Nadrukkelijke zege voor Porsche op seizoensopener WEC in de Ardennen

In Stuttgart. Porsche heeft de openingsronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) op Spa-Francorchamps gewonnen. Fabriekscoureur Kévin Estre uit Frankrijk en Neel Jani uit Zwitserland reden een indrukwekkende race in de No. 92 Porsche 911 RSR om de overwinning te claimen in de fel betwiste GTE-Pro-klasse. Voor Estre, die de kwalificatie van vrijdag al had verblind met een recordronde, betekent dit de tweede overwinning op rij op de zes uur durende race in België. Jani zegevierde tijdens zijn eerste uitje met het Porsche GT Team. De zusterauto van hun merkcollega’s Richard Lietz (Oostenrijk) en Gianmaria Bruni (Italië) kwam na een zware race als vijfde over de finish.

Porsche 911 RSR, Porsche GT Team (#92), Kevin Estre (F), Neel Jani (CH)

In zonnige omstandigheden en temperaturen van ongeveer tien graden Celsius liet Estre geen twijfel bestaan over zijn intentie om vanaf het begin nog een overwinning in Spa veilig te
stellen. De winnaar van de Le Mans-klasse van 2018 verdedigde de aanvallen van zijn rivalen in de eerste ronde en trok duidelijk aan de leiding. De Fransman benutte het volledige potentieel van de Porsche 911 RSR en had na twee ronden een voorsprong van ongeveer 15 seconden geopend. Zelfs een vroege pitstop door een lekke band kon Estre niet van zijn spel gooien. Neel Jani, de overall winnaar van de 24-uursrace van Le Mans in 2016, volgde met een krachtige prestatie tijdens zijn eerste race in de GTE-Pro-klasse en gaf de auto terug aan Estre die nog steeds op de eerste plaats staat. De Fransman bracht vervolgens een veilige overwinning mee naar huis met een voorsprong van ongeveer 35 seconden.

Porsche 911 RSR, Porsche GT Team (#91), Gianmaria Bruni (I), Richard Lietz (A)

In de zusterauto van het winnende team werden Bruni en Lietz geplaagd door
pech. Eerst kwam de no. 91-auto vast te zitten in het drukke verkeer op het 7.004 kilometer lange circuit, waarna ze werden gehinderd door een lekke band. Een shunt van een Hypercar ongeveer halverwege de race resulteerde in het achterste deel van de auto dat moest worden vervangen. Onder deze omstandigheden was slechts een vijfde plaats mogelijk.
Alexander Stehlig, Head of Operations FIA WEC: “We zijn dit seizoen begonnen zoals we vorig jaar hebben afgesloten – met een
overwinning. Het was een intense race met verschillende lekke banden, waarvan de meeste werden veroorzaakt door puin dat op de baan achterbleef. Het is jammer dat de nummer 91 auto werd gemeden door een Hypercar. De resulterende klapband gooide de bemanning uiteindelijk uit de strijd voor een podiumplek.”
“We kunnen ons nauwelijks een betere start van het seizoen
wensen. In de kwalificatie vestigde de Porsche 911 RSR een ronderecord, in de race waren Kévin en Neel onaantastbaar. Helaas hebben de teamgenoten in de nummer 91 auto veel pech gehad. Toch zagen we op basis van hun rondetijden duidelijk hoeveel potentieel onze auto heeft”, concludeerde Pascal Zurlinden, Director Factory Motorsport. “Onze klantenteams hadden vandaag veel pech bij Spa. Ik weet zeker dat we in de volgende ronde in Portugal een aanzienlijk beter resultaat zullen zien in de GTE-Am-klasse.”
De klantenteams van Porsche kregen tijdens het evenement in België te maken met veel tegenslagen.
De No. 88 Porsche 911 RSR van Dempsey-Proton Racing stond over lange stukken op een stabiel parcours voor het podium, maar kreeg een drive-through penalty met nog vijf minuten te gaan aan de vlag. Lokale held Alessio Picariello, Andrew Haryanto uit Indonesië en de Duitser Marco Seefried sloten de race als vijfde af in hun klasse. De zusterauto no. 77 trok zich een half uur voor de finish terug met een elektronisch defect. Daarvoor had works-coureur Matt Campbell een indrukwekkende show gegeven: Tijdens zijn eerste stints ploegde de Australiër door het veld van de laatste gridplek naar de top. Zijn teamgenoot Jaxon Evans uit Nieuw-Zeeland en teameigenaar Christian Ried (Duitsland) volgden met stabiele ronden aan het stuur van de ca. 515 pk sterke racer.
De gr racing ploeg was niet eens in staat om de race te
starten. Op weg naar de pre-start beschadigde de Britse Michael Wainwright het voertuig bij een ongeluk. De schade kon niet op tijd worden hersteld voor de start van de race. Het klantenteam Project 1 had zowel 911 RSR uit de race gehaald na ongelukken tijdens testritten als de kwalificatiesessie. De ploeg uit Duitsland zal bij de volgende race weer op de grid staan.
De tweede ronde van het World Endurance Championship WEC wordt op 13 juni gehouden op het Autódromo Internacional do Algarve in Portimão,
Portugal.

Porsche 911 RSR, Dempsey-Proton Racing (#77), Christian Ried (D), Jaxon Evans (NZ), Matt Campbell (AUS)

van coureurs over de race
Kévin Estre (Porsche 911 RSR #92): “Deze race was lang niet zo gemakkelijk als het van buitenaf leek.
Beide auto’s hebben lekke banden. De vroege wielwissel betekende dat we ons pitstopritme verloren, wat mogelijk resulteerde in een extra stop. Dus, het hing echt aan een draad. Uiteindelijk kwam alles goed en kwamen we als winnaars over de finish. Neel deed geweldig werk bij zijn eerste stints in de Porsche 911 RSR in het WEC en behield de leiding. Dat was fantastisch.” Neel Jani (Porsche 911 RSR #92): “Overwinning bij mijn GT-debuut in de FIA WEC – dat is geweldig.

Het had niet beter gekund. Toen Kévin eerder moest putten dan gepland vanwege de lekke band, waren we in het begin een beetje bezorgd omdat ik om tactische redenen wat brandstof moest besparen tijdens mijn stints. Maar een voorzichtigheidsfase hielp ons op het juiste moment, dus het was niet langer een probleem. Het ging goed voor mij.”
Gianmaria Bruni (Porsche 911 RSR #91): “Er zijn vandaag veel negatieve dingen gebeurd voor ons.
We hadden verschillende lekke banden, pech met het inhalen van het verkeer en uiteindelijk een ongeluk dat de achterkant van onze auto verwoestte. Het was gewoon niet onze dag. Het is duidelijk dat de overwinning van onze zusterauto geweldig is. Ik ben blij voor onze collega’s. Al met al hebben we veel punten gescoord voor Porsche – dat is geweldig.”
Richard Lietz (Porsche 911 RSR #91): “Middelmatig – zo zou ik de race van vandaag
omschrijven. Onze banden waren beschadigd, we werden gemeden en uiteindelijk hadden we geen vers rubber meer. We hadden echt niets meer nodig. Dat zegt alles. Eerst hadden we geen geluk en toen werden we getroffen door pech.”

Porsche 911 RSR, Porsche GT Team (#92), Kevin Estre (F), Neel Jani (CH)

Resultaat GTE-Pro klasse
1.Estre/Jani (F/CH), Porsche 911 RSR #92, 153 ronden
2. Pier Guidi/Calado (I/GB), Ferrari 488 GTE #51, 153 ronden
3. Serra/Molina (BR/E), Ferrari 488 GTE #71, 153 ronden
4. Garcia/Gavin (E/GB), Corvette C8. R #63, 152 ronden
5. Bruni/Lietz (I/A), Porsche 911 RSR #91, 152

rondenResultaat GTE-Am klasse
1. Perrodo/Nielsen/Rovera (F/DK/I), Ferrari 488 GTE #83, 152 ronden
2. Keating/Pereira/Fraga (USA/L/BR), Aston Martin Vantage #33, 152 ronden
3. Lacorte/Sernagiotto/Fuoco (I/I/I), Ferrari 488 GTE #47, 151 ronden
5. Haryanto/Seefried/Picariello (RI/D/B), Porsche 911 RSR #88, 151 ronden
DNF. Ried/Evans/Campbell (D/NZ/AUS), Porsche 911 RSR #77, 138 ronden
DNS. Wainwright/Barker/Gamble (GB/GB/GB), Porsche 911 RSR #86, 0 ronden Volledige uitslagen

First race first win from Porsche AG on Vimeo.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *