BMA OP HET PODIUM IN MONTE CARLO EN ROEMENIË

Met deelnames aan de Monte Carlo en de Romania Historic Winter Rally beleefde BMA een druk weekend. In de Monte Carlo bezorgden Grégoire Munster (Hyundai i20 N Rally2) en Marijan Griebel (Opel Corsa Rally4) BMA twee podiumplaatsen in WRC2 Junior en in RC4. Frédéric Rosati (Hyundai i20 N Rally2) eindigde zevende bij de Masters. In Roemenië behaalde BMA met Francis Heyse (Porsche 911 Carrera RS Proto) een podiumplaats bij de tweewielaangedreven wagens. In dezelfde categorie eindigde Philippe Dubaere (Porsche 911 Carrera RS Proto) vierde en Jérôme France (Porsche 911 Carrera RS Proto) zevende. Emile Breittmayer (Subaru Impreza 555) was bij zijn debuut op weg naar de derde plaats tot hij zondagnamiddag in de fout ging en moest opgeven.

BMA bracht drie wagens aan de start van de Monte Carlo, een wedstrijd die zijn 90e verjaardag vierde. En ook al was er weinig tot geen sneeuw, het blijft een mythische wedstrijd die iedereen ooit eens wil gereden hebben. Voor Grégoire Munster was het zijn derde deelname. Na een moeilijk wedstrijdbegin luidde Munster op zaterdag de aanvalsklok en stond hij, met nog vier ritten te rijden, zowel in WRC2 als in WRC2 Junior op het podium. In de algemene stand vertaalde zich dat in een knappe negende plaats. “In aanloop van de rally hadden we getest op sneeuw en ijs. Helaas werd het een droge Monte Carlo en moesten we op donderdag starten met een setup die we vooraf niet hadden kunnen testen. Bijkomend probleem was dat net voor de start van de eerste rit er zich een probleem met de lichten voordeed waardoor we die slechts op halve capaciteit konden benutten. Op vrijdag werd de afstelling verfijnd en werkten we in de goede richting. Op zaterdag bezorgde het team mij een wagen waarmee ik echt kon aanvallen met als gevolg dat ik de dag afsloot als derde WRC2 en tweede WRC2 Junior. Op zondag wou ik die positie verbeteren maar een lekke band gooide roet in het eten. Ondanks dat voorval hou ik een goed gevoel over aan deze wedstrijd waarin we na een mindere start sterk geëindigd zijn”, zegt Grégoire Munster.

Cijfers zeggen niet altijd alles, maar in het geval van Marijan Griebel wel veel. Met acht snelste tijden en evenveel keer de tweede tijd in RC4 kunnen we stellen dat hij een indrukwekkend debuut maakte in de Monte Carlo, een zeer sterke en constante wedstrijd reed die hij bekroonde met de tweede plaats in RC4. “De Rally Monte Carlo overtrof al mijn verwachtingen. Misschien zijn we donderdag- en vrijdagochtend iets te voorzichtig begonnen, maar zonder voorafgaande tests wou ik niet al te veel risico’s nemen. De omstandigheden waren verraderlijk. Vanaf vrijdagmiddag voerden we het tempo op zonder de limiet op te zoeken en konden we acht van de laatste tien klassementsproeven winnen. BMA, die toch al wat ervaring heeft met de Corsa, bezorgde mij een perfecte wagen.”

Frédéric Rosati reed zijn eerste WK-rally ooit. Vanwege het ontbreken van sneeuw en ijs was de Monte Carlo eigenlijk een asfaltrally. En net op die ondergrond heeft Rosati weinig ervaring. Het zorgde voor een moeilijke wedstrijd.  De Monte Carlo werd zo één lang leerproces waarin hij door te finishen veel kilometers maakte en ervaring opdeed, niet onbelangrijk met het oog op de toekomst want de Fransman wil dit jaar nog deelnemen aan een aantal WK-rally’s. Met zijn ervaring op sneeuw en gravel kan hij in de WRC Masters nog mooie resultaten behalen te beginnen in de rally van Zweden eind februari.

Tijdens de eerste dag van de Romania Historic Winter Rally kregen de deelnemers een beetje sneeuw, maar vooral een bevroren parcours voor de wielen geschoven. Zaterdagnacht viel er 20 cm sneeuw waardoor het op de slotdag een totaal andere wedstrijd werd. Voor Francis Heyse was het nog maar zijn tweede deelname in Roemenië. De Belg reed een constante en verstandige wedstrijd waarin hij constant progressie maakte om uiteindelijk als derde te eindigen in de tweewielaangedreven klasse. Heyse zette grote stappen op het vlak van nota’s. Zowel in de opmaak, het begrijpen als het verfijnen van die nota’s.

Philippe Dubaere kon eindelijk nog eens deelnemen aan een wedstrijd. Zijn drukke professionele agenda en de nog steeds heersende gezondheidscrisis waren de oorzaak dat hij minder tijd kon vrijmaken om deel te nemen aan rally’s. Maar afgelopen weekend kon hij eindelijk nog eens achter het stuur van de Porsche kruipen. Door het gebrek aan competitieritme duurde het even vooraleer hij bij de tweewielaangedreven wagens kon meespreken. Maar ondanks het gebrek aan ervaring en competitieritme eindigde hij toch op een mooie vierde plaats in zijn klasse.

Jérôme France is een Fransman die al 20 jaar woont en werkt in Roemenië. Hij is vooral gekend van zijn deelnames aan klimkoersen. Afgelopen weekend kroop hij voor het eerst achter het stuur van een Porsche, met een onervaren copiloot op een ondergrond waar hij niet de minste ervaring had. Bovendien besloot hij last minute deel te nemen aan deze wedstrijd. In een wedstrijd met de nodige ups-and-downs eindigde hij toch mooi zevende in zijn klasse.

De vierde BMA-rijder die in Roemenië aan de start kwam was Emile Breittmayer. Bij zijn eerste deelname met de Subaru deed hij het voortreffelijk. Op zaterdag won hij drie klassementsritten en eindigde vijf keer in de top drie waardoor hij de dag als derde afsloot. Op zondag wist hij zich in de top drie te handhaven tot hij in de namiddag in de fout ging en moest opgeven. Laten we vooral de strijdlust en de competitiviteit van Breittmayer onthouden

WRC Rally Monte Carlo – Review

Grégoire Munster en Louis Louka (Hyundai i20 N Rally2) eindigden zondagnamiddag vijfde in WRC2, derde en dus op het podium in WRC2 Junior, goed voor de twaalfde plaats algemeen. Een lekke band op zondagochtend zorgde ervoor dat het duo naast het podium in WRC2 greep en uit de top tien viel. Ondanks die lekke band houdt Munster, die ook dit jaar de steun geniet van Hyundai Belux en deel uitmaakt van Hyundai Motorsport Customer Racing, een goed gevoel over aan zijn ijzersterke wedstrijd.

Grégoire Munster startte voor de derde keer in de Monte Carlo. In aanloop van de rally vertelde Munster dat hij hoopte op een plaats bij de eerste vijf in WRC2 en een plaats bij de eerste drie in WRC2 Junior. In aanloop van de Monte Carlo werd er getest op sneeuw en ijs om met een zo goed mogelijke afstelling aan de rally te kunnen beginnen. Helaas was er, op zo’n vijf kilometer sneeuw tijdens de dubbele doortocht op Sisteron, geen sneeuw te bespeuren in de Monte Carlo.

“Het zorgde voor een moeizame start donderdagavond. We zijn aan de start gekomen met een afstelling voor droog weer, zonder dat we die setup vooraf hadden kunnen testen. De shakedown donderdag was enkel voor de topteams die met een Rally1 aan de start kwamen. We zijn met die afstelling begonnen met de intentie om vanaf dat punt beginnen te werken naar een betere setup. Al snel bleek dat de wagen te zacht stond en kostbare tijd verloren ging. Bijkomend probleem was dat mijn lampen niet goed werkten.”

Vrijdag schoof Munster op van de 22e naar de 15e plaats om zaterdag door te stomen naar de 9e plaats. “De afstelling waarmee we vrijdag vertrokken was een pak beter. Laat het me erop houden dat vrijdag een goede dag was. Vrijdagavond werden er nog wat aanpassingen doorgevoerd waarna we vanaf zaterdagochtend een wagen hadden waarmee we konden aanvallen. Ik voelde me heel comfortabel achter het stuur van mijn Hyundai, kon echt voluit gaan en sloot de dag af als 9e algemeen, 3e in WRC2 en 2e in WRC2 Junior.”

Zondagochtend was de hoofdopdracht van Munster en Louka om dit resultaat te verdedigen. “Dat lukte tijdens de eerste rit maar jammer genoeg reed ik in de daaropvolgende rit lek”, zegt Munster. “Omdat ik al na één kilometer lek stond ben ik moeten stoppen om het wiel te wisselen. Uiteindelijk verloren we in die rit ruim twee minuten, zakten we naar de twaalfde plaats en verloren we een podium in WRC2. Met nog twee ritten te gaan had ik een achterstand van 32 sec op de Johnston, de vierde in WRC2. Met het mes tussen de tanden zijn we aan die twee resterende ritten begonnen om uiteindelijk 5.5 sec tekort te komen voor die vierde plaats. In de afsluitende rit rijden we de tweede tijd in WRC2. Ondanks die lekke band hou ik een goed gevoel over aan deze wedstrijd waarin we na een mindere start sterk geëindigd zijn. Jammer van die lekke band, maar it’s part of the game.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.