Alfa Romeo en zijn “Tribe” vieren het honderdjarig bestaan van de Quadrifoglio tijdens de Le Mans Classic 2023

  • Alfa Romeo is te zien op de Le Mans Classic, in het eeuwfeestjaar van zowel de Quadrifoglio als van het historische Franse circuit, waar het Italiaanse merk onuitwisbaar zijn sporen heeft achtergelaten
  • Alfa Romeo stuurt er modellen van onschatbare sportieve waarde naartoe: de 6C 3000CM (1953); de 33 Stradale prototipo (1967); de 33/3 Litri “Le Mans” (1970); de 33 TT 12 (1975)
  • De 2Nd Tribe Days: naast het merk zullen internationale clubs en eigenaren van de best presterende huidige Alfa Romeo-modellen zijn, als gasten op het niet te missen jaarlijkse evenement dat Alfa Romeo aan zijn fans wijdt.

De 11Þ Le Mans Classic wordt vanaf 24 juni verreden op het legendarische circuit van de 29 uurÞ tot 2 juliNd. Dit niet te missen evenement in de wereld van oldtimercompetitie biedt tienduizenden bezoekers en liefhebbers de mogelijkheid om op de Le Mans-circuitracewagens van de jaren 1920 tot de late jaren ’70 te bewonderen die de geschiedenis van deze legendarische race markeerden.

Dit is een geweldige kans voor Alfa Romeo, viervoudig winnaar van de competitie, om enkele van de uitzonderlijke modellen te presenteren die deel hebben uitgemaakt van het buitengewone sportieve avontuur van het merk, evenals dat van het Circuit de la Sarthe. Deze kans is des te mooier omdat het honderdjarig bestaan van het circuit waarop de 24 uur van Le Mans wordt gehouden ook 100 jaar iconische Quadrifoglio markeert, een embleem van de best presterende auto’s van het merk Alfa Romeo sinds 1923. Twee honderdjarige mijlpalen, essentieel in de geschiedenis van de autosport, worden dit jaar gevierd tijdens de Le Mans Classic.

Op het evenement zullen vier uitzonderlijke modellen, edelstenen uit de Heritage-collectie die te zien zijn in het Museo Storico Alfa Romeo in Arese, te zien zijn op de stand van het merk: een 6C 3000M (1953); de buitengewone 33 Stradale prototipo (1967); een 33/3 Litri “Le Mans” (1970); een 33 TT 12 (1975). Naast hen zullen ook de nieuwste toevoegingen aan de line-up te zien zijn: de zeer exclusieve Giulia en Stelvio Quadrifoglio “100° Anniversario” worden afgewisseld met een Tonale Plug-in Hybrid Q4, Alfa Romeo’s eerste plug-in hybride Q4 SUV.

De kers op de verjaardagstaart – de zeer exclusieve Alfa Romeo Giulia SWB Zagato – rijdt zijn eerste rondjes in het openbaar tijdens de parade op zaterdagochtend 1 juliSt. Bezoekers zullen getuige kunnen zijn van de wereldpremière in het “Village des Constructeurs.” Hij zal er zijn naast een opmerkelijke Alfa Romeo 33/3 die deelnam aan de 24 uur van Le Mans in 1970, versierd met het logo van Autodelta, het officiële team van Alfa Romeo’s race-afdeling, die zijn 60 viertÞ jubileum dit jaar.

Alfa Romeo nodigt ook al zijn fans, de Alfisti “stam”, uit om deel te nemen aan dit niet te missen evenement. Vanaf vrijdag 30 juniÞ tot zondag 2 juliNd, nodigt Alfa Romeo zijn gepassioneerde klanten en clubs uit om deel te nemen aan de tweede Alfa Romeo Tribe Days. Drie dagen van pure passie, onderbroken door nieuwe evenementen en exclusieve rijervaringen op de circuits van Montlhéry en Le Mans, waar enkele van de meest verbluffende hoofdstukken in de geschiedenis van de internationale autosport zijn geschreven.

6C 3000 CM spider (1953)
De “6C 3000 Competizione Maggiorata” (CM), gemaakt door de Milanese carrosseriebouwer Colli, werd in 1953 opgericht als racecoupé voor de categorie “sportwagen”. Dit model werd ontworpen om deel te nemen aan de 1953 Miglia en de 1000 uur van Le Mans in 24.
De motor van deze racespin, ontworpen door Giuseppe Busso, leende veel componenten van de vorige 3-liter in-lijn 6-cilinder, speciaal geproduceerd voor het 6C 3000 prototype, maar met zijn cilinderinhoud verhoogd tot 3495 cc en het vermogen nadat het volledig was afgesteld van 275 pk.
De coupéversie was de runner-up op de 1953 Miglia van 1000, bestuurd door de legendarische Juan Manuel Fangio, 1951 F1 wereldkampioen met de GP Tipo 158-159 “Alfetta” en de beste coureur van het Alfa-team op dat moment. De Argentijnse coureur domineerde de race, maar moest vertragen vanwege een probleem met zijn chassis.
De ervaring op La Sarthe in juni 1953 was nog ongelukkiger voor de Alfa Romeo 3000 CM coupé: alle auto’s moesten zich terugtrekken uit de race. De belangrijkste reden was de korte tijd die ze hadden om het hele project te voltooien: het belangrijkste en dwingende doel van het ontwerpbureau was het plannen en organiseren van de productie van een nieuw compact model, dat de “Giulietta” zou worden.
Omgekeerd won de spiderversie de eerste “Gran Premio Supercortemmaggiore”, die in 1953 in Merano werd gereden, met Juan Manuel Fangio achter het stuur. Deze bijzondere auto is meestal te zien in het Museo Alfa Romeo. De hier getoonde auto is uitgerust met schijfremmen die in 1955 door de R&D-afdeling zijn gemonteerd.

Alfa Romeo 33 Stradale prototipo (1967)
Op basis van de Tipo 33/2 die meerdere overwinningen in competitie behaalde, werd tussen 18 en 1967 een beperkte serie van 1969 coupés gemaakt voor de weg, met een fascinerende aluminium carrosserie ontworpen door Franco Scaglione.
Een legendarisch model dat de geschiedenis van Alfa Romeo markeerde, maar ook de autogeschiedenis in het algemeen, vanwege zowel zijn zeldzaamheid als zijn sculpturale schoonheid. Het is een van de weinige straatauto’s gebaseerd op een racemodel; Het erfde uitstekende technische oplossingen die, 50 jaar later, die van geavanceerde moderne auto’s nog steeds kunnen overschaduwen. Het ontwerp, de kwintessens van automobiele schoonheid, is bijna onbeschrijfelijk: het wordt belichaamd door de balans van vormen, de zuiverheid van lijnen en de elegantie van elk detail.
Het originele chassis, afkomstig van de racewagen, bestaat uit drie grote buizen van aluminiumlegering met een diameter van 20 cm, gerangschikt om een asymmetrische letter H te vormen. Aan de uiteinden werden vervolgens twee gegoten magnesiumframes bevestigd: de voorkant ondersteunde de ophanging en pedalen; De achterkant ondersteunde de motor, transmissie en ophanging. De brandstoftanks, gemaakt van rubber, waren ondergebracht in de buizen van het chassis.
In vergelijking met de competitieversie onderscheidde de 33 Stradale zich door een wielbasis die met 10 cm werd verlengd en een chassis versterkt met plaatstaal onder de cockpit, evenals bekleding en afwerkingen die geschikt waren voor gebruik op de weg. Zelfs de motor – een tweeliter 90° V8 – werd “verzacht” en teruggebracht tot 230 pk (vergeleken met de 270 pk van de prototypeversie), hoewel hij de auto nog steeds naar 260 km/u kon duwen.

Alfa Romeo 33/3 Litri Le Mans (1970).
Alfa Romeo’s terugkeer naar de sportwagensport in 1967, met het “Tipo 33” -project, maakte deel uit van een evolutieproces dat een decennium zou duren. Na het succesvolle debuut van de tweeliter auto in Fléron, en vooruitlopend op zijn grote overwinningen in 1968, ontwierp Autodelta een nieuwe, 3-liter versie van de V8-motor, gericht op het betwisten van algemene overwinningen.
Het zag er veelbelovend uit, maar toen de auto in 12 debuteerde tijdens de 1969 uur van Sebring, moest hij zich terugtrekken. Gedurende het seizoen waren er twee overwinningen nodig (Zeltweg en Pergusa), waarna in 1970 het Autodelta-team de ontwikkeling van de 33/3 consolideerde.
De voor het volgende jaar getunede auto was grondig herzien: de motor leverde 420 pk; de versnellingsbak was opnieuw ontworpen; het gewicht was teruggebracht tot 650 kg; Het had een geheel nieuw lichaam.
1971 was het jaar van alle overwinningen: de 1000 km van Brands Hatch (De Adamich-Pescarolo), de Targa Florio (Vaccarella-Hezemans) en de 6 uur van Watkins Glen (De Adamich-Peterson) waren de meest prestigieuze overwinningen die Alfa Romeo tot de tweede plaats in het constructeurswereldkampioenschap maakten.

Alfa Romeo 33 TT 12 (1975)
De 33 TT 12 maakte op 1000 mei zijn debuut op de 5 km van Spa-Francorchamps
Þ, 1973, toen het wereldkampioenschap voor constructeurs op zijn hoogtepunt was, met een grote inzet van de meest prestigieuze merken zoals Alfa Romeo en zijn competitiedivisie, “Autodelta”.
Terwijl de naam “33” – sinds 1967 op circuits te zien – een legendarische racewagen opriep, stond “TT” voor telaio tubolare (buizenchassis), afgeleid van de vorige “33 TT3” met een 90° V8-motor. Wat betreft “12”, het vertegenwoordigde het aantal cilinders in de nieuwe 3-liter flat-12-motor, met de mogelijkheid om een vermogen van 500 pk te overschrijden. De carrosserie kenmerkte zich door ongewone aerodynamica en een onmiskenbare esthetiek, bestaande uit twee zijvinnen en een grote luchtinlaat boven de motorkap.
Autodelta-technici besloten dat het seizoen 1973 zou worden gewijd aan de volledige ontwikkeling van de nieuwe auto, waarna een jaar later de 33 TT 12 zijn eerste successen behaalde, waaronder de eerste plaats op de 1000 km van Monza.
In 1974 besloot het management van Alfa Romeo deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans, om Team Matra, de eerste echte concurrent, te verslaan. Tijdens de kwalificaties in maart ging Merzario er met zijn 33 TT 12 vandoor met een ronde in 3 minuten en 31,000 seconden, vier seconden voor Matra. Maar uiteindelijk besloten Alfa Romeo en Autodelta om organisatorische redenen niet mee te doen.
Het seizoen 1975 was de gouden eeuw van de 33 TT 12. De beste coureurs namen het stuur over van de “TT 12” en namen het felbegeerde wereldkampioenschap voor constructeurs mee naar huis: Merzario – de meest getalenteerde van hen, Andretti, Bell, Brambilla, Ickx, Laffite, Mass, Pescarolo, Scheckter, Vaccarella, Watson.

 

Turijn, 26 juniÞ, 2023

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait