Renault op het 100e Autosalon van Brussel

Renault stelt op het Autosalon van Brussel haar laatste nieuwigheden voor : Nieuwe Renault Austral en Nieuwe Renault Kangoo E-Tech Electric

Het merk geeft daarnaast haar visie op de toekomst met drie showcars : Scénic Vision, Renault 5 Prototype et 4EVER Trophy

RENAULT AUSTRAL, DE TECHNO SUV

Nieuwe Renault Austral, de SUV met grote ambities, zal ongetwijfeld de publiekstrekker zijn op de Renault stand.

Renault vernieuwt zijn SUV-aanbod met een ambitieus model: Nieuwe Renault Austral. Hij wordt een van de pijlers in de herovering van het C-segment, het hart van de wereldwijde automarkt. Nieuwe Austral sluit zich aan bij Renaults offensief in dit segment, dat werd ingeluid door Arkana en Nieuwe Mégane E-TECH Electric, en dat de traditie van ‘auto’s om in te leven’ een resoluut moderne dimensie geeft. Dat offensief, ‘la Nouvelle Vague’ of ‘de nieuwe golf’ gedoopt, heeft als doel het merk tot een referentie op het vlak van technologie, schone energie en diensten te maken.

Nieuwe Renault Austral sluit dan ook perfect aan bij het strategische plan ‘Renaulution’. Zijn naam, die zuiderse taferelen en weidse landschappen oproept, belooft grenzeloze mogelijkheden en bouwt voort op de genen van het merk. Een warm en modern merk ten dienste van zijn klanten, om hen een opgewaardeerde levenservaring te bieden.

In die optiek meet Nieuwe Austral zich een atletisch, sensueel en hoogtechnologisch koetswerkdesign aan, dat alle stijlkenmerken van een SUV verenigt. Bij wijze van exclusiviteit is hij ook verkrijgbaar in een sportieve ‘Esprit Alpine’-versie met dynamische en aantrekkelijke designkenmerken, een primeur voor een Renault-model.

Het hoogtechnologische en geraffineerde interieur van Nieuwe Austral biedt dan weer een comfortpeil waarmee hij niet moet onderdoen voor de gezinsmodellen die hun stempel op de geschiedenis van Renault hebben gedrukt. Als voornaamste blikvanger in het ruim bemeten en behaaglijke interieur, combineert het OpenR-scherm de weergave van gegevens op het dashboard met die van het navigatie- en multimediasysteem, dat de beste diensten en apps van Google omvat. In combinatie met het 9,3” grote head-up display bieden de twee grote schermen met een diagonaal van 12” een totale oppervlakte van bijna 1.000 cm² voor een intuïtieve, meeslepende en geconnecteerde rijervaring.

De ultramoderne Nieuwe Austral kan schermen met 32 rijhulpsystemen, diverse MULTI-SENSE-instellingen en 4CONTROL Advanced, de nieuwste vierwielsturing ontwikkeld door Renault. Stuk voor stuk nuttige, proactieve en intelligente technologieën ten dienste van het comfort, het rijplezier en de veiligheid van de inzittenden.

Als eerste Renault die steunt op het CMF-CD-platform van de derde generatie, ontwikkeld door de Alliantie, biedt Nieuwe Austral een nieuwe, krachtigere en efficiëntere versie van het E-TECH ‘Full Hybrid’-systeem, evenals twee ‘Mild Hybrid’-benzinemotoren met 48V- en 12V-batterij. Dankzij deze uiteenlopende elektrificeringstechnologieën dekt het gamma alle toepassingen voor particulieren en wagenparken.

Nieuwe Austral loopt van de band in de ultramoderne fabriek van Palencia (Spanje) en wordt in alle fasen van zijn productie onderworpen aan strengere controles. Niets wordt aan het toeval overgelaten, van de materiaalkeuze tot de controle van de functies, de assemblage van de onderdelen en de lakkwaliteit. Met bijna duizend criteria die doorheen de genese van de wagen werden beoordeeld door zowel interne experts als een extern consumentenpanel, staan kwaliteit en duurzaamheid centraal in het lastenboek.

 

NIEUWE RENAULT KANGOO E-TECH ELECTRIC, DE TRENDY BESTELBREAK

Renault Kangoo, die zich in de loop der jaren alsmaar hoger positioneerde en talloze innovaties aangemeten kreeg, is nu voor het eerst in zijn geschiedenis verkrijgbaar als E-Tech Electric.

Nieuwe Kangoo E-Tech Electric neemt alle praktische aspecten, alsook de veiligheids- en comfortuitrusting over van de versie met verbrandingsmotor:

  • Comfortabele tweede zetelrij dankzij de grootste interieurruimte in zijn klasse, met drie volwaardige plaatsen om comfortabel plaats te bieden aan drie volwassenen, en een luchtverspreider die de achterpassagiers een optimaal thermisch comfort garandeert
  • Meer dan 49 liter aan vlot toegankelijke opbergvakken, waaronder de Easy Life-opberglade
  • Een ruim bemeten koffer van 850 liter, de grootste in zijn klasse, uitbreidbaar tot 2.500 liter. Dat is mogelijk dankzij de verschuifbare achterbank op de tweede zetelrij, die specifiek werd ontworpen voor Nieuwe Kangoo Van E-Tech Electric
  • Innovatieve dakstaven, die zich zonder gereedschap laten plaatsen, zodat u nooit ruimte tekort komt en alles kunt vervoeren
  • Veertien rijhulpsystemen, met niveau 2 van autonoom rijden, om de veiligheid te verhogen

Het koetswerkdesign behoudt de horizontale, generfde motorkap en de erg verticale voorkant met een specifiek radiatorrooster met oplaadstekker achter het logo.

Net als bij de versie met verbrandingsmotor beschikt het interieur over het nieuwe dashboard dat naargelang de versie is afgewerkt met donker geborsteld hout. Ook werd het interieur comfortabeler en werd de ergonomie voor de bestuurderspost verbeterd. Alleen het dashboard evolueert en omvat in deze variant specifieke E-Tech-gegevens.

Zijn nieuwe lithium-ionbatterij, bestaande uit acht onafhankelijke en eenvoudig te herstellen modules, biedt een 100 procent bruikbare capaciteit van 45 kWh. Zo geraakt Nieuwe Kangoo E-Tech Electric tot 285 kilometer ver (WLTP-cyclus). Dat rijbereik volstaat voor gebruikers om de meeste van hun dagelijkse verplaatsingen in alle sereniteit af te leggen, en garandeert bovendien de laagste gebruiks- en eigendomskosten.

De batterijen genieten acht jaar of 160.000 kilometer garantie. Binnen die periode worden ze kosteloos vervangen indien hun capaciteit afneemt tot minder dan 70 procent van de nominale waarde (SoH).

Nieuwe Kangoo E-Tech Electric wordt aangedreven door een motor van 90 kW en 245 Nm. Dat koppel is onmiddellijk beschikbaar voor een soepel en sereen rijgedrag in alle omstandigheden. Een ECO-modus die het vermogen en de topsnelheid van het voertuig beperkt, optimaliseert het rijbereik.

Het regeneratieve remsysteem biedt de keuze uit drie recuperatiemodi:

  • Sailing (indicatielampje B1): modus met beperkte regeneratie, geschikt voor snelwegen en autowegen.
  • Drive (B2): modus met standaard regeneratie voor uiteenlopende omstandigheden. Wanneer men het gaspedaal loslaat, krijgt men ongeveer dezelfde vertraging als bij een wagen met benzinemotor.
  • Brake (B3): modus met maximale regeneratie, voor gebruik in files en in de bergen.

Kangoo E-Tech Electric biedt er zelfs iets meer aan dan de versie met verbrandingsmotor.

Het klassieke hydraulische remsysteem wordt namelijk aangevuld met een ARBS-systeem (Adaptive Regenerative Braking System) dat de teruggewonnen energie maximaliseert.
De verschillende combinaties van rijprogramma’s en remmodi bieden de bestuurder de keuze uit zes verschillende rijervaringen die het comfort en rijbereik optimaliseren naargelang het gebruik en de rijomstandigheden.

De gegevens met betrekking tot de geselecteerde rijmodus, het beheer van het elektrische vermogen en de rijhulpsystemen zijn gegroepeerd in een 100% digitaal en volledig personaliseerbaar 10”-dashboard in kleur, dat als optie verkrijgbaar is.

Om in elk seizoen het beste rijbereik te garanderen, beschikt Nieuwe Kangoo E-Tech Electric over een airconditioning met warmtepomp en twee zones. Die zorgt voor verwarming in de winter en verkoeling in de zomer dankzij het principe van een omkeerbare airconditioning. De verwarming haalt calorieën uit de buitenlucht om ze in het interieur te gebruiken, terwijl de airconditioning calorieën van binnen naar buiten toe afvoert.

De warmtepomp heeft een optimaal rendement bij temperaturen tussen -15 °C en +15 °C. Ze verzekert niet alleen een uitstekend thermisch comfort, maar behoudt ook het rijbereik. Dankzij deze functionaliteit ligt het WLTP-rijbereik tot 85 kilometer hoger.

Tot slot is Nieuwe Kangoo E-TECH Electric als optie verkrijgbaar met een verwarmde voorruit, verwarmde voorzetels en een verwarmd stuur. Deze opties garanderen nog meer thermisch comfort en hebben tegelijk weinig impact op de batterij.

Om de batterij op te laden, biedt Nieuwe Kangoo E-Tech Electric de keuze uit drie soorten laders:

  • Standaard worden twee types van geïntegreerde laders aangeboden:
    • Een driefasige wisselstroomlader van 11 kW, geschikt voor alle types van huishoudelijk opladen.
    • Een driefasige snellader van 22 kW of 80 kW gelijkstroom (DC), waarmee u in 30 minuten 170 kilometer aan rijbereik (WLTP-cyclus) kunt recupereren aan openbare laadpalen.
  • Als optie voor de lader van 22 kW / 80 kW gelijkstroom wordt ook een lader van 22 kW AC aangeboden om sneller op te laden aan openbare laadpalen.

Kortom, een compleet gamma laders om te beantwoorden aan alle toepassingen van Nieuwe Kangoo E-Tech Electric

Wanneer Nieuwe Kangoo E-Tech Electric wordt aangesloten op een openbare lader van 11 kW, wordt de batterij in 2 uur en 40 minuten opgeladen van 15 tot 80 procent. Op een Wallbox van 7,4 kW gebeurt dit in minder dan 6 uur (15 tot 100%).

In combinatie met de 22 kW-lader beschikt de batterij over een vloeistofkoeling en een elektrische weerstand, waardoor ze steeds binnen het juiste temperatuurbereik kan worden gebruikt. Dat komt zowel het rijbereik als de oplaadtijd ten goede.

EEN TOEKOMSTVISIE MET DRIE CONCEPT CARS

Met de Renault 5 Prototype laat Renault zien hoe het de elektrische auto in Europa wil democratiseren met een moderne benadering van de populaire en essentiële auto, zoals zijn tijdloze voorganger.

Renault 5 Prototype is een charmante, compacte stadswagen die een van Renaults tijdloze sterren resoluut naar de toekomst katapulteert dankzij een moderne, zuiver elektrische toets. Hij behoudt bovendien zijn ludieke en speelse karakter, dankzij de gele koetswerkkleur met hoog ‘pop’-gehalte.

Met Renault Scénic Vision, schrijft Renault een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis met een innovatieve conceptauto die zowel baanbrekend als visionair is. Aan de buitenkant is het een voorloper van het toekomstige 100% elektrische gezinsvoertuig in het Renault-gamma. Van binnen en technologisch gezien nodigt het uit tot een reis naar een andere tijd, naar een toekomst waarin technologieën en innovaties ten dienste staan van een duurzamere en milieuvriendelijkere wereld.

De Scénic Vision concept car slaat een nieuwe weg in, een weg van meer duurzame, veilige en inclusieve mobiliteit. Visionair en verkennend, het belichaamt de meest geavanceerde technologische vooruitzichten voor decarbonisatie en belichaamt de drie pijlers van de duurzame ontwikkelingsstrategie van Renault Groep: milieu, veiligheid en inclusie.

Na Renault 5 Prototype is de Renault 4EVER Trophy-showcar de tweede elektrische herinterpretatie van een iconisch model in het kader van de Renaulution.

De 4EVER Trophy-showcar roept herinneringen op. Onder het gespierde uiterlijk is zijn stilistische verwantschap met 4L duidelijk. De belangrijkste karaktertrekken van de originele wagen werden overgenomen:

– Het algemene silhouet is vanaf de eerste aanblik herkenbaar dankzij de aanwezige motorkap en de befaamde ‘hoekige achterkant’ tot aan de bumper

– De zijruit heeft de vorm van een afgerond trapezium (of ronde hoeken). Ze zit net boven het achterwiel

– Vooraan zijn de flanken naakt, zonder optiek of stilistische attributen

– De spatborden omsluiten de wielkasten volledig tot op de bumper

Renault 4EVER Trophy blikt vooruit op de toekomstige 100% elektrische SUV voor het B-segment, die in 2025 op de markt komt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait