“Alfa Romeo 4C Designer’s Cut”: een eenmalig erfgoed op de 10e verjaardag van de 4C

  • De Alfa Romeo 2013C, gelanceerd in 4belichaamt nog steeds de waarden van het merk van Italiaanse stijl, prestaties en technische uitmuntendheid, gericht op het bieden van de meest plezierige rijervaring in totale veiligheid.
  • Om de compacte supercar’s 10 te vierenÞ jubileum, zal de afdeling Erfgoed een eenmalig model creëren dat is aangepast door Alessandro Maccolini van het Centro Stile Alfa Romeo.
  • Dit video-interview (link) met de ontwerper behandelt de geschiedenis van 4C met opvallende beelden en persoonlijke herinneringen, en introduceert de drie esthetische arena’s die de herdenkings-one-off inspireren.
  • Het 4C Designer’s Cut-project, dat integraal deel uitmaakt van het Reloaded by Creators”-programma van de afdeling Heritage, zal worden gedeeld met de Alfa Romeo-stam, die hun mening kunnen geven over de communicatiekanalen van de afdeling Heritage.

 

Tien jaar na zijn creatie is de compacte 4C-supercar terug om zijn fans te verbazen en de viscerale band tussen de Alfa Romeo-gemeenschap en het merk te bevestigen, dat sinds 1910 een symbool is van Italiaans sportief rijden. Met een gedurfd en aerodynamisch ontwerp geïnspireerd op Alfa Romeo-iconen uit het verleden, is de 4C een sportief voertuig met twee kuipstoelen, achterwielaandrijving en een centraal geplaatste motor die tot 2020 in zowel een coupé- als een spider-versie werd geproduceerd.

Om de 10 te vierenÞ de verjaardag van deze sportieve coupé, heeft de erfgoedafdeling van Stellantis (Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Abarth) het project “Alfa Romeo 4C Designer’s Cut” gecreëerd en ontwikkeld, dat een enkel model zal produceren dat is aangepast door Alessandro Maccolini, de Alfa Romeo Design Project Manager. Een eigentijdse interpretatie van een “instant klassieker” die de harten van Alfa Romeo-fans nog steeds doet overslaan, de speciale herdenkingsversie zal worden verkocht als een authentiek collector’s item.

Het initiatief wordt vandaag gepresenteerd in een video-interview gefilmd in de Heritage Hub. Het bevat de Alfa Romeo-ontwerper Maccolini, die op dat moment het hoofd van het ontwerp voor de 4C was, en Alessandro Ravera, de Heritage Special Vehicles Operation-manager, die spreekt over het ontstaan van dit model dat het Italiaanse merk naar de VS bracht. Het spannende verhaal wordt verteld door middel van beelden en herinneringen en gaat verder met de details van het project en een uitnodiging aan de Alfa Romeo-stam – evenals aan elke andere fan – om hun mening te geven op de Heritage-communicatiekanalen (FacebookInstagramYoutube).

Meer informatie over het project “Alfa Romeo 4C Designer’s Cut” is beschikbaar via de volgende link.

Drie esthetische arena’s voor een collector’s item
“Om deze one-off te maken op basis van de 4C, heb ik drie esthetische kenmerken geïdentificeerd om inspiratie uit te halen”, legt Maccolini uit. “Ik heb al een idee van wat ik wil ontwikkelen, maar ik wil ook putten uit de fans van het merk. In de loop der jaren had ik wat ervaring uit de eerste hand met Alfa Romeo-clubs en ik had de mogelijkheid om veel versies van de 4C te zien, met verschillende soorten verfklussen en enkele fijn afgestemde configuraties. Daarom wil ik ook de fans bij dit project betrekken en de 10Þ verjaardag van de 4C samen in een echt speciale one-off.”
In het bijzonder is de eerste look, de “4C Tributo”, traditioneler en gebaseerd op de kleur rood – de kleur die het meest wordt geïdentificeerd met Alfa Romeo-voertuigen, omdat het de specifieke betekenis van het merk van premium sportiviteit vertegenwoordigt en een echt archetype is dat deel is gaan uitmaken van de collectieve verbeelding. Ondertussen is de tweede look afgeleid van de racewereld: “4C Corsa” heeft een matgrijze kleurstelling die de gespierde vormen van het voertuig benadrukt en tegelijkertijd de technische kenmerken van het voertuig verbetert die zijn gewijd aan prestaties. Ten slotte is “4C leggenda” de laatste en meest intieme look van Alfa Romeo, omdat het sportiviteit combineert met de geschiedenis van de Biscione, zoals te zien is in de pastelkleuren van het verleden, waaronder een verfijnd blauw in combinatie met technisch witte lichtmetalen velgen.

Prijzen door het dak voor een authentieke “instant klassieker” De Alfa Romeo 4C is zo’n geweldig voorbeeld van een “instant klassieker”
op de markt die, slechts tien jaar na zijn release, al een collector’s item is geworden waarvan de waarde voortdurend stijgt. Een goed bewaard gebleven model kan oplopen tot het dubbele van de prijs vanaf 2013. Volgens Maccolini gebeurt dit om verschillende redenen: “De overgang naar elektrische voertuigen die aan de gang is, heeft mensen aangetrokken tot verbrandingsmotoren, tot een puur voertuig, en ze willen een herinnering aan deze periode vasthouden. De 4C is echt een Instant Classic waarvan de aantrekkelijkheid ligt in het feit dat het een extreem natuurlijke auto is, zowel qua stijl als qua proporties. Vandaag de dag heeft het nog steeds zowel een gemakkelijk herkenbaar uiterlijk, met enkele terugroepacties naar belangrijke elementen uit de 8C Competizione, als top-of-the-line technologische functies die het nog steeds het enige voertuig uit dit segment maken met een centrale monocoque in koolstofvezel. Dit alles heeft buzz gecreëerd rond de 4C, zoals te zien is in de vele clubs over de hele wereld die toegewijd zijn aan deze ‘democratische supercar’, zoals hij bij de lancering werd genoemd dankzij de bescheiden kosten in vergelijking met de vele en hoogwaardige functies die het bood. ”

Het project is een integraal onderdeel van het Reloaded by Creators-programma
De Alfa Romeo 4C Designer’s Cut is de voortzetting van een reis, die vorig jaar begon met de Abarth Classiche 1000 SP, waarbij het door Roberto Giolito geleide team van Heritage Stellantis (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth) eenmalige of few-offs creëerde op basis van stopgezette auto’s. Deze activiteit maakt deel uit van het programma “Reloaded by Creators” van Heritage. Gelanceerd in 2018, gaat het om de verkoop van een beperkt aantal klassieke Alfa Romeo-, Fiat-, Lancia- en Abarth-voertuigen: historische modellen met gecertificeerde authenticiteiten die rechtstreeks door het moederbedrijf in hun oorspronkelijke schoonheid zijn hersteld. De tijdloze aantrekkingskracht van elke auto wordt hersteld met de zorg, knowhow en passie van het team van experts in de Classic Workshops. Van de nauwgezette scouting van de identificatiefase tot de restauratie, de beoordeling en de plaatsing op de markt, deze “volledige cyclus” houdt rekening met zowel economische als culturele waarde. Het behoud van erfgoed betekent niet alleen het behoud ervan, maar ook het vernieuwen ervan.

Alfa Romeo 4C, een meesterwerk van Italiaans design en technologie
De geschiedenis van de Alfa Romeo 4C begon met de concept car geïntroduceerd op de Autosalon van Genève in 2011. Het received lovende recensies en creëerde veel buzz onder sportwagenfans. Na deze enthousiaste reactie besloot Alfa Romeo in 2013 de productie van deze coupé te starten, die de sportieve kern van het merk moest belichamen: prestaties, Italiaanse stijl en technische uitmuntendheid gericht op de meest plezierige rijervaring in alle veiligheid.
Ontworpen door het Centro Stile Alfa Romeo, herinnerde de 4C-supercar onmiddellijk aan enkele iconische modellen die een belangrijke stempel hadden gedrukt op de geschiedenis van het merk. Vooral vanwege zijn grootte en lay-out deed het denken aan de 33 Stradale – een voertuig dat extreme mechanische en functionele vereisten combineert met een minimalistische stijl die de motor en de carrosserie adequaat “kleedde” in onvergetelijke Alfa Romeo-behandelingen. “De 4C is zeker esthetisch geïnspireerd door de 33 Stradale,” verklaarde Maccolini. “Vanuit het oogpunt van het chassis lijkt het echter meer op de Scarabeo, een tweezitter met een dwarsgeplaatste motor achterin en een extreem unieke carrosserie.” De 4C voltooide een reis die werd ingezet met de 8C Competizione, met de nadruk op enkele van de eigenaardige concepten van het merk, zoals compact formaat, dynamiek en wendbaarheid. Het minimalisme van het ontwerp en de materialen onderscheiden ook het interieur, omdat alles is ontworpen om de grootst mogelijke betrokkenheid bij de rijervaring te bereiken. Met name de koolstofvezel van de centrale cel viel onmiddellijk op in het interieur, dat in het volle zicht werd gelaten om het gevoel van laag gewicht, technologie en uniciteit van de auto te verbeteren: het ledige gewicht van de tweezitscoupé was slechts 895 kg en de gewichts-vermogensverhouding was minder dan 4 kg / PK – een record, zelfs onder supercars. Dit was allemaal te danken aan het monocoque chassis in koolstofvezel en het brede gebruik van aluminium voor de carrosserie en de motorruimte en de speciale composietmaterialen voor de carrosserie. Het was uitgerust met een briljante direct ingespoten aluminium 4-cilindermotor die, met een cilinderinhoud van 1750 cm³, 176 kW (240 pk) vermogen produceerde en werd gecombineerd met “Alfa TCT” transmissie met dubbele droge koppeling en de Alfa DNA-selector met Race-modus. Dankzij het lagere gewicht en het motorvermogen waren de prestaties adembenemend: 4,5 seconden om van 0 naar 100 km/u te accelereren, een maximumsnelheid van meer dan 250 km/u, 1,1 zijwaartse acceleratie in bochten en 1,25 g maximale remvertraging. Bovendien benadrukten de vier meter lengte en de wielbasis van 2,4 meter aan de ene kant de compactheid van het voertuig en aan de andere kant de wendbaarheid. Kortom, de 4C maakte zich door en door een Alfa en toonde zijn sportiviteit op gemengd terrein en, nog meer, op het circuit, waar hij een uniek rijgevoel biedt ondanks de toegenomen eisen aan snelheid en transversale acceleratie. Als een demonstratie van zijn “race” ziel, volstaat het om een van zijn records te herinneren: op 12 september 2013 legde een pre-serieversie van de 4C de 20,8 kilometer op de Nürburgring, het moeilijkste en meest veeleisende circuit ter wereld, af in 8 minuten en 4 seconden, wat de beste prestatie is die tot nu toe is geregistreerd voor een wegvoertuig met een vermogensbereik binnen 250 pk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait