40 jaar Groep C – een reünie in Leipzig

  • Meest succesvolle Porsche racewagen aller tijden
  • De uitdaging op dat moment was om in recordtijd een nieuw en krachtig voertuig met een laag verbruik te bouwen.
  • 1982: Nieuw terrein voor het Porsche-team
Met de introductie van de Group C sportwagenklasse voor het World Endurance Championship vanaf 1982 en de nieuwe complexe brandstofverbruiksregels ziet Porsche de kans om een innovatieve racewagen te bouwen: Terugkijkend wordt de Porsche 956, een ‘raceauto van de eeuw’, geboren in 1981. Het doel is niet alleen om deel te nemen aan het veeleisende World Sports Car Championship, maar ook, vanaf 1984, aan de Amerikaanse IMSA-serie en andere series die groep C-voertuigen in staat stellen deel te nemen. In een ontwikkelingsperiode van slechts negen maanden wordt een garantie op succes gecreëerd tegen de tijd van de eerste race in Silverstone in 1982, die in de daaropvolgende jaren porsche’s meest succesvolle raceauto aller tijden blijkt te zijn.

Stuttgart/ Leipzig. Derek Bell is nu 81 jaar oud, maar als de magere Brit in ‘zijn’ Porsche 956 klimt, snijdt hij een even elegant figuur als altijd. Maar terwijl het 40 jaar geleden leek alsof hij gewoon zijn werk deed, geeft hij vandaag toe: “We werkten als een gek.” Met ‘wij’ bedoelt hij alle coureurs die met de ‘supercar’ Porsche 956/962-modellen op racesnelheden reden – al denkt hij voor de huidige doeleinden vooral aan Jochen Mass, Hans-Joachim Stuck en Bernd Schneider. Ze kwamen allemaal naar Leipzig om hun zeer speciale persoonlijke herinneringen aan de meest succesvolle Porsche-racewagen aller tijden te delen. Het was 40 jaar geleden dat het Groep C-tijdperk begon.

Derek Bell
We werkten als een gek.

In het Porsche Experience Centre in Leipzig troffen Bell en zijn collega’s de winnende auto uit de 24 uur van Le Mans van 1982 met chassisnummer 956-002. Ook aanwezig was de 956 met chassisnummer 956-005, die onder meer de 1.000 kilometer lange races op de Nürburgring en Spa won. Deze racewagen werd volledig gerestaureerd door het Porsche Museum en keerde terug naar zijn livery uit 1983. Deze auto’s werden ook vergezeld door de IMSA-spec 962 uit 1984, die de snelste kwalificatietijd in Daytona noteerde, en de 962 C die in 1987 de Supercup won, die beide ook in hun oorspronkelijke glorie waren hersteld. Naast hen stond de 962 C met startnummer 17, de Le Mans-winnaar in 1987. Ook aanwezig was de jongste vertegenwoordiger van Groep C, de vierde plaats op Le Mans in 1990: de 962 C met chassisnummer 962-015, van het Joest-klantenteam.

De reünie werd ook bijgewoond door toenmalig testingenieur Helmut Schmid en – per video – Norbert Singer, het hoofd van het project en metaforische vader van de legendarische auto. Zo’n verzameling van experts en sterren had een gastheer nodig die hen op gelijke voet kan ontmoeten – in dit geval Timo Bernhard, de Le Mans-winnaar in 2010 met AUDI en 2017 en tweevoudig World Endurance Championship-winnaar met Porsche. “De 956 is de meest succesvolle raceauto in de geschiedenis van Porsche. Het domineerde iedereen. En het bleef een ongelooflijke 12 jaar een winnaar”, zei hij om de boel af te trappen. De 956 was ongeslagen in Le Mans van 1982 tot 1985, en dit succes werd naadloos voortgezet door zijn opvolger, de 962 C, die in 1986 en 1987 de eerste plaats behaalde in de 24-uursrace op het Circuit de la Sarthe.

De lijst met successen van de auto is inderdaad indrukwekkend: vijf constructeurs- en teamtitels, 43 individuele overwinningen bij WEC-races, vijf WEC-rijderstitels, zeven algemene overwinningen in de 24 uur van Le Mans (van 1982 tot 1987 met de 956 en 962 en met de 962 Dauer Le Mans GT in 1994), vier IMSA-titels, 52 individuele overwinningen in de IMSA-races en vijf overwinningen in de 24 uur van Daytona.

40 jaar groep op sociale media:
#40YGroupC op Instagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait