Smart #1 , een wagen met/van de toekomst.

https://be.smart.com/nl/

 

Toen Smart voor het eerst op de markt kwam, eind jaren ,90 waren ze al revolutionair en vooruitstrevend. Ik herinner mij nog goed dat we de eerste “smartjes” mochten proefrijden in Parijs. Dirk onze fotograaf vond er niet beter op om over het “Champs de Mars” tot onder de Eiffeltoren te rijden  en daar snel wat foto’s te nemen voor de ”Police” ons onderschepte.

Ondertussen zijn we 2023, werden wij hopelijk iets verstandiger en doorworstelde Smart een hele evolutie die als resultaat de nieuwe Smart#1 opleverde. Een “EV “ die weleens veel criticasters van elektrische voertuigen de mond zou kunnen  snoeren.

Na 15 jaar geleden zijn eerste EV-testprogramma te hebben gelanceerd en de eerste gevestigde fabrikant te zijn geweest die alleen nog volledig elektrisch ging (in 2020), combineert Smart zijn onderscheidende knowhow op het gebied van elektrische mobiliteit met het baanbrekende premiumontwerp van Mercedes-Benz en de geavanceerde technische kracht van Geely’s SEA-platform, om vandaag de volgende generatie mobiliteit te leveren. (Onder de Geely groep vinden we ook nog Polestar en Volvo bv.)

De lijn, stijl, elegantie en harmonie van vormen en materialen zijn het werk van de ontwerpers van Mercedes. De verschillende versies – Pro+, Premium en BRABUS – bevatten allemaal standaard het panoramadak, sfeerverlichting in het interieur (64 kleuren en 20 verlichtingsniveaus), verzonken handgrepen in combinatie met een keyless openingssysteem.

Het was de Chinese reus Geely die het connected SEA-platform en de elektrische architectuur van de auto aanleverde. Een intuïtief 12,8-inch HD-scherm dat met touch en stem kan worden bediend, geeft de bestuurder toegang tot alle functies van de auto en intelligente navigatie.

Klaar voor de stedelijke omgeving

De Smart#1 is een SUV die de slimme erfenis voortzet van het aanbieden van uitzonderlijk ruimtegebruik en een baanbrekende benadering van stedelijke mobiliteit. Met een lengte van 4,27 m, in dezelfde range als een VW. ID3, biedt hij een uitstekende hoeveelheid ruimte en flexibiliteit binnen een compacte totale voetafdruk. Perfect geschikt voor de stedelijke omgeving maakt het ook lange afstanden probleemloos, met een bereik van maximaal 420 Km, gemakkelijke laadoplossingen voor onderweg en een DC-laadcapaciteit van 150 kW. In combinatie met een hoge mate van connectiviteit biedt de Smart #1 de perfecte mobiliteitsoplossing voor de moderne stedelijke klant.

Net zo veelzijdig als hun gebruikers, zijn er verschillende Smart#1-lijnen

In lijn met de aanpasbare, op de bestuurder gerichte gebruikerservaring, heeft de smart #1 een verscheidenheid aan modellen om uit te kiezen om perfect aan te sluiten bij de behoeften en levensstijl van de eigenaar. Naast de goed uitgeruste Launch Edition die eerder dit jaar op de wereldpremière werd getoond, is de smart #1 binnenkort verkrijgbaar in verschillende varianten: de Pro+, Premium en BRABUS.

KODAK Digital Still Camera

Naast de functies die al beschikbaar zijn op de Pro+ lijn, zoals een uitgebreid assortiment rijassistentiesystemen, een 360 graden surround camera, intelligente spraakassistentie, LED-verlichting en een elektrisch bedienbare achterklep, biedt de Premium line een geluidssysteem van Beats, een Head-Up Display (HUD), CyberSparks+ LED Matrix koplampen en Automatic Parking Assist. De #1 BRABUS stapt over van tweewiel aandrijving naar vierwielaandrijving en biedt nog meer unieke BRABUS-invloeden rond de auto.

Zelfs de Smart#1 launch Edition biedt al een uitgebreid pakket aan functies die normaal gesproken geassocieerd zouden worden met luxe auto’s. Voor de verschillende modellen is een lijst met opties  samengesteld in zeer aantrekkelijke pakketten die een uitzonderlijke standaardspecificatie bieden en de mogelijkheid voor eigenaren om de auto aan te passen aan hun persoonlijke smaak en levensstijl.”

“De smart #1 BRABUS sluit dan weer naadloos aan bij de langdurige succesvolle samenwerking tussen de twee merken. Het ontwerp onderscheidt zich duidelijk van andere #1-lijnen door een bodykit met op prestaties geïnspireerde, expressieve spoilers aan de voor- en achterkant en specifieke zijdrempels. Speciale velgen, de typische BRABUS rode accenten aan de buitenkant en de specifieke interieurlijn ronden de auto af.

Qua batterij en aandrijving zijn de versies Pro+ en Premium uitgerust met een batterij van 66 kWh en worden ze aangedreven door een elektromotor van 200 kW (272 pk) achteraan, die een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en een maximaal bereik van 440 km mogelijk maakt. De BRABUS-sportversie bevat dezelfde batterij maar is gekoppeld aan een tweede elektromotor vooraan, goed voor een vermogen van 315 kW (428 pk) en maakt een acceleratie van 0 tot 100 km/u mogelijk in 3,9 seconden.

Afgezien van zijn dynamische uiterlijk krijgen ook de prestaties van de slimme #1 BRABUS uiteraard een upgrade. Het standaard vermogen van 200 kW wordt opgevoerd tot 315 kW, terwijl het koppel toeneemt van 343 Nm tot 543 Nm met vierwielaandrijving om tractie te garanderen en de acceleratie te bevorderen. In combinatie met de speciaal gekalibreerde BRABUS-rijmodus resulteert dit in een nog spannendere rijervaring, waarbij het volledige potentieel van de auto wordt ontketend voor ongelooflijke 0-62 mph-prestaties van slechts 3,9 seconden.

Gecombineerd elektriciteitsverbruik        Elektrisch bereik

kWh/100km                                                 kilometer

Pro+:          17.0  27.4                                                        420

Premie :     16.7  26.9                                                        440

Brabus :     17.9  28.8                                                       400

Met de introductie van de nieuwe #1 hanteert ook een  business- en verkoopmodel van smart een volledig geïntegreerde online direct-to-customer benadering naast het goed georganiseerde dealernetwerk.

Klanten kunnen hun interesse voor de smart #1 kenbaar maken door naar https://nl.smart.com/nl/hashtag-one/   of https://be.smart.com/nl/ te gaan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait