Wereldpremière van de geheel nieuwe Toyota C-HR

  • Volledig nieuw model bouwt voort op het succes van de originele Toyota C-HR als innovator onder de Europese C-segment SUV’s
  • Ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Europa, voor Europese klanten
  • Radicaal exterieurdesign creëert de impact van “een conceptauto op de weg”
  • Eigentijdse interieurstyling combineert functionaliteit met modern comfort
  • Focus op duurzaamheid met meer gebruik van gerecyclede en diervrije materialen en vermindering van koolstofemissies door gewichtsbesparing en nieuwe productieprocessen
  • Een gepersonaliseerde gebruikerservaring die naadloze en intuïtieve bediening en connectiviteit biedt, inclusief een nieuwe digitale sleutel1
  • Volledig geëlektrificeerde actieradius met 1,8 & 2,0-liter hybride elektrische en 2,0-liter plug-in hybride elektrische systemen met verhoogde EV-mogelijkheden
  • Geofencing-functie op de 2,0-liter PHEV schakelt de auto automatisch over naar EV-werking wanneer deze een lage-emissiezone (LEZ) binnenrijdt

TOYOTA C-HR: EEN MIJLPAAL MODEL VOOR TOYOTA IN EUROPA

De lancering van de originele Toyota C-HR was een mijlpaal voor zowel Toyota als het Europese C-SUV-segment. Het was een radicale toevoeging aan een zeer competitieve markt, die een contrast vormde met conventionele SUV-styling met een dramatisch, scherp ontwerp dat dichter bij het uiterlijk van hedendaagse sportcoupés lag.

Het succes als innovator hielp de publieke perceptie van Toyota in Europa te transformeren en voegde een sterke emotionele dimensie toe aan het merk. Klanten reageerden sterk: meer dan de helft noemde de styling van de auto als hun belangrijkste reden voor aankoop. De Toyota C-HR werd toyota’s best presterende model voor de verkoop van veroveringen.

De geheel nieuwe, volgende generatie Toyota C-HR tilt de opvallende kwaliteit en status van zijn voorganger naar een hoger niveau met avantgardistisch design, geavanceerde technologieën en een reeks geëlektrificeerde hybride en plug-in hybride aandrijflijnen met meer vermogen, grotere rijeigenschappen en uitgebreide volledig elektrische rijmogelijkheden. Het versterkt ook Toyota’s toewijding aan Europa: het nieuwe model is ontworpen in Europa met Europese klanten in het achterhoofd en wordt uitsluitend in Europa gebouwd, inclusief de assemblage van zijn hoogspanningsaccu’s.

 

ONTWORPEN OM OP TE VALLEN, NIET OM OP TE GAAN IN

Het opvallende design van de nieuwe Toyota C-HR is trouw aan de styling van het eind 2022 onthulde proloogmodel. Het opvallende exterieur heeft de impact van “een concept car op de weg”.

De originele Toyota C-HR doorbrak de mal van SUV-design met zijn coupé-achtige lijnen. Deze worden nog scherper weergegeven in het nieuwe model met zijn “supercoupé” -profiel. De frontale behandeling presenteert het nieuwe gezicht voor Toyota SUV’s, ook te zien op de volledig elektrische bZ4X en nieuwe Prius. Trouw aan de stijlkenmerken die te zien zijn op de Toyota C-HR-proloog, is de look scherp en doordringend, met een gevoel dat de auto klaar is om vooruit te springen. Het thema van in elkaar grijpende vormen is prominent aanwezig in de diamantgeslepen karakterlijnen langs de zijkant van het voertuig, die de vlakke deurgrepen – voor het eerst op een Toyota – onderstrepen en de nadruk leggen op de aanwezigheid van de auto op de weg.

De dynamische, gecondenseerde look van de auto wordt verder versterkt door korte overhangen en grote wielen – tot 20-inch diameter. Een nieuwe stijl van bi-tone lakontwerp zal beschikbaar zijn, waarbij het contrasterende zwarte dak wordt verlengd tot aan de achterbumper en in het achterste driekwart gedeelte van de auto. De inspanningen waren gericht op het creëren van een naadloze look met strakkere gesloten lijnen en een perfecte integratie van zoals de camera’s, radar en koplampsproeiers met een “verborgen technologie” -benadering.

Toyota’s design- en aerodynamische teams werkten nauw samen om ervoor te zorgen dat het exterieur aerodynamisch efficiënt en visueel indrukwekkend was. Dit heeft gezorgd voor een optimalisatie van de luchtstroom over en rond het voertuig in details, waaronder de precieze profilering van de voorbumper en het formaat van de achterste dakspoiler.

De originele Toyota C-HR betekende een sprong voorwaarts in zintuiglijke kwaliteit; Het nieuwe model gaat verder met een interieur dat een nog meer premium en verfijnde uitstraling heeft. Alle bedieningselementen zijn geconcentreerd in de bestuurderszone, terwijl een horizontale instrumentenpaneelopstelling en een “vleugel” -ontwerpthema passagiers het gevoel geven dat de cabine om hen heen wikkelt, waardoor het gevoel van comfort wordt versterkt.

 

EEN GEPERSONALISEERDE GEBRUIKERSERVARING

Toyota heeft een naadloze, intuïtieve en gepersonaliseerde gebruikerservaring gecreëerd die is ontworpen om verder te gaan dan de verwachtingen van de klant en de waarde te erkennen die klanten vandaag de dag hechten aan een verbonden ecosysteem in de auto, waar ze een app op hun telefoon, een touchscreen of spraakopdrachten kunnen gebruiken om een breed scala aan functies te bedienen. Het doel was om een duidelijke, intuïtieve en gepersonaliseerde ervaring te creëren die anticipeert op de behoeften van de gebruiker.

Een welkom scenario ontvouwt zich automatisch wanneer de bestuurder zijn voertuig nadert, met een verheldering van de buitenverlichting – inclusief verlichting van de nieuwe Toyota C-HR-lichtsignatuur op de achterdeur. De voorkeursinstellingen van de bestuurder voor (indien opgegeven) stoelpositie, digitaal instrumentendisplay, head-up display en multimediascherm worden automatisch toegepast.

De Toyota C-HR is voorzien van een nieuwe, 12,3-inch volledig digitale combimeter (afhankelijk van de uitrustingsgraad). Graphics zijn scherp en informatie is duidelijk gezoneerd en gemakkelijk te lezen. Het display kan worden aangepast om verschillende inhoud te prioriteren op basis van de voorkeur van de bestuurder of het soort rit dat wordt gemaakt, bijvoorbeeld om de actieve ADAS-functie-informatie prominent te maken bij het oprijden van een snelweg. Er zijn drie vooraf ingestelde lay-outs die kunnen worden gepersonaliseerd met behulp van schakelaars op het stuurwiel. De kwaliteit en het gebruiksgemak worden verbeterd door consistent gebruik van kleuren, lettertypen voor de combimeter en het multimediascherm.

De Toyota C-HR zal beschikbaar zijn met een digitaal sleutelsysteem, waarbij de gebruiker alleen zijn telefoon op zijn persoon hoeft te hebben om toegang te krijgen tot het voertuig en het te starten. 1

Het sfeerverlichtingssysteem van de Toyota C-HR biedt een breed scala aan kleuren – een keuze uit maximaal 64 – om opties voor directe en indirecte verlichting in het interieur te introduceren die de cabineomgeving weerspiegelen – koel of warm – of het tijdstip van de dag. Er is een programma van 24 wisselende tinten ontworpen, gesynchroniseerd met het verstrijken van elk uur om van heldere ochtendtinten naar meer ontspannende tonen in de avond te gaan. Het verlichtingsschema zal ook bijdragen aan de veiligheid: de hoorbare en visuele waarschuwingen van het Safe Exit Assist-systeem worden versterkt door de binnenverlichting op rood te zetten, om te waarschuwen dat een deur wordt geopend wanneer er een risico bestaat op een botsing met verkeer of fietsers die van achteren naderen. De Toyota C-HR is het eerste Toyota-model dat profiteert van deze uitbreidingen van de omgevingsverlichtingsfunctionaliteit.

De geheel nieuwe Toyota C-HR zal beschikbaar zijn met het Toyota Smart Connect multimediapakket, inclusief (afhankelijk van modelkwaliteit) een acht of 12,3-inch touchscreen, ingebouwde spraakagent en draadloze smartphoneverbinding via Apple CarPlay of Android Auto. Het systeem biedt ev-bereikinformatie en lokale laadlocaties in zijn POI-functie. Eigenaren kunnen ook de MyT-smartphone-app gebruiken voor afstandsbediening van voertuigfuncties, waaronder het bedienen van airconditioningsysteem om de auto te verwarmen of te koelen voordat ze een reis maken. Het hoge innovatieniveau in de nieuwe Toyota C-HR omvat een unieke automatische parkeerfunctie in zijn klasse. Er zal ook een app beschikbaar zijn om volledig op afstand te parkeren, met de bestuurder buiten het voertuig, waardoor nog nauwkeuriger manoeuvreren in beperkte ruimtes mogelijk is.

 

GEAVANCEERDE VEILIGHEID EN RIJHULP

Alle versies van de geheel nieuwe Toyota C-HR zullen profiteren van het nieuwste Toyota Safety Sense-portfolio van actieve veiligheids- en rijhulpfuncties. Hun bereik en functionaliteit zijn uitgebreid om nog meer bescherming te bieden tegen veel voorkomende ongevalsrisico’s en om de belasting van de bestuurder te verminderen. Voor extra gemak kunnen toekomstige systeemsoftware-updates draadloos worden geleverd, zonder dat een bezoek aan een retailer nodig is.

De belangrijkste ontwikkelingen zijn onder meer de nieuwe acceleratieonderdrukking die elk plotseling gebruik van het gaspedaal vertraagt wanneer het risico op een botsing met een voorligger wordt gedetecteerd. Ook nieuw, Proactive Driving Assist (PDA) werkt bij lage snelheden en zorgt voor een soepele vertraging wanneer de bestuurder van het gas komt bij het naderen van een langzamere voorligger of het ingaan van een bocht. Het biedt ook Steering Assist, dat een bocht vooruit herkent en de stuurkracht aanpast om de bestuurder te helpen een soepele en stabiele bocht te maken.

Eigenaren kunnen ook kiezen voor een geavanceerd veiligheidspakket voor hun auto, inclusief functies zoals Lane Change Assist met Front Cross Traffic Alert, een Driver Monitor Camera (die de prestaties van de EDSS verbetert), een automatisch grootlichtsysteem met camerabediening om de lichtverdeling aan te passen; en (waar lokale regelgeving dit toestaat) handsfree rijden om automatisch de voorligger te volgen in een stop-startfile.

 

ONDERSTEUNING VAN DUURZAAMHEID EN VERMINDERING VAN KOOLSTOF

Er zijn uitgebreide maatregelen genomen om de koolstofuitstoot te verminderen en meer gebruik te maken van gerecyclede materialen, ter ondersteuning van duurzaamheid en het concept van de circulaire economie.

In vergelijking met zijn voorganger heeft de nieuwe auto een dubbel gehalte aan gerecyclede kunststoffen – gebruikt in meer dan 100 verschillende onderdelen. Deze omvatten een nieuwe stof voor de stoelbekleding die is gemaakt van gerecyclede PET-flessen.

De bumpers zijn gevormd uit een nieuw harsmateriaal dat in de matrijs is voorgekleurd – een innovatie die naar verwachting honderden tonnen CO2 zal besparen. Verdere besparingen zijn bereikt door een nieuw geautomatiseerd verfproces toe te passen met verf op waterbasis en door een nieuw diervrij materiaal te gebruiken als alternatief voor leer voor de stuurwielafdekking.

Er zijn ook ontwerp- en technologiemaatregelen genomen om het gewicht van de auto te verminderen, waaronder nieuwe hoogsterkte staalsoorten en een nieuw panoramisch dakontwerp. Het vaste panoramadak heeft laag-emissive en infrarood-reducerende coatings die de warmte in de cabine in de winter vasthouden en oververhitting bij zonnig zomerweer voorkomen. Dit voorkomt de noodzaak van een conventioneel zonnescherm, bespaart 5 kg aan eenheidsgewicht, verbetert de hoofdruimte met 3 cm en vermindert de noodzaak om de airconditioning te gebruiken om een comfortabele temperatuur te behouden.

 

VIER GEËLEKTRIFICEERDE AANDRIJFLIJNEN

De geheel nieuwe Toyota C-HR wordt geïntroduceerd met een keuze uit vier geëlektrificeerde aandrijflijnen, een line-up die Toyota’s beproefde multitechnologische pad naar koolstofneutraliteit demonstreert. Toyota is van mening dat er diverse opties moeten worden aangeboden om klanten toegang te geven tot betaalbare en praktische voertuigen die het tempo van de CO2-reductie vanaf nu zullen versnellen en een succesvolle overgang naar emissievrije mobiliteit zullen helpen garanderen.

Het gamma bestaat uit 1,8- en 2,0-liter hybride elektrische (HEV) versies en een 2,0-liter plug-in hybride elektrisch (PHEV) model. De 2,0-liter HEV-variant wordt bovendien leverbaar met de optie intelligente vierwielaandrijving (AWD-i).

De nieuwe modellen profiteren van de nieuwste Toyota-technologie van de vijfde generatie, die een toonaangevende balans biedt tussen meer vermogen en lage emissies, en voldoet aan de behoeften en prioriteiten van klanten in het hart van de C-segmentmarkt. Dit is bereikt met een uitgebreid herontwerp van belangrijke hybride systeemcomponenten om de grootte en massa te verminderen, inclusief een nieuwe transaxle en power control unit (PCU) en een krachtigere hoogspanningsbatterij.

De 1,8-liter hybride aandrijflijn, zoals ook in de nieuwe Corolla-familie, is gericht op eco-prestaties, maar heeft aanzienlijk meer vermogen dan de huidige 1,8-liter hybride elektrische Toyota C-HR. De 2,0-liter Hybrid is een nog sterkere propositie, zijn hogere vermogen draagt bij aan een lonende hybride rijervaring met compromisloze efficiëntie.

De 2,0-liter Plug-in Hybrid – een best-in-class systeem – heeft een dubbel DNA: hij biedt moeiteloos volledig elektrisch EV-rijden voor dagelijks gebruik en zeer efficiënte hybride elektrische prestaties voor langere ritten. Het systeem kan veel van de stress van het rijden wegnemen, met echte EV-mogelijkheden met een zeer competitief bereik, en met Regeneration Boost – een “one pedal”-achtige rijervaring – met drie bedieningsniveaus – voor gemakkelijkere vooruitgang in het stadsverkeer. Het past ook automatisch de rijmodus aan om de energie-efficiëntie te optimaliseren en herkent de beste mogelijkheden voor het opladen van energie bij het volgen van een route via het navigatiesysteem van de auto. Dankzij de introductie van een nieuwe geofencing-functie schakelt de Toyota C-HR PHEV automatisch over op EV-werking wanneer de auto een lage-emissiezone (LEZ) binnenrijdt, waardoor het batterijgebruik gedurende de hele reis wordt geoptimaliseerd (bij gebruik van een navigatiesysteem en voldoende batterijlading beschikbaar is).

De AWD-i-optie die beschikbaar is op de 2,0-liter HEV-versie biedt extra tractie en stabiliteit bij het wegrijden, bochten nemen of rijden op gladde oppervlakken, ondersteund door een extra compacte elektromotor-generator met hoog koppel op de achteras van de auto. Dit systeem kan werken over een breed scala aan voertuigsnelheden en wegomstandigheden.

 

FLEXIBELE, RESPONSIEVE HANDLING

Elk aspect van de dynamische prestaties van de Toyota C-HR is geanalyseerd om verbeteringen te leveren, voortbouwend op de gevestigde reputatie van het model voor wendbaar, wendbaar rijgedrag. De nieuwe aandrijflijnen zijn gekalibreerd om intuïtieve acceleratieprestaties en bestuurbaarheid te bereiken, met een meer directe relatie tussen het gebruik van het gaspedaal en de respons van het voertuig, waardoor het vertrouwen van de bestuurder en de fun-to-drive-factor toenemen. Ophanging, remmen en besturing zijn ook opnieuw ontworpen en afgestemd om een ideale balans te bereiken tussen voertuigevenwicht, rijcomfort en responsiviteit.

Tijdens de ontwikkeling onderging de Toyota C-HR uitgebreide tests door een team van Toyota-meesterrijders, zowel op het circuit in het Europese testcentrum van het bedrijf als op allerlei soorten wegen en in verschillende weersomstandigheden op het continent, om ervoor te zorgen dat de best mogelijke dynamische balans werd bereikt.

TOYOTA C-HR PREMIERE EDITIES

De nieuwe Toyota C-HR wordt geïntroduceerd met twee speciale Premiere Edition-modellen, die het hoogste niveau van uitrusting en styling laten zien.

De GR SPORT Premiere Edition voegt GR-stylingdetails toe, waaronder een G-mesh-patroon voor de grille, nieuw ontworpen 20-inch lichtmetalen velgen, GR-badging, “Liquid Black” -versiering op de middenconsole en sportstoelen voorin met het GR-logo in reliëf op de hoofdsteunen. De kenmerkende kleur is Precious Silver in de nieuwe bi-tone uitvoering die de contrasterende zwarte afwerking van het dak over de achterkant van de auto verlengt; Andere kleuropties zullen beschikbaar zijn. De uitrustingsspecificatie omvat een head-up display en JBL premium audiosysteem.

De High Premiere Edition heeft een kenmerkende Sulphur bi-tone buitenkant – andere kleuren zullen ook beschikbaar zijn. De cabine is voorzien van geperforeerde lederen stoelen met contrasterende zwavelstiksels, een head-up display en een panoramadak.

Met zijn concept car-achtige design, naadloze digitale gebruikerservaring, volledig geëlektrificeerde aandrijflijn en wendbare rijdynamiek heeft de nieuwe Toyota C-HR de kwaliteiten om zijn positie als iconisch model te behouden, nieuwe klanten aan te trekken en het merk Toyota in Europa te versterken.

Online reserveringen voor de nieuwe Toyota C-HR zijn beschikbaar na de wereldpremière van het model vandaag2.

Opmerking: Alle prestatiegegevens van de nieuwe Toyota C-HR zijn onderhevig aan homologatie. Definitieve specificaties worden bevestigd in de latere fase van de productlancering.

1 De introductie van de Digital Smart Key wordt verwacht in 2024. De timing van de productie is in dit stadium niet beschikbaar. De beschikbaarheid van functies en voertuigspecificaties kunnen variëren tussen modellen, kwaliteiten en afhankelijk van de beschikbaarheid op de markt.

Arabisch cijfer Data variëren afhankelijk van de markt; meer informatie kan worden verkregen bij lokale Toyota-distributeurs.

https://content.presspage.com/uploads/1523/b2276fe9-a801-4db1-bfc9-b68fbdf8a843/2023-c-hr-hev-wp-footage.mp4?40671

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait