CELEBRATING RED: DE KLEUR VAN EMOTIE

CELEBRATING RED: DE KLEUR VAN EMOTIE

19 mei 2021 0 Door Alain Mervilde

Rood is geen gewone kleur. Wetenschappelijk gezien is het misschien niets meer dan licht met een golflengte van 600-780 nm die van een oppervlak wordt gereflecteerd. Maar bijna vanaf het begin van de mensheid heeft deze tint als geen ander tot de verbeelding van de mens gesproken. Toen onze prehistorische voorouders okersteen voor het eerst mengden met water om een roodachtige pasta te maken, werd een van de eerste door de mens gemaakte kleuren geboren.
Sindsdien heeft rood vele betekenissen gekregen in verschillende culturen, van brandende liefde en woede tot koninklijke macht, welvaart en geluk. Het gemeenschappelijke thema? Over de hele wereld en door de eeuwen heen wordt rood geassocieerd met krachtige emoties. Diep in ons onderbewustzijn doet het ons denken aan sensualiteit, passie – en ja, een vleugje gevaar.

Geen wonder dus dat in de autowereld de kleur rood zich van oudsher heeft uitgeleend aan het spannende en emotionele sportwagensegment. Rode auto’s worden gezien als sneller en sportiever; chauffeurs als gedurfd en onconventioneel. In het meer ingetogen middenklasse- en SUV-segment daarentegen is de brutaliteit van emotie die door een rode auto wordt uitgedrukt meer een uitschieter – neutrale kleuren zoals wit, zwart en grijs overheersen. In 2020 was slechts 6,7 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s rood. Niet zo bij Mazda: Hier is dat aantal 27,2 procent, hoger dan enig ander automerk. Het is veilig om te zeggen dat Mazda – en fans van het merk – altijd een speciale band hebben gehad met de kleur rood. Passie en een emotionele band tussen de auto en de bestuurder vormen immers de kern van het DNA van het bedrijf.

Toen Mazda met de Mazda R360 Coupé voor het eerst in het personenautosegment stapte, was ‘Mazda Red’ al een van de opties die klanten ter beschikking stelden. In de loop der jaren vestigde rood zich geleidelijk als de opvallende kleur voor de Japanse fabrikant.
Door de decennia heen zijn er veel iteraties van de iconische tint geweest: van de oranje getinte ‘Sunrise Red’ van de RX-7 tot de diepe ‘Burgundy Ice Metallic’ van de populaire 323- en 626-serie tot de gedurfde en heldere ‘Classic Red’ geïntroduceerd met de legendarische Mazda MX-5.

Over het algemeen hebben meer dan 100 tinten rood bijgedragen aan het uitdrukken van de vastberadenheid en passie in het hart van Mazda en al zijn voertuigen. Een boodschap die duidelijk resoneerde met Mazda-fans over de hele wereld.

Een nieuw hoofdstuk rood werd gestart met de introductie van Kodo Design 2012. De ontwerptaal is bedoeld om de schoonheid van beweging in een stilstaand object vast te leggen door vloeiende, dynamische vormen. Het ontwerpteam elimineerde alle tekenlijnen in de zijpanelen van de auto, waardoor een leeg canvas ontstond waarop het licht kan worden geschilderd. Terwijl schaduwen en zonneschijn over het lichaamspaneel dansen, creëert deze unieke vorm continu veranderende patronen die de illusie van beweging geven, zelfs als de auto stilstaat. Om het Kodo Design nog meer tot leven te brengen, creëerden Mazda-ontwerpers een nieuwe merkkleur genaamd ‘Soul Red’: een levendige en zeer verzadigde tint die perfect is afgestemd op de nieuwe ontwerptaal.
Maar trouw aan mazda mode, Keiichi Okamoto en zijn team waren nog niet helemaal
tevreden. Samen gingen ze op weg met het ambitieuze doel om ‘s werelds mooiste rood te creëren. Een rood dat er helder uitziet waar het licht het raakt en rijk en donker in de schaduw; een die een diepte van kleur vervoert die bijna doorschijnend lijkt. “Ik wil een diepe tint rood zoals het doorschijnende rood van robijnen of van rood glas,” zei Okamoto – en zijn team ging aan de slag. Het resultaat werd in 2017 gepresenteerd met de lancering van de merkkleur ‘Soul Red Crystal’.

Om deze prachtige en complexe roodtint te creëren, ontwikkelde Mazda een radicaal nieuwe benadering van het schilderproces. ‘Soul Red Crystal’ wordt in drie stappen aangebracht: De eerste gekleurde verflaag bevat twee verschillende soorten aluminiumvlokken – de ene sterk reflecterend, de andere lichtabsorberend.
De verdeling van deze vlokken wordt zorgvuldig gecontroleerd om de ideale verspreiding van licht en duisternis over de hele carrosserie te
bereiken. De tweede, doorschijnende laag bevat hoog-chroma pigment dat bijdraagt aan de diepte van de kleur zonder het licht te belemmeren van het raken van de aluminium vlokken eronder. Een derde, heldere toplaag voegt extra glans toe en beschermt de bodypaint tegen omgevingsinvloeden. Het resultaat is levendige en verleidelijke kleuren met 20 procent grotere kleurverzadiging en 50 procent meer diepte dan de originele ‘Soul Red’.

Dit buitengewone effect was alleen mogelijk door te focussen op de essentie van rood – geen toegevoegd oranje of blauw pigment speelt een rol bij het creëren van de magma-achtige highlights en diepe, donkere schaduwen van de huidige merkkleur.
De tint is daarom in perfecte harmonie met Mazda’s algehele Kodo-ontwerpfilosofie, die tot doel heeft de schoonheid van beweging zelf uit te drukken door eenvoudige maar expressieve en emotionele
ontwerpen. Wat is een betere kleur om deze visie te ondersteunen dan rood, de meest emotionele kleur van allemaal.