SPIRIT OF ECSTASY OPNIEUW ONTWORPEN VOOR DE MEESTE AERODYNAMISCHE ROLLS-ROYCE OOIT

Rolls-Royce heeft zijn iconische Spirit of Ecstasy-beeldje opnieuw ontworpen om de motorkap van zijn nieuwe volledig elektrische auto, Spectre, te sieren, 111 jaar na de dag dat de Spirit of Ecstasy voor het eerst werd geregistreerd als intellectueel eigendom van Rolls-Royce op 6 februari 1911.

  • Iconisch Spirit of Ecstasy-beeldje nagemaakt voor de volledig elektrische toekomst van Rolls-Royce
  • De aanstaande volledig elektrische Spectre is het meest aerodynamische product van het merk tot nu toe
  • Herontwerp draagt bij aan een luchtweerstandscoëfficiënt (cd) van slechts 0,26 in vroege prototypes
  • Product van 830 gecombineerde uren ontwerpmodellering en windtunneltests
  • Tegelijkertijd kondigt Muse, het Rolls-Royce Art Programme, jury aan voor Spirit of Ecstasy Challenge
  • Spirit of Ecstasy Challenge ziet kunstenaars werken maken in textiel, geïnspireerd door beeldjes
  • Spirit of Ecstasy officieel geregistreerd als intellectueel eigendom van Rolls-Royce op 6 februari 1911, vandaag 111 jaar geleden.

 

“De Spirit of Ecstasy is de beroemdste en meest gewilde automascotte ter wereld. Meer dan alleen een symbool, ze is de belichaming van ons merk en een constante bron van inspiratie en trots voor het merk en zijn klanten. Net als ons merk is ze altijd met haar tijd meegegaan, terwijl ze trouw is gebleven aan haar aard en karakter. In haar nieuwe vorm is ze gestroomlijnder en sierlijker dan ooit tevoren – het perfecte embleem voor de meest aerodynamische Rolls-Royce ooit gemaakt, en voor het gracen van de boeg van onze gedurfde elektrische toekomst.”
Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars

“Vandaag 111 jaar geleden werd de Spirit of Ecstasy een officieel onderdeel van Rolls-Royce. Toch is ze een spirituele richting voor ons merk gaan vertegenwoordigen. Haar vorm vangt perfect het merk – ze leunt voorover, drukt ons meedogenloze streven naar vooruitgang uit, en haar jurk stroomt sierlijk in de wind, in navolging van de sereniteit van onze producten in beweging. Voor Spectre en daarbuiten wordt ze lager en meer gefocust; zet zich schrap voor ongekende snelheid en de opwindende toekomst die haar aanwezigheid zal bepalen.”
Anders Warming, Director of Design, Rolls-Royce Motor Cars


Rolls-Royce heeft zijn iconische Spirit of Ecstasy-beeldje opnieuw ontworpen om de motorkap van zijn nieuwe volledig elektrische auto, Spectre, te sieren, 111 jaar tot de dag dat de Spirit of Ecstasy voor het eerst werd geregistreerd als intellectueel eigendom van Rolls-Royce op 6 februari 1911.

Het beeldje is gerenoveerd met een lagere, meer dynamische houding die haar veel dichter bij de tekeningen brengt die haar oorspronkelijke schepper, de illustrator en beeldhouwer Charles Sykes, in de vroege jaren van de 20e eeuw maakte. Haar fysieke vorm vertegenwoordigt ook The Expression, een visueel apparaat dat deel uitmaakt van de nieuwe beeldtaal van het merk.

De nieuwe Spirit of Ecstasy is 82,73 mm hoog, vergeleken met de 100,01 mm van haar voorganger. Haar gewaden, die achter haar in de slipstream stromen – vaak maar ten onrechte gekarakteriseerd als ‘vleugels’ – zijn subtiel opnieuw vormgegeven om ze aerodynamischer en realistischer te maken.

De meest zichtbare verandering is haar houding. Eerder heeft ze gestaan met haar voeten tegen elkaar, benen recht en kantelend in de taille. Nu is ze een ware godin van de snelheid, schrap gezet voor de wind, één been naar voren, lichaam laag weggestopt, haar ogen gretig naar voren gericht. Deze veranderingen hebben zowel praktische als stilistische voordelen en dragen bij aan de opmerkelijke aerodynamische eigenschappen van Spectre. De vroegste Spectre-prototypes hebben een luchtweerstandscoëfficiënt (cd) van slechts 0,26, waardoor het de meest aerodynamische Rolls-Royce ooit is. Het cijfer zal naar verwachting verbeteren tijdens de uitgebreide testprotocollen van het product die in 2022 worden uitgevoerd.

Deze nieuwe uitdrukking vangt de essentie van de originele tekeningen van Charles Sykes, maar in plaats van simpelweg ‘hertekend’ of ‘opnieuw ontworpen’ te zijn, is haar nieuwe vorm digitaal gebeeldhouwd door een computermodelleur die werkt in het huis van Rolls-Royce, die een passie heeft voor tekenen en beeldhouwen. Hun ervaring op dit gebied was van onschatbare waarde bij het ontwikkelen van de elegante levensechte gelaatstrekken van het beeldje, evenals haar expressie, die behendig focus en sereniteit combineert. De ontwerpers raadpleegden ook stylisten van Goodwood voor hun perspectief op haar haar, kleding, houding en expressie, waardoor ze een authentiek eigentijdse uitstraling toevoegde aan haar dynamiek en indrukwekkende aanwezigheid.

Hoewel alle beeldjes zijn gemaakt met behulp van een van de oudst bekende giettechnieken, genaamd ‘lost wax casting’ of ‘cire-perdue’, wordt elk afzonderlijk met de hand afgewerkt, dus zal het minutieus verschillen van beeldje tot beeldje. Naast het voortzetten van een lange Rolls-Royce-traditie – tot 1939 werden de mascottes gemaakt en gepolijst door Charles Sykes zelf – creëert dit subtiele, kortstondige menselijke element een intrigerend contrast met de precieze, hoogontwikkelde auto waar ze bovenop zit.

Hoewel relatief zeldzaam in de moderne tijd, zijn er gedurende haar 111-jarige levensduur veranderingen aangebracht in de Spirit of Ecstasy. Ze is weergegeven in verschillende maten en materialen en, kort, in een knielende positie. De nieuwe versie die voor Spectre is gemaakt, zal op alle toekomstige modellen verschijnen: het huidige ontwerp zal nog steeds worden gebruikt op Phantom, Ghost, Wraith, Dawn en Cullinan en hun Black Badge-alter ego’s waar van toepassing.

EEN ARTISTIEKE UITING VAN HET ICOON

Tegelijkertijd heeft Muse, het Rolls-Royce Art Programme, de jury bekendgemaakt voor de Spirit of Ecstasy Challenge. Dit inaugurele initiatief nodigt de slimste en meest moedige jonge creatievelingen uit om het icoon van de Spirit of Ecstasy opnieuw te verbeelden in een context buiten haar huidige huis op een Rolls-Royce-auto. Zo creëren deze jonge kunstenaars high-concept stukken die verrassen, verrukken en inspireren.

Voor elke editie van dit prestigieuze tweejaarlijkse evenement zal een wereldwijd panel van deskundige juryleden een medium selecteren voor de opkomende ontwerpers om een artistieke interpretatie van de Spirit of Ecstasy te creëren. Voor deze editie is dat medium textiel. De gewaardeerde juryleden zijn: Anders Warming, Director of Design, Rolls-Royce Motor Cars; Yoon Ahn, Creative Director of Ambush and Jewellery Director bij Dior Men; Tim Marlow, directeur en chief executive van het Design Museum in Londen; en Sumayya Vally, hoofd van het Zuid-Afrikaanse architectenbureau Counterspace. Samen selecteren ze drie finalisten om deel te nemen aan dit buitengewone artistieke initiatief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.