CLOSE ENCOUNTERS 3. Jan Wintein

STRANGE KIT IN TOWN.

 

 

Wie parkeert er nu een Alfa Romeo Groep 6 racewagen in een van de straten van Knokke op een regenachtige dag ? Die gedachte flitste door mijn hoofd toen ik dit rood/witte raadsel op vier wielen van op een afstand zag. Toen ik naast de auto stond, bleek al vlug dat het hier niet ging om een rasechte T33/3 Alfa Romeo racewagen met de fameuze 3 liter V8, maar om een kit car waarvan de bouwers duidelijk de mostarda bij het Italiaanse merk waren gaan halen. De vorm van het koetswerk, de Alfa Romeo opschriften onderaan op de flanken, het nummer 33, het klavertjevier, de achterlichten en de Italiaanse nummerplaat waren in dat opzicht ‘weggevers’. Wie ‘kit cars’ zegt, denkt natuurlijk onmiddellijk aan het Verenigd Koninkrijk, waar het ineenknutselen van huisgemaakte auto’s bijna tot een nationale sport is uitgegroeid. Niet verwonderlijk dus dat de wagen ook een Engelse nummerplaat had. Het bleef echter gissen naar het merk en model, totdat ik enkele maanden later per toeval in een Engels autotijdschrift een foto van een identieke auto zag die een Raffo bleek te zijn. Ik herinnerde mij dat er rechts achteraan een badge op de auto zat met als opschrift RAFFO en dus was de link snel gelegd.

 

 

 

 

In 1985 richtte John Raffo zijn eigen bedrijfje op in het Engelse Southport en begon met de bouw van Formule V racewagens. Kort daarna schakelde hij over op de fabricage van kit cars, zoals de Tipo 11 waarvoor gebruik werd gemaakt van een spaceframe onderstel en een koetswerk in polyester. Een centraal geplaatste Alfasud-motor zorgde voor de aandrijving. Na een productie van 11 exemplaren kwam de opvolger in de vorm van de Tipo 12 met hetzelfde onderstel en dezelfde motor en verkrijgbaar in open en gesloten versie. In 1991 waren er in totaal 14 stuks gebouwd. De auto op de foto’s is een open Tipo 12 en is in zekere zin een uitzondering op de doorsnee kit car, omdat de techniek is ontleend aan dezelfde constructeur die als inspiratiebron voor het koetswerk diende.


Nadien volgde nog de Belva, een knap ogende coupé met vleugeldeuren die werd aangedreven door een Ford Zetec-motor. Met de presentatie, in 2000, van de open tweezitter Tipo 17, ook wel Belvetta genoemd, ging het echter snel bergaf met Raffo Cars en   in datzelfde jaar werd besloten om de boeken neer te leggen.

© tekst en foto’s Jan Wintein

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait