Alfa Romeo Tonale: La Metamorfosi

  • Alfa Romeo onthult de gloednieuwe Tonale, het model dat de metamorfose van het merk aankondigt. Terwijl hij trouw blijft aan het DNA van het nobele Italiaanse sportmerk sinds 1910, vindt er een radicale evolutie plaats die een nieuw tijdperk van connectiviteit en elektrificatie inluidt.
  • Onberispelijk Italiaans design, in overeenstemming met het oorspronkelijke concept, toptechnologie, software- en elektrificatiesystemen die werden gecreëerd in lijn met het DNA van het merk, een wereld van innoverende en klantgerichte diensten.
  • Een duidelijke missie: sportiviteit opnieuw uitvinden voor de 21e eeuw. De naam markeert een evolutionaire continuïteit met de Stelvio, een fascinerende nieuwe weg die leidt naar een nieuwe bestemming: de toekomst.
  • Tonale wordt geproduceerd in Italië, in de vernieuwde “Giambattista Vico”-fabriek in Pomigliano d’Arco, één van de modernste produktie-faciliteiten ter wereld, waar een speciale produktie-eenheid is opgezet om een ongekend niveau van technologie en automatisering te bereiken.
  • De geavanceerde technologie van de Tonale, die dient om een unieke rijervaring en een hoge restwaarde te garanderen.
  • De Tonale is het eerste model ter wereld dat een NFT-certificaat (Non-fungible token) heeft gekregen. Gebouwd op blockchain-technologie, certificeert het Tonale NFT de auto op het moment van aankoop, en evolueert vervolgens om het gebruik gedurende de levenscyclus van het voertuig weer te geven, met grote voordelen voor het behoud van de restwaarde.
  • High-level connectiviteit en een volledig nieuw infotainmentsysteem, ontworpen om te profiteren van over-the-air updates en Amazon Alexa-integratie. De twee 22,5″ TFT-schermen zijn de beste van het segment.
  • Technologie voor veiligheid, met ADAS Level 2-systemen, en comfort aan boord. Een omgeving ontworpen voor en rond de bestuurder en passagiers, waar aandacht voor het kleinste detail wordt gecombineerd met een constant streven naar de hoogste kwaliteit.
  • State-of-the-art elektrificatie: unieke en exclusieve technische oplossingen van Alfa Romeo om zijn DNA te versterken. Het Alfa Romeo-paradigma: elektrificatie staat ten dienste van het merk en zijn DNA, met als missie de sportiviteit van de 21e eeuw opnieuw uit te vinden.
  • Twee niveaus van elektrificatie – Hybrid en Plug-in Hybrid Q4, ontwikkeld door Alfa Romeo om de beste prestaties in zijn klasse te garanderen.
  • In de Hybrid versie biedt Alfa Romeo een echte geëlektrificeerde rijervaring: exclusief, het gloednieuwe 48-volt Hybrid aandrijfsysteem, specifiek voor Alfa Romeo, dat de wielen kan aandrijven zelfs wanneer de interne verbrandingsmotor is uitgeschakeld.
  • De 275 pk sterke Q4 Plug-in Hybrid met vierwielaandrijving is de beste in zijn klasse, met een verwachte elektrische actieradius van maximaal 80 km in de stadscyclus. Het is de krachtigste en meest efficiënte versie van het gamma.
  • Klanten staan in het middelpunt van het Alfa Romeo-universum. Product- en servicekwaliteit van hoog niveau voor een volledig geherdefinieerde klantenervaring: verlengde garantie, certificeringsprogramma voor gebruikte auto’s, onlineverkoop.
  • Specifieke technische oplossingen voor rijdynamiek die een maatstaf vormen in het segment.
  • De bestellingen gaan in april van start met de exclusieve lanceringseditie “EDIZIONE SPECIALE”.

DESIGN : MET RESPECT VOOR DE CONCEPT CAR, ITALIAANS EN HELEMAAL ALFA ROMEO

 

Het uiteindelijke ontwerp van de Tonale is buitengewoon trouw gebleven aan de conceptauto waaruit hij is afgeleid, dankzij het opmerkelijke werk dat in het Centro Stile Alfa Romeo is verricht.

De Alfa Romeo Tonale richt zich tot een jong, dynamisch en modern clientèle en biedt een onderscheidend, sensueel en vooruitstrevend design met nieuwe stijlkenmerken die een referentie zullen blijven in de ontwikkeling van het Alfa Romeo-gamma: de velgen met 5 gaten, het “telescopische” dashboard, het driespaaks sportstuur en de gewelfde koplampen. Zijn compacte afmetingen – een lengte van 4,53 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,6 meter – omarmen de uniciteit van het Italiaanse design en de originele, eigentijdse stijl die typisch is voor Alfa Romeo, in een synthese van een prestigieus erfgoed en een blik op de toekomst.

 

Stilistische elementen die de geschiedenis van de autowereld zijn ingegaan, zijn aanwezig, zoals de “GT Line” die van de achterzijde naar de koplampen loopt en herinnert aan de vormen van de Giulia GT en wordt afgewisseld met volle, elegante volumes, die herinneren aan emblematische modellen als de 8C Competizione. Aan de voorkant is er de onnavolgbare “Trilobo” en de kenmerkende Alfa Romeo “Scudetto” bumper, die als blikvanger fungeert.

De “3+3” koplampen, met de nieuwe Full-LED adaptieve matrix, doen denken aan de trotse look van de SZ Zagato of de Proteo concept car. De drie modules, die in samenwerking met Marelli werden ontwikkeld, vormen één enkele frontlijn voor de auto en zorgen tegelijk voor dagrijlicht, dynamische richtingaanwijzers en een “welkom en tot ziens”-functie (geactiveerd telkens de bestuurder de auto aan- of uitzet), om de beste lichtomstandigheden te garanderen dankzij de invoering van twee gesofisticeerde technologieën. De eerste – “Adaptive Driving Beam” – past het dimlicht voortdurend aan de snelheid en de specifieke rijomstandigheden aan; de tweede – “Glare-Free High Beam Segmented Technology” – detecteert automatisch tegemoetkomend en/of voorgaand verkeer om te voorkomen dat andere auto’s worden verblind; en een derde module wordt automatisch geactiveerd bij het nemen van bochten om de best mogelijke zijverlichting te garanderen. Deze technologieën bieden meer efficiëntie – in termen van duurzaamheid en energiebesparing, met twee keer de lichtintensiteit van conventionele halogeenlampen en lagere emissies – en meer veiligheid, met minder vermoeide ogen en verbeterd rijcomfort.

 

De achterlichten gebruiken dezelfde designelementen als de koplampen en vormen een gewelfde curve die de achterkant van de auto volledig omgeeft, waardoor ze een echt unieke en opvallende lichtsignatuur uitstralen..

De sensualiteit en dynamiek van de auto komen ook tot uiting in de doorlopende achterruit, een eerbetoon aan de 8C Competizione, en in het design van de lichtmetalen velgen, die het Alfa Romeo-stijlicoon van de ’telefoonwijzerplaat’ reproduceren.

 

Het interieur is geïnspireerd op Alfa Romeo’s racegeschiedenis en is sterk gericht op de bestuurder, met eenvoudige toegang tot alle bedieningselementen voor een veilige en ongeëvenaarde rijervaring. Dezelfde zorg wordt besteed aan de passagiers, die de ideale ruimte krijgen om in het grootste comfort te reizen. Het resultaat is een omgeving die voor en rond de passagiers is ontworpen, gekenmerkt door een nauwgezet oog voor detail, gecombineerd met een voortdurend streven naar de hoogste kwaliteit.

 

Het interieur van de Tonale roept echte emoties op, om nog maar te zwijgen van de nieuwste technologieën, die garant staan voor een verbonden en comfortabele ervaring, terwijl het plezier van een sportieve rit altijd voorop blijft staan.

 

GEAVANCEERDE TECHNOLOGIE: DE SOFTWARE EN CONNECTIVITEIT OPTIMALISEREN NOG MEER DE RIJERVARING EN DE RESTWAARDE

 

Als wereldprimeur presenteert de Tonale de technologie van de niet-fungibele token (NFT), een echte innovatie in de automobielsector. Alfa Romeo is de eerste autofabrikant die een auto koppelt aan een digitaal certificaat van NFT. De technologie is gebaseerd op het concept van een “blockchain-kaart”, een vertrouwelijk en onveranderlijk register van de belangrijkste fasen in het leven van een individueel voertuig. Deze karakteristieke apparatuur – onmiddellijk inzetbaar en duurzaam – onderstreept het innovatieve karakter van Alfa Romeo. Met toestemming van de klant registreert de NFT de gegevens van het voertuig en stelt een certificaat op dat kan worden gebruikt als garantie dat de auto goed is onderhouden, met een positief effect op de restwaarde. Op de markt voor tweedehandsauto’s vormt de NFT-certificering een extra bron van geloofwaardigheid waarop eigenaars of dealers kunnen vertrouwen. In de tussentijd zullen kopers gerustgesteld zijn met hun keuze van auto.

 

Alfa Romeo interpreteert het gebruik van software en connectiviteit om de ervaring van de bestuurder te optimaliseren. De Tonale is daarom uitgerust met de meest geavanceerde technologieën om een geconnecteerde en comfortabele rijervaring te garanderen, met behoud van het typische rijplezier van een Alfa Romeo.

 

Tot de belangrijkste nieuwe kenmerken van de Alfa Romeo Tonale behoren de geïntegreerde functies van de spraakassistent Amazon Alexa, zodat u zich in de auto altijd “thuis” kunt voelen en de dagelijkse rijervaring nog comfortabeler en handiger wordt.

Volledige integratie met Amazon: dankzij de “Secure Delivery Service” kan de klant de Tonale kiezen als plaats van levering voor zijn verwachte pakketten, de deuren ontgrendelen en de koerier de pakketten in de auto laten afleveren, alles in alle veiligheid.

 

Hij kan ook vanuit zijn luie stoel voortdurend op de hoogte worden gehouden van de status van zijn auto, het oplaadniveau en/of de brandstofpeil opvragen, naar nuttige punten zoeken, de laatste locatie van zijn auto opzoeken, op afstand vergrendelings- en ontgrendelingsopdrachten versturen en nog veel meer. “Alexa kan ook worden gebruikt om te vragen producten aan een boodschappenlijstje toe te voegen, een restaurant in de buurt te zoeken, of de verlichting of verwarming aan te passen die op zijn domoticasysteem is aangesloten, en dat alles terwijl hij zich op de weg blijft concentreren.

 

Standaard is de Tonale uitgerust met een volledig nieuw, geïntegreerd infotainmentsysteem. Met een aanpasbaar Android-besturingssysteem en 4G-connectiviteit met Over-the-Air (OTA) updates, biedt het ook altijd up-to-date content, functies en diensten.

 

Het systeem heeft een 12,3″ volledig digitaal display, de 10,25″ touchscreen head-unit en een soepele en geavanceerde multitasking interface, zodat u alles binnen handbereik hebt zonder uw aandacht van de weg te halen. Met 22,5” zijn de twee grote TFT-schermen de beste in hun klasse in dit segment.

 

Ook de technologie staat ten dienste van veiligheid en comfort: autonoom rijden op niveau 2, met nieuwe geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die handelen volgens de Alfa Romeo-filosofie. Ook hier staat de software in dienst van het DNA van het merk, met de focus op de bestuurder. Alle systemen werken dus zonder ooit in te grijpen in de ervaring van de bestuurder, waarbij de controle en de emoties van het rijden intact blijven.

Daartoe behoren Intelligent Adaptative Cruise Control (IACC), Lane Centering (LC) en Traffic Jam Assist – die de snelheid en het traject automatisch aanpassen, zodat de auto in het midden van de rijstrook en op afstand van de voorligger blijft, wat de veiligheid en het comfort ten goede komt. De Tonale is ook uitgerust met andere innovatieve functies en technologieën die de interactie tussen de bestuurder, het voertuig en de weg verbeteren: Van “Autonomous Emergency Braking” (AEB), dat de bestuurder waarschuwt voor gevaar en op de rem trapt om een aanrijding met een voetganger of fietser te voorkomen of te beperken, tot “Drowsy Driver Detection”, dat de bestuurder waarschuwt bij slaperigheid, Blind Spot Detection”, dat de dode hoek achteraan detecteert en waarschuwt voor naderende voertuigen om een aanrijding te voorkomen, “Rear Cross Path Detection”, dat bij het achteruitrijden waarschuwt voor naderende voertuigen aan de zijkanten, en een 360°-camera met hoge resolutie en dynamisch beeldscherm met raster.

 

STATE-OF-THE-ART ELEKTRIFICATIE, MET OPLOSSINGEN DIE HET DNA VAN ALFA ROMEO NOG VERSTERKEN

 

Voor het merk is de Tonale een natuurlijke instap in de wereld van de elektrificatie, maar trouw aan zijn gedurfde aanpak stelt Alfa Romeo een paradigma voorop: elektrificatie moet in dienst staan van het merk en zijn DNA, met als missie de sportiviteit van de 21e eeuw opnieuw uit te vinden.

Een concreet engagement voor toekomstgerichte duurzame mobiliteit, terwijl het trouw blijft aan zijn stichtende waarden.

 

Twee niveaus van elektrificatie, hybride en plug-in hybride: de Tonale introduceert de 160 pk VGT (Variable-Geometry Turbo) hybride motor, exclusief voor Alfa Romeo. Zijn turbocompressor met variabele geometrie, in combinatie met de Alfa Romeo TCT zeventraps transmissie met dubbele koppeling en de 48 volt, 15 kW, 55 Nm sterke “P2”-elektromotor, zorgt ervoor dat de 1,5 liter benzinemotor de wielen kan aandrijven, zelfs wanneer de verbrandingsmotor is uitgeschakeld. Alfa Romeo heeft voor deze technische oplossing gekozen om een authentieke geëlektrificeerde ervaring te bieden. De transmissie maakt starten en rijden in elektrische modus mogelijk bij lage snelheden en tijdens parkeren en cruisen. Bij de introductie is ook de 130 pk hybride versie beschikbaar, opnieuw in combinatie met de Alfa Romeo 7-traps TCT-transmissie en de 48-volt “P2” elektromotor.

 

Topprestaties worden gegarandeerd door de exclusieve 275 pk Q4 plug-in hybride, die een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 6,2 seconden mogelijk maakt en een actieradius in zuiver elektrische modus van maximaal 80 km in de stadscyclus (meer dan 60 km in de gecombineerde cyclus), de beste waarden in het segment. Het Q4-tractiesysteem, standaard op de plug-in hybride, zorgt voor een ongeëvenaard niveau van veiligheid en rijplezier.

 

Het motorengamma wordt vervolledigd door de nieuwe 1.6 liter dieselmotor met 130 pk en 320 Nm koppel, gecombineerd met de Alfa Romeo TCT automatische transmissie met 6 versnellingen en dubbele koppeling en voorwielaandrijving.

DE KLANT IN HET MIDDELPUNT VAN HET ALFA ROMEO UNIVERSUM: KWALITEIT VAN PRODUCTEN EN DIENSTEN

 

Met Tonale lanceert Alfa Romeo een reeks nieuwe diensten die de klantenervaring herdefiniëren en het volledige gamma van het merk zullen bestrijken.

Een digitale ervaring: de klant kan zijn aankoop online vanuit zijn luie stoel doen, in drie eenvoudige stappen, met toegang tot een interface die identiek is aan die van de dealer.

 

Verlengde garantie: Dankzij voortdurende inspanningen om de kwaliteit van het eindproduct te verbeteren, is er nu een innovatieve verlengde garantie van Alfa Romeo beschikbaar, waarmee de bescherming van de belangrijkste voertuigonderdelen tot 5 jaar wordt verlengd. De garantie op de batterijen van de hybride Tonale-versies is eveneens verlengd tot 8 jaar of 150.000 km, waardoor dit het beste aanbod in het segment is.

 

Alfa Romeo Certified is de dienst voor klanten in de tweedehands automarkt. Het doel is om een aankoopbeleving te garanderen die identiek is aan die van een nieuw voertuig. De belangrijkste kenmerken van deze dienst zijn de volgende:

  • Garantiedekking identiek aan die van een nieuwe auto.
  • “Tevredenheid of geld terug”, binnen 10 dagen of 1.000 km.
  • Geen onderhoudskosten, gedurende 15.000 km of 1 jaar.
  • 120 punten voor voertuiginspectie.
  • Gepersonaliseerde dienst na verkoop en financiering.
  • Testrit.
  • 24/7 pechverhelping in Europa tijdens de garantieperiode.

 

Alfa Romeo Videocheck, ten slotte, is de dienst na verkoop die werd gecreëerd om rekening te houden met de bijzondere band die de klanten met hun auto hebben. Eén enkel doel: kwaliteit van de dienstverlening en transparantie voor de klanten. Als tijdens een workshop blijkt dat een auto meer werk nodig heeft dan met de klant is overeengekomen, moeten de technici via een mobiele applicatie een procedure volgen om de werkzaamheden te certificeren, met een video die bij de bijbehorende reparatiekosten wordt gevoegd. Het staat de klant dan vrij het bestek geheel of gedeeltelijk te aanvaarden of te verwerpen.

 

DE BESTE DYNAMISCHE KWALITEITEN IN HET SEGMENT DANKZIJ SPECIFIEKE TECHNISCHE OPLOSSINGEN

 

De Tonale is een referentie in het segment op het vlak van rijdynamiek. Hij biedt een onberispelijk dynamisch gedrag waardig aan dat van een sportwagen, zoals blijkt uit de beste gewichtsverdeling en de meest directe besturing in zijn segment (13,6), en het feit dat hij het enige model in zijn klasse is dat is uitgerust met het geïntegreerde remsysteem (IBS) en met vaste aluminium schakelpaddles. De toepassing van vaste Brembo-remklauwen, met zelfgeventileerde vierzuigerremschijven vooraan en massieve remschijven achteraan, draagt bij tot de verbeterde remprestaties. De Tonale maakt gebruik van het volledig onafhankelijke MacPherson veersysteem met Frequency Selective Damping (FSD) dempers. En om zijn uitstekende rijeigenschappen nog te verbeteren, zelfs op oppervlakken met weinig grip, biedt de nieuwe Tonale twee aandrijfoplossingen: Q4 vierwielaandrijving in de e-Q4 plug-in hybride versie, en voorwielaandrijving in de hybride en dieselversies. Deze laatste zijn ook uitgerust met het Alfa Romeo elektronisch zelfblokkerend differentieel. De specificatie wordt gecompleteerd door de ‘Dual Stage Valve’ actieve ophanging met elektronisch geregelde demping. Kortom, plaatsnemen achter het stuur van de nieuwe Tonale is genieten van een meeslepende rijervaring die een uitnodiging wordt om te reizen, ongeacht de bestemming.

 

EEN NIEUWE GAMMA-STRATEGIE

 

De Alfa Romeo Tonale introduceert een nieuwe gamma-strategie, die het voor de klant nog gemakkelijker maakt om te configureren. Er zijn vier uitrustingsniveaus beschikbaar, alle met duidelijk omschreven specificaties die voldoen aan de behoeften van de meest veeleisende klanten. De Super trim, die toegang geeft tot de unieke Alfa Romeo ervaring. Sprint, met tal van opties met een sterke sportieve connotatie. De Ti-afwerking, die de kwaliteiten van de Tonale op het gebied van elegantie en temperament nog benadrukt. En Veloce, om de top te bereiken in termen van prestaties en sportiviteit.

MADE IN ITALY IN POMIGLIANO, MET EEN SPECIFIEKE PRODUCTIELIJN EN EEN COMPROMISLOZE KWALITEIT

 

De Alfa Romeo Tonale wordt gebouwd in de gerenoveerde Stellantis “Giambattista Vico” fabriek in Pomigliano d’Arco (Napels) – één van de meest geavanceerde produktievestigingen van de Groep – op een gerenoveerde produktielijn speciaal voor het nieuwe Alfa Romeo model, met een speciaal daarvoor gecreëerde ultra-moderne assemblage-eenheid. Dit industriële complex, dat in 1968 door Alfa Romeo werd gebouwd en sinds 1972 operationeel is, heeft tot op heden 5 miljoen auto’s geproduceerd en heeft talrijke internationale prijzen gewonnen, waaronder: in 2012 de zilveren WCM-certificering (World Class Manufacturing) en de Automotive Lean Production award voor de beste fabriek in Europa, in 2013 gevolgd door de gouden WCM-medaille en het gelijknamige niveau. Vorig jaar onderging de fabriek een grote verbouwing om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan, zoals blijkt uit de toepassing van de meest innovatieve technologieën voor de bouw van hybride auto’s, de opleiding van het personeel ter plaatse en de milieuvriendelijkheid.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.