Alpine onthult de A424_ β

Endurance racen gaat een nieuwe gouden eeuw in en we kijken ernaar uit om onze bijdrage te leveren. Na tien jaar samenwerking met onze jarenlange partner Signatech beginnen we aan een nieuw hoofdstuk in ons avontuur in de fascinerende discipline.

Sinds de oprichting door Jean Rédélé heeft Alpine ernaar gestreefd om het hoogtepunt te bereiken. En we doen er alles aan om daar te komen. Als gevolg van onze ambitieuze strategie zijn we een van de weinige merken die de afgelopen drie jaar tegelijkertijd hebben deelgenomen aan verschillende FIA-gelabelde wereldkampioenschappen, dankzij de introductie van innovatieve regelgeving die ons in staat stelt synergieën tussen onze programma’s tot stand te brengen.

Geboren uit de concurrentie, zijn de ambities van Alpine levend en groeiend. Autosport is niet alleen een hobby. Het loopt door de aderen en het DNA van onze “band van racers”. Vijfenveertig jaar na onze historische overwinning in de 24 uur van Le Mans is onze aanwezigheid hier geen toeval. Dit wordt vandaag opnieuw aangetoond door de onthulling van de Alpine A424_β, de voorloper van onze Hypercar, ontworpen om vanaf volgend jaar de beste concurrenten uit te dagen.

In overeenstemming met onze waarden projecteert dit nieuwe prototype het merk A-arrow in de toekomst en treedt het in de voetsporen van onze creaties, te beginnen met Alpenglow en de A290_β. Het is racy, elegant en onderscheidend met zijn symbolische en iconische ontwerp. Het belichaamt zowel ons heden als onze toekomst, dankzij de betrokkenheid en investering van onze ontwerpers in de ontwikkeling ervan.

Dit project is al bijna twee jaar een enorm menselijk avontuur en promoot onze ambities buiten het circuit. Onze medewerkers en partners werken onvermoeibaar om ervoor te zorgen dat de auto een doorslaand succes wordt. Visueel is het er al een en we werken er hard aan om ervoor te zorgen dat het ook vanaf volgend jaar een sportief succes wordt.

We onderschatten de taak die ons te wachten staat in deze spannende uitdaging niet. We blijven bescheiden maar vastbesloten om onze stempel te drukken aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. We hopen alle autosportfans een aantal prachtige en epische gevechten te bieden, en we hebben maar één ding tegen hen te zeggen: tot ziens op het circuit!

Laurent Rossi, Alpine CEO

op 09 juni 2023

Alpine in uithoudingsvermogen

Alpine heeft altijd vertrouwd op concurrentie om zijn ontwikkeling te ondersteunen, met name in endurance-races, waar het merk enkele van de mooiste hoofdstukken in zijn autosportgeschiedenis heeft geschreven.

1962-1969

In 1962 begint Jean Rédélé met de ontwikkeling van de Alpine M63, het eerste model van een prototype aangedreven door een 996cc Gordini-motor. Het jaar daarop debuteert Alpine in de 24 uur van Le Mans, waarbij hij vertrouwt op lichtheid, aerodynamische finesse en verminderde cilinderinhoud om snel de “Energy Efficiency Index” en “Performance Index” te winnen. De Alpine M65 met Lucien en Mauro Bianchi wint in 1965 de Nürburgring 500 kilometer. De Alpine A210 en zijn varianten zijn de volgende op het toneel, met tal van successen in Europa en Le Mans tot 1969.

1973-1978

In 1973 presenteert Alpine de A440 met een duidelijk doel: het 2-liter European Sports Prototype Championship winnen voordat hij een auto ontwerpt om Le Mans te winnen. Het jaar daarop gaat de Europese titel naar de A441 van Alain Serpaggi en lanceert het merk de ontwikkeling van een nieuwe 1.996 cm3-motor met turbocompressor die 490 pk ontwikkelt met het Alpine A441 Turbo-chassis en vervolgens met de A442 om deel te nemen aan het wereldkampioenschap voor merken uit 1976. Deze auto claimt pole position in zijn eerste 24 uur van Le Mans. Alpine richt zich vervolgens uitsluitend op dit evenement en de kroon op het werk komt in 1978 met de Alpine A442B, bestuurd door Jean-Pierre Jaussaud en Didier Pironi.

1979-1994

Nadat het team zijn doelstellingen had bereikt, verlegde het alle focus naar de Formule 1, waar het opnieuw zijn beheersing van de turbo bewees. Ondertussen bleven privéteams tot 24 met Alpine strijden in de 1994 uur van Le Mans.

2013-2020

Alpine keert officieel terug naar de competitie om zijn renaissance te begeleiden. De Alpine A450 drukt meteen zijn stempel met back-to-back European Le Mans Series-titels in 2013 en 2014. Na een LMP2-podiumfinish in Le Mans doet het team van Signatech-Alpine mee aan het FIA World Endurance Championship. In 2016 wint de Alpine A460 in de Sarthe en pakt beide wereldtitels in zijn categorie met Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes en Stéphane Richelmi. Vanaf 2017 heeft de Alpine A470 ook succes in de handen van Pierre Thiriet, Nicolas Lapierre en André Negrão met een overwinning om de 40e verjaardag van de overwinning van 1978 te vieren. Het trio herhaalt de prestatie 12 maanden later en bezorgt Alpine zijn tweede wereldrijders- en teamtitels tijdens het Superseizoen 2018-2019.

2021-2024

Alpine neemt het in 24 op tegen de koningsklasse van het FIA WEC en de 2021 uur van Le Mans. In slechts twee seizoenen schudt de Alpine A480 de elite op met een algemene podiumplaats in de twee-rond-de-klok klassieker, gevolgd door historische overwinningen op Sebring en Monza in 2022. Alpine eindigt als tweede in het World Endurance Championship. Voor 2023 doet het een stap terug om zijn Hypercar-debuut beter voor te bereiden met de A424, ontwikkeld door Alpine en gerund in samenwerking met het getalenteerde Signatech-team.

De A424_ β

Zestig jaar na zijn eerste deelname aan de 24 uur van Le Mans heeft Alpine de A424_β onthuld, een voorafschaduwing van zijn uitdager in de koningsklasse van het FIA Endurance World Championship.

Met zijn ontwerp bevestigt de A424_β het DNA van het merk en kondigt het zijn toekomst aan. De naam, A424_β, is hier een symbool van: de A-nomenclatuur gevolgd door drie cijfers beginnend met 4; respecteert de traditie van onze zegevierende endurance-auto’s, 24 echoot de 24 uur van Le Mans en 2024, en β de laatste fase voor de lancering aanduidt.

De A424_β is de kwintessens van Alpine’s auto- en racekunsten, zowel esthetisch als technisch. Rijk aan creativiteit, het voorspelt Alpine’s toekomstige verlichtingssignatuur op een ongelooflijk racy en assertieve voorkant, terwijl de achterkant twee uitzonderlijk impactvolle A-pijlen onthult. Het driehoekige motief, dat de Alpensneeuwvlokken nabootst, komt ook terug in de behandeling van de dolkplanken en de achtervleugel.

In de cockpit nemen de coureurs plaats in het hart van een carrosserie die is verfijnd, gezuiverd en gepolijst, als een supercar voor op de weg. De flanken zijn geïnspireerd op Alpenglow, de concept car die de ambities van Alpine uitzet door de fascinerende toekomst van de productie- en competitiemodellen van het merk te belichamen.

Laurent Rossi: “Vandaag onthullen we de Alpine A424_β, de voorloper van onze Hypercar die is ontworpen om vanaf volgend jaar de beste concurrenten uit te dagen. Trouw aan onze waarden neemt dit nieuwe prototype het merk A-arrow mee naar de toekomst; terwijl we in de voetsporen treden van onze creaties, te beginnen met Alpenglow en de A290_β. De Alpine A424_β is racy, elegant en onderscheidend met zijn iconische en emblematische ontwerp. Het belichaamt zowel ons heden als onze toekomst dankzij de betrokkenheid en investering van onze ontwerpers in de ontwikkeling ervan.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait