De legende van Porsche in Le Mans met spannende hedendaagse getuigen en anekdotes

De legende van Porsche in Le Mans met spannende hedendaagse getuigen en anekdotes

In Stuttgart. Sinds 1951 is er geen enkel jaar geweest waarin er niet minstens één Porsche in de startopstelling stond voor de 24 uur van Le Mans. Het bedrijf uit Zuffenhausen kan terugkijken op tal van records en hoogtepunten op het circuit aan de rivier de Sarthe, waaronder 108 klasse overwinningen en 19 overwinningen in totaal. In de zomer van 2021, 70 jaar na de eerste klasse overwinning, richt de sportwagenfabrikant zich op het erfgoedonderwerp “Het succesverhaal van Porsche in Le Mans”. In zes afleveringen neemt de nieuwe serie “Porsche Moments” een diepgaande blik op de meest prestigieuze endurancerace ter wereld. In de eerste aflevering praat presentator en Le-Mans-winnaar Timo Bernhard met Fritz Enzinger, die het merk naar drie overwinningen in Le Mans leidde als Vice President Motorsport.

Voor afleveringen 2 tot en met 5 nodigde hij andere spannende hedendaagse getuigen uit op vier wielen en twee benen: Walter Röhrl, Hans-Joachim Stuck en Norbert Singer. De twee coureurs en de race-ingenieur vertellen over hun historisch belangrijke momenten in de 24-uursraces in Noordwest-Frankrijk. “Het is een eer voor ons om deze persoonlijkheden samen te brengen met de voertuigen die geschiedenis met hen schreven in Le Mans”, zegt Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum.
Voor de tweede aflevering van “Porsche Moments” ontmoeten Timo Bernhard en race-ingenieur Norbert Singer elkaar in de historische motorsportwerkplaats van het Weissach Development
Centre. De 917 KH wacht daar op hen, de auto waarmee Porsche precies 50 jaar geleden de tweede eindoverwinning vierde in de Franse enduranceklassieker. “Ik kan me nog goed herinneren hoe de auto destijds op de weegschaal werd geduwd en iets minder dan 780 kilogram woog”, zegt Singer, die in de periode van 1970 tot 1998 betrokken was bij de ontwikkeling van alle porsche-overallwinnaars. Het voorgeschreven minimumgewicht was destijds 800 kilogram.

“De 917 KH was een absoluut lichtgewicht vanwege het buisvormige ruimteframe gemaakt van magnesium. Gelukkig had het een olietank met een inhoud van 55 liter. Dus voegden we 20 liter olie toe en wogen het opnieuw. Deze keer met succes”, onthult Singer. Hij vertelt over de fascinatie van Le Mans in die tijd, en herinnert zich hoe er geen kuilen of tijdwaarneming waren: “De voertuigen stonden ergens achter de vrachtwagen geparkeerd. Dat waren de dagen. Tijdens de race konden we de coureurs alleen via borden informeren omdat er nog geen radiocommunicatie beschikbaar was”, aldus de inmiddels 81-jarige. Het uitje van het testvoertuig met magnesiumframe werd een recordrace: Helmut Marko en Gijs van Lennep reden een totale afstand van 5.335 km met een gemiddelde snelheid van 222,3 km/u. Dit afstandsrecord zou pas 39 jaar later worden verbroken – door een team met Timo Bernhard in een Audi R15.


De derde aflevering van “Porsche Moments” richt zich op de 936/81 Spyder, de overall winnaar uit 1981, en de klasse-winnende 924 GTP Le Mans.
De regerend wereldkampioen rally Walter Röhrl en Le Mans-winnaar Jürgen Barth begonnen vier decennia geleden aan een geheime missie. Hun Porsche 924 GTP Le Mans was een prototype van de toekomstige 944 met een nieuw ontwikkelde 2,5-liter motor, die negen maanden later zou worden geleverd. Het rijdersduo eindigde na 24 uur als zevende en won zowel de GTP-klasse als de prijs voor de kortste algehele pitstoptijd. “Als ik terugdenk aan Le Mans 1981, voel ik me meteen 40 jaar jonger. De wedstrijd overviel me overdag, maar ‘s nachts zagen ze alleen mijn achterlichten”, zegt Röhrl lachend, want als rallyrijder was hij gewend om ‘s nachts te rijden en een duidelijk beeld te houden van wat er in het donker gebeurde. “In die tijd was motorsport de beste plek om ontwikkelingen te testen en inzichten te krijgen voor serieproductie”, voegt de Beiers toe.
Twee 936 auto’s namen ook deel aan de inzending voor de werken in 1981, en een van hen behaalde de algehele overwinning.

De winnende auto, die voor het eerst meedeed aan een race, werd bestuurd door het duo Jacky Ickx en Derek Bell. “Ickx en Bell wonnen met een voorsprong van 14 ronden – of anders gezegd, ze waren bijna een uur sneller dan de als tweede geplaatste auto”, legt race-ingenieur Norbert Singer uit, die een belangrijke rol speelde in 16 algemene overwinningen behaald door fabrieks- of Porsche-klantenteams in Le Mans. “De beslissing om deel te nemen aan de 24-uursrace in juni werd slechts een paar maanden eerder genomen. We moesten echt opschieten en installeerden zonder verder oponthoud een biturbo-motor van 2,65 liter in de Spyder 936/81. Met een vermogen van meer dan 620 PS was het een van de krachtigste auto’s in het startveld. Een kleine inspanning die tot een groot succes heeft geleid”, zegt Singer.


“Als je met snelheden van meer dan 350 km/u rijdt, zien de witte streepjes in het midden van de weg eruit als een doorlopende lijn”, legt Hans-Joachim Stuck uit, die met Norbert Singer te zien is in de vierde aflevering van “Porsche Moments”.
In 1986 en 1987 zat hij achter het stuur van de Porsche 962 C, waarvan de uitzonderlijke prestaties ook te danken waren aan een onderlichaam met grondeffect ontworpen door Singer. “Stefan Bellof gaf me voor mijn eerste rit een tip: ‘Hoe sneller je in een auto met grondeffect rijdt, hoe meer grip je hebt’,” herinnert Stuck zich, die ook twee keer de Supercup won in een 962 C. Net als vorig jaar reed Stuck in 1987 voor Porsche naar de eindoverwinning in Le Mans.

Norbert Singer was opnieuw verantwoordelijk voor het technische succes en kreeg welverdiende lof voor zijn bijdrage. De reünie van de twee mannen is extreem warm en vriendelijk. Stuck is blij dat hij de winnende auto van toen op de testbaan in Weissach mag rijden. Singer maakt een trip down memory lane: “Het regende de hele tijd,” zegt hij als hij terugkijkt, “en de kwaliteit van de geleverde benzine was niet goed. Het was OK in training, maar de brandstof voor de race was echt slecht.” Stuck en zijn teamgenoten Derek Bell en Al Holbert wonnen de race met een voorsprong van 20 ronden. “Porsche blijft winnen in Le Mans omdat alle betrokkenen zeer professioneel werken van voorbereiding tot het einde”, zegt Stuck.


Met de Porsche 911 GT1 ’98 behaalde Norbert Singer zijn 16e en tevens laatste eindoverwinning als race engineer in Le Mans.
In de voorlaatste aflevering van “Porsche Moments” praat hij met Timo Bernhard over de historische dubbele overwinning in 1998. “We wonnen de race omdat de GT1 ’98 de meest betrouwbare auto in de startopstelling was”, vat Singer het succes van de Porsche samen met 550 PK. “De auto had een koolstofvezel monocoque en er zaten voor het eerst ook remschijven van koolstofvezel in een raceauto”, legt hij uit. Deze maatregelen maakten het mogelijk het gewicht van het voertuig met ongeveer 10 procent te verminderen ten opzichte van het voorgaande jaar. De krachtige lichtgewicht auto fungeerde niet alleen als onderzoekslaboratorium op wielen en als brandstofefficiëntiespecialist op het circuit in Le Mans, maar reed ook naar een dubbele overwinning. Zoals toeval het zou hebben, was dit ook het 50-jarig jubileum van het merk. “Le Mans is niet zomaar een race. Het is de beroemdste endurancerace ter wereld en geniet veel belang voor het merk Porsche”, besluit Timo Bernhard.
Het Porsche Museum plaatst de serie “Porsche Moments” met Timo Bernhard en Walter Röhrl, Hans-Joachim Stuck en Norbert Singer op zijn Instagram-kanaal @porsche.museum en op Facebook @porsche.museum.stuttgart en op YouTube op de volgende data: 14 en 28 juli en 11 augustus.

Op 25 augustus zendt het Museum een laatste aflevering uit van Weissach met het hoofd motorsport Fritz Enzinger, met wie de serie een paar weken geleden begon. Deze aflevering zal zich richten op de 919 Hybrid, die staat voor de legende van Porsche in Le Mans in de moderne tijd als geen andere auto. Porsche behaalde drie overwinningen met deze hybride raceauto in de jaren 2015, 2016 en 2017. Gastheer Timo Bernhard zal ook aanwezig zijn voor deze aflevering met voorkennis en spannende anekdotes.
Naast “Porsche Moments” houdt de sportwagenfabrikant ook een roadshow om het Porsche-succesverhaal op Le Mans wereldwijd te vieren. Dit loopt tot het voorjaar van 2022 en is gepland om 14 haltes te nemen in tien landen, waaronder Frankrijk, Groot-Brittannië, de VS, China, de Verenigde Arabische Emiraten en Duitsland.

Porsche-liefhebbers kunnen zich verheugen op statische en dynamische verschijningen van meer dan 20 originele auto’s uit de historische collectie die klasse- of algehele overwinningen behaalden. In verschillende Porsche Experience Centres wereldwijd zal Heritage Corners het thema van de roadshow weerspiegelen en het succesverhaal van Porsche in Le Mans verder uitbouwen. Daarnaast zijn er optredens gepland op oldtimerevenementen, zoals tijdens de Monterey Car Week in Californië. Afhankelijk van de pandemie kunnen coureurs mogelijk live of virtueel deelnemen om Porsche-fans en motorsportliefhebbers hun inzicht te geven in spannende ervaringen uit Le Mans.
De social media kanalen van het Porsche Museum zullen ook veel informatie geven over de roadshow.
In Zuffenhausen kunnen geïnteresseerde fans ook meer te weten komen over “Het Porsche-succesverhaal in Le Mans” langs de glazen scheidingswand die uitzicht biedt op de werkplaats in het Porsche Museum. Een selectie van indrukwekkende Le Mans raceauto’s zal daar te zien zijn tijdens de hele periode van de roadshow.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *