CLOSE ENCOUNTERS 5. Jan Wintein

Plymouth Road Runner Superbird Convertible

 

Eind de jaren 60 en begin de jaren 70 van de vorige eeuw leverden de grote Amerikaanse constructeurs GM, Ford en Chrysler een felle strijd op de ovale circuits in het kader van het NASCAR-kampioenschap. De motoren werden alsmaar krachtiger, maar de ingenieurs kwamen ook tot het besef dat je met een aerodynamisch koetswerk een hogere topsnelheid en een stabielere wegligging kon verkrijgen. Ford pakte uit met de Torino Talladega, Mercury met de Cyclone Spoiler II en dus kon de concurrentie niet achterblijven. Bij Chrysler besloot men om meteen de grote middelen te gebruiken en de Dodge Charger Daytona/Plymouth Road Runner Superbird, allebei voorzien van een gestroomlijnde neuspartij en een gigantische achterspoiler, waren in dat opzicht baanbrekend. Een commercieel succes zijn die wing warriors nooit geworden,  maar op het circuit veegden ze de tegenstand op een hoopje. Beide modellen werden alleen als coupé verkocht en deze in Sublime Green gespoten open versie is dus een unicum.

De gesloten versies zijn nu felbegeerde collectiewagens en de gedachte dat een van die waardevolle exemplaren met de slijpschijf werd omgetoverd tot een convertible, zal de meeste liefhebbers doen huiveren. Er is echter geen reden tot verontwaardiging, want de wagen die we hier op de foto zien, is opgebouwd op basis van een Plymouth Satellite cabriolet uit 1970, die na de dood van de eerste eigenaar, in 2003 in handen kwam van een absolute fan van de gevleugelde modellen. Bij de restauratie kreeg de wagen niet alleen nieuwe achtervleugels en een nieuwe bodem- en kofferplaat, maar ook originele Superbird wielkasten vooraan samen met een originele achterspoiler. De gestroomlijnde neus inclusief de uitklapbare koplampen en fender scoops  (de uitstulpingen op de voorvleugels die moesten zorgen voor meer veeruitslag en meer ruimte voor de banden) werd volledig in polyester vervaardigd.

Het oorspronkelijk zwarte interieur met een doorlopende zitbank vooraan maakte plaats voor gescheiden voorzetels uit een 1970 Chrysler B-Model en een volledige overtrek in witte vinyl.  Ook in de details klopt het plaatje dankzij een aangepaste belettering, een driespakig Road Runner stuurwiel en natuurlijk de befaamde ‘beep beep’ klaxon. De zescilindermotor uit de Satellite werd vervangen door een 7,2 liter V8 goed voor 375 pk en in de wielkasten kwamen 15duims Mopar Rallye wielen met BF Goodrich banden.

In 2010 was de restauratie klaar en kon de buitenwereld zich dus vergapen aan een auto die nooit officieel heeft bestaan…

 

© tekst en foto Jan Wintein

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait