Duurzaamheid als cruciaal onderdeel van prestaties

  • Audi Sport GmbH beschikt vandaag over het ruimste gamma ooit
  • Recordaantal R en RS modellen geleverd
  • Systematische elektrificatiestrategie in het performance-segment

 

Audi Sport GmbH kan terugblikken op een schitterend jaar 2020, met meer dan 29,300 voertuigen geleverd aan klanten – een nieuw record voor de constructeur van performance-modellen. Met meer dan 15 R en RS modellen in het huidige aanbod, biedt het merk het breedste productgamma ooit. En met de RS e-tron GT is Audi Sport er ook in geslaagd om toe te treden tot de markt van de elektrische voertuigen.

 

In 2020 noteerde Audi Sport een verkoopstijging van 16 procent, ondanks de coronapandemie. Ook op de Belgische markt was 2020 een absoluut recordjaar voor de verkoop van R en RS modellen met maar liefst 321 inschrijvingen, een verdubbeling tegenover het jaar ervoor. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden in ons land al 166 nieuwe high-performance modellen van Audi ingeschreven. Dat aantal zal ongetwijfeld nog stijgen met de komst van de Audi RS e-tron GT, die vanaf deze zomer geleverd wordt.

 

Hoge verwachtingen

Audi R en RS modellen spelen een sleutelrol in het sportieve imago van het merk. Met dit specifieke segment mikt Audi op een veeleisend cliënteel dat houdt van technologie en hoge verwachtingen heeft qua prestaties en design, maar ook op het vlak van dagelijkse bruikbaarheid en personalisering. Bovendien is het voor het merk een groeisegment.

 

De recordcijfers op het vlak van verkoop zijn een logisch gevolg van de lancering van nieuwe modellen in belangrijke markten als Europa, Noord-Amerika en China, maar ook in overzeese gebieden als Japan, Australië en Nieuw-Zeeland. De aantrekkingskracht van de bijzonder performante voertuigen heeft een positieve impact op hoe het hele merk gepercipieerd wordt. Dit was duidelijk merkbaar na de lancering van de RS 6 Avant, RS 7 Sportback, en RS Q8, met uitstekende verkoopresultaten ondanks moeilijke marktomstandigheden.

In 2020 vormden in België de Audi RS 6 Avant (104 exemplaren), RS Q3 Sportback (68 exemplaren) en RS 3 Sportback (48 exemplaren) de top-3 qua inschrijvingen voor de Audi Sport modellen. Er wordt in ons land ook veel verwacht van de elektrische Audi RS e-tron GT, die al heel wat aandacht wist te trekken.

“Ander perspectief”

De Audi RS e-tron GT is een passioneel statement tegen uniformiteit. Hij levert een totaalvermogen tot 475 kW (646pk) en 830 Nm koppel, en met zijn indrukwekkende acceleratie weet hij zelfs de meest kritische sceptici te overtuigen. Het is opnieuw een mijlpaal voor het merk, de start van een nieuw tijdperk met volledig elektrische high-performance voertuigen die zowel het trouwe bestaande koperspubliek als nieuwe klanten aanspreken.

“Verandering begint eerst en vooral in de geest,” zegt Sebastian Grams, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Ons doel in het high-performance segment is om de toekomst van persoonlijke vervoer te herdefiniëren en er een nog meer emotionele ervaring van te maken. Dat vergt moed, de moed om de dingen vanuit een volledig ander perspectief te bekijken, en op die manier nieuwe benaderingen verkennen die onze klanten zullen blijven verheugen in de toekomst.” Uit analyses van de grote trends bij klanten over de redenen waarom ze producten kopen en hoe ze luxe percipiëren, blijkt bovendien dat duurzaamheid een cruciaal element geworden is, in tegenstelling tot in het verleden. Elektrificatie geeft ook een volledig nieuwe dimensie aan rijdynamiek, met bijvoorbeeld een volledig variabele vermogensdistributie van de elektrische quattro aandrijving met torque vectoring. Modellen als de 100% elektrische RS e-tron GT nemen het voortouw in de race naar het tijdperk van bijzonder performante e-mobiliteit.

Elektrificatie

“Een duidelijke en systematische elektrificatiestrategie is de basis voor de levensvatbaarheid van ons bedrijf,” vat Sebastian Grams de toekomst samen. Met die strategie wil Audi zijn klanten de juiste producten en diensten aanbieden voor hun specifieke markten en segmenten. Dit gaat van elektrificatie van een breed spectrum van voertuigen via mild hybrid-technologie, over de flexibiliteit van plug-in hybrides en de unieke rijervaring van volledig elektrische voertuigen. In heel wat markten is er ook een significant potentieel voor het segment van de performante SUV.

Hoewel de Audi RS e-tron GT de eerste 100% elektrische wagen is van Audi Sport GmbH, zet het merk al langer in op de elektrificatie van zijn gamma, met als missie de grenzen van het mogelijke te verzetten. Audi Sport GmbH startte het proces met de elektrificatie van zijn verbrandingsmotoren. De RS 6 Avant, RS 7 Sportback, en RS Q8 combineren een krachtige 4.0-liter V8 biturbo TFSI met 48-volt mild hybrid-systemen en ‘cylinder on demand’ technologie. Toekomstige modelgeneraties van het RS gamma zullen een stap verder gaan, met performante plug-in hybrides en volledig elektrische aandrijvingen. Naar verwachting zal meer dan de helft van de modellen van Audi Sport GmbH al tegen 2024 gedeeltelijk of volledig elektrisch zijn. Verwacht wordt dat tegen 2026 dat cijfer zelfs zal stijgen tot 80 procent. Tegen het einde van het decennium plant het merk enkel nog geëlektrificeerde modellen aan te bieden in het high-performance segment – volledig elektrische voertuigen en krachtige plug-in hybrides.

Sebastian Grams, Managing Director Audi Sport GmbH
Rolf Michl, Head of Sales and Marketing Audi Sport GmbH

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *