BUGATTI ERFGOED – EEN JAAR AAN RECORDS

BUGATTI ERFGOED – EEN JAAR AAN RECORDS

4 februari 2021 0 Door Alain Mervilde

KLASSIEKE BUGATTI-AUTO’S BEHAALDEN RECORDRESULTATEN OP VEILINGEN IN 2020.

historische bugatti-auto’s blijven in waarde stijgen. vijf auto-meesterwerken uit molsheim waren de vijf meest waardevolle voertuigen die in 2020 internationaal op een veiling werden verkocht. ondanks de pandemie brak de historische bugattis records bij de veilinghuizen bonhams en gooding & company: nooit eerder werden de vijf duurste auto’s die op een veiling werden verkocht, geproduceerd door een enkele fabrikant.

Bugatti-voertuigen zijn altijd exclusief geweest. Maar naarmate hun leeftijd toeneemt, neemt ook hun waarde toe – zoals blijkt uit een analyse van Classic Analytics, een bedrijf gespecialiseerd in internationale marktanalyse en waardering van klassieke auto’s wereldwijd. “Bugatti’s uit het Ettore- en Jean Bugatti-tijdperk, vooral in hun originele staat en met een geschiedenis van racen, behoren altijd tot de duurste klassieke auto’s op de markt. Deze trend is stabiel gebleven en zelfs toegenomen ondanks de algemene afname van de belangstelling voor vooroorlogse voertuigen ”, zegt Frank Wilke, Managing Director van Classic Analytics. Classic Analytics behoort tot de Hagerty Group, de grootste klassieke autodienstverlener in de VS.

 

“De huidige situatie heeft zeker geleid tot een verandering in de veilingmarkt, van face-to-face naar online veilingen. Maar de prijzen voor exclusieve, klassieke voertuigen blijven stabiel op een hoog niveau ”, zegt Frank Wilke. “Elk historisch Bugatti-voertuig is uniek. Degenen die tussen 1920 en het einde van de jaren 1930 zijn gebouwd, stellen de norm voor zowel prestaties als ontwerp. Maar de geveilde voertuigen van dit jaar waren vooral opvallend qua geschiedenis en originaliteit ”, legt Wilke uit.

“Dit jaar bracht zeker uitdagingen met zich mee, maar het opende de deur voor Gooding & Company om nieuwe kansen te creëren om onze band met onze autogemeenschap en enthousiastelingen over de hele wereld te behouden”, zegt David Gooding, President en oprichter van Gooding & Company. We hielden onze allereerste verkoop in het VK die veel nieuwe records vestigde, waaronder de verkoop van de duurste Bugatti op een openbare veiling en de verkoop van de twee meest waardevolle kavels van 2020; de Bugatti Type 59 Sports uit 1934 en de Bugatti Type 57S Atalante uit 1937. “

“We waren vereerd en buitengewoon trots dat we deze uitzonderlijke en historische meesterwerken van Molsheim hebben mogen ontvangen”, aldus James Knight, voorzitter van Bonhams Group. “Beide vertegenwoordigden de sublieme Type 55S – de ene een speciale carrosseriebouw cabriolet van Figoni, de andere het iconische kunstenaarschap van de Jean Bugatti Super Sport roadster. Zoals te verwachten, trokken beide auto’s meerdere bieders aan. Het is niet verrassend dat de Bugatti’s de onderscheiding wonnen als de meest waardevolle auto’s die op hun respectievelijke veilingen werden verkocht. en beiden behaalden ook de hoogste resultaten op een veiling tijdens respectievelijk Paris Rétromobile 2020 en de Amelia Car Week 2020. “

Bugatti Type 59 Sports (Chassis 57248)

Een Bugatti Type 59 Sports uit 1934 met chassisnummer 57248 werd in september 2020 voor 12.681 miljoen dollar geveild bij Gooding & Company in Londen. Dit maakt het een van de duurste Bugatti’s die ooit onder de hamer zijn gekomen op een openbare veiling. De Bugatti Type 59 Sports werd gemaakt als racewagen voor het fabrieksteam van Bugatti Grand Prix en won de Belgische Grand Prix in Spa, en eindigde later als derde in de Grand Prix van Monaco. Enkele van de beroemdste en meest succesvolle Bugatti-coureurs zaten aan het stuur van deze auto – waaronder Robert Benoist, Louis Chiron, René Dreyfus, Achille Varzi en Jean-Pierre Wimille. Na het succesvolle raceseizoen bouwde Bugatti de Type 59 om tot een sportwagen. Koning Leopold van België kocht het in 1937. Het voertuig verkeert tot op de dag van vandaag in zijn originele, ongerestaureerde staat. Hij wordt aangedreven door een 8-cilinder lijnmotor met een inhoud van 3,3 liter en een supercharger. Het vermogen was ongeveer 250 pk; andere motorvarianten bereikten tot 380 pk in de Type 59, die tot 1936 werd gebouwd.

Bugatti Type 57S Atalante (Chassis 57502)

Een bedrag van 10,44 miljoen euro werd betaald door de koper van een zeldzame en zeer gewilde Type 57S Atalante uit 1937 met chassisnummer 57502 op de Gooding & Company-veiling in Londen. Het is een echt onderscheidend model dat in 1937 werd gekocht door de Britse coureur en Bugatti-liefhebber Earl Howe. De Bugatti Type 57S Atalante is een van de slechts 17 auto’s die Jean Bugatti heeft uitgerust met zijn sensationele Atalante-carrosserie. De krachtbron is een 3,3-liter achtcilindermotor met turbocompressor die in de Type 57S een vermogen tot 175 pk levert.

Bugatti Type 55 Super Sport Roadster (Chassis 55220)

Een Bugatti Type 55 Super Sport Roadster uit 1932 met een fabriekscarrosserie ontworpen door Jean Bugatti haalde 7,1 miljoen dollar op op de Amelia Island-veiling van Bonhams in maart 2020. Bugatti produceerde in totaal slechts 38 Type 55 Super Sport-chassis tot 1935. Elf van de 14 voertuigen met een roadster-carrosserie gebouwd door Jean Bugatti bestaan ​​nog steeds. Victor Rothschild, later de derde Baron Rothschild, kocht de Type 55 als een nieuwe auto en bewaarde hem tientallen jaren in zijn verzameling. In 1985 kocht professor Dean S. Edmonds Jr. uit Boston deze Bugatti met chassisnummer 55220 voor 440.000 GBP. Dit maakte het destijds de duurste auto die ooit in Groot-Brittannië is verkocht. De Bugatti, eigendom van Edmonds, werd gerestaureerd en won in 1993 de eerste plaats in zijn klasse op Pebble Beach.

Bugatti Type 35C (Chassis 4871)

Een Bugatti Type 35C Grand Prix uit 1928 bracht 5,23 miljoen dollar op op een Gooding & Company-veiling in Londen – een record voor de Type 35. Deze auto met chassisnummer 4871 werd oorspronkelijk gebouwd voor de Targa Florio 1928. De eerste particuliere eigenaar was Jannine Jennky, een Franse coureur die het naar de algemene overwinning reed in de allereerste Coupe de Bourgogne in Dijon. Nu meer dan 90 jaar oud, heeft het voertuig na 1932 slechts vier eigenaren gehad. Het verkeert in de originele, ongerestaureerde staat. Tot 1930 produceerde Bugatti de Type 35C met een 8-cilinder lijnmotor en een inhoud van twee liter. Met behulp van een Roots-supercharger levert de krachtbron een vermogen van 125 pk, waardoor een topsnelheid van meer dan 200 km / u meer dan 90 jaar geleden mogelijk is.

Bugatti Type 55 Super Sport (Chassis 55221)

Een Bugatti-liefhebber betaalde afgelopen februari in Parijs 5,07 miljoen dollar voor een Type 55 uit 1931. Hiermee was het voertuig met chassisnummer 55221 de duurste auto die werd verkocht op een van de Rétromobile 2020-veilingen. Dit is een uitstekend voertuig: Louis Chiron en graaf Guy Bouriat-Quintart reden er samen mee als fabrieksraceauto in de 24 uur van Le Mans in 1932. De latere eigenaar liet een unieke Figoni-carrosserie op het chassis plaatsen. Met deze carrosserie bleef de Type 55 meer dan 60 jaar in de familie. Zijn 2,3-liter 8-cilinder turbomotor levert een vermogen van ongeveer 160 pk.

De prijzen die in 2020 worden betaald, zijn voor experts niet verrassend. Bugatti’s worden sowieso beschouwd als de meest waardevolle auto’s aller tijden. Tussen 1936 en 1938 werden er slechts vier van de Type 57 SC Atlantic geproduceerd, waarvan er drie na meer dan 80 jaar nog steeds bestaan. De vierde Bugatti Type 57 SC Atlantic wordt beschouwd als de Amber Room van de autowereld en wordt nog steeds vermist. Als hij zou worden gevonden, zou de speculatieve waarde waarschijnlijk veel hoger zijn.