Porsche Mission X: weer een droom krijgt vorm

Onze visie, mochten we onze concept car in serieproductie nemen:
  • om de snelste straatlegale auto op de Nürburgring Nordschleife te creëren
  • Vermogen/gewichtsverhouding van ongeveer één pk per kilogram
  • Aanzienlijk meer downforce dan de huidige 911 GT3 RS
  • Laadt ongeveer twee keer zo snel op als de Taycan Turbo S
Bij Porsche hebben innovatieve conceptauto’s altijd de basis gelegd voor de toekomst. De sportwagenfabrikant zet deze traditie voort met deze nieuwste conceptstudie. Mission X is een spectaculaire herinterpretatie van een hypercar, met Le Mans-achtige deuren die naar voren openen en een krachtige, efficiënte elektrische aandrijflijn.

Stuttgart. De Mission X is een dramatisch ogende tweezitter en beleeft zijn première op 8 juni 2023 – de vooravond van de opening van de tentoonstelling ’75 Years of Porsche Sports Cars’ in het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen. Een bijzondere datum: 75 jaar geleden, op 8 juni 1948, kreeg de 356 ‘No. 1′ Roadster als eerste auto met de naam Porsche een algemene exploitatievergunning. Dit was de geboorte van het sportwagenmerk.

“De Porsche Mission X is een technologiebaken voor de sportwagen van de toekomst. Het neemt de fakkel van iconische sportwagens van de afgelopen decennia over: net als de 959, de Carrera GT en de 918 Spyder ervoor, biedt de Mission X een cruciale impuls voor de evolutionaire ontwikkeling van toekomstige voertuigconcepten,” zegt Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG. ” Durven dromen en droomauto’s zijn voor ons twee kanten van dezelfde medaille: Porsche is alleen Porsche gebleven door voortdurend te veranderen.”

Michael Mauer, Head of Style Porsche, zegt: “De Mission X is een duidelijke toewijding aan de kern van het merk. De voortdurende, verbeterde expressie van onze merk- en productidentiteit is een belangrijk kompas voor ons om door de ontwikkeling van onze serieproductiemodellen te navigeren. De conceptstudie symboliseert een symbiose van onmiskenbaar autosport-DNA met een luxueuze totaalindruk.”

Met een lengte van ongeveer 4,5 meter en een breedte van twee meter is de Mission X conceptstudie een relatief compacte hypercar. Met een wielbasis van 2,73 meter heeft hij de afmetingen van de Carrera GT en 918 Spyder. Voor aerodynamische doeleinden heeft de conceptauto banden van gemengde grootte, met 20-inch wielen aan de voorkant en 21-inch wielen aan de achterkant.

Design: klassieke merkelementen opnieuw geïnterpreteerd
De Mission X vertegenwoordigt het toppunt van prestaties en moderne luxe. Tegelijkertijd laten de gebeeldhouwde vorm en gespierde lijnen zien dat hypercars er niet agressief uit hoeven te zien. De laaghangende carrosserie, die minder dan 1,2 meter hoog is, is afgewerkt in Rocket Metallic – een elegante lakkleur die speciaal voor de conceptstudie is ontworpen. Designelementen in een carbon-weave afwerking zijn te vinden onder de riemlijn. Deze componenten zijn gelakt in een satijnen afwerking en zijn daardoor licht gekleurd, maar hun materiaalstructuur blijft herkenbaar.

De wielen van de conceptstudie zijn voorzien van uitgebreide details: de achteras is uitgerust met bijna transparante aerobladen, die zijn ontworpen als turbines voor een betere koeling van de remmen. Een lichtgewicht glazen koepel met een exoskelet van koolstofvezelversterkte kunststof strekt zich uit over beide inzittenden. De deuren in Le Mans-stijl zijn bevestigd aan de A-stijl en het dak; ze openen zich naar voren en naar boven. Dit type deur werd eerder gebruikt op de legendarische Porsche 917 racewagen. Een andere blikvanger is de lichtsignatuur: voor de Mission X hebben de ontwerpers de karakteristieke Porsche-vierpuntsafbeelding opnieuw geïnterpreteerd. De verticale basisvorm van de koplampen is geïnspireerd op historische raceauto’s zoals de Porsche 906 en 908 en trok goed naar de weg toe. Een hightech ondersteuningsstructuur omlijst de LED-lichtmodules en presenteert de blootgestelde smalle elementen van dagrijverlichting en indicatoren. Wanneer het licht wordt geactiveerd, opent het zich als een oog dat openknippert. Volledig verlicht maken de koplampen een zelfverzekerd statement.

Een lichtunit over de volledige lengte die lijkt te zweven, kenmerkt de achterkant van de Mission X. Transparante, verlichte Porsche-belettering is een opvallend kenmerk. Het sculpturale achterlicht komt, alsof het in de lucht hangt, voort uit een moderne draagstructuur en strekt zich in vier segmenten uit over de gehele breedte van het voertuig. Tijdens het opladen pulseert de ‘E’ van het Porsche-belettering, wat een gevoel van mysterie toevoegt.

Een bijzonder detail is het gemoderniseerde Porsche-embleem, dat zijn debuut maakt op de Mission X. Geborsteld edelmetaal, een driedimensionale honingraatstructuur, een opgefrist heraldisch beest en subtielere goudkleur – bij nader inzien zijn dit de verschillen tussen het gemoderniseerde Porsche-embleem en zijn directe voorloper. Met zijn schonere en meer state-of-the-art uitvoering communiceert het verfijnde embleem het karakter van Porsche. Op de Mission X is het te vinden op de motorkap en het stuurwiel, evenals in monochrome vorm op de wielcentra.

De focus van de bestuurder is terug te zien in de asymmetrie van het interieur en het kleurenconcept. De twee stoelen zijn verschillend gekleurd. Afgezien van de lederen pads in Andalusia Brown, is de bestuurdersstoel Kalahari Grey en vormt een enkele eenheid van kleur met de middenconsole en het dashboard. De passagiersstoel is in de contrasterende Andalusia Brown tint. Naast de CFRP-zitschalen en hun zespuntsgordels geïntegreerd in de monocoque, zijn verdere parallellen in de autosport het open stuurwiel, dat modusschakelaars en schakelpaddles heeft. Er zijn meerdere camera’s aan boord. De opname wordt gestart zodra de bestuurder op de opnameknop (REC) op de multifunctionele controller drukt.

Een ander hoogtepunt is te vinden aan de passagierszijde, waar een bajonetsysteem is ingebed in het instrumentenpaneel waaraan een stopwatchmodule kan worden bevestigd. Voor de Mission X heeft Porsche Design een speciale stopwatchmodule gemaakt met een analoog en digitaal display. De klokken zijn ontworpen voor zowel circuit- als rallygebruik en kunnen onder andere de rondetijden of vitale gegevens van de coureur weergeven.

Technische visie: topscores in vermogen-gewichtsverhouding, downforce en laadprestaties
Porsche is een voorbeeld van e-performance, maar is ook een pionier op het gebied van duurzame mobiliteit. De conceptstudie beantwoordt volledig aan beide doelstellingen. Onze visies: als de Mission X in serieproductie gaat, dan moet dat ook

  • het snelste weglegale voertuig zijn rond de Nürburgring Nordschleife;
  • een vermogen/gewichtsverhouding van ongeveer één pk per kilogram hebben;
  • downforcewaarden te bereiken die veel hoger zijn dan die van de huidige 911 GT3 RS;
  • bieden aanzienlijk verbeterde laadprestaties met zijn 900-volt systeemarchitectuur en laden ongeveer twee keer zo snel op als Porsche’s huidige koploper, de Taycan Turbo S.

De batterij wordt centraal achter de stoelen van het voertuig geïnstalleerd. Deze ‘e-core lay-out’ centreert de massa in de auto. Net als bij een conventioneel aangedreven auto met middenmotor biedt dit de basis voor een uitstekende wendbaarheid.

Voorgangers: innovatieve supersportwagens van Porsche
De snelste serieproductieauto van zijn tijd; eerste in serie geproduceerde Porsche van koolstofvezel en het eerste straatlegale voertuig dat de grens van zeven minuten op de Nordschleife van de Nürburgring versloeg – de Porsche 959 (1985), Carrera GT (2003) en 918 Spyder (2013) waren mijlpaalmodellen in de wereld van supersportwagens. En dat maakt hen de conceptuele voorlopers van de Mission X. In 1985 maakte de Porsche 959 zijn debuut als technologieplatform.

Zijn 450 pk sterke zescilinder twin-turbo boxermotor, gecombineerd met een aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie, stuwde de supersportwagen naar een topsnelheid van 317 km/u – toen het wereldrecord voor een in serie geproduceerde sportwagen.

Met zijn V10-motor en 612 pk, fel design en, niet in de laatste plaats, zijn onvergelijkbare rijervaring, blijft de Porsche Carrera GT tot op de dag van vandaag een icoon onder de supersportwagens.

De hybride technologie van Porsche bereikte een spectaculair hoogtepunt met de 918 Spyder. In september 2013 was de 652 kW (887 pk) sterke tweezitter het eerste voertuig met wegkeuring dat de zeven minuten durende barrière op de 20,6 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring doorbrak en de ronde in 6:57 minuten voltooide. Porsche streeft ernaar om trouw te blijven aan deze standaard van de hoogste e-performance: onze visie, mocht de Mission X in serieproductie gaan, is dat het de snelste straatlegale auto op de Nürburgring Nordschleife wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait