Omloop van Vlaanderen Roeselare 2021

Ghislain de Mevius wint de ConXioN Omloop van Vlaanderen.

De leider in het Kroon-Oil BRC vergroot zijn voorsprong


De 61ste ConXioN Omloop van Vlaanderen, de derde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, heeft alle verwachtingen ruimschoots ingelost. Eens te meer was de strijd om de overwinning en de podiumplaatsen spannend tot de laatste meters. Uiteindelijk toonde Ghislain de Mevius zich de sterkste, waarmee hij zijn leidersplaats in het kampioenschap verstevigt. De Skoda-rijder won met 8″8 voorsprong op Vincent Verschueren en 18″8 voorsprong op Adrian Fernémont, de winnaar van de Pirelli Powerstage, goed voor 5 extra punten.

De Omloop van Vlaanderen telde dit jaar 19 klassementsproeven, waarvan 7 proeven, goed voor 63 km, op vrijdag werden afgewerkt. Bij de tenoren bleven de verschillen klein, terwijl de snelheid toch bijzonder hoog lag. “Ik vind zelfs dat er harder gereden wordt dan in Ieper. Mijn VW voelt beter aan, ik ben beter in vorm, maar toch kan ik het verschil niet maken,” verklaarde Vincent Verschueren, derde na de openingsavond op 5″1 van leider de Mevius. Die was vrijdagavond van bij de start in topvorm: “We hebben ons goed voorbereid, al heb ik op dit gladde parcours weinig ervaring. Ik heb enkel in 2019 hier gereden met de Skoda Fabia R5. Maar, het ritme dat we in Ieper hebben opgedaan en de afstellingen die we voor Ieper vonden, helpen ons hier ook. Alleen gaat het verdomd hard vooraan,” lachte de zoon van Grégoire de Mevius, winnaar van de Omloop van Vlaanderen in 1996.

Op zaterdag stonden 12 klassementsproeven op het programma en op de openingsproef in Passendale, met 25 km de langste van de wedstrijd, ging het goed fout voor Niels Reynvoet. De Skoda-rijder ging van de baan in een snelle situatie, waarbij hij enkele malen over de kop ging. De proef werd geneutraliseerd. Sébastien Bedoret, tweede na de openingsdag en de winnaar van de wedstrijd in 2019, schoof op de volgende proef, de Zilverberg, van de baan.

Gelukkig keerde de rust daarna terug, al bleven de tenoren keihard op het gas trappen. Stelselmatig nam Ghislain de Mevius afstand, al is zelfs die term relatief, want de Skoda-rijder begon aan de slotproef in Beveren met amper 9″9 voorsprong op Vincent Verschueren, tweede met zijn VW Polo. Op die laatste proef waren bovendien 5 bonuspunten te verdienen, maar de leider in het kampioenschap liet zich niet meer verleiden tot het nemen van risico’s. Ghislain de Mevius en Johan Jalet wonnen de ConXioN Omloop van Vlaanderen met 8″8 voorsprong op Vincent Verschueren.
“Het is mijn tweede overwinning dit seizoen, na de zege in de South Belgian Rally, maar deze overwinning vind ik heel belangrijk. Het is mijn eerste overwinning in Vlaanderen, op een parcours dat voor mij niet natuurlijk aanvoelt. Ik heb jaren moeten werken om op dit soort proeven competitief te zijn. De South Belgian Rally, die zege was zeker niet makkelijk, maar deze schat ik toch hoger in,” vertelde winnaar Ghislain de Mevius.
Vincent Verschueren was erg tevreden met zijn tweede opeenvolgende tweede plaats in het Kroon-Oil BRC. “We hebben duidelijk veel progressie gemaakt met de VW Polo. We finishen op 8″8 van de winnaar. Dit was de eerste wedstrijd waarin ik echt vertrouwen had in het gedrag van onze Volkswagen Polo. Dat belooft voor de rest van het seizoen.”

Voor de derde plaats was de strijd erg spannend tot de laatste meters. Grégoire Munster kwam immers nog sterk opzetten en ging de laatste proef in met 0″7 achterstand op titelverdediger Adrian Fernémont. Die hield het hoofd koel en klokte de snelste tijd op de Pirelli Powerstage, waardoor hij ook derde werd in de eindstand.
“Op de slotdag verliezen we maar 4″ op winnaar Ghislain de Mevius, dus het is duidelijk dat we vrijdagavond de wedstrijd verloren,” vertelde Adrian Fernémont. “We kozen gewoon voor een verkeerde afstelling op het gladde asfalt. Op de laatste proef heb ik alles gegeven om de 5 punten te pakken. Die punten heb ik hard nodig,” vertelde Fernémont.
Grégoire Munster werd vierde en daar was de Hyundai-rijder niet blij mee. “Nee, want de derde passage op de proef van Passendale werd geannuleerd om veiligheidsredenen. Als we die proef kunnen rijden, goed voor 25 km, dan had ik Adrian nog van het podium kunnen verdringen. Jammer…”

Kris Princen opende vrijdag de wedstrijd met een kleine schuiver rechtdoor en de Citroën-rijder kon de verloren tijd nooit recupereren. De drievoudige winnaar van de wedstrijd strandde op de vijfde plaats op 49″2. Pieter-Jan Michiel Cracco, winnaar in de Ypres Rally, sloot de wedstrijd af op een mooie zesde plaats. Maar, er zat meer in, want de Skoda-rijder verloor tijd door technische problemen op vrijdagavond en de verkeerde afstellingen.

In de categorie voor GT’s was Gunther Monnens duidelijk de sterkste. De Limburger stuurde zijn Porsche 991 GT3 naar een knappe 7de plaats, onder andere met drie snelste tijden op de “Zoning”, de rondkoers op het industrieterrein in Roeselare. Glenn Janssens, lang in het spoor van Monnens, moest zaterdag zijn Porsche aan de kant zetten met een gebroken ophanging. Zo ging de 2de plaats in GT naar Tuur Vanden Abeele, al verloor die op de allerlaatste proef meer dan 6 minuten na een schuiver.

Nicola Stampaert, die bezig is aan zijn allereerste rallyseizoen, eindigde op een erg knappe 8ste plaats algemeen met zijn Ford Fiesta R5. Hij was 3″6 sneller dan Paul Lietaer, op zijn 64ste nog maar eens de snelste in Historic. In zijn 501ste rally domineerde Lietaer de slotdag, na de vroege opgaves van de eerste leiders Stefaan Stouf (motor), Bjorn Syx (versnellingsbak) en Pieter-Jan Maeyaert (achterbrug).

In het Junior BRC stond er geen maat op Charles Munster. Gilles Pyck won de Clio Trophy Belgium en Gino Bux was een maat te sterk voor de concurrentie in de Stellantis Rally Cup.

Paul Lietaer opnieuw de sterkste

In de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de derde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, ging de favorietenrol naar Stefaan Stouf en Bjorn Syx, maar het was uiteindelijk “good old” Paul Lietaer die de wedstrijd op zijn naam schreef met zijn Opel Manta 400.

De 211 km lange Omloop van Vlaanderen bleek voor heel wat historic rallywagens te lang. Hoewel de mechaniek soms al heel vroeg de geest gaf. Dat was het geval bij topfavoriet Stefaan Stouf. Die klokte de snelste tijd op de openingsproef met zijn Ford Sierra Cosworth, maar op de volgende proef ging de motor stuk. Bjorn Syx nam het commando over met zijn BMW M3. De winnaar van 2019 werd op de hielen gezeten door Pieter-Jan Maeyaert, voor de eerste keer aan de start in het Historic BRC met een gelijkaardige BMW M3 van Mats Van den Brandt.
“Ik denk dat ik volgend jaar een M3 ga bestellen bij Mats, want dit is een fenomenale machine. In waaiers waar ik met de Escort van het gas moest, kunnen we nu gewoon het gas open houden. De wegligging is fenomenaal. Met deze BMW moet je minder smijten dan met de Escort die ik vroeger in het BRC bestuurde, maar het gaat wel erg hard. Ik ben blij dat ik nu al zo kort bij Bjorn kan blijven, want hij rijdt al 4 jaar met een M3 E30,” vertelde PJ Maeyaert.

Helaas voor Maeyaert moest hij vrijdagavond, toen hij net de leiding had genomen, opgeven door een scheur in de achterbrug. Hij ging zaterdag wel opnieuw van start en werd nog derde in Historic. Bjorn Syx was oppermachtig, maar vrijdagavond begon de versnellingsbak van zijn BMW te haperen. Het team, dat net een minuut straftijd had gekregen wegens een foutje bij het inklokken, besliste om de versnellingsbak te wisselen, maar daarna kregen ze de wagen niet meer aan de praat. Bjorn Syx moest opgeven.

Omdat Danny Kerckhof zich geen zorgen maakte om het klassement, maar zich enkel wilde amuseren, kon Paul Lietaer zaterdag overtuigend naar de overwinning rijden met zijn Opel Manta 400. “Vrijdag hadden we remproblemen. Ik heb drie proeven zonder remmen achteraan moeten afwerken, waardoor we naar de vierde plaats zakten, maar na de opgave van de BMW’s ging het zaterdag heel goed. We hebben ons geamuseerd en hard aangevallen,” lachte Paul Lietaer, die een prima 9de plaats algemeen behaalde.

Danny Kerckhof werd mooi tweede, al wilde hij dat pas na de finish horen, voor PJ Maeyaert en Arthur Kerkhove met zijn vertrouwde Escort. Ward Vergote werd vijfde met zijn Escort, voor de Opel Kadett van Koen Verhaeghe.

Charles Munster oppermachtig


Nadat hij forfait gaf voor de Ypres Rally, heeft Charles Munster in de ConXioN Omloop van Vlaanderen zijn talent nog eens in de verf gezet. De jongere broer van Grégoire was oppermachtig in Roeselare, waar hij naast de overwinning ook nog 13 bonuspunten scoorde voor de snelste tijden.

In de Stellantis Rally Cup moest Charles Munster het onderspit delven tegen Gino Bux, maar in het Junior BRC was de Opel-rijder oppermachtig. “In de wedstrijd heb ik niet veel naar de stand in het Junior BRC gekeken, omdat ik me vooral concentreerde op de strijd met Gino Bux en Fred Caprasse in de Stellantis Rally Cup. Ons gebrek aan ervaring op dit bijzonder gladde asfalt speelde ons parten. We doen in het begin van de wedstrijd echt niet de juiste set-up voor deze proeven. Ik moest me aanpassen aan de veranderingen van grip. Met deze overwinning doen we al een heel goede zaak in het kampioenschap,” besefte Charles Munster.

Thibaud Mazuin werd tweede, maar op 1’10” van Munster: “We verloren vrijdagavond veel tijd op de Zoning toen de motor begon te sputteren. Blijkbaar hadden we te weinig benzine aan boord, waardoor de benzinepomp niet genoeg toevoer kreeg in de lange linkse bij de bekende rotonde. In het begin van de wedstrijd waren we in strijd met Charles, maar uiteindelijk bleek hij sneller,” aldus Thibaud Mazuin.

Jonas Dewilde, in Ieper nog winnaar, strandde deze keer op de derde plaats in het Junior BRC, terwijl Aaron Ollevier de punten van de vierde plaats pakte.

Stand na 3/9 manches: 
1. Ch. Munster 75 punten; 2. J. Dewilde 47; 3. Th. Mazuin 38; 4. A. Ollevier 27; 5. A. Molle 25; 6. M. Soete 18; 7. M. Kremer 15

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *