Donkervoort F22

De F22 geeft Donkervoort-rijders nieuwe niveaus van snelheid, handling, rijzuiverheid, design en bruikbaarheid en laat de wereld zien waar Donkervoort in de toekomst naartoe gaat.

 

  • Gloednieuwe Donkervoort F22 supercar met een gewicht van 750 kg, met 500 pk

     

  • De F22 is groter dan zijn voorganger, met een grotere cabine en afneembaar koolstofvezel Twin Targa dak

     

  • De Donkervoort F22 bochten met 2.15G zijdelingse acceleratie, met een 30% verbetering van de remkracht

     

  • Eerste geheel nieuwe Donkervoort sinds Denis Donkervoort in januari 2021 aantrad als Managing Director en markeert het einde van het D8 GTO-tijdperk

     

  • Volledig in eigen huis ontworpen door een ontwerpteam onder leiding van Jordi Wiersma en begeleid door de toonaangevende ontwerper Amko Leenarts

     

  • Ex Core is gebaseerd op hybride buisstaal/Ex-Core koolstofvezel chassistechnologie, met dubbele torsiestijfheid en buigstijfheid, en is een Donkervoort-innovatie die is afgesplitst tot een eigen stand-alone bedrijf en door iedereen wordt gebruikt voor Formula One, andere hypercarmerken en zelfs oceaanracejachten

     

  • Geen enkele moer, bout of schroef is uitwisselbaar met zijn voorganger

     

  • Productierun verhoogd tot 75 auto’s nadat de initiële productie van 50 auto’s uitverkocht was door exclusieve schetsen

     

  • Meer vermogen, sneller, groter, maar CO2-uitstoot met 28 gram/km verminderd tot 163g/km

     

  • Leveringen van de Donkervoort F22 starten januari 2023

     

Nieuwe wegen inslaan

De generatiewissel van vorig jaar bij Donkervoort heeft zijn eerste supercar opgeleverd, met de onthulling vandaag van de ultralichte Donkervoort F22.

Onder leiding van tweede generatie Managing Director Denis Donkervoort heeft het Nederlandse familiemerk een supercar gecreëerd die op elk gebied, van constructie tot ontwerp, nieuwe wegen inslaat.

Met 500 pk uit zijn vijfcilinder turbomotor en een gewicht van slechts 750 kg combineert de innovatieve F22 een verbluffend design, pure snelheid, rijeigenschappen en dagelijkse bruikbaarheid, terwijl hij de banden met de historische open-wiel lay-out van Donkervoort behoudt.

Donkervoort heeft de rijzuiverheid opnieuw gedefinieerd door de torsiestijfheid en buigstijfheid van de F22 te verdubbelen (in vergelijking met de uitgaande D8 GTO Individual Series), dankzij een hybride chassisconstructie van dunwandige stalen buis en Ex-Core koolstofvezel chassisconstructie.

De F22-supercar is in staat om 2,15 G zijdelingse acceleratie te halen en tegelijkertijd de lichtste op de weg geregistreerde, tweezits supercar ter wereld te blijven.

De Donkervoort F22 werd de eerste Donkervoort die alleen al op basis van ontwerpschetsen werd uitverkocht voordat de auto zelfs maar te zien was.

Donkervoort Ambassador-programmaleden pakten de volledige geplande productierun van 50 eenheden over, waardoor de Donkervoort de productie moest uitbreiden naar 75 auto’s.

De F22 is het eerste nieuwe model sinds Denis Donkervoort begin 2021 de drijvende kracht van het bedrijf werd na het pensioen van zijn vader, Donkervoort Automobielen-oprichter Joop Donkervoort, en markeert het einde van het D8 GTO-tijdperk.

Denis Donkervoort, een ervaren racer en managing director van Donkervoort, riep op tot nog meer circuittempo, meer comfort, gebruiksgemak op de limiet en meer bruikbaarheid op basis van een veiligere, sterkere auto verpakt in een revolutionair ontwerp.

Vastbesloten om te laten zien dat hun passie alleen maar was gegroeid onder nieuw management, tilden de donkervoort engineering- en ontwerpafdelingen hun spel naar nieuwe hoogten met het F22-programma.

“De F22 is het toppunt van wat we kennen met lichtgewicht engineering, sterkte, verbrandingsmotoren en pure snelheid”, benadrukt Donkervoort.

“De F22 geeft Donkervoort-rijders nieuwe niveaus van snelheid, handling, rijzuiverheid, design en bruikbaarheid, en laat de wereld zien waar Donkervoort in de toekomst naartoe gaat.

“Het zit boordevol Donkervoort-innovaties, zoals de Ex-Core koolstofvezel deuren en het Twin Targa-dak, maar het is ook het product van buitengewoon teamwork bij Donkervoort en maakt gebruik van werkrelaties die we in 43 jaar hebben opgebouwd.

“Met de komst van de Donkervoort F22 is geen enkele andere supercar zijn gewicht waard”, zei hij.

Met 500 pk uit zijn vijfcilinder turbomotor levert de achteraangedreven F22 een verbazingwekkende vermogen-gewichtsverhouding van 666 pk per ton.

Zonder snelheidsbegrenzer zal de F22 naar verwachting een topsnelheid van ongeveer 290 km/u halen.

Toch hielp Donkervoort’s wijdverbreide gebruik van innovatieve materialen en een wrijvingsuitroeiingsprogramma de F22 om een bevestigd WLTP-CO2-emissiecijfer van slechts 163 gram / kg te bereiken – ongeveer 28 gram lager dan zijn voorganger, ondanks een toename van 55 kg.

Hij behoudt de ongeëvenaarde rij-intimiteit van een puur mechanische aandrijflijn, met een op toeren afgestemde handgeschakelde vijfversnellingsbak die de achterwielen aandrijft via een nieuw torsendifferentieel met beperkte slip.

En traditiegetrouw is de Donkervoort F22 vernoemd naar de eerste dochter van Denis Donkervoort, Filippa, die op 22 mei 2022 werd geboren.

Toch, het meest op de bestuurder gerichte, achterwielaangedreven supercargeld dat je kunt kopen, zullen de Donkervoort F22’s overal worden verkocht, van Noord-Amerika tot het Midden-Oosten en Europa, vanaf € 245.000 op de Europese markten (inclusief voorbereidingskosten, maar exclusief belastingen en kosten op de weg).

De eerste uitverkochte reactie op de eerste lichting F22’s was ook voor Donkervoort aanleiding om zijn renteregistratieprogramma open te stellen voor zowel de opvolgers van de F22 als de resterende F22-toewijzingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait