90 jaar externe ontwikkeling bij Porsche: de Audi RS2 keert terug naar zijn geboorteplaats in Zuffenhausen

Een dag uit het leven van het recordbrekende voertuig van de jaren negentig: Audi Avant RS2

In Stuttgart. Bij de marktintroductie in 1994 was het ‘s werelds snelste landgoed en tegelijkertijd ook de eerste Audi die de 250 km / h-barrière verpletterde. De Audi Avant RS2 fascineert zijn liefhebbers als een sportieve gezinsauto met veel ruimte en een zeer speciale, turbo-ervaring. Het voertuig werd samen ontwikkeld door Audi en Porsche, wat de externe ontwikkelingstraditie van Porsche vertegenwoordigt, die meer dan 90 jaar beslaat. Ferdinand Porsche richtte in 1931 zijn ontwerpbureau op in Stuttgart. Sindsdien is de naam Porsche nauw verbonden met klantontwikkelingsprojecten. Deze traditie werd met succes voortgezet door Porsche Engineering, een honderd procent dochteronderneming van Porsche AG, die innovatieve oplossingen en een hoge mate van expertise in digitalisering biedt.

Terwijl Audi, gevestigd in Ingolstadt, zijn imago met de RS2 probeerde te versterken en de BMW M3 bij te houden – die binnen hetzelfde voertuigsegment concurreerde – heeft Porsche zijn team in economisch uitdagende tijden kunnen blijven inzetten, dankzij externe ontwikkelingsprojecten zoals deze. Het spreekt voor zich dat een ander doel was om de Porsche-legende door te geven aan Audi-kopers. Vijfentwintig jaar na de productie van de laatste RS Avant ontmoette Ralf Friese, bedrijfshistoricus bij Audi, Michael Hölscher, destijds hoofd van het RS2-project bij Porsche. Friese bracht een Tropic Green RS2 uit Ingolstadt en het Porsche Museum leverde de 911 (964 generatie) in Viola Metallic voor een uitje. Componenten van de 993-generatie en 964 generatie 911’s, zoals de indicatoren, mistlampen en de semi-lichtbalk, werden allemaal overgebracht naar de RS2. Beide enthousiaste motorrijders kozen voor een tocht langs het voormalige circuit van Solitude, een kronkelend parcours ten westen van Stuttgart.
Op het plein buiten het Porsche Museum beschreef Hölscher hoe het samenwerkingsproject tot stand kwam: “Een paar jaar eerder hadden we samen met Mercedes-Benz het 500 E-model gemaakt en dit had ons profiel als ontwikkelingsdienstverlener versterkt dankzij snelle, hoogwaardige resultaten.

Vandaag kan het merk terugkijken op 90 jaar klantontwikkeling”, legt Hölscher uit, die al 32 jaar bij Porsche werkt. In 1993 kondigde Audi het high-performance sportlandgoed aan op de IAA International Motor Show in Frankfurt am Main en de auto werd al in maart 1994 gelanceerd – op tijd, ondanks een strak schema en budget. Een win-win situatie in economisch uitdagende tijden. “Ik ben blij dat ik vandaag in deze prachtige auto kan rijden. Met een relatief laag productieaantal van 2.891 stuks is het tegenwoordig een zeldzaam gezicht”, legt Hölscher uit. Hij wees langs het museum naar de rotonde en legde uit hoe zijn team de RS2 produceerde in het historische Rössle-gebouw, hetzelfde gebouw waarin de Mercedes-Benz 500 E werd gebouwd – een voertuig dat dit jaar zijn 30-jarig jubileum viert. Audi leverde gelakte carrosseriedelen en add-on onderdelen en Porsche zorgde voor de rest, terwijl beide samenwerkingspartners de logistieke uitdagingen uitstekend aangingen. “We waren verantwoordelijk voor nieuwe onderdelen en ontwikkelingsdiensten, terwijl Audi zorgde voor carrosseriedelen en componenten die van andere modellen konden worden overgedragen. Een spannende samenwerking die voor beide bedrijven alleen maar voordelen opbracht”, vatte de voormalige projectmanager samen.
Het landgoed – met een 2,2-liter rechte vijfcilindermotor, vierwielaandrijving en 315 PK – was vooral controversieel met zijn turbocompressor.
“De sterke, op design gebaseerde turbocompressorvertraging van toen en tot op de dag van vandaag zet een bestuurder onder een bepaalde druk. Nogal wat coureurs waren niet erg dol op de plotselinge push, terwijl trotse RS2-eigenaren altijd van de turbocompressor hebben gehouden. De responskenmerken van de turbomotor zijn sensationeel, vooral van het lagere motortoerentalbereik”, meldde Hölscher terwijl hij gretig wachtte om weg te rijden. Friese stapte in de Porsche 911 (964 generatie), markerend de eerste keer dat deze baden regio inwoner was aan het stuur van een 911. Later, na de ronde rond de Eenzaamheid, zou hij verder zeggen dat hij een “volledig nieuwe rijervaring” had gehad en “zich verkneukelde van opwinding”. “Een hele nieuwe wereld voor mij.”
Hölscher genoot van de reis door de tijd in de RS2 en noemde de Porsche-onderdelen die in de Audi waren geïntegreerd of helemaal opnieuw werden ontwikkeld in Zuffenhausen: de 17″-lichtmetalen wielen afkomstig van de Cup-auto, de buitenspiegels inclusief een nieuw spiegelbasisontwerp, de karakteristieke rode krachtige remmen, Porsche-belettering in het RS-logo als nieuw onderdeel, de voor- en achterbumpers, de semi-lichtbalk, wijzerplaten en de deuropeners.
“Ongeveer 20 procent van de RS2 is afkomstig van Porsche”, schatte Hölscher. Zijn team heeft de motor fundamenteel opnieuw ontworpen met nieuwe onderdelen. “We vonden het essentieel om het Porsche-karakter meteen merkbaar te maken en de associaties duidelijk te maken.”
Friese was heet op de hielen van Hölscher op het sportterrein.
“De RS2 was de eerste Audi die niet elektronisch beperkt was, ook al haalde hij snelheden van meer dan 250 km/u. De snelheidsmeterschaal loopt op tot 300 km/u, maar de topsnelheid van het voertuig is 262 km/u”, legt de historicus uit, die al 14 jaar bij Audi Tradition werkt. “De snelheidsmeter gaat tot 300 km / h en de auto maxes out op 262 km / h,” zei hij, enthousiast over de longitudinale dynamiek van de familie sportwagen, terwijl rijden door de omgeving van Stuttgart in de klassieke 911. Het landgoed sprint in 5,4 seconden van stilstand naar honderd kilometer per uur en genereert een maximumkoppel van 410 Nm. Hölscher en Friese verrukken zich in de krappe bochten die deel uitmaken van het voormalige circuit bij Glemseck bij Leonberg. Beiden bleven stil tot het einde van de reis en dompelden zich volledig onder in hun eigen ritme. De een genoot van de turbocompressor, de ander van zijn eerste rit in een 911. Een reis door de tijd voor beide.
“Het uitje was erg leuk. Het leek oude tijden, meer dan een kwart eeuw geleden. Het is geweldig om te ervaren hoe deze auto nog steeds gelijke tred kan houden met hedendaagse modellen. En dat doet het op een zeer sportieve manier!” Hölscher zei, samenvattend wat ooit ‘s werelds snelste sportlandgoed was, een voertuig dat sommige liefhebbers tot op de dag van vandaag de “Audi Porsche RS2” noemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *