Het historische Praga-bedrijf bevestigt zijn plaats op de hypercar-grid met Bohema: een geheel nieuwe legale, gelimiteerde, race-gefokte auto

  • Geheel nieuw ontwerp van 115 jaar oud Tsjechisch bedrijf met wereldwijde racereferenties
  • Wegautomanieren gecombineerd met prototype-spec raceauto-attributen
  • Lichtgewicht, gericht op 982 kg
  • Bewezen twin-turbo zescilinder high-performance motor, gericht op 700 pk
  • Volledig carbon monocoque chassis en carrosserie
  • Tweezitter met innovatieve ergonomie en op maat gemaakte ontwerpkenmerken
  • Slechts 89 beschikbaar als gevolg van de 89e verjaardag van Praga’s historische overwinning in 1933
  • € 1,28 miljoen / £ 1,1 miljoen hypercar geïnspireerd en getest door F1- en IndyCar-ster Romain Grosjean
  • Praga Cars UK opent in 2023 nieuw wereldwijd merkcentrum in Engeland

Overzicht
Het historische autobedrijf Praga, momenteel een wereldwijde speler in verschillende on- en off-track racedisciplines over de hele wereld, heeft zijn geheel nieuwe juridische hypercar op de weg onthuld in pre-productie prototypevorm: een high-performance, low-volume, prachtig ingerichte auto ontworpen rond drie kernprincipes – lichtgewicht, carbon, benzine.

De nieuwe Praga Bohema is een tweezitter met middenmotor van minder dan 1.000 kilogram die in de juiste handen in staat is tot extreem hoge prestaties op het circuit, gericht op rondetijden van GT3-raceauto’s op zijn semi-gladde Pirelli’s. Toch is het ook comfortabel en praktisch voor head-turning roadtrips.

Met zijn koolstofvezel monocoque en race-georiënteerde volledig instelbare ophanging is hij extreem licht, gericht op slechts 982 kg (nat zonder brandstof), terwijl zijn krachtige Nissan GT-R-afgeleide zescilinder twin-turbomotor zorgt voor betrouwbaarheid, onderhoudsgemak en het potentieel voor verdere prestatieafstemming. Terwijl de van de Bohema afgeleide semi-automatische transmissie een unieke on-road ervaring met circuitgerichte prestaties ondersteunt.

Het doel? Dat de Bohema een uniek gestileerde, zeldzame en exclusieve auto is die je echt naar het circuit kunt rijden, een valhelm kunt opzetten (afkomstig van de op maat gemaakte bagage die in elk van de innovatieve 50-liter side pods van de auto is gemonteerd), ronde na ronde op hoge snelheid op zijn Pirelli Trofeo R-banden kunt zetten en vervolgens weer naar huis kunt rijden.

De inspiratie? Romain Grosjean, een oude Praga-vriend en ambassadeur, en voormalig F1- en huidig IndyCar-coureur, daagde Praga uit om een echte compromisloze tweepersoons weg/ circuitprestatiewagen te leveren, die een echt unieke rijderservaring belooft.

Hij was vervolgens betrokken bij het Bohema-project en benadrukte de naadloze overgang van de auto van de weg naar het circuit, terwijl hij tijdens recente tests uitgebreide sessies afleverde op het uitdagende zes kilometer lange Circuit van Slowakije.

“Ik was verbaasd over de geweldige prestaties van de Bohema op het circuit, de toegankelijkheid op de weg en het gemak van de overgang tussen de twee,” zei Romain. “Praga heeft mijn uitdaging echt waargemaakt! Op de weg krijg je een soepele rit, de auto elimineert de hobbels, je kunt een praatje maken met de passagier en alles is kalm en OK. Dan hoef je alleen maar van focus te wisselen en ben je op de baan. Dezelfde kleding, dezelfde auto, maar het gevoel verandert en je verlegt de grenzen en verzamelt keer op keer geweldige rondetijden, ontdekt ongelooflijke mogelijkheden in de Bohema. En we hebben nog een paar maanden om de on-road compliance en de rondetijden op de baan te verfijnen!”

Het resultaat? De Bohema is een geheel nieuw ontwerp, ontwikkeld door Praga’s kleine, maar getalenteerde team van ingenieurs en ontwerpers, en geperfectioneerd in de windtunnel van een F1-team. Het maakt gebruik van een van de race afgeleide koolstofvezel monocoque, met uitgebreide aero die meer dan 900 kg downforce levert bij 250 km / h. De topsnelheid ligt op iets meer dan 300 km/u: de hoogste snelheid die op vrijwel elk circuit haalbaar is.

Cruciaal is dat de aerodynamisch geïnspireerde techniek van de auto de elegante en intrigerende ontworpen carrosserie niet heeft geëlimineerd om ervoor te zorgen dat de auto er snel uitziet en er goed uitziet. Hoogwaardige bewerkte Praga Gold gespoten duraluminium details omvatten deurscharnieren en een trekhaak met een geïntegreerde camera aan de achterzijde die opvallen op de Praga blauwe showauto en Praga’s aandacht voor detail weerspiegelen. De Bohema is die zeldzaamste auto met de ‘wow’-factor in zowel uiterlijk als prestaties.

In tegenstelling tot veel van het circuit afgeleide performance-auto’s, biedt de ingenieuze interieurergonomie van de Bohema een smalle, aerodynamisch geslepen cockpit, maar biedt plaats aan twee, twee meter hoge volwassenen met volledig verstelbare bestuurdersstoel, stuurwiel en pedalen, royale bagageruimte, airco en nuttig zicht naar achteren. Allemaal op minder dan 1.000 kg.

Praga’s obsessie met zijn streefgewicht van minder dan een ton wordt benadrukt door de cockpitstatistieken van de Bohema: structureel ontworpen met 56 individuele carbononderdelen en afgezet met hoogwaardig alcantara en leer, is het streefgewicht van de cockpit slechts 34 kg.

De focus op het houden van de Bohema onder de 1.000 kg wordt aangetoond door Praga’s opmerkelijke aandacht voor detail in elk aspect van het ontwerp, met uitgebreid gebruik gemaakt van koolstofvezel, magnesiumlegeringen en titanium.

De onafhankelijke ophanging maakt gebruik van pushrod-bediende verstelbare dempers die horizontaal zijn gemonteerd voor maximale verplaatsing terwijl de hoogte van de carrosserie wordt geminimaliseerd. In zo’n lichtgewicht auto, met slechts 180 kg onafgeveerde massa, hebben de ontwikkelingsingenieurs van Praga de ophanging nog steeds soepel genoeg kunnen houden voor gebruik op de weg zonder hun toevlucht te hoeven nemen tot dure adaptieve ophangingssystemen.

De centraal vergrendelde wielen hebben een diameter van 18 inch aan de voorkant en 19 inch aan de achterkant om naleving op de weg te bieden door hun grote bandenwanden, maar de Bohema accepteert allround 18 inch wielen, wat compatibiliteit garandeert met de FIA GT3-specificatiebandmaat – de raceband met het breedst mogelijke scala aan wedstrijdbanden wereldwijd. De krachtige remmen maken gebruik van lichtgewicht maar duurzame 380 mm koolstofkeramische schijven met zeszuiger remklauwen.

De Praga Bohema gaat de laatste paar maanden van ontwikkeling in met weg- en baanprogramma’s gepland in het Verenigd Koninkrijk, Europa en het Midden-Oosten en op het thuiscircuit van de Slovakia Ring. De productie van de hypercar van € 1,28 miljoen / £ 1,1 miljoen (+ belastingen) is gepland om in de tweede helft van 2023 in Tsjechië te beginnen, met slechts 10 auto’s die aanvankelijk gepland waren voor de productie in 2023. In 2023 zal er ook een wereldwijd bezoekers- en spec’inghoofdkwartier in Engeland worden gevestigd, voortbouwend op het groeiende raceprogramma van Praga in het Verenigd Koninkrijk.

Ongeveer 20 auto’s per jaar zullen de komende vier jaar met de hand worden gebouwd om exclusiviteit voor eigenaren te garanderen, en Praga is van plan om circuitoverdrachtsprogramma’s aan te bieden met zijn ervaren testrijders line-up voor eigenaren om ervoor te zorgen dat de volledige prestaties en mogelijkheden van de Bohema worden begrepen en toegankelijk zijn.

Praga Bohema in detail

Aandrijflijn
De PL38DETT van de Praga Bohema is gebaseerd op Nissans beroemde 3,8-liter twin-turbo V6-motor die sinds 2007 in al zijn GT-R-modellen wordt gebruikt. In eerste instantie gebaseerd op Nissan’s ervaring in Le Mans, is het gebouwd rond een cilinderblok van aluminiumlegering en zijn er dubbele bovenliggende nokkenassen per cilinderbank, met een continu variabel kleptimingsysteem op de inlaatkleppen.

De schoonheid van deze motor is niet alleen het pure prestatiepotentieel, maar ook de befaamde betrouwbaarheid en bruikbaarheid.

Uniek is dat Nissan gloednieuwe GT-R-motoren levert aan Praga voor de Bohema. De vereisten voor motorontwikkeling en onderhoud zien Praga vervolgens samenwerken met de gerenommeerde Litchfield Engineering in het Verenigd Koninkrijk; een andere oude vriend van het merk Praga. Litchfield heeft meer dan twee decennia tuningervaring en staat bekend als de wereldwijde autoriteit op het gebied van GT-R-motoren. Litchfield stript de nieuwe motoren en zet ze om in dry sump, waardoor de totale hoogte van de unit met 140 mm wordt verminderd. Hierdoor kan de motor lager in de Bohema zitten en voorkomt het risico op oliepieken bij hoge bochtenbelastingen.

Litchfield maakt ook een aantal wijzigingen voor meer betrouwbaarheid en vermogen, waaronder het wisselen naar nieuwe twinturbo’s. In deze basis-Litchfield-specificatie richt Praga zich op de Bohema-productieauto om tot 700 pk te leveren bij 6.800 tpm en 725 Nm koppel van 3.000 tot 6.000 tpm, maar Litchfield staat bekend om het bouwen van 1000 pk-plus motoren uit de GT-R-eenheid.

De motor ademt uit door uitlaten die titanium zijn, van de turbo’s tot de uitlaatpijpen, met veel van de demping die wordt geboden door de katalytische convertors, waardoor de motornoot scherp knetteren terwijl ze binnen de typische circuitgeluidslimieten blijven – en ervoor zorgen dat inzittenden nog steeds een gesprek kunnen voeren, zelfs bij ruim boven de wettelijke snelheidslimieten op de weg.

De motor van de Bohema is gekoppeld aan de beroemde Hewland sequentiële versnellingsbak via een robotkoppeling die een semi-automatische rijmodus mogelijk maakt. Deze keuze van versnellingsbak, uitgerust met op maat gemaakte weggeoptimaliseerde spiraalvormige gesneden tandwielen, zorgt voor snel schakelen, duurzaamheid en het vermogen om een hoog koppel bij een minimaal gewicht aan te kunnen.

In klassieke raceauto- en supercarstijl zit de motor direct achter de cockpit, met de transmissie achter de motor die de achterwielen aandrijft, voor een optimale gewichtsbalans en responsiviteit in bochten. Cruciaal is dat de motor en versnellingsbak onafhankelijk van het carbon chassis zijn gemonteerd, zodat vervelende en luide sub-woofer-achtige resonantie en trillingen niet vanuit de motorruimte naar de cockpit worden overgebracht. Een brandstoftank van 74 liter zorgt ervoor dat roadtrips met minimale rompslomp kunnen worden voltooid.

Chassis en carrosserie
De Bohema is volledig in eigen huis ontworpen en gestyled door het Praga-team, met behulp van CFD-modellering (computational fluid dynamics), gevolgd door fine-tuning in de windtunnel van een F1-team. Ingenieurs en ontwerpers hebben als één geheel gewerkt om ervoor te zorgen dat alle oppervlakken er opwindend en elegant uitzien, maar toch compromisloos blijven in hun bijdrage aan aerodynamische efficiëntie en prestaties. Het is onverdunde vorm en functie in harmonie.

Hij maakt gebruik van uitgebreide en innovatieve aerodynamica, waaronder een uniek achterspoilerontwerp dat samen resulteert in meer dan 900 kg downforce bij 250 km/u.

Het chassis is een extreem sterke, torsiestijve koolstofvezel monocoque constructie: in de moderne tijd heeft Praga alleen volledig carbon raceauto’s ontworpen en gebouwd, profiterend van de ervaring en lokale expertise in koolstofvezelproductie in Tsjechië en Slowakije die in dienst zijn van veel van Europa’s toonaangevende luxe automerken.

De lichtgewicht koolstofvezel buitenpanelen zijn bevestigd aan de monocoque. Het voorste bovenpaneel bedekt de ophanging, met subtiele uitstulpingen om de horizontale dempers te huisvesten. Aan de achterzijde bedekt een enkel paneel de motor, transmissie en ophanging. De voorvleugels zijn niet structureel, dus de voorspiegels zijn gemonteerd op lange stijve stengels om stijlvolle en aerodynamische structuren te bieden met uitstekend zicht naar achteren zonder trillingen of obstructie.

Binnen de aerodynamisch vormgegeven achterste wielkasten zijn er diepe opbergruimtes, waarvoor op maat gemaakte lederen bagage beschikbaar is – groot genoeg voor een valhelm, racepak en laarzen, of een casual weekendtas. De deuren zijn aan de voorzijde scharnierend en elektronisch vrijgegeven, met back-up mechanische ontgrendelingen.

De diep gebogen kenmerkende Praga voorruit zorgt voor een opmerkelijk zicht in de cockpit en wordt schoongeveegd door een ingenieus mechanisme dat speciaal door Praga is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de ruitenwisser over de volle breedte in contact blijft met het glas.

Cockpit
Met de van de race afgeleide koolstofvezel monocoque is de cockpit noodzakelijkerwijs smal maar slim gevormd om perfect te passen bij twee grote volwassenen in race-positiecomfort. De deuren zwaaien open en geven toegang over de carrosserie in de cockpit, met trappen ingebouwd in de voetenruimtes om bestuurder en passagier in staat te stellen zich in hun stoelen te laten zakken zonder zelf op de stoelen te hoeven stappen. Bovendien is het stuurwiel afneembaar om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.

De rijpositie kan perfect worden aangepast met een verstelbare stuurkolom, pedaalkast en zitpositie en -hoek. De ergonomisch gebeeldhouwde structuur bevat ook gegoten uitsparingen voor de armen en ellebogen van de passagier om comfort te garanderen zonder inbreuk te maken op de ruimte van de bestuurder – er is veel moeite gedaan om een perfecte bestuurdersomgeving te garanderen.

Het afneembare stuurwiel op zich is een kunstwerk. Het bevat een groot digitaal display, met snelheid, geselecteerde versnelling, olie- en koelvloeistoftemperaturen, rijmodus en waarschuwingslampjes. Aan weerszijden bevindt zich een schakelmateriaal voor indicatoren, claxon en andere functies, plus roterende duimwielkeuzeschakelaars. De velg is prachtig afgewerkt in alcantara en de centrale pad is bekleed met leer met een Praga-logo in reliëf. De grip en de grootte en positionering van de peddels zijn perfect ontworpen om stuur- en schakelcontrole comfortabel te bieden voor zowel kleine als groothandige bestuurders.

Net aan de zijkant van het stuurwiel, in de slanke middenconsole, bevinden zich verdere bedieningselementen, waaronder launch control, ingebouwde brandblussertrigger en de elektronische parkeerrem. Aan weerszijden van de cockpit bevinden zich de elektronische deurontspanners (aangevuld met mechanische ontgrendelingen in het dak) plus spiegelbedieningen, terwijl de aircobedieningen zijn gemonteerd in een stijlvolle dakconsole in ‘straaljager’-stijl: het ontwerpteam van Praga laat zich inspireren door de luchtvaart- en racewagendivisies van het bedrijf.

Een ingenieuze en verborgen geveerde beugel boven de middenconsole maakt het mogelijk om een smartphone veilig te monteren voor gebruik als navigatiesysteem en prestatiegegevensmonitor. Er zijn opbergvakken in de deuren en achter de stoelen om ervoor te zorgen dat flessen en oddments veilig uit de weg kunnen worden opgeborgen.

Hoewel alles in de cockpit is ontworpen om bij te dragen aan het lage gewichtsdoel en de functionaliteit van de auto, zijn de esthetiek en aandacht voor detail niet over het hoofd gezien – de prachtig bewerkte duimwielen en ventilatieopeningen, de afwerking van het interieur koolstofvezel en de prachtige handstiksels van het alcantara zijn perfecte voorbeelden.

Markt
Vijf jaar nadat de projectplanning en het testen op het circuit en de weg begon, ondergaat de Praga Bohema momenteel zijn definitieve ontwikkelingsprogramma in het VK, Europa en het Midden-Oosten en zal hij in de eerste helft van 2023 in zijn definitieve productiespecificatie worden gepresenteerd. Praga richt zich op het beschikbaar maken van de Bohema als straatlegaal in alle belangrijke hypercarmarkten en neemt nu bestellingen aan en is in gesprek met potentiële verkoop- en aftersalespartners in landen zoals Australië, Duitsland, Hong Kong, Japan, Zuid-Afrika, Spanje, Taiwan, de VAE, het VK en de VS.

Praga Cars UK zal de wereldwijde merkhub van Bohema beheren vanuit een nieuw hoofdkantoor in Engeland en klanten gastvrijheid, proefritten en spec’ing-faciliteiten bieden. In de afgelopen weken heeft het Bohema-ontwikkelingsteam een testprogramma uitgevoerd vanaf de Dunsfold-testbaan die beroemd is geworden door Top Gear TV. Droge en natte sessies hebben zich gericht op het verfijnen van de aerodynamica op de limiet achter en het comfort op de weg in het VK, waar onlangs volledige naleving van de wegwetgeving is verzekerd. Praga R1-racer en professionele testrijder Ben Collins – de beroemdste Top Gear Stig van allemaal – voegde de afgelopen weken zijn Dunsfold-expertise toe en hoopt in 2023 opnieuw te bezoeken met de definitieve productiespecificatie Bohema.

Praga is van plan om ongeveer 20 auto’s per jaar met de hand te bouwen, met de nadruk op kwaliteit en aandacht voor detail gedurende het vier- tot vijfjarige productieprogramma: maar er zullen maximaal slechts 10 auto’s worden geproduceerd in 2023, zodat de eerste Bohema-eigenaren een auto en service van uitstekende kwaliteit krijgen.

Vergadering
Praga heeft een langdurige samenwerking met Kresta Racing, het meest gerespecteerde rallyteam van Tsjechië, waar de vlekkeloze assemblagefaciliteit elke Bohema met de hand zal bouwen, te beginnen in de eerste helft van 2023. Het bedrijf staat bekend om zijn hoge normen voor autovoorbereiding en -assemblage en werd opgericht door de Tsjechische rallylegende Roman Kresta. Zijn historische raceoverwinningen omvatten vijf keer het Tsjechische nationale rallykampioenschap, terwijl hij ook een decennium doorbracht in het World Rally Championship, rijdend voor de officiële Ford- en Skoda WRC-teams.

Praga in de autosport
Veel opkomende coureurs hebben de afgelopen jaren hun tanden stukgebeten in de gerenommeerde karts van Praga, waarmee al meer dan tien jaar wereldwijd wordt geracet. Tot 7.000 kartchassis worden elk jaar door Praga gebouwd, waardoor het een van ’s werelds meest succesvolle kartfabrikanten is, die in het afgelopen decennium twee keer FIA-wereldkampioenschappen heeft gewonnen.

In de afgelopen jaren is Praga’s R1-raceauto ook een groeiende kracht geworden in de racerij in het Verenigd Koninkrijk, Europa en Noord-Amerika. Deze koolstofvezel monocoque raceauto’s met middenmotor staan bekend om hun GT3-kloppende downforce-prestaties en handling, gecombineerd met hun relatief betaalbare bedrijfskosten en onderhoudsgemak.

Als voorbeeld van Praga’s successen scoorde de R1 in 2020 de eindoverwinning in de zeer competitieve Britcar Endurance-serie; in 2021, nu in zijn eigen klasse binnen Britcar Endurance, behaalde R1s zeven overwinningen uit negen races tegen veel exotischere en duurder te gebruiken GT3-machines en prototypes: het uitsluiten van P1 tot P8 in de kwalificatie op Oulton Park was een hoogtepunt van het seizoen. In 2022 trok een nieuwe Praga Cup UK van één merk wijdverspreide aandacht en topcoureurs, terwijl R1-raceoverwinningen zijn behaald in Australië, Dubai en de VS.

Praga geschiedenis
Praga is het grootste en oudste automerk waar je misschien nog nooit van hebt gehoord, maar is trots op zijn rijke geschiedenis. Het dateert uit de late jaren 1800 als een zware industriële fabrikant van alles van bruggen tot stoomtreinen, en het was een belangrijke aanwezigheid in Midden-Europa tijdens de eerste helft van de 20e eeuw. Het verhuisde naar de voertuigproductie in de vroege jaren 1900, maakte zijn eerste auto in 1907 en werd een belangrijke fabrikant van auto’s, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen en vliegtuigen. Vooral door Praga gebouwde vrachtwagens domineerden de wegen in het geboorteland Tsjechoslowakije.

Het bedrijf ontwikkelde ook een breed scala aan personenauto’s en motorfietsen, vooral tijdens de jaren 1930. Deze omvatten de prachtige BD500-motorfiets en de sportieve Praga Alfa-auto, die 89 jaar geleden op heldhaftige wijze de belangrijke 1000 Miles of Czechoslovakia-wegrace van 1933 won: het inspireren van Praga’s plannen om 89 Bohema-hypercars te maken voor weg en circuit.

De autoproductie daalde na de Tweede Wereldoorlog toen de nieuwe communistische regering dicteerde dat Praga zich concentreerde op het maken van vrachtwagens en transmissies in plaats van straatauto’s. Skoda werd in plaats daarvan begunstigd als de autofabrikant van het land bij uitstek, met Tatra geïnstrueerd om luxe auto’s en vrachtwagens te bouwen.

Met de val van het communisme in Tsjechoslowakije in 1989 kon Praga – nog steeds een belangrijke aanwezigheid in Midden-Europa – zijn eigen agenda opnieuw bepalen als een particulier bedrijf. In het midden van de jaren 1990, terwijl hij nog steeds vrachtwagens en versnellingsbakken met grote eenheden produceerde, introduceerde Praga een reeks motorcrossmotoren; gevolgd in de vroege jaren 2000 met gespecialiseerde go-anywhere trucks die het meest recent sterke resultaten hebben behaald in Dakar-rally’s en vervolgens in 2009 door racekarten. Het werkt ook in de luchtvaart, met grote motortestcontracten die zijn ingenieurs toegang geven tot de allerbeste aerodynamische expertise. Een innovatief STOL Praga-vliegtuig zal binnenkort de lucht in gaan van de Praga Avia-divisie van het bedrijf.

In 2012 betrad Praga opnieuw de raceautomarkt met de lancering van de R4S en vervolgens de R1-raceauto’s die vandaag winnen in one-make, mixed prototype en mixed endurance race series in Australië, Dubai, het VERENIGD KONINKRIJK en de VS. De Bohema deelt geen enkel onderdeel met de R1, maar de raceauto inspireerde het eenmalige straatlegale R1R-prototype – zelf de katalysator voor een luxere, krachtigere en visueel dramatische hypercar met twee zitplaatsen: de op het circuit gerichte Praga Bohema.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *