DACIA DUSTER, VAB GEZINSWAGEN 2021  In de categorie tot 22.000€:

DACIA DUSTER, VAB GEZINSWAGEN 2021 In de categorie tot 22.000€:

5 maart 2021 0 Door Alain Mervilde

Dacia valt voor de eerste keer in de prijzen bij de jaarlijkse verkiezing van de “VAB Gezinswagen van het Jaar”. Dacia Duster ECO-G haalt de overwinning binnen in de categorie van gezinswagens tot 22.000€.
Een jury bestaande uit gezinnen en gespecialiseerde autojournalisten verkiezen jaarlijks de VAB Gezinswagen van het Jaar. VAB kon zich echter dit jaar vanwege COVID19 enkel beroepen op de
expertise van de vakjury om de Gezinswagen 2021 aan te duiden. Dankzij de Dacia Duster ECO-G behaalde Dacia voor de eerste keer de eerste plaats binnen en laat daarmee concurrenten Hyundai i20 en Citroën C3 achter zich in de categorie tot 22.000€.
Dacia Duster ECO-G overtuigde de jury vooral met zijn comfort, binnenruimte en de moderne ‘bi-fuel” motor op benzine en LPG, de ECO-G100.
Dankzij dit unieke aanbod scoorde Dacia Duster bijzonder goed op het gebied van kilometerkostprijs. Trouw aan het DNA van Dacia, biedt ook Dacia Duster ECO-G de beste verhouding prijs/prestaties op de markt.
Dacia Duster ECO-G
Dacia Duster ECO-G is uitgerust met de ECO-G 100 motor, met drie cilinders en turbo, De motor levert sterkere prestaties met een alertere acceleratie en een maximumkoppel van 170 Nm vanaf 2.000 t/min, wat hem veelzijdig maakt, en combineert dat alles met een lager brandstofverbruik en lagere CO2- uitstoot. Een ‘ECO-G’-motor stoot ongeveer 10% minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor.
Betaalbare en kostenbesparende technologie
De aankoopprijs is concurrentieel, want zonder meerprijs ten opzichte van de benzinemotor waarvan hij is afgeleid, en zonder compromissen op het vlak van betrouwbaarheid. LPG is veel goedkoper (één derde van de prijs van een liter benzine of diesel). Daarnaast zijn aanzienlijke fiscale voordelen in Vlaanderen.
Een motor op LPG heeft gemiddeld dan wel een hoger brandstofverbruik, maar globaal gezien ligt de kostprijs per kilometer tot 50% lager dan bij een benzine- of dieselmotor.
Mobiliteit zonder beperking
De wagen kan zowel op benzine als op LPG rijden. Hij is uitgerust met twee afzonderlijke tanks, één voor benzine en één voor LPG. Met de tanks allebei vol heeft de wagen in totaal een rijbereik van meerdan 1.000 km. Benzine kan in alle tankstations getankt worden en LPG is in Europa verkrijgbaar in gemiddeld 1 op de 4 tankstations.

Beproefde en veilige technologie, met jarenlange ervaring
De inbouw van de LPG-installatie in een Dacia gebeurt rechtstreeks in de fabriek. Voordelen voor de klant zijn een eenvoudige bestelprocedure zonder bijkomende wachttijd en één enkele gesprekspartner voor de garantie en het onderhoud van het voertuig in het Renault-net dat specifiek opgeleid werd voor de technologie. Van bij zijn ontwerp is de benzinemotor geschikt voor werking op LPG. De bijkomende LPG-tank van zeer sterk staal wordt ingebouwd op de plaats waar het reservewiel zit. Aan de benzinetank verandert niets. Een terugslagklep, een vulbegrenzer op 80%, een debietbegrenzer, een elektromagnetische klep en een veiligheidsklep garanderen de veiligheid.
In de Europese Unie rijden bijna 15 miljoen voertuigen op LPG. Wereldwijd zijn er dat 26 miljoen.
Dacia biedt al modellen op LPG aan sinds 2010. Dacia heeft het volle vertrouwen in de technologie en biedt dan ook een garantie van 3 jaar of 100.000 km (wat het eerst wordt bereikt), zoals voor alle andere modellen uit het gamma.
Eenvoudig te gebruiken technologie
Het systeem is eenvoudig te bedienen door de bestuurder. Omschakelen van benzine naar LPG, en omgekeerd, gebeurt op twee manieren: manueel, op gelijk welk ogenblik, met de schakelaar in het interieur (de geselecteerde modus blijft ingeschakeld wanneer de motor weer gestart wordt), of automatisch wanneer de LPG-tank leeg is. Een specifieke meter geeft aan hoeveel LPG er nog in de tank zit.
Tanken verloopt bovendien eenvoudig en snel (nauwelijks 2 minuten).