1963 – 2023: 60 jaar kleuren

Lamborghini viert zijn geschiedenis, altijd op zoek naar de volgende belangrijke kleur om originele auto’s te maken

Sant’Agata Bolognese, 1 augustusSt, 2023: Automobili Lamborghini staat bekend om zijn connectie met sterke en vaak unieke autokleuren en, zestig jaar na de oprichting, viert het deze symbiose door hun evolutie en belang bij het aanpassen van zijn supersportwagens te vertellen.

Toen Ferruccio Lamborghini in 1963 zijn bedrijf oprichtte, een bedrijf dat voorbestemd was om enkele van de beste GT-auto’s ter wereld te produceren, besloot hij vanaf het begin dat zijn auto’s niet slechts één onderscheidende lakafwerking zouden hebben, maar eerder beschikbaar zouden zijn in veel verschillende tinten om diverse klanten aan te spreken en hen vooral de mogelijkheid te geven hun auto’s zo uniek mogelijk te maken. De eerste Lamborghini 350 en 400 GT’s weerspiegelden deze filosofie, met een verscheidenheid aan mooie maar voor die tijd vrij standaard paletten. In feite waren het de modes van die tijd die de grenzen bepaalden, vaak onoverkomelijk beoordeeld door klanten, met trends van delicate zachte tinten, waaronder pasteltinten.

Het was met de Miura in 1966 dat Lamborghini een veelkleurige explosie meemaakte. Het model leende zich goed voor gedurfde tinten; De mode veranderde en de jetset gaf de voorkeur aan nieuwe, levendigere tinten, die in architectuurtijdschriften voorkwamen. De clientèle was ook veranderd: de Miura trok jongere klanten aan met sterke persoonlijkheden, die vaak uitblonken in banen en carrières en die minder verbonden waren met traditionele stijl: ze leefden het leven in een ander tempo dan vele anderen en wilden hun superauto in een speciale kleur. De Miura was er ook in de buitengewone jaren van de economische boom en sociale revolutie, uitgedrukt door de Londense Swinging Sixties en beatmuziek. Er waren dus heel weinig Miura’s in zwart of wit, de zogenaamde niet-kleuren, en een enorme hoeveelheid in groen, oranje en geel, allemaal in zeer heldere en opvallende tinten. Het Britse model Twiggy, een icoon van die tijd, koos limoengroen voor haar Miura S (nog steeds gebruikt met de naam “Verde Scandal”) met twee oranje strepen over de lengte. In de legendarische scène aan het begin van de film “The Italian Job” uit 1969 is de Miura die de Grote Sint-Bernardpas beklimt oranje, zelfs als de exacte naam “Rosso Miura” (Miura Red) is. De sjah van Iran bestelde een van zijn vier Miura’s, de zeer gelimiteerde oplage SVJ, een van de slechts vier geproduceerde, in de prachtige “Bleu Ischia Metallizzato” (metallic blauw), gecombineerd met wit lederen interieurs.

Met de komst van de Countach, gepresenteerd in 1971 en geproduceerd vanaf 1973, ontwikkelden zich ook de kleuropties en in overeenstemming met de Lamborghini-traditie was er een breed scala beschikbaar voor dit model. Ondanks het aanbod bestelden velen hun Countach in een speciale verf, vaak tweekleurig. De Canadees Walter Wolf koos voor zijn zeer gelimiteerde oplage LP 400, waarvan de wijzigingen later zouden leiden tot de LP 400 S, voor zijn eerste auto een speciale Rosso (rood) met zwarte wielkastverbreders, grijze velgen en Senape (mosterd) interieurs. Het volgende jaar, 1976, werd zijn tweede auto geproduceerd in “Bleu Metallizzato” (metallic blauw) met zwarte wielkastverbreders, gouden velgen en Senape-interieurs. Maar het waren niet alleen de supersportwagens die in speciale lak werden besteld. De Espada, officieel een gezinsauto dankzij de vier comfortabele stoelen en grote kofferbak, werd vaak besteld in felle kleuren, zoals “Oro Metallizzato” (metallic goud). De Espada VIP limited series daarentegen kenmerkte zich door zijn twee tinten, waarbij oranje en zwart het populairst waren. Zelfs de LM 002, een auto met totaal onconventionele vormen en afmetingen, zag eenheden geproduceerd in speciale kleuren gekozen door de klant, zoals de eenmalige gemaakt voor een Japanse liefhebber die vroeg om “Verde Speciale” (speciaal groen) die in werkelijkheid een tint blauw was.

De Diablo begon in de beginjaren voornamelijk in pastelkleuren, terwijl er tegen het einde van de productie veel metallic tinten waren, zoals de prachtige “Oro Elios” (goud). De Diablo kwam ook in het paars. Al gebruikt voor sommige Countach-modellen, bleef paars nogal niche tot de presentatie van de Diablo SE 30, de beperkte serie die de 30 van het bedrijf vierdeÞ jubileum in 1993. Deze serie gebruikte het paars dat bekend staat als “Viola 30th”, een zeer opvallende metallic tint die, hoewel aanvankelijk alleen gemaakt voor deze beperkte serie, in het lakassortiment kwam vanwege de enorme vraag van klanten. Het wordt nog steeds herkend en geïdentificeerd als de kleur van de Diablo SE 30, 30 jaar later, deels vanwege het verschijnen van Jason Kay’s persoonlijke Diablo in Viola 30Þ in de videoclip van ‘Cosmic Girl’ van Jamiroquai.

Met de komst van de Murciélago in 2001 kwamen parelafwerkingen naar voren, in contrast met het koolstofvezel. Een van deze, “Bianco Perla” (parelwit), wordt door velen beschouwd als de meest aantrekkelijke. Met de Murciélago werden ook matte kleuren toegevoegd aan het Lamborghini-aanbod. Voor de “baby” Gallardo in 2003 waren de meest populaire verfopties “Arancio Atlas” (oranje) en “Giallo Orion” (geel), twee tinten die de traditionele en iconische kleuren van Lamborghini stevig weerspiegelen.

Met de Aventador, Huracán en Urus betreden we de moderne tijd, met speciale afwerkingen of variabele tonen, afhankelijk van hoe het licht hen raakt: de zogenaamde Harlekijn of iriserende kleuren. Steeds vaker kwamen er aanvragen binnen voor veelkleurige, schaduwrijke of auto’s met speciale kleurstellingen. Maar bij het ontwikkelen van verfafwerkingen werd de traditie nooit vergeten: voor de Huracán Sterrato[1] werden bijvoorbeeld verven ontwikkeld die waren afgeleid van die op de LM 002, zoals “Sabbia Desertum”, een tint zandbeige.

Lamborghini’s lange traditie om zoveel mogelijk aan verzoeken van klanten te voldoen, werd officieel met de opening van de Ad Personam-afdeling in 2013, waarmee klanten kunnen kiezen uit een bijna oneindig aantal kleur- en trimcombinaties of, als ze dat willen, om hun eigen te laten maken. In januari 2016 werd de eerste studio gecreëerd in de Sant’Agata Bolognese-fabriek voor klanten om het historische hoofdkantoor van het bedrijf te bezoeken en hun toekomstige auto aan te passen. Tijdens het Ad Personam-proces kiest de klant de kleuren en combinaties die hij het liefst vertegenwoordigd voelt door de auto die hij koopt. Het Ad Personam-team werkt om tegemoet te komen aan de specifieke ideeën en verzoeken van klanten, terwijl de identiteit van Lamborghini centraal blijft staan. Lamborghini’s personalisatieprogramma is een extreem populaire optie, wat blijkt uit de productie van de Aventador die sloot met 90% van de auto’s gemaakt via Ad Personam, de Huracán met een solide 80% en de Urus met ongeveer 70%.

Tegenwoordig zijn er meer dan 360 kleuren om uit te kiezen, waarvan er 60 zijn verdeeld in vijf families (Sporty, Contemporary, Eclectic, Classic en Technical) die het erfgoed van het bedrijf, het huidige productassortiment en de toekomstige richting weerspiegelen, zonder de mogelijkheid te vergeten om een specifiek ontwikkelde afwerking te hebben. Nog eens 300 kleuren maken deel uit van het Ad Personam-palet, inclusief die met speciale tinten en meer geavanceerde technologieën, waarvan sommige beschikbaar zijn via het Lamborghini Car Configurator-systeem en andere alleen door de Ad Personam-studio te bezoeken.

 

[1] Brandstofverbruiks- en emissiewaarden van Huracán Sterrato; Brandstofverbruik gecombineerd: 14,9 l/100km (WLTP); CO2-uitstoot gecombineerd: 337 g/km (WLTP)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait