De sensatie op Spa 50 jaar geleden:

Overwinning in de AMG-klasse bij de 24-uursrace in 1971

 

  • De 300 SEL 6.8 race-toerwagen veroverde 50 jaar geleden het eerste grote AMG-succes
  • 2e plaats tijdens de 24 Uren van Spa-Francorchamps van 24 tot 25 juli 1971
  • 31 juli tot 1 augustus 2021: Herinnering aan de historische overwinning van de 24 Uren van Spa-Francorchamps
  • Het “Rode Varken” in het Mercedes-Benz Museum van 20 juli t/m 19 september 2021

Stuttgart. Deze race zette AMG van de ene op de andere dag op de motorsportkaart: op 24 juli 1971 om 15.00 uur begonnen bijna 80 race-toerwagens aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. Precies in het midden van het veld reed een machtige Mercedes-Benz luxe sedan van de W 109-modelreeks over het parcours in de Ardennen. Het was geen fabrieksracewagen, maar een voertuig dat werd gebruikt door het ingenieursbureau dat in 1967 werd opgericht door Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher.

AMG heeft deze voorganger van de Mercedes-Benz S-Klasse uitgebreid voorbereid op de langeafstandsrace; de nadruk lag op de motor en het chassis. De technische gegevens waren fenomenaal voor de race-toerwagens van die tijd: 315 kW (428 pk) uit 6.835 kubieke centimeter cilinderinhoud, tot 620 Nm koppel, een topsnelheid van meer dan 265 km/u en een acceleratievermogen van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden. AMG 300 SEL 6.8 was de naam van de rode racewagen – ook al verwees de ster op de koeler duidelijk naar het merk uit Stuttgart.

Fascinerende start-up

De bedrijfsnaam AMG was in 1971 nog niet algemeen bekend, vooral bekend bij liefhebbers van prestatiegerichte Mercedes-Benz-auto’s met sportieve ambities. De eerste letters van de achternamen Aufrecht en Melcher en de stad Großaspach (waar de twee oprichters in de jaren zestig voor het eerst samen aan racemotoren werkten) vormen het acroniem. Het hoofdkwartier was een voormalige molen in de naburige stad Burgstall.

Tegen het einde van de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1971 had het merk AMG in één klap een reputatie opgebouwd in de racewereld. Voor Hans Heyer en Clemens nam Schickentanz de 300 SEL 6.8 mee naar de sensationele tweede plaats algemeen en behaalde de overwinning in hun klasse. Zelfs het befaamde ARD-nieuwsprogramma “Tagesschau” berichtte over de racecoup in België. Het tijdschrift “auto motor und sport” vierde het als een “slag van Zwabische genie”.

De “ongelooflijke tweede plaats”

Dit racesucces 50 jaar geleden was echter geenszins een gegeven. Deze grote sedan met een gewicht van 1.635 kilogram (nog steeds 195 kilogram lichter dan de serieversie) moest zich in deze Belgische marathonrace immers bewijzen in een veld van wendbare race-toerwagens. Gelukkig paste het voertuig op het oude parcours van Spa-Francorchamps – 14,863 kilometer lang en met veel rechte stukken die vol gas konden worden gereden. De 300 SEL 6.8 hield stand en reed betrouwbaar de nacht door naarmate meer en meer voertuigen uitvielen: bij het aanbreken van de dag reden er nog 23 auto’s; hele fabrieksteams hadden zich teruggetrokken. De outsider uit Affalterbach bleef op het goede spoor en kwam uiteindelijk als tweede voertuig van de 18 overgebleven race-toerwagens over de finish.

Het tijdschrift “Road & Track” besprak de succesvolle evenwichtsoefening tussen vermogen en gewicht: “Tijdens de race had de grote V8 een onverzadigbare honger naar brandstof, en door zijn gewicht waren zijn banden snel kapot. De snelheid in rechte lijn van de Red Pig compenseerde echter ruimschoots zijn inefficiënties op de lange rechte stukken van Spa-Francorchamps, en na 24 uur stormde het uiteindelijk zijn weg naar een ongelooflijke tweede plaats achter een Ford Capri.” De coureurs van de Ford waren de voormalige Mercedes-Benz-coureur en huidige Mercedes-Benz Brand Ambassador Dieter Glemser, samen met de Spaanse coureur Alejandro “Àlex” Soler-Roig.

Herinnering aan de historische overwinning van de 24 Uren van Spa-Francorchamps 2021

Voor het performance- en sportwagenmerk Mercedes-AMG en voor Mercedes-AMG Motorsport was het succes van de 24 uur van Spa-Francorchamps 50 jaar geleden een mijlpaal in hun merkgeschiedenis. Dit jaar nemen in totaal 13 Mercedes-AMG GT3’s van het klantenteam deel aan de 24 uur van Spa-Francorchamps (31 juli tot 1 augustus 2021). Een van de GT3’s herinnert dubbel aan het jubileum: het ontwerp is gebaseerd op de race-toerwagen van 1971 en heeft ook het startnummer 50.

Nog een hoogtepunt in Stuttgart: het Mercedes-Benz Museum presenteert van 20 juli tot 19 september 2021 in het atrium de gedetailleerde reconstructie van het legendarische “Red Pig”. De toegang tot dit gebied is gratis.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *