Mission R – the all-electric concept racecar

Porsche presenteert zijn toekomstgerichte Mission R-conceptstudie

In Stuttgart. Precies op tijd voor de start van de IAA MOBILITY 2021 in München (van 7 tot 12 september) moet Porsche een spectaculaire blik werpen op de toekomst van de auto-industrie. De Mission R concept car combineert state-of-the-art technologieën en duurzame materialen, zoals natuurlijke vezelversterkte kunststoffen, met een passie voor racen. Naast een vooruitstrevend ontwerp heeft de extreem lage, volledig elektrische wedstrijdwagen de karakteristieke lijnen van de sportwagens uit Stuttgart-Zuffenhausen. De twee nieuw ontwikkelde elektromotoren in de Porsche Mission R leveren tot 800 kW (1.088 PK) in de zogenaamde kwalificatiemodus. De batterijcapaciteit van ongeveer 80 kWh en het innovatieve recuperatiesysteem maken sprintracen mogelijk zonder verlies van output.


“Porsche is het merk voor mensen die hun dromen waarmaken.
Dit geldt ook in de autosport. We ervaren onze innovatieve kracht op het circuit, tonen moed in het nastreven van nieuwe wegen en verrassen autobezitters met sportieve prestaties”, zegt Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. “Naast onze betrokkenheid bij het Wereldkampioenschap Formule E zetten we nu de volgende grote stap voorwaarts op het gebied van elektrische mobiliteit. De conceptstudie is onze visie op all-electric customer motorsport. De Mission R belichaamt alles wat Porsche sterk maakt: prestaties, design en duurzaamheid.”
Customer motorsports geniet een hoge mate van waardering bij
Porsche. Sinds de start van de Porsche Carrera Cup Deutschland 31 jaar geleden heeft de sportwagenfabrikant meer dan 4.400 Cup-auto’s van Weissach geproduceerd en geleverd. In totaal worden er wereldwijd 30 one-make cup series gehouden op basis van deze betrouwbare, high-performance raceauto’s. De nieuwste versie van de 911 GT3 Cup werd pas aan het begin van het motorsportseizoen 2021 gelanceerd en is gebaseerd op de 992-modelgeneratie. De Porsche Mission R geeft een indicatie van hoe de toekomst van one-make series met volledig elektrische auto’s eruit zou kunnen zien.
De vierwielaangedreven auto die iets minder dan 1.100 PK levert in de kwalificatiemodus accelereert van nul naar 100 km / h in minder dan 2,5
seconden. Topsnelheid: meer dan 300 km/u. Op het circuit haalt de elektrische racer dezelfde rondetijdprestaties als de huidige Porsche 911 GT3 Cup. Dankzij nieuw ontworpen elektromotoren en batterijcellen – allemaal uitgerust met innovatieve directe oliekoeling – produceert de Porsche Mission R conceptstudie een constant vermogen van 500 kW (680 PS) in racemodus. De zogenaamde derating, d.w.z. vermindering van het vermogen van de batterij als gevolg van thermische omstandigheden, is geëlimineerd. Een elektromotor met maximaal 320 kW (435 PK) drijft de vooras aan, terwijl er maximaal 480 kW (653 PK) aan de achterkant wordt geleverd. Dankzij geavanceerde 900-volt technologie en Porsche Turbo Charging is een goede pauze van 15 minuten van racen alles wat nodig is om de batterij op te laden van 5 tot 80 procent SoC (laadtoestand). Opladen kan met maximaal 340 kW. De Mission R beschikt ook over een verdere ontwikkeling van Porsche Active Aerodynamics (PAA) met Drag Reduction System (DRS) op het neusgedeelte en de achtervleugel. Het bestaat uit drie lamellen in elk van de twee zijluchtinlaten op het neusgedeelte, evenals een verstelbare, tweedelige achtervleugel.
Naast het innovatieve, batterij-elektrische aandrijfconcept richt de carrosserie van de conceptauto zich ook op CO2-reductie en duurzaamheid: het is grotendeels gemaakt van natuurlijk vezelversterkte kunststof (NFRP), waarvan het basismateriaal is gemaakt van vlasvezels die uit de landbouw zijn verkregen.
Dit ecologische materiaal wordt ook gebruikt voor de voorspoilerlip, de diffuser en de zijrokken. NFRP wordt veel gebruikt in het interieur van de Mission R, zoals de binnendeurpanelen, het achterschot en de zitting.


Het interieurontwerp richt zich op de bestuurder op alle
gebieden. Een ergonomisch geplaatste display tussen de bedieningselementen op het stuurwiel toont relevante gegevens tijdens de race. De monitor boven de stuurkolom toont de beelden van de zijspiegelcamera’s en de centrale achteruitkijkspiegelcamera. Een aanraakscherm rechts van de stoel kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de biometrische gegevens van de bestuurder op te roepen. Tal van andere camera’s in het interieur kunnen worden gebruikt om spannende sequenties te bieden voor een livestream-uitzending.
Met het Mission R-project brengt Porsche echte en virtuele races dichter bij elkaar dan ooit
tevoren. De monocoque driver’s module in precies dezelfde vorm doet ook dienst als esports simulator. De veiligheidsstructuur van koolstofvezel composietmateriaal combineert een hoog beschermingspotentieel voor de bestuurder met een laag gewicht en een onderscheidende uitstraling. Porsche ingenieurs en ontwerpers hebben de nieuw ontwikkelde koolstof dakconstructie het “exoskelet” genoemd. Het combineert veiligheidskooi en dakhuid. Met een lengte van 4.326 millimeter is de Porsche Mission R iets korter dan de huidige 718 Cayman-serie, maar hij is merkbaar breder met 1.990 millimeter en met een externe hoogte van 1.190 millimeter is hij ook aanzienlijk lager.
In de loop van de afgelopen jaren heeft Porsche met de conceptstudies Mission E (2015) en Mission E Cross Turismo (2018) onmiskenbare previews gegeven van zijn eerste volledig elektrische sportwagenmodelserie die
komt. De Porsche Taycan sports saloon (2019) en de Taycan Cross Turismo cross-utility vehicle (2021) lijken qua uiterlijk en technologie sterk op de twee conceptstudies en zijn al succesvol gelanceerd op de wereldmarkten – missie volbracht met andere woorden. Nu, met de Mission R, presenteert Porsche zijn visie op hoe de motorsport van klanten er in de toekomst uit zal zien. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.