merk beschikt over sterke troeven om zijn ambitie als “Nouvelle Vague” te staven. Renault is de marktleider in elektrische voertuigen in Europa, met meer dan 10 jaar diepgaande ervaring in elektrische mobiliteit, diensten en meer dan 300.000 verkochte voertuigen. Renault vond ook E-TECH uit, een hybride technologie met meer dan 150 patenten op basis van de elektrische en F1-ervaring van het merk. De Software Factory verzamelt meer dan 1.000 ingenieurs die gespecialiseerd zijn in software, data en clouddiensten en krijgt binnenkort het gezelschap van vele anderen. Een unieke industriële site, de Flins Re-Factory, de eerste mobiliteitsspecifieke fabriek voor de circulaire economie in Europa, belichaamt eveneens de moderniteit van Renault. Maar dat alles is nog maar het begin …

“Bij Renault omarmen we de golven van ontwrichting en creëren we onze eigen ‘Nouvelle Vague’. We willen de auto-industrie moderner maken. We evolueren naar een energiemerk dat ons leiderschap op het vlak van elektrische voertuigen versterkt met het Electro Pole-project en investeert in waterstof om tegen 2025 de meest groene mix in Europa te realiseren. We zullen ook een technologiemerk zijn, via interne innovatie en via de Software République, een open ecosysteem voor de ontwikkeling van een Europese expertise in belangrijke domeinen zoals data of cyberbeveiliging. Dat zal ons een competitief voordeel geven als servicemerk, met geconnecteerde hightech-diensten, zowel aan boord als daarbuiten. Deze visie op moderniteit verankeren we in Frankrijk. Want als merk weten we dat onze ziel en kracht in onze roots liggen.

Nieuwe R5 is de Nouvelle Vague: hij is sterk verbonden met zijn geschiedenis en toch is hij de toekomst, waardoor elektrische auto’s populair worden.” Luca de Meo, CEO van Groupe Renault

Drie domeinen van concurrentievermogen
Renault zal evolueren naar:

– een technologisch merk, met een ecosysteembenadering die gericht is op het creëren van leidende OEM’s en leveranciers op het gebied van mobiliteit van de volgende generatie. Dit ecosysteem, dat de naam “Software République” kreeg, zal Renault, andere stichtende leden en toekomstige partners in staat stellen om gezamenlijke expertise te ontwikkelen, Europese knowhow op te bouwen en onze voorsprong op het vlak van belangrijke technologieën te verdedigen, van big data tot elektronica. Ook zal Renault zijn voertuigen kunnen uitrusten met toonaangevende systemen voor artificiële intelligentie en cyberbeveiliging.

– een servicemerk dat de beste connectiviteit en hightech-diensten aanbiedt die standaard deel uitmaken van onze voertuigen. In 2022 introduceert Renault My Link, een nieuw infotainmentsysteem met Google geïntegreerd. Renault wordt de eerste autobouwer die Google-diensten naar auto’s voor de massamarkt brengt.

Onze voertuigen worden elke dag intelligenter en zullen na verloop van tijd aan waarde winnen. Ze zullen ook langer meegaan.  Verder zal Renault proberen de consumptiecyclus te doorbreken en waarde te genereren tot aan het einde van de levenscyclus van de voertuigen, allemaal dankzij zijn Re-Factory in Flins (Frankrijk). De fabriek zal meer dan 100.000 tweedehandswagens per jaar herwerken, lichte bedrijfsvoertuigen op diesel herbestemmen en omzetten naar biogas en pure EV. Renault heeft ook een duidelijk voordeel bij het tweede leven en het einde van de levenscyclus van batterijen. De controle over deze delen van de waardeketen heeft het potentieel om nieuwe businesscases en waarde te genereren.

– een merk voor schone energie dat toonaangevend wordt in de energietransitie. Door met zijn revolutionaire E-TECH-technologie de leiders op de hybride markten uit te dagen, zal Renault zijn leiderschap op de elektrische markt bevestigen met nieuwe productfamilies op basis van onze twee specifieke elektrische platformen CMF-EV en CMF-B EV. Het merk zal ook marktconforme, end-to-end waterstofoplossingen voor lichte bedrijfsvoertuigen aanbieden. Het doel is om de meest groene mix op de Europese markt te bereiken.

Wat het gamma betreft, zal Renault zijn elektrificering opvoeren en de mix verbeteren. Een geherpositioneerd gamma zal het merk helpen om de eerste positie in het C-segment te heroveren en tegelijk zijn leiderspositie in het B-segment te versterken. Tegen 2025 zullen 14 modellen worden gelanceerd (7 elektrische voertuigen en 7 voertuigen uit het C/D-segment) met de ambitie om tegen datzelfde jaar 45% van de verkoop in de hogere segmenten te bereiken.

Renault 5 Prototype: de wedergeboorte van een cultwagen, moderner dan ooit

De ziel van een merk ligt in zijn wortels. Zonder in het verleden te vervallen moet het zich er opnieuw mee durven verbinden en er inspiratie uithalen om de geest van de glorieuze tijd te vinden. Dit is de rol van Renault 5 Prototype, om aan te tonen dat Renault de elektrische auto in Europa zal democratiseren met een moderne benadering van de populaire en essentiële auto. Renault 5 Prototype is een schattige, compacte stadsauto die een tijdloze topper van Renault naar de toekomst brengt met een moderne, 100% elektrische twist. Hij behield zijn leuke, opgewekte en gedurfde kant, met pittige, kleurrijke hoogtepunten. Het designteam van Gilles Vidal liet zich inspireren door een wereldberoemd cultmodel uit het verleden van Renault, R5. Renault 5 Prototype neemt heel wat kenmerken van het originele design over. De moderne benadering komt ook tot uiting in de gekozen afwerkingen en materialen, die geïnspireerd zijn op de wereld van elektronica, meubels en sport.

“Het design van Renault 5 Prototype is gebaseerd op R5, het cultmodel van ons erfgoed. Dit prototype belichaamt gewoon de moderniteit, een voertuig dat relevant is voor zijn tijd: stedelijk, elektrisch, aantrekkelijk.” Gilles Vidal, Design Director bij Renault

R5 is onmiddellijk herkenbaar, maar dankzij een moderne behandeling van lijnen en vlak aansluitende oppervlakken met futuristische details (lichten, vooraanzicht …) sluit hij resoluut aan bij de huidige tijd. De stijlelementen van het originele design in een moderne vorm verbergen uiterst moderne functies: de luchtinlaat in de motorkap verbergt de laadklep, de achterlichten omvatten luchtkleppen en de mistlichten in de bumper zijn dagrijlichten. Er is zelfs een knipoog naar de originele ‘5’ op het zijrooster, de velgen en het logo achteraan. De voorkant en het stoffen dak verwijzen naar de meubelwereld en zitten vol ‘Franse charme’, een zweem van tegendraadsheid, een karakter dat aangrijpt. De logo’s voor- en achteraan lichten op en brengen de auto tot leven. De Franse vlag in de buitenspiegels om te benadrukken dat de auto “in Frankrijk uitgevonden” is, de hoofdsteunlichten en de naam op het kleine transparante scherm op het dashboard nodigen u uit om een ritje te maken.