Mercedes-Benz Vision One-Eleven: progressieve interpretatie van een merkicoon uit de jaren zeventig

Design- en technologiepionier in de traditie van de legendarische experimentele C 111-voertuigen

·      Exterieur: sportieve interpretatie van ‘one-bow’-design met hightech referenties

·      Interieur: lounge-achtige ambiance gecombineerd met supersportwagen-minimalisme

·      YASA axiale fluxmotor voorbode van toekomst van krachtige elektrische aandrijvingen

·      Accu met high-performance vloeistofgekoelde cilindrische cellen

Mercedes-Benz presenteert een nieuwe sportwagenstudie. De Vision One-Eleven combineert een zeer dynamische designtaal met innovatieve volledig elektrische aandrijftechnologie. Het silhouet van de supercar wordt gekenmerkt door de vakkundige uitvoering van het Mercedes-Benz one-bow-design dat kenmerkend is voor de eenentwintigste-eeuwse stijl van het merk. De ontwikkeling van dit design onderstreept de positionering van het merk, dat staat voor ICONIC LUXURY. De extreem krachtige en zeer efficiënte axiale fluxmotor, die is ontwikkeld door elektromotorspecialist YASA, is slechts een van de technische highlights. Het Britse bedrijf is sinds juli 2021 een volle dochteronderneming van Mercedes-Benz AG.

De Mercedes-Benz Vision One-Eleven is geïnspireerd op de traditie van de legendarische experimentele C 111-voertuigen uit de jaren zestig en zeventig, waarmee revolutionaire wankel- en turbodieselmotoren werden getest. Het waren ook prototypen voor het testen van carrosserieën op polymeerbasis. De extreem (aero)dynamische sportwagens met middenmotor worden beschouwd als designiconen van hun tijd, niet in de laatste plaats vanwege hun kenmerkende vleugeldeuren en opvallende oranje-zwarte lak.

“We willen bij Mercedes-Benz niet zozeer aan styling doen – ons doel is om iconen te creëren. Dat maakt voor mij het verschil tussen mainstream design en luxe. Designiconen zoals de 300 SL en C 111 – beide met vleugeldeuren – maken deel uit van ons DNA. Deze legendarische voertuigen waren belangrijke inspiratiebronnen voor het iconische design van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven, die schoonheid en het buitengewone verenigd in één visie op de toekomst. Onze volledig elektrische showcar is de moderne interpretatie van de C 111, destijds avant-garde. Het verrassingselement komt voort uit zijn buitengewoon cleane, puristische en tegelijkertijd extreem gespierde proporties. Deze iconische puurheid komt ook terug in het interieur. De sensuele en minimalistische designtaal staat voor ICONIC LUXURY by Mercedes-Benz.”

Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Mercedes-Benz Group AG

“De Mercedes-Benz Vision One-Eleven combineert een adembenemend design met baanbrekende aandrijftechnologie. Net als zijn historische naamgenoot verkent hij nieuwe wegen voor de toekomst van sportieve prestaties. Het hart van de compacte en uiterst efficiënte aandrijflijn wordt gevormd door de innovatieve, axiale hightech elektromotor van YASA, die een autosportachtig vermogen levert met een aanzienlijk kleiner pakket. Dit maakt de axiale fluxmotor van YASA ideaal voor elektrische voertuigen die  hoge prestaties leveren. De vloeistofgekoelde cilindrische celaccu met een op de Formule 1 geïnspireerde celchemie is een andere highlight waarmee de Mercedes-Benz Vision One-Eleven het brede prestatiespectrum laat zien van onze viervoudige ontwikkelingsstrategie voor elektrische aandrijving.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer

Het exterieur – one-bow-design in zijn meest atletische vorm

Bij de carrosserie van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven staat de vakkundige uitvoering van het one-bow-design centraal. Van de lage voorzijde tot de gespierde schouderpartij loopt het in een vloeiende boog die het slechts 1.170 mm hoge voertuigsilhouet een extreem sculpturale uitstraling geeft. Het design harmonieert perfect met de dieporanje lak met een vleugje koper. Het is een onmiskenbare verwijzing naar de kenmerkende kleur van de C 111 zonder deze één-op-één over te nemen. De kleur van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven is aanzienlijk krachtiger dan die van de C 111 en verandert ook mee met het licht. Het straalt niet alleen een gevoel van kwaliteit uit, maar ook een zekere extravagantie.

Andere opvallende kenmerken van het zijaanzicht zijn de verzonken vleugeldeuren en de zijruiten, die van buitenaf ondoorzichtig zijn en worden gecamoufleerd door een korrelig patroon. Nog een ander voorbeeld zijn de grote wielen die naadloos in de wielkasten zijn geïntegreerd onder volumineuze vleugels. Dit versterkt de indruk van een compromisloos sportieve en aerodynamisch verfijnde rijmachine. Het velgdesign bevat krachtig gestructureerde elementen die doen denken aan de wikkelingen van een elektromotor – een duidelijke indicatie van de state-of-the-art, volledig elektrische aandrijflijn van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Ze vormen een levendig contrast met het iconische, minimalistische en gladde oppervlak van het voertuig, dat meer weg heeft van een sculpturaal kunstwerk. Dit contrast is typerend voor de X-factors die het merk toepast in zijn designdenken en een onderscheidend kenmerk van de Vision One-Eleven.

Een ander opvallend contrast is ontstaan door de zeer lage, matzwarte voor- en achterskirts. De twee diep uitgesneden aerodynamische elementen zijn visueel verbonden door twee lamelprofielen in dezelfde kleur die langs de flanken onder de instaplijsten lopen. Deze profielen zijn voorzien van doorboringen die van achteren blauw verlicht zijn. De functionele aerodynamische elementen dienen ook als een designreferentie naar de C 111, die aan de onderkant van zijn carrosserie zwart is gelakt. De donkere ‘kiellijn’ van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven wekt een indruk van een naadloze overgang tussen het voertuig en de grond eronder. De vorm van het voertuig lijkt te versmelten met het wegdek.

Frontdesign – iconische hightech look met historische referenties

Ook aan de voorzijde doet de Mercedes-Benz Vision One-Eleven sterk denken aan de C 111. Op detailniveau zijn er echter ook verschillen. Een opvallend voorbeeld is de kenmerkende voorzijde, die bij beide voertuigen bestaat uit een laagliggend rechthoekig element met afgeronde uiteinden links en rechts. Bij de C 111 is dit een gesloten kunststof element met een honingraatstructuur, voorzien van ronde mistlampen. Het corresponderende onderdeel op de Vision One-Eleven lijkt op het eerste gezicht erg op dat van de C 111. Bij nader inzien is het echter een hightech paneel met een flexibel extern display in 3D-pixellook. Het interpreteert de karakteristieke ronde lichten van de C 111 in gedigitaliseerde vorm en kan ook boodschappen overbrengen aan andere weggebruikers.

In tegenstelling tot de C 111 heeft de Mercedes-Benz Vision One-Eleven een U-vormige en sterk geprofileerde voorskirt. Boven de smalle lichtband vertonen de voorvader en afstammeling nog meer overeenkomsten, met name de zwarte luchtinlaten op de motorkap.

Achterdesign – aerodynamische kenmerken en digitale elementen

De achterzijde van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven wordt gedomineerd door een krachtig geprofileerde diffusor. De breedte erboven overspant een display dat de vorm van zijn tegenhanger aan de voorzijde weerspiegelt. De rode achterlichten hebben dezelfde pixelstructuur. Net als bij de lamelprofielen langs de zijkanten zijn ook aan de achterzijde blauwe lichteffecten zichtbaar. De wielen zijn aan de binnenkant voorzien van ronde verlichtingselementen.

Interieurdesign – eerste sportwageninterieur met loungeconcept

Binnenin presenteert de Mercedes-Benz Vision One-Eleven het eerste sportwageninterieur met een loungeconcept. Het weerspiegelt de paradigmaverschuiving van zelfrijdende sportwagens naar autonoom rijdende elektrische voertuigen binnen het supersportwagensegment en verenigt twee totaal verschillende denkwijzen. In de racemodus met de rugleuning rechtop en het compacte, op de bestuurder gerichte touchscreen wordt het interieur dat van een minimalistische rijmachine. Omgekeerd zijn de stoelen in de loungemodus volledig geïntegreerd in de interieursculptuur, die de instaplijsten, middentunnel en bagageruimte tot één geheel laat samensmelten.

Zo ontstaat een geheel nieuw, bijzonder luchtig ruimtelijk concept. In tegenstelling tot eerdere sportwagens met middenmotor profiteert hij van de compacte proporties van elektromotoren om het interieur naar achteren te vergroten. Het lounge-achtige interieur nodigt dan ook uit om de tijd te nemen en te ontspannen – een geheel nieuwe benadering voor de sportwagen van de toekomst.

Mit dem Mercedes-Benz Vision One-Eleven präsentiert Mercedes-Benz eine neue Sportwagenstudie, die eine höchst dynamische Formensprache mit innovativer, vollelektrischer Antriebstechnologie kombiniert. // Mercedes-Benz presents a new sports car study. The Vision One-Eleven combines a highly dynamic design language with innovative all-electric powertrain technology.

Futuristische en luxueuze ambiance met contrasterende kleuren

Het interieurdesign van de Vision One-Eleven weerspiegelt toekomstige luxe op basis van een progressief kleurenconcept en bijzondere materiaalcombinaties. De contrasterende kleuren en materialen trekken op het eerste gezicht de aandacht: grote oppervlakken zoals het dashboard zijn bekleed met witte stof met een honingraatstructuur in technische look. Het materiaal is gemaakt van 100 procent gerecycled polyester. Andere elementen, zoals de armleuningen en de hoedenplank onder de grote achterruit, zijn bekleed met feloranje leder. Hierdoor ontstaat een vloeiende overgang van interieur naar bagageruimte. Het duurzaam verwerkte leder is gelooid met koffiebonenschillen. Gepolijst aluminium in de stuurwielspaken en ingelegde banden over de armleuningen onderstrepen de technische look & feel. Hetzelfde geldt voor de rem- en gaspedalen, die beide zijn gemaakt van gepolijst aluminium en op de vloer zijn gemonteerd.

Voor het overige is de interieuruitrusting van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven tot een minimum teruggebracht. Net als bij het exterieur was het ook hier zaak om het aantal extra voorzieningen tot een absoluut minimum te beperken. De stoelen zijn goede voorbeelden omdat ze niet het klassieke formaat volgen. In plaats daarvan zijn de zitkussens vlak in de vloer geïntegreerd. Dit creëert de indruk van en kuipstoel in een Formule 1-racewagen. De oranje vierpuntsgordel en de hoogglanzend gepolijste gesp versterken het sportieve karakter.

Toch combineren de innovatieve stoelen dit sportieve gevoel met luxueus comfort doordat, anders dan bij een Formule 1- racewagen, de hoek van de rugleuning kan worden versteld. De zilverglanzende bekleding met ruitpatroon is een andere blikvanger die de eersteklas ambiance in het interieur onderstreept. Tussen de stoelen bevindt zich een compacte middenconsole, vrijstaand in de ruimte als een kunstwerk.

Het enige zeer complexe kenmerk in het interieur is het met leder beklede stuurwiel, dat is uitgerust met verschillende functionele bedieningselementen en ultramoderne touch-elementen. Dit wordt gecompleteerd door een compact touchscreen met een highres display dat aan de zijkant van het stuurwiel is gemonteerd en naar de bestuurder is gericht. Het toont alle relevante en vereiste voertuiginformatie.

Fusie van analoog en digitaal – UI/UX met retro-futuristische pixellook

Het contrast met het moderne interieur wordt geleverd door het slanke pixeldisplay dat over de gehele breedte van het dashboard loopt en de vorm van de lichtbanden voor en achter weergeeft. Ook hier is de pixelstructuur met opzet grof, waardoor de weergegeven informatie – zoals de actuele snelheid – er opvallend stoer uitziet. Het 3D-pixeldisplay toont bovendien digitale kunstwerken als een grof gerasterde stroom QR-codes in de stijl van ‘vroege digitale’ lichtkranten. Dit wordt gedaan met behulp van glazen pixels die afhankelijk van de kijkhoek een wisselend kleurverloop laten zien. Het bijbehorende echte beeld verschijnt vervolgens haarscherp op het highres display naast het stuurwiel.

De combinatie van sterk verschillende weergaven van hetzelfde beeld belichaamt een nieuwe interpretatie van het MBUX Hyperscreen met een focus op flexibele interfaces. De retro-futuristische, 8-bitlook creëert zo een extra X-factor. De in de Mercedes-Benz Vision One-Eleven toegepaste technologie versterkt de toenemende versmelting van fysiek en digitaal.

Experimentele ruimtelijke user interface – augmented reality tilt user experience naar nieuw niveau

Voor de première van de Vision One-Eleven hebben de designers van Mercedes-Benz met behulp van augmented reality (AR) een visionaire user experience gecreëerd in een virtueel prototype van het interieur. Zodra de bestuurder de Magic Leap 2 augmented reality-headset opzet, wordt zijn ervaring verrijkt met high-definition digitale content die contextueel is geïntegreerd in de omgeving. Het creëert een naadloze ruimtelijke mix van fysiek interieur en digitale user interface. Het hele voertuig wordt daarmee een user interface.

Mercedes-Benz onderzoekt de voordelen van AR al sinds de introductie van de F015 conceptcar in 2015. De AR UI in dit nieuwe voertuig presenteert een visie op de toekomst op twee niveaus: de informatie op het dashboard en de informatie geplaatst in de omgeving binnen en buiten het voertuig. Dit markeert de volgende stap van een screengebaseerde user interface met de intuïtieve zero-layer-technologie van Mercedes-Benz naar een AR-user interface die zero-layer-elementen rond de gebruiker in de ruimte rangschikt. Elementen zijn onder meer modules, 3D-iconen en de navigatiekaart. De bedieningsinterface rond het dashboard en het stuurwiel is ook uitgebreid met extra gecontextualiseerde informatie die is gekoppeld aan echte objecten zoals toetsen of schakelaars.

De 180°-AR-weergave omvat de wereld buiten het virtuele prototype, waardoor het voertuig moeiteloos versmelt met zijn omgeving en de bestuurder centraal staat. Kaartelementen worden in de omgeving geprojecteerd, die wordt verrijkt met extra informatie zoals interessante plaatsen of verborgen gevaren zoals wegwerkzaamheden voorbij een bocht. Met deze röntgenweergave verbetert het systeem het situationele bewustzijn door onbelangrijke details weg te laten en zo een overzichtelijk beeld van relevante input te creëren. Elementen die het zicht van de bestuurder belemmeren – zoals de A-stijl, portieren of zelfs de motorkap – lijken dan ‘transparant’. De designers en experts van Mercedes-Benz werkten samen met de technische specialisten van Magic Leap om de AR-ervaring in de Vision One-Eleven te ontwikkelen en te verfijnen met behulp van de zeer geavanceerde Magic Leap 2 AR-bril.

De ruimtelijke user interface is een toonbeeld voor een Mercedes-Benz user experience die niet gehinderd wordt door technologie. Het maakt deel uit van een bredere visie die vooruitblikt op een uitgebreide realiteit, waarbij technologie en hardware niet langer centraal staan maar volledig geïntegreerd zijn en naadloos aansluiten op de behoeften en wensen van de gebruiker.

Innovatieve elektrische aandrijflijn – high-peformance axiale fluxmotor en geheel nieuwe accutechnologie

Een andere technologische highlight is het nieuwe accuconcept met krachtige vloeistofgekoelde cilindrische cellen met een nieuwe celchemie. Eens te meer vond de uitgebreide kennis van de motorsportexperts van Mercedes-AMG High Performance Powertrain in Brixworth zijn weg naar dit veelbelovende concept voor toekomstige performance-georiënteerde accu’s. Daarnaast beschikt de Vision One-Eleven over een uitzonderlijk krachtige en geavanceerde axiale fluxmotor van YASA. Mercedes-Benz ontwikkelt deze technologie samen met YASA tot grootschalige productierijpheid voor de volgende generatie elektrische aandrijvingen. YASA is een Britse elektromotorspecialist gevestigd in Oxford en sinds juli 2021 een volle dochteronderneming van Mercedes-Benz AG. De onderneming heeft daarmee toegang gekregen tot een unieke toekomstige technologie die het potentieel heeft om elektromobiliteit naar een nieuw prestatieniveau te tillen.

“Axiale fluxmotoren zijn aanzienlijk lichter en compacter, maar toch krachtiger dan vergelijkbare radiale fluxmotoren die momenteel in 99 procent van alle elektrische voertuigen worden toegepast. In een motor met axiale flux loopt de elektromagnetische stroom parallel aan de rotatie-as van de motor, wat zeer efficiënt is. In een motor met radiale flux loopt de stroom loodrecht op de rotatie-as. In vergelijking met radiale fluxmotoren hebben axiale fluxmotoren aanzienlijk hogere en duurzamere vermogensreserves, wat een geheel nieuw prestatieniveau oplevert.”

Tim Woolmer, oprichter en Chief Technology Officer van YASA

Naast de vermogens- en koppeldichtheid is een ander groot voordeel het smalle pakket met kleinere afmetingen en een lager gewicht. Het gewicht van een axiale fluxmotor is slechts een derde van dat van de huidige elektromotoren met hetzelfde vermogen. Tegelijkertijd heeft hij slechts een derde van de ruimte nodig die wordt ingenomen door een radiale fluxmotor. Dit opent volledig nieuwe mogelijkheden voor engineers en nieuwe vrijheden bij het ontwerpen van een elektrisch voertuig, zoals de Vision One-Eleven aantoont.

De toekomstige generatie axiale fluxmotoren van YASA zal worden geproduceerd in de Mercedes-Benz fabriek in Berlijn-Marienfelde. De daar geproduceerde motoren gaan de kern vormen van de toekomstige aandrijflijn voor het performance-segment.

Hoogwaardige producten uit de Mercedes-Benz Collection: de ‘LIMITED EDITION 1 OF 111’

Samen met de presentatie van de sportwagenstudie lanceert Mercedes-Benz ook de collectie ‘LIMITED EDITION 1 OF 111’. Het is voor het eerst dat een iconische designstudie wordt vergezeld door een exclusieve lifestylecollectie. De collectie vertaalt de tijdsgeest van de jaren zeventig naar het hier en nu en combineert nonchalante sportiviteit met uitbundige aandacht voor detail. Naast de kenmerkende kleurstelling van de Vision One-Eleven verwijzen ook de individuele accessoires naar de opvallende designelementen van het voertuig. De vijf artikelen zijn elk gelimiteerd tot 111 exemplaren en voorzien van het opschrift ‘LIMITED EDITION 1 OF 111’ – in reliëf, bedrukt of gegraveerd. De hoogwaardige verpakking, eveneens in oranje, is aan de bovenzijde in reliëf voorzien van de Mercedes-ster en het opschrift ‘LIMITED EDITION 1 OF 111’.

De weekendtas in zilverkleur, oranje en zwart is gemaakt van hoogwaardig rundleder met een opvallend ruitpatroon. De twee lederen badges links en rechts tonen aan de ene kant het Mercedes-logo en aan de andere kant het Limited Edition-label. Naast de twee lederen draaghengsels heeft de weekendtas een schouderband met lederen padding. De weekendtas (afmetingen: circa 50 x 30 x 28,5 cm) heeft een capaciteit van zo’n 40 liter.

Naast de Carl Zeiss Vision N2020 glazen in oranje, is het opvallende designkenmerk van de zonnebril de iets naar boven geplaatste dubbele neusbrug. De 19 gram wegende klassieke pilotenzonnebril met retro flair is ‘made by ic! berlin voor Mercedes-Benz’. Aan de binnenkant van de pootjes staat ‘Limited Edition’ gegraveerd, aan de buitenkant het star pattern. Een andere highlight is het hoogglanzend gepolijste rvs montuur met het bekende schroefloze scharniersysteem van ic! berlin.

De modern-fit sweathoodie in oranje en grijs heeft een zwarte  capuchon, zak en trekkoord, en een wit gedrukt ‘LIMITED EDITION 1 OF 111’-label. De achterkant is voorzien van een circa 20 cm grote 3D-reliëfster en de mouwen hebben een grijze inzet met een ton-sur-ton ruitpatroon.

De oranje katoenen cap met metalen gesp heeft een ton-sur-ton geborduurde ster middenvoor en een wit gedrukt Limited Edition-label aan de linkerkant. Het opschrift ‘Mercedes-Benz’ is te vinden op de binnenbanden, die ook oranje zijn.

De hoes voor de iPhone 14 Pro, oranje aan de buitenkant, grijs microvezel aan de binnenkant, is gemaakt van vloeibare siliconen met een rubberen soft-touch finish. Het opschrift ‘LIMITED EDITION 1 OF 111’ is aan de voorkant wit en aan de binnenkant in ton-sur-ton grijs. De Mercedes-ster is aan de voorkant ton-sur-ton oranje en aan de binnenkant ton-sur-ton grijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait