De Stellantis Heritage-afdeling schittert op het autosalon “Auto e Moto d’epoca” in Padua

  • Meer dan drie decennia na zijn eerste verschijning wordt de Padua Classic Car and Motorcycle Show terecht beschouwd als een van de belangrijkste Europese evenementen in de sector. De afdeling Stellantis Heritage speelt een leidende rol in het evenement, met een stand van wereldklasse
  • Zes prestigieuze klassieke auto’s zullen te zien zijn, in een lay-out die speciaal voor de gelegenheid is ontworpen: Abarth 750 Record (1956), Abarth 1000 SP (1966), Alfa Romeo Alfetta (1974), Alfa Romeo S.Z. (1989), Lancia Aurelia B20 GT (1951) en Lancia Delta HF Integrale (1994)
  • Deze vintage edelstenen zullen worden vergezeld door de wereldpremière van de huidige Abarth Classiche 1000 SP – het 2009-project geïnspireerd op de gelijknamige sportwagen uit 1966 – een zeldzaamheid die weer tot leven wordt gebracht door Heritage, met slechts vijf eenheden te koop.
  • De Padua Motor Show zal ook dienen als een gelegenheid om de fundamentele missie van de Stellantis Heritage-afdeling te herbevestigen, met als doel het historische erfgoed van de merken Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Abarth terug te halen, te beschermen en te benutten. Het doel is onlangs versterkt door de eerste rondleidingen in de Heritage Hub in Turijn, met ongeveer 300 auto’s die deel uitmaken van de historische collectie van Stellantis.

 

Een oppervlakte van 115.000 m2, 1.600 exposanten, 130.000 bezoekers en meer dan 5.000 auto’s te koop: deze cijfers maken de Padua “Auto e Moto d’Epoca” motorshow (20-23 oktober 2022) een van de belangrijkste vintage auto-evenementen in Europa.

 

Een essentiële toevoeging op zo’n podium was de stellantis heritage-afdeling, opgericht in 2015 om het historische erfgoed van de merken Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Abarth te beschermen en de waarden van meer dan 120 jaar passie voor auto’s over te brengen. De afdeling is dan ook een uitblinker op het evenement, met een fascinerende stand met zes oldtimers uit verschillende tijdperken en merken.

 

Naast deze pareltjes uit het verleden maakt de Abarth Classiche 1000 SP zijn wereldwijde debuut, zijn stijlmodel werd een jaar geleden opnieuw gepresenteerd in Padua. Geïnspireerd door de Fiat Abarth 1000 Sport Prototipo uit 1966, zijn historische voorloper, is de Abarth Classiche 1000 SP een zeldzaamheid die uitsluitend op bestelling zal worden geproduceerd, met een maximum van vijf exemplaren. Het is ook de eerste auto ooit die onder auspiciën van Heritage een van de Classiche-merken laat zien: meer informatie over de sportwagen kan worden opgevraagd bij onze medewerkers op de stand.

 

Padua is ook geselecteerd voor de pers- en openbare presentatie van de vernieuwde Alfa Romeo Classiche-certificeringen van authenticiteit, ontwikkeld in nauwe samenwerking met het merk Biscione. Deze officiële erkenning van de originaliteit van de klassieke auto’s die eigendom zijn van particulieren wordt nu uitgegeven door een certificeringscommissie bestaande uit alfa romeo’s topmanagement, merkexperts en Heritage-technici. Het bewijs wordt geleverd door de aanwezigheid op de show van een Alfetta die tot dezelfde familie heeft behoord, gecertificeerd door het team. Hij blijft in een voorbeeldige originele staat: de motor is hetzelfde als op dag één, de auto heeft de familiegarage van zijn eerste eigenaar nooit verlaten en hij behoudt zowel zijn oorspronkelijke kleur als zijn interieur. Naast deze klassieke auto staat de Alfa Romeo S.Z. sportwagen, gerestaureerd door Heritage technische experts en nu te zien in de Mirafiori Heritage Hub.

 

De twee tentoongestelde Alfa Romeo-modellen werden geselecteerd op hun nauwe technische correlatie: de Alfetta – die zijn 50 viertÞ jubileum dit jaar – heeft een onderscheidende, geavanceerde architectuur op basis van de “transaxle” -oplossing (versnellingsbak, differentieel en koppeling aan de achterkant) in combinatie met “De Dion” buisachterwielophanging. Deze auto gaf aanleiding tot een hele reeks modellen, waarvan de laatste evolutie te zien is in de S.Z. van 1989.

 

Een opmerkelijk feit: de Heritage Hub in Turijn – waar alle tentoongestelde auto’s op de stand worden bewaard, samen met 300 anderen uit de historische collectie van de Stellantis Group – opende onlangs zijn deuren voor rondleidingen. Toegankelijk via Gate 31 naar het Mirafiori industriële complex – gelegen aan de Via Plava 80, Turijn – de ruimtes hosten twee rondleidingen per dag op woensdag-, vrijdag- en zaterdagochtend en -middag. Elk duurt ongeveer twee uur. Tickets voor deze tours kunnen online worden gekocht, hier.

 

Last but not least is de ruimte ook beschikbaar voor het organiseren van culturele en zakelijke evenementen voor instellingen en bedrijven buiten de Stellantis Group. Voor meer informatie of om een gedetailleerde offerte aan te vragen, stuur een e-mail naar het opgegeven adres, heritagehub@stellantis.com

 

Laten we nu eens kijken naar de getoonde auto’s in detail:

Abarth Classiche 1000 SP (2022) ·

De Abarth Classiche 1000 SP is de hedendaagse herinterpretatie van de Sport Prototipo van 1966, een van de mijlpalen in de competitieve geschiedenis van Abarth. De originele raceauto werd een icoon van sportiviteit, evenals een van de meest geliefde modellen van het Huis van de Scorpion, vanwege zijn stijl, prestaties en winnende staat van dienst – met overwinningen in heel Europa. Het was een legendarische auto die ontwerpers inspireerde bij het Centro Stile Fiat en Abarth, die zijn opvolger in 2009 ontwierpen. In 2021, precies 55 jaar na de lancering van het historische model, werd het project hervat door Abarth Classiche en werd het geperfectioneerd om een auto te creëren die de persoonlijkheid van zijn glorieuze voorganger volledig kanaliseert en moderniseert.

 

De Abarth Classiche 1000 SP weerspiegelt de lijnen en esthetische elementen die kenmerkend waren voor het model uit de jaren 1960. De carrosserie van de auto – bochtig, met gedurfde gewelfde spatborden die de visuele impact van de wielen versterken – weerspiegelt de lay-out van de spin met centrale motor. De geometrieën van de achterzijde van de Abarth Classiche 1000 SP onderstrepen de perfecte harmonie tussen verlichting en uitlaatsysteem. De kleurstelling is strikt rood en de karakteristieke luchtinlaten verschijnen overal, van de motorkap tot de koelsleuven in zijn achterste tegenhanger. De lichten respecteren ook het minimalistische schema van de historische 1000 SP, met puntachtige koplampen op de neus en een enkel paar ronde achterlichten, om de indrukwekkende breedte van de auto te benadrukken. De auto is uitgerust met een gruizige 1742 cc motor, die in staat is om 240 pk te leveren bij 6000 tpm.

 

Abarth 1000 SP (1966) ·

De Fiat Abarth 1000 SP, in wiens naam “1000” de cilinderinhoud in kubieke centimeters aangeeft en “SP” de initialen van Sport Prototipo – een lichte en krachtige raceauto met gesloten wielen met een tweezits spinlichaam, werd in 1966 gemaakt door de ontwerper Mario Colucci. Uitgerust met stalen buisvormig trellischassis en centrale motor, werd de nieuwe 1000 SP naar het circuit gebracht door het officiële Abarth-team, en de uitstekende resultaten behaald in prestigieuze wedstrijden waren de beste advertenties om het voertuig bij particuliere klanten te promoten.

 

Het Sport Prototype werd aangedreven door de zoveelste evolutie van de Abarth twin-cam motor gebouwd op de Fiat 600 basis, en was ontworpen om uit te blinken zowel in korte bergopwaartse races als in lange, zware endurance races. Het lichtgewicht chassis en de carrosserie in polyurethaan en glasvezel hielden het droge leeggewicht van het voertuig van 480 kg vast, wat een maximale snelheid van meer dan 220 km/u mogelijk maakte. De eenvoudige, lage, gestroomlijnde lijnen, vooral aan de voorkant, werden mogelijk gemaakt door de plaatsing van de radiatormotor aan de zijkanten.

 

Het eerste belangrijke sportsucces werd behaald tijdens de slopende 500 km-race op de Nürburgring, op 4 september 1966: de Abarth 1000 SP, bestuurd door Müller en Steinmetz, won de 1000-categorie en werd derde in het algemeen klassement.

 

De echo van die overwinning weerklonk enkele dagen later opnieuw in Valle d’Aosta, bij de bergoprace Aosta-Pila. Het nieuws van deze twee verrassende successen begon rond te komen en Abarth begon al snel zijn eerste bestellingen voor het voertuig te ontvangen. Na het produceren van 50 auto’s wist Abarth in maart 1968 groep 4 sport/klasse 1000 homologatie te verkrijgen.

 

En de 1000 SP bleef successen boeken. Profiterend van tal van ontwikkelingen en transformaties, bleef het voertuig meer dan een decennium racen, wat veel herenrijders tevreden stelde, van wie sommigen graag eeuwen zouden wachten om de voertuigen te ontvangen die ze bij Abarth hadden besteld.

Abarth 750 Record (1956) ·

Gepresenteerd op de Autosalon van Turijn in 1956, viel de 750 Record onmiddellijk op door zijn karakteristieke carrosserie gemaakt door Bertone en ontworpen door Franco Scaglione. Het profiel werd specifiek gedefinieerd om de aerodynamica te maximaliseren, omhult de bestuurdersstoel en eindigt met een grote vin aan de achterkant.

 

De overhangende achtermotor was afgeleid van de Fiat 600’s, die door Abarth tot 750 cc werd gepropt. De standaard ophangingen en enkele mechanische onderdelen werden gehandhaafd, terwijl de versnellingsbak werd aangepast tot slechts drie snelheden, met een bijzonder lange laatste om aan de prestatiebehoeften te voldoen. Ondanks een maximaal vermogen van slechts 47 pk, maakten zijn kleine formaat en schaal gemonteerd op een plaatwerkchassis met een gewicht van minder dan 390 kg het voor de 750 Record mogelijk om te accelereren tot een topsnelheid van meer dan 190 km / h. Dit was de auto die Abarth in juni 1956 in staat stelde om niet minder dan zes nieuwe records voor klasse H te vestigen op het circuit van Monza: de 24-uurs-, 5000-km-, 5000-mijls-, 10.000-km-, 48-uurs- en 72-uursrecords, nooit onder een gemiddelde snelheid van 140 km / h.

Alfa Romeo Alfetta (1974) ·

In 1967 startte Alfa Romeo een van de fundamentele projecten voor het lot van het bedrijf: het resultaat van een constante zoektocht naar verbetering en innovatie, het was gericht op de studie van de auto die de Alfetta zou worden (type “116”), belast met het verhogen van het technische niveau van Alfa Romeo sportsedans nog hoger dan hun concurrenten’. Deze auto zou het toonbeeld worden van technische evolutie en van de successen die in de voorgaande twintig jaar werden behaald, eerst met de Giulietta en vervolgens met de Giulia.

 

De Alfetta – gepresenteerd in mei 1972 – bleek meteen een succes. De Argentijnse coureur Juan Manuel Fangio, F1-wereldkampioen in 1951 met de “159”, informeel bekend als “Alfetta”, nam deel aan de presentatie: deze omstandigheid is een belangrijk voorbeeld van hoe geschiedenis en traditie altijd een belangrijke rol hebben gespeeld onder de bedrijfswaarden van Alfa Romeo. De 1972 Alfetta sedan neemt deze naam aan voor zijn goedkeuring van een technische oplossing – De Dion buis achterwielophanging, een van de belangrijkste componenten van de geavanceerde mechanica van de auto, ook te vinden in de 1951 eenzitter. Nogmaals, de superioriteit van Alfa Romeo engineering werd herhaald door de technische specificaties van de Alfetta: uitgerust met een 1,8-cc motor, kon hij 122 pk leveren bij 5500 tpm en kon hij een topsnelheid van 180 km / h bereiken.

 

De Alfetta uit 1972 werd tot 1984 in de fabriek in Arese geproduceerd, met in totaal 476.000 gemaakte modellen.

Alfa Romeo S.Z. (1989) ·

Met slechts ongeveer 1000 exemplaren geproduceerd tussen eind 1989 en 1991, is de Alfa Romeo S.Z. (Sprint Zagato) een pure sportwagen met een onmiskenbaar, assertief silhouet. Ontworpen in de Zagato-werkplaats, werd de Alfa Romeo S.Z. praktisch met de hand geassembleerd in de fabriek van de carrosseriebouwer net buiten Milaan. Gemonteerd op een stalen onderlichaam, heeft hij een carrosserie van composietmaterialen en ontleent hij zijn chassis en mechanische specificaties aan de Alfa Romeo 75-raceauto, met de 3-liter V6-motor tot 207 pk voor een topsnelheid van 245 km / h.

 

Het getoonde model is meer dan uniek. Het was een van de eerste ooit gemaakte en is een “af fabriek” voertuig afkomstig van het Balocco-circuit, waar het werd gebruikt om te experimenteren met verschillende oplossingen. Een authentiek laboratoriumvoertuig, het verschilt zoveel van latere S.Z.’s dat het als een prototype kan worden beschouwd.

 

De auto werd volledig gedemonteerd en onderging een zorgvuldige restauratie in de Heritage Officine Classiche-werkplaats in Mirafiori: de carrosserie werd ontdaan van verf en behandeld; het interieur werd volledig geregenereerd, volgens een conservatieve benadering; de brandstoftank werd gereinigd en op passende wijze gecoat; de motor werd zorgvuldig gecontroleerd, waarbij oliën, filters en bougies werden vervangen voordat een algehele fine-tuning werd uitgevoerd; de originele velgen werden zorgvuldig gereinigd om hun originaliteit te respecteren en alle vier de banden werden vervangen.

Lancia Aurelia B20 GT (1951) ·

Geproduceerd van 1951 tot 1958, was de onvergetelijke Lancia Aurelia B20 een onmiddellijk verkoopsucces dat ook uitblonk in Italiaanse en internationale races.

 

De Lancia Aurelia B20 werd gepresenteerd op de Autosalon van Turijn op 2 april 1951 en luidde de introductie in van een geheel nieuw formaat, de Grand Touring 2-zitter plus 2 (occasionele) zitplaatsen. Zijn uitstekende 2000 cc motor – de eerste V6 in de autogeschiedenis, gecreëerd door de briljante geest van ontwerper Francesco De Virgilio – leverde 75 pk bij 4500 tpm en stelde de auto in staat om een topsnelheid van 162 km / h te bereiken. Dergelijke prestaties maakten de auto tot een op hol geslagen commercieel succes ondanks het prijskaartje van 2,6 miljoen lire, een fors bedrag in die tijd.

 

De race die werd gekozen voor het debuut van de nieuwe auto was de Mille Miglia van 1951, waarin Lancia deelnam aan vier vrijwel massaproductie B20 GT 2000’s. De auto bestuurd door Bracco/Maglioli eindigde op een zeer bemoedigende tweede plaats in het algemeen klassement achter Villoresi’s Ferrari 4500. Deze uitstekende prestatie werd bevestigd door de goede finishes van de andere drie auto’s, op de vijfde, zevende en zeventiende plaats. In juni 1951 won Bracco’s B20 zijn klasse en eindigde als twaalfde overall in de 24 uur van Le Mans. Ook in 1951 wonnen B20-auto’s de Pescara “6 Hours” en de Coppa d’oro delle Dolomiti. De tweeliter B20 herhaalde zijn racesucces tijdens de Mille Miglia het jaar daarop, met een derde plaats algemeen en vier auto’s die bij de eerste tien eindigden: prachtige publiciteit, vooral gezien hoe weinig er werd uitgegeven aan de voorbereiding van de auto’s. Dit leverde de Aurelia de faam op van een productieauto, die zo efficiënt en veilig was dat hij zelfs met succes in races kon worden gebruikt.

 

Tot op de dag van vandaag blijft de Lancia Aurelia B20 een Grand Tourer bij uitstek die zijn klassieke en tijdloze aantrekkingskracht heeft behouden. De getoonde auto – een uiterst elegant model waarbij zwarte carrosserie wordt gecombineerd met interieurbekleding in grijs Lancia-stof – is een van de 500 aurelia-auto’s uit de eerste serie die in 1951 werden geproduceerd.

Lancia Delta HF Integrale (1994) ·

De getoonde auto heeft het bedrijf nooit verlaten en heeft slechts enkele tientallen kilometers op de teller staan. Het behoort tot de vijfde en laatste serie van de Delta HF Integrale (bekend als de “Evo 2”). De laatste ontwikkeling van de vierwielaangedreven Delta (een auto die rallylegende zou worden met zijn zes wereldkampioenschappen op rij van 1987 tot 1992), de auto had versterkte ophangingen en remmen en een versterkte viercilinder tweeliter turbo die tot 215 pk leverde, waardoor de Delta een topsnelheid van 220 km / h bereikte.

 

Het is de moeite waard om tot slot te vermelden dat, naast de glorieuze sportwagen – die de tijdloze elegantie van het merk belichaamt, net als de Aurelia B20 – de bumpers en het plaatwerk te zien zijn die speciaal voor de Delta Integrale zijn geproduceerd, gemaakt door Heritage en Mopar en beschikbaar voor aankoop door verzamelaars.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait