Porsche 962 C tot in de kleinste staat hersteld

Stuttgart. Hans-Joachim Stuck heeft bijna 35 jaar moeten wachten op een reünie met de volledig gerenoveerde 962 C en de eerste uitrol ervan. De verrassing was dus des te groter toen het zijden doek werd teruggetrokken om het voertuig in het Weissach Development Centre te onthullen. De racewagen van de afdeling Porsche Heritage and Museum is de afgelopen anderhalf jaar in de oorspronkelijke staat van 1987 gerestaureerd. “Het voelt als thuiskomen”, glimlacht Stuck, terwijl hij de linkervleugel van de auto streelt. De coureur zegt niets dan goede herinneringen te hebben aan de zegevierende auto met het racenummer 17. “Door deze reünie na meer dan drie decennia te organiseren, hebben we niet alleen Hans-Joachim Stuck verrast, we hebben ook een kleine reis door de tijd gemaakt. De geschiedenis van het autosportverhaal rond de 962 C is uniek”, zegt Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum. In het Weissach Development Centre, waar het voertuig voor het eerst werd gebouwd en nu in zijn oorspronkelijke staat is hersteld, ontmoet Stuck ook zijn race-ingenieur van die tijd, Norbert Singer, en ontwerper Rob Powell, de man die verantwoordelijk is voor de zwarte, gele en rode kleurstelling van de auto.
Het is 35 jaar geleden dat de nu 70-jarige duitslands prestigieuze en felbevochten ADAC Würth Supercup
won. Tijdens de eerste serie voor Groep C-sportwagenprototypes testte hij de toen nieuwe Porsche-transmissie met dubbele koppeling (PDK) op racesnelheid. Het uiterlijk van het voertuig veranderde voor de tweede race, de Norisring 200 mijl, toen Shell als sponsor aan boord kwam. Porsche reed het jaar daarop ook in geel en rood en Stuck werkte hard om zijn Supercup-titel met succes te verdedigen. Deze 962 C begon vervolgens zijn tweede leven als testauto op de aerodynamica-afdeling in Weissach en diende later als referentievoertuig voor de bedrijfscollectie van de sportwagenfabrikant.
Armin Burger en Traugott Brecht van Historic Motorsport waren samen verantwoordelijk voor de herbouw van de racewagen.
“We bleven deze auto passeren in het magazijn. Toen, ongeveer anderhalf jaar geleden, besloten we om het daar weg te halen, het over te dragen aan Weissach en eraan te gaan werken,” zei Hij Burger. Hij en zijn team moesten veel onderdelen herbouwen omdat ze al lang verdwenen waren. “De samenwerking met de andere afdelingen van Porsche was geweldig. We vonden bijna alles wat we nodig hadden binnen een straal van slechts 30 meter”, zegt Burger. Helemaal aan het begin van de wederopbouw nodigde hij Powell en Singer uit in de historische motorsportworkshop. “Als je de juiste mensen hoort praten bij het voertuig, wordt alles meteen duidelijk. We hebben ongelooflijk veel geleerd van twee getuigen die er waren toen het allemaal gebeurde,” voegt hij eraan toe. De experts hebben de onderzijde volledig herbouwd, de opstelling van de radiatoren gewijzigd en vele andere carrosserieaanpassingen gedaan. Vervolgens presenteerden ze de Supercup-kampioenschapsauto aan Europese media tijdens een journalistenworkshop in het Weissach Development Centre.
Livery-ontwerper Powell bracht verschillende diktes tape, stencils en ontwerpschetsen van 35 jaar eerder
mee. “Stucki vond het ontwerp van mijn eerste schets meteen leuk”, herinnert hij zich. Stuck geeft hem een bevestigend knikje over het dak van de auto terwijl de ontwerper de lijnen afplakt en een stencil op de voorste koplamp aanbrengt: “Dit is bijvoorbeeld heel belangrijk, zodat de schilders de uitsparing correct kunnen plannen. Overigens vind ik de kleurencombinatie van geel en rood er nog steeds modern uitzien”, zegt Powell, terwijl hij de rollen tape over zijn arm legt, klaar voor de vele vragen van de pers. Stuck, die betrokken was bij de ontwikkeling van de auto, neemt ook vragen aan en wacht op zijn beurt om de eerste ronden op de inloop- en testbaan te rijden. “Ik ben een grote fan van de Porsche PDK transmissie met dubbele koppeling en trots dat ik hem destijds in de 962 mocht testen. Dat ik mijn handen aan het stuur kon houden bij het schakelen op vol gas voelde vanaf het begin geweldig”, zegt hij. Tegenwoordig is PDK beschikbaar in elke Porsche.
Een tweede verrassing wacht Stuck op slechts een paar meter van het testgebied, wanneer hij zijn rode racepak uit de jaren 80 ontdekt en blij is dat hij er nog steeds in
past. “Voor mij was de tijd met Porsche de meest succesvolle van mijn hele carrière”, zegt hij, terwijl hij zijn met witte sterren versierde helm opzet en erin klimt. In tegenstelling tot het basismodel heeft de 962 C een wielbasis die 120 millimeter langer is en pedalen die achter de naar voren gemonteerde vooras zijn gemonteerd. “We hebben Stucki een zeer warm welkom gegeven bij Porsche. Hij was altijd een van de coureurs wiens feedback ik nauwkeurig kon interpreteren, zoals de gegevens van een sensor,” onthult Singer, die voor het eerst een aluminium monocoque introduceerde met de 956 Group C-auto en zijn directe afstammeling de 962, evenals de Ground Effect-onderkant. Stuck begint aan zijn eerste ronde op de tweeënhalve kilometer lange testbaan in Weissach en alle toeschouwers vallen stil als ze naar de Groep C-racer kijken. “De auto neemt me automatisch mee op een reis terug in de tijd en brengt veel goede herinneringen terug. Ik zal de sfeer op de circuits nooit vergeten”, glimlacht Singer.
De 962 C maakte een paar weken geleden zijn eerste publieke verschijning op de digitale Sound Night van het Porsche
Museum. Het zal het komende jaar nog veel meer optredens maken, met rij- en presentatie-evenementen gepland voor het komende jubileum van ’40 jaar Groep C’. “De 962 C was een van de weinige auto’s die ik alleen mocht rijden, zonder teamgenoten en met precies de setup die ik wilde. Zo’n auto vergeet je nooit”, besluit Stuck, met de belofte: “In 2022 vieren we de 40ste in stijl!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *