De Race naar wereldveranderende technologie.

 

De Mazda2 Bio Concept, die op biodiesel rijdt, is eigenlijk een ‘laboratorium op wielen’ om alternatieve energiebronnen te onderzoeken in Mazda’s streven om zijn wagens tegen 2050 koolstofneutraal te maken.

 

6 juni 2022, 4.29 uur. De zon komt op boven de Fuji International Speedway, waar de 24 uur durende uithoudingsrace ‘Super Taikyu Series Fuji’, de tweede ronde van de ‘ENEOS Super Taikyu Series Powered by Hankook’, al over de helft zit. De geur van bakolie hangt in de lucht wanneer mensen hun ontbijt beginnen te bereiden, niet wetende dat de monteurs van het Mazda Spirit Racing Team in pit 27 oude bakolie combineren met microalgenvetten om de auto op het circuit aan te drijven.

“De race van vandaag test niet alleen de vaardigheden van de piloten en het team, maar kan ook de koers van Mazda’s toekomst veranderen.”

 

De Mazda is ingeschreven in de ST-Q-klasse, die uitsluitend bestemd is voor speciale, niet gehomologeerde voertuigen. Het is met andere woorden een plek waar fabrikanten hun experimentele auto’s kunnen uitproberen. De Zekken 55 Mazda2 Bio Concept rijdt op zuivere biodiesel, gemaakt op basis van gebruikte bakolie en microalgenvetten. De race van vandaag test niet alleen de vaardigheden van de piloten en het team, maar kan ook de koers van Mazda’s toekomst veranderen.

 

Een snelle rijderswissel voor de Zekken #55 Mazda2 Bio Concept

De brandstof is een mengsel van microalgenvetten en bakolie

In de ST-Q-klasse racen fabrikanten met experimentele auto’s

 

Momenteel zien we wereldwijd een snelle transitie naar batterijaangedreven elektrische voertuigen (BEV’s), een verschuiving die grotendeels is ingegeven door de Europese Green Deal, die de EU-lidstaten tot doel heeft gesteld om tegen 2050 koolstofneutraal te zijn. Toch rijzen er heel wat vragen omtrent deze zuiver elektrische autostrategie. Wordt de elektriciteit voor deze voertuigen wel opgewekt met milieuvriendelijke bronnen? Werden er duurzame en milieuvriendelijke grondstoffen gebruikt om de batterijen te vervaardigen? En hoe zit het met landen waar elektriciteit nog niet voor iedereen beschikbaar is?

 

Mazda gaat deze en andere vragen niet uit de weg. “Onze aanpak verenigt diverse oplossingen en past de verschillende aandrijflijnen aan het beleid van elk land en elke regio aan”, aldus Akira Marumoto, President & CEO van Mazda Motor Corporation. Mazda biedt weliswaar een MX-30 op batterijen aan, maar blijft ook zijn aandrijflijnen en technologieën voortdurend ontwikkelen en verbeteren om de compatibiliteit met de bestaande infrastructuren wereldwijd te verzekeren. Tegelijk onderzoekt de constructeur ook alternatieven voor aardolie.

 

Mazda is er namelijk van overtuigd dat e-fuels, die op basis van schone energiebronnen worden geproduceerd, een positieve bijdrage kunnen leveren aan de decarbonisering van de mobiliteit, aangezien ze volledig koolstofneutraal zijn.  Hun ontwikkeling zal de overgang naar schone mobiliteit tegen 2050 gevoelig vereenvoudigen, aangezien ze de CO₂-uitstoot over de hele levenscyclus sterk kunnen terugdringen en een CO₂-neutrale werking kunnen verzekeren, en dat niet alleen voor nieuwe geëlektrificeerde voertuigen, maar ook – en vooral – voor het bestaande wagenpark. Geen enkele andere technologie kan dat evenaren. Bovendien zullen e-fuels volledig compatibel zijn met de bestaande, conventionele brandstoffen. Dat impliceert dat ze in elke verhouding kunnen worden gemengd en dat ze de klassieke brandstoffen zullen vervangen naarmate het productievolume toeneemt, wat een soepele invoering mogelijk moet maken.

 

“De motorontwikkelaars die deel uitmaken van Mazda’s raceteam, prezen de hoge kwaliteit van de volgende generatie biodieselbrandstoffen.”

De test met de Mazda2 Bio Concept is slechts een facet van de gediversifieerde aanpak van de fabrikant. In 2018 was Mazda betrokken bij ‘Your Green Fuel’, een project van een consortium van autoproducenten, academici en overheden in Hiroshima. Dat consortium werkte samen met Euglena, een Japans bedrijf dat de volgende generatie biodiesel op grote schaal gaat produceren door vanaf 2025 een commerciële fabriek te exploiteren.

De volgende generatie biodiesel van Euglena kreeg de naam ‘SUSTEO’. Ze is volledig gemaakt van Japanse producten en wordt door de Japanse industriële normen (JIS) officieel erkend als dieselbrandstof. SUSTEO bestaat uit een combinatie van gebruikte bakolie en vetten uit Euglena-microalgen. Dat is de sleutel tot koolstofneutraliteit: zoals het woord ‘bio’ in de naam suggereert, wordt deze dieselbrandstof gemaakt uit biomassa zoals planten en microalgen. Aangezien zij tijdens hun groei CO₂ absorberen, blijft de totale hoeveelheid CO₂ in de atmosfeer neutraal wanneer men met deze brandstof rijdt. Deze biodiesel is ook uniek omdat hij in tegenstelling tot conventionele biobrandstoffen op basis van maïs of andere grondstoffen, geen problemen zoals voedselconcurrentie of ontbossing veroorzaakt. Een ander voordeel van deze nieuwe biobrandstoffen is dat ze kunnen worden gebruikt in auto’s die nu reeds rondrijden en dat ze via de bestaande infrastructuur kunnen worden verdeeld.

 

Een commerciële fabriek voor de massaproductie van de volgende generatie biodiesel is gepland voor 2025 (Afbeelding met dank aan Euglena Co. Ltd.)

 

Microalgen worden in een fabriek gekweekt en gecombineerd met bakvet (Afbeelding met dank aan Euglena Co., Ltd.)

 

De resulterende biodiesel wordt gebruikt door het Mazda Spirit Racing Team

 

Op dit ogenblik is de Mazda2 Bio Concept een ‘laboratorium op wielen’. Het bedrijf besliste om de nieuwe brandstof in deze kleine wagen te testen nadat het in raceseizoen 2021 successen had geboekt met een standaard Skyactiv-dieselmotor die door een privéteam werd bestuurd. Voor seizoen 2023 werkt Mazda echter aan een nieuwe racewagen op basis van de Mazda3, met een krachtigere motor.

 

“Het is een gedurfde onderneming, maar wel een die perfect aansluit bij Mazda, dat altijd al een uitdager is geweest.”

 

De motorontwikkelaars die deel uitmaken van Mazda’s raceteam prezen de hoge kwaliteit van de volgende generatie biodieselbrandstoffen: “Ze werken goed samen met de bestaande Skyactiv-D-motoren als het gaat om zaken zoals de aanpassing van de brandstofinjectie.”

 

Het zal misschien niet lang meer duren voordat we Skyactiv-D-auto’s op biodiesel op de weg zien. Het is een gedurfde onderneming, maar wel een die perfect aansluit bij Mazda, dat altijd al een uitdager is geweest.

 

Einde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait