LeasePlan: België staat op cruciaal kantelpunt om elektrisch rijden algemeen te aanvaarden

LeasePlan: België staat op cruciaal kantelpunt om elektrisch rijden algemeen te aanvaarden

13 maart 2021 0 Door Alain Mervilde

In nieuw onderzoek van LeasePlan en Ipsos zegt 55% van de Belgen dat hun volgende wagen zeker tot wellicht een elektrisch model zal zijn

Diegem – Uit het jaarlijks ‘Mobility Insight Report’ van LeasePlan, een van ‘s werelds grootste Car-as-a-Service (CaaS) bedrijven en een toonaangevende pan-Europese marktplaats voor tweedehandsauto’s, blijkt dat steeds meer Belgen gewonnen zijn voor elektrisch rijden. Ongeveer 55% van de Belgen overweegt om bij de keuze van een nieuwe auto op een elektrisch model over te schakelen. Als voornaamste redenen duiden ze een lagere CO2-uitstoot én lagere verbruikskosten aan. “We staan op een cruciaal kantelpunt voor elektrisch rijden”, zegt Johan Portier, Managing Director van LeasePlan België. 

 

Elk jaar polst het wereldwijd vermaarde onderzoeksbureau Ipsos bij meer dan 5.400 bestuurders uit 22 landen, waaronder België, naar de laatste trends op vlak van Mobiliteit. Elektrisch of emissieloos rijden is een van de meest besproken aandachtspunten. En de elektrische wagen stemt de respondenten positief. Twee derde van alle respondenten staat vandaag positief tegenover elektrische auto’s. Zo’n 44% zegt dat hun houding tegenover elektrische auto’s de afgelopen drie jaar positiever is geworden. Bij de Belgen is dit een derde.

 

Dat zijn mooie cijfers, maar we mogen ons er niet op blindstaren. Het is een momentopname en daarom is het belangrijker om naar de achterliggende trends te kijken”, zegt Johan Portier. “Maar de gemiddelde Belg begint elektrisch rijden te accepteren. En die tendens is uitermate positief als je weet dat bij de gemiddelde Belg het gegeven ‘mijn wagen’ nog steeds heel wat emotie losweekt. De bestuurder moet immers afscheid nemen van zijn vertrouwde manier van rijden maar 1 op 2 heeft de elektrische wagen duidelijk omarmd, en zit in de fase van acceptatie van het elektrisch rijden. We staan dus op een kantelpunt. Positief voor deze evolutie is ook het aanbod van elektrische wagens dat steeds maar aangroeit en de technologie, waaronder die van de batterijen, die constant evolueert.”

 

Groener en zuiniger imago van elektrisch rijden  

In het onderzoek werd gevraagd wat de intenties waren om een elektrische wagen te kopen. Iets meer dan de helft van de Belgen (55%) zegt dat hun volgende wagen – zeker tot wellicht – een elektrische wagen zal zijn. België zit daarmee iets onder het algemeen gemiddelde, maar scoort wel beter dan buurlanden Nederland en Duitsland en sommige Scandinavische landen die toch als voorloper worden beschouwd. De drie voornaamste redenen om over te schakelen op elektrisch rijden zijn de lagere verbruikskosten (47%), een lagere CO2-uitstoot (46%) en de fiscale voordelen en subsidies die overheden geven aan elektrische auto’s (33%). Naar ons land geprojecteerd is dat respectievelijk 42%, 37% en 32%.

 

Opvallend is dat de lagere uitstoot met het bijbehorende groener imago van de elektrische wagen bij respondenten die in de stad wonen (51%), bij vrouwen (48%) en bij jonge respondenten (51%) telkens de populairste reden is.

 

Prijskaartje remt af  

Natuurlijk zijn er ook obstakels waardoor een deel van de bevraagden (nog) niet op een elektrische wagen wil overschakelen. Grootste struikelblok vandaag is de aankoopprijs. 68% van de Belgische respondenten geeft dit als belangrijkste reden aan waarom ze nog geen elektrische wagen hebben gekocht. Mocht de overheid via incentives de kost van een elektrische wagen kunnen verlagen, zou 47% sneller geneigd zijn om een elektrische wagen te kopen of te leasen.

 

Veel automobilisten vinden het prijskaartje momenteel vrij hoog om blindelings over te stappen naar een elektrische wagen. Maar de constructeurs schakelen een versnelling hoger en wachten niet tot de verplichting van de overheid om emissieloos te rijden. Denk daarbij aan het voorbeeld van Volvo die aankondigt dat het tegen 2030 alleen nog elektrische auto’s wil bouwen.”, aldus Johan Portier. “Er komen dit en volgend jaar steeds meer modellen bij in alle klassen en we verwachten tegen volgend jaar een aanbod dat competitief is met – en soms goedkoper dan –  de alternatieven op fossiele brandstof.”

 

Infrastructuurwerk aan de winkel  

Opvallend is dat slechts 28% meer van degenen die van plan zijn in de komende 5 jaar een auto te kopen, de beperkte actieradius, of zogeheten ‘range anxiety’ als obstakel opgeven. Een groter probleem is de laadinfrastructuur. Een onvoldoende uitgewerkte laadinfrastructuur en -netwerk weerhoudt immers 42% van de ondervraagden om over te schakelen op elektrisch rijden.

 

Uit het rapport blijkt dat  de (openbare) laadinfrastructuur een pijnpunt blijft, net als vorige jaren”, vertelt Johan Portier. “Het is een heel belangrijk obstakel dat bestuurders ervan weerhoudt om elektrisch te rijden. Het tempo van de aanleg van laadmogelijkheden ligt gewoon niet hoog genoeg in Europa. Het beleid slaagt er momenteel niet in de infrastructuur te leveren die nodig is voor deze revolutie naar een propere mobiliteit. Beleidsmakers in elk land moeten dus een tandje bijsteken, door enerzijds een duidelijke visie op lange termijn uit te werken in verband met mobiliteit en anderzijds door zelf initiatieven te nemen of privé-initiatieven te faciliteren die een laadpaalnetwerk versneld kunnen uitrollen.”

 

Over het onderzoek 

Het LeasePlan Mobility Insights Report is een jaarlijks onderzoek dat de mening vraagt van automobilisten over de belangrijkste onderwerpen in de sector. Het wordt uitgevoerd in samenwerking met het toonaangevende onderzoeksbureau Ipsos. Het ondervraagt hierbij een representatief staal (per land, op basis van leeftijd en geslacht) van meer dan 5.400 bestuurders uit 22 verschillende landen. Dit zijn – in alfabetische volgorde: Australië, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland.

 

Het volledige rapport is op aanvraag verkrijgbaar.