Nieuwe PEUGEOT 9X8 Hypercar – Ontworpen om te racen

PEUGEOT heeft de wraps van de nieuwe 9X8, zijn nieuwste generatie Hypercar-uitdager, die klaar is om zijn competitieve debuut te maken in het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) in 2022. Aangedreven door een hybride krachtbron die door transmissie met vierwielaandrijving rijdt, past dit hyperefficiënte prototype perfect bij de Neo-Performance-strategie van PEUGEOT, die is afgestemd op zowel zijn weg- als raceauto’s die verantwoorde prestaties leveren. Het werk van het engineeringteam van PEUGEOT SPORT en PEUGEOT Design sloot als nooit tevoren aan bij de productie van de 9X8 die een nieuw tijdperk in de autosport inluidt vanwege de vloeiende lijnen, de afwezigheid van een achtervleugel en de sterke merkidentiteit die het uitstraalt. De innovatieve technische oplossingen die het verpakt en zijn katachtige houding vallen op als onmiskenbare PEUGEOT-kenmerken.

 

De PEUGEOT 9X8 – de nieuwste endurance racekandidaat van het merk – is een directe opvolger van de PEUGEOT 905, winnaar van de Le Mans 24 Hours in 1992 en 1993, en de PEUGEOT 908, die in 2009 de Franse klassieker won. Het nieuwe prototype is klaar om de lange en succesvolle betrokkenheid van de make-over in de autosport van wereldklasse voort te zetten met zeer competitieve auto’s met een sterke, direct herkenbare merkidentiteit.

De PEUGEOT 9X8 is een merkgedreven project in overeenstemming met zijn Neo-Performance visie die is gebaseerd op het combineren van een premium sportieve afstamming met styling excellence, efficiëntie en technologische expertise die kan worden overgedragen aan wegauto’s.

Ongekende samenwerking tussen peugeot’s design- en engineeringteams en PEUGEOT Sport maakt effectief een beslissend verschil als het gaat om het verkennen van nieuwe aerodynamische oplossingen en stylingideeën om een volledig originele productlijn te creëren.

De vormen en aerodynamische kenmerken van de PEUGEOT 9X8 zijn ook de vrucht van de gebundelde input van de ontwikkelingsingenieurs die werken onder de verantwoordelijkheid van PEUGEOT Sport Technical Director Olivier JANSONNIE en het ontwerpteam onder leiding van PEUGEOT Design Director Matthias HOSSANN.

Hun aanpak werd beheerst door de voorschriften opgesteld door de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) en ACO (Automobile Club de l’Ouest) voor de nieuwe le Mans Hypercar (LMH) klasse die slaagt uit de voormalige LMP1 headlining categorie van Endurance Racing. De grotere flexibiliteit die wordt toegestaan door de nieuwe technische regels van de sport met betrekking tot aerodynamica maakt radicaal nieuw denken mogelijk dat de opkomst van innovatieve auto’s bevordert, met ruimte voor de ontwerpteams om een nog grotere bijdrage te leveren. De ingenieurs en ontwerpers van PEUGEOT maakten effectief gebruik van deze kans om nieuwe creatieve processen uit te vinden en zich los te maken van gevestigde codes om een Hypercar van een volledig nieuw genre te produceren.

Een naam die het begrip erfgoed combineert met vooruitstrevend

De naam van PEUGEOT’s nieuwe Hypercar challenger is de PEUGEOT 9X8.

De “9” zet de serie voort die de fabrikant in dienst heeft voor zijn recente topflight endurance raceauto’s, namelijk de PEUGEOT 905 (die racete van 1990 tot 1993) en de 908 (2007 tot 2011), die beide iconen van het merk werden.

De “X” verwijst naar de vierwielaangedreven technologie en hybride aandrijflijn van de PEUGEOT Hypercar, die de elektrificatiestrategie van het merk in de wereld van de autosport belichaamt.

De “8” is het achtervoegsel dat wordt gebruikt voor alle huidige modelnamen van PEUGEOT, van de 208 en 2008 tot de 308, 3008, 5008 en natuurlijk de 508 die zeer recent door de handen van de ingenieurs en ontwerpers is gegaan die de Hypercar hebben gemaakt om de eerste auto te worden met het Peugeot Sport Engineered-label.

Twee PEUGEOT 9X8’s zullen deelnemen aan het FIA World Endurance Championship 2022.

Ongekende looks en afwerking

“Aangezien de 9X8 een PEUGEOT is, portretteerde de originele schets die ons werk stuurde een grote kat die klaar was om te springen, een houding die we hebben voorgesteld door de enigszins naar voren kantelende cockpit”,merkt PEUGEOT Design Director Matthias HOSSANN op. “De algemene lijnen van de PEUGEOT 9X8 drukken de stylingsignalen van het merk uit, terwijl de slanke, pittige, elegante vormen emotie en dynamiek inspireren.”

De toekomstige bestuurders van de auto waren zowel verrast als betoverd door het werk van het ontwerpteam…

“Het is de eerste raceauto met styling in deze mate”, aldus Kevin MAGNUSSEN.

De woorden van de Deen werden herhaald door de Amerikaan Gustavo MENEZES: “PEUGEOT opent een nieuw hoofdstuk in de autosport met de 9X8. We zullen een rol spelen bij het schrijven van het verhaal!”

De voor- en achterverlichtingssignaturen van de 9X8, die de vorm aannemen van drie klauwachtige slagen, zijn bekende PEUGEOT-handelsmerken, terwijl het nieuwe leeuwenkoplogo van het merk aan de voorkant en aan de zijkanten van de auto in verlichte vorm is. De Selenium Grey en contrasterende Kryptonietzuur groen/gele highlights van zowel de carrosserie als in de cockpit weerspiegelen het kleurenschema dat is gekozen voor de nieuwe PEUGEOT SPORT ENGINEERED-lijn die werd geïntroduceerd met de 508 en 508 SW.

De ontwerpers besteedden ook uitzonderlijke aandacht aan het interieur van de 9X8. “We wilden een speciale benadering van de cockpit kiezen, die tot nu toe een puur functioneel en onduidelijk aspect van raceauto’s was, zonder enige merkidentiteit”, benadrukt Matthias HOSSANN. “De combinatie van ons kleurenschema en PEUGEOT’s i-Cockpit interieurstyling-signatuur hebben de cockpit van de 9X8 een onderscheidend gevoel gegeven en maken hem onmiddellijk herkenbaar als een PEUGEOT in camera-opnamen aan boord.”

Buiten dragen de gebeeldhouwde wielen bij aan de evenwichtige lijnen van de overzichtelijke, scherp gestructureerde flanken van de auto, de vleugelopeningen onthullen de bovenkant van de banden en de perfect geïntegreerde spiegels dragen bij aan de indruk dat de luchtstroom ongehinderd over de auto gaat.

“Ik ken de teams van PEUGEOT Design en PEUGEOT Sport en ze produceren altijd kwalitatief, innovatief werk, maar ik moet toegeven dat ik overweldigd ben door de 9X8. Het is gewoon prachtig”, zegt Linda JACKSON, Chief Executive Officer van PEUGEOT. “De manier waarop de innovatieve, vloeiende lijnen zo’n krachtige merkidentiteit uitstralen, is meesterlijk.”

‘WINGLESS’ – Het potentieel van de Le Mans Hypercar-regelgeving maximaliseren

De fijn gebeitelde details van het achterontwerp van de PEUGEOT 9X8 omvatten de kenmerkende klauweffectverlichting van het merk, terwijl de lichten zelf een brede diffusor flankeren waarboven de quip “We wilden geen achtervleugel” is geschreven.

Achtervleugels werden voor het eerst gezien op de 24 uur van Le Mans op de Chaparral 2F die de race in 1967 betwistte, dus dit is de eerste keer dat het gebruik ervan in meer dan een halve eeuw in twijfel wordt getrokken. De innovatieve achterkant van de 9X8 komt voort uit onderzoek van het engineeringteam van PEUGEOT Sport.

“De nieuwe Le Mans Hypercar-regelgeving werd opgesteld om het belang van conventionele prestatiebehogende systemen te nivelleren”, legt Olivier JANSONNIE, technisch directeur van het WEC-programma van PEUGEOT Sport, uit. “Het ontwerpen van de 9X8 was een gepassioneerde ervaring omdat we de vrijheid hadden om off-the-wall manieren uit te vinden, te innoveren en te verkennen om de prestaties van de auto, en meer in het bijzonder de aerodynamica, te optimaliseren. De voorschriften bepalen dat slechts één verstelbare aerodynamische voorziening is toegestaan, zonder de achtervleugel te specificeren. Uit ons rekenwerk en simulaties bleek dat hoge prestaties effectief mogelijk waren zonder één.”

“Het ontbreken van een achtervleugel op de PEUGEOT 9X8 is een belangrijke innovatieve stap”, zegt Jean-Marc FINOT, directeur motorsport van Stellantis. “We hebben een zekere mate van aerodynamische efficiëntie bereikt waarmee we deze functie kunnen afwenden. Maar vraag niet hoe! We zijn van plan om dat zo lang mogelijk geheim te houden!”

Het afdoen van een achtervleugel bood de vrijheid om het soort strak silhouet te ontwerpen dat al tientallen jaren niet meer is gezien. Door hand in hand te werken met hun ingenieurscollega’s, maakten de ontwerpers optimaal gebruik van de mogelijkheid om een harmonieuze mix van dynamische, gebeeldhouwde vormen te creëren die een schoon, vegend oppervlak vormen tussen de prominente wielkasten.

Hyperefficiënte hybride aandrijflijn

Sinds de aankondiging in september 2020 van peugeot’s betrokkenheid bij de nieuwe Le Mans Hypercar-klasse van Endurance Racing, werkt de fabriek in Versailles, in de buurt van Parijs, koortsachtig aan de 9X8.

Zoals gepland klokt de achtergemonteerde, 2,6-liter, bi-turbo, 500kW (680pk), 90-graden V6 – het verbrandingsmotorgedeelte van de PEUGEOT HYBRID4 500KW aandrijflijn – sinds april kilometers op de bank.

Ondertussen worden de aan de voorzijde gemonteerde 200kW motorgeneratoreenheid, sequentiële versnellingsbak met zeven versnellingen en batterij geassembleerd volgens het validatieschema voor banktests. De krachtige, technologisch geavanceerde hoogspanningsbatterij (900 volt) wordt gecodeerd door PEUGEOT Sport en Saft, een dochteronderneming van TotalEnergies.

“Ons doel met betrekking tot onze energiebehoefte is een onberispelijke betrouwbaarheid en perfecte controle”, legt Jean-Marc FINOT uit. “Le Mans is een 24-uurs sprintrace geworden die gewonnen of verloren kan worden door het aantal keren dat je pitt. De uitzonderlijke energie-efficiëntie van de nieuwe Hypercars is een voorbode van wat we binnenkort zullen zien in de wereld van wegauto’s. Deze overweging had een fundamentele invloed op ons werk aan het PEUGEOT 9X8-pakket, waarvan elk aspect moet bijdragen aan het bereiken van hyperefficiëntie, van de aandrijflijn tot de aerodynamica.”

Le Mans, een laboratorium voor PEUGEOT

Naast de aerodynamische, mechanische en elektronische efficiëntie zal de nieuwe auto dienen om peugeot’s uitgebreide technische expertise te laten zien in de compromisloze wereld van endurance racen. De 24 uur van Le Mans is een berucht evenement en de 5.400 kilometer die de auto’s in de loop van de race afleggen, liggen dicht bij de afstand die in een volledig seizoen van de Formule 1 wordt afgelegd, dus efficiëntie en betrouwbaarheid zijn beide van vitaal belang.

“Peugeot is meer betrokken bij enduranceraces dan bij het sportieve aspect”, benadrukt Linda JACKSON. “Endurance racing is een vorm van motorsport die ons een extreem laboratorium biedt, wat verklaart waarom onze associatie met Le Mans zo sterk is. Belangrijker misschien dan de resultaten die we op het circuit behalen, zijn de mogelijkheden die het biedt om onze technologie en de vruchten van ons onderzoekswerk te bewijzen in een race die u 24 uur lang extreme omstandigheden oplevert. Le Mans biedt ons een concurrerende omgeving om de hybride systemen en technologieën te valideren die we momenteel ontwikkelen om het brandstofverbruik – en dus de CO2-uitstoot – van onze wegauto’s te verminderen. De teams van PEUGEOT Sport zijn trots als ze zien dat hun onderzoek wordt overgedragen aan onze productiemodellen. Voor onze klanten is Le Mans een laboratorium dat getuigt van de kwaliteit van onze auto’s.”

In de eigen woorden van de chauffeurs…

Paul DI RESTA – Schot / 35 / voormalig Formule 1-coureur / DTM-kampioen 2010:

“Iedereen vroeg zich af hoe de Hypercars eruit zouden zien en nu zijn ze hier. De agressieve, innovatieve houding en sterke merkidentiteit van de 9X8 zijn een grote verrassing.”

Loïc DUVAL – Frans / 39 / 2013 Le Mans 24 Uur winnaar / 2013 World Endurance Champion:

“Er zijn auto’s waar je naar kijkt en zegt dat ze mooi zijn vanuit het driekwart vooraanzicht, bijvoorbeeld, of vanaf de zijkant, van voren of van achteren. De 9X8 ziet er vanuit elke hoek geweldig uit!”

Mikkel JENSEN – Deens / 26 / endurance coureur / 2019 ELMS LMP3 Kampioen:

“De lijnen van de 9X8 zijn heel anders dan die welke de afgelopen maanden zijn onthuld of gesuggereerd. Het wordt een historisch moment als we erin slagen om met deze auto te winnen, want niets in deze stijl is ooit eerder geprobeerd.”

Kevin MAGNUSSEN – Deens / 28 / voormalig Formule 1-coureur / IMSA endurance coureur:

“Zoiets is er nog nooit geweest. Het lijkt echt op de toekomst van racen. Het is de eerste keer dat er zoveel werk is gestoken in het daadwerkelijke ontwerp van een raceauto. De afwezigheid van een achtervleugel was een grote verrassing. Het voelt als het begin van een nieuw tijdperk.”

Gustavo MENEZES – Amerikaans / 26 / World Endurance Championship coureur / 2016 LMP2 Le Mans 24 Uur winnaar / 2016 LMP2 Wereldkampioen:

“De 9X8 markeert het begin van een nieuw hoofdstuk in de autosport. De afgelopen 10 jaar zijn gemarkeerd met LMP1 prototypes. Het was tijd om een iconische toekomst uit te vinden met de 9X8.”

James ROSSITER – Brits / 37 / voormalig Formule 1, ALMS en Super GT coureur:

“Ik had echt niet zoveel creativiteit verwacht. Het ontwerp is echt storend. Peugeot’s Hypercar heeft de grenzen verlegd.”

Jean-Eric VERGNE – Frans / 31 / voormalig Formule 1-coureur / tweevoudig Formule E-kampioen:

“De PEUGEOT 9X8 is revolutionair. De teams die verantwoordelijk zijn voor het ontwerp hebben het in een richting gebracht die al lang niet meer in de autosport is gezien. Prachtig!”

 

PEUGEOT 9X8 – Technische gegevens

Klasse: Le Mans Hypercar (LMH)

Lengte: 5.000mm

Breedte: 2.080mm

Hoogte: 1.180mm

Wielbasis: 3.045mm

Aandrijflijn: PEUGEOT HYBRID4 500KW (vierwielaandrijving)

Achteraangedreven trein: 500 kW (680 pk), 2,6L twin-turbo, 90-graden V6 benzine verbrandingsmotor + zevenversnellingsbak sequentiële transmissie

Trein met vooraandrijving: 200 kW elektromotorgenerator + reducer met één snelheid

Batterij: Hoge dichtheid, 900 volt batterij mede ontworpen door Peugeot Sport, TotalEnergies/Saft

Brandstof en smeermiddelen: TotalEnergies

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *