De Aston Martin DB5 op 60-jarige leeftijd – viering van zes decennia van ’s werelds meest iconische auto

  • In september bestaat de iconische Aston Martin DB5  60 jaar
  • Reflecties op de exclusieve aantrekkingskracht en opmerkelijke prestaties van de beroemdste auto ter wereld
  • Krachtige prestaties en tijdloos design typeren de DB-bloedlijn, van DB5 tot de adembenemende nieuwe DB12

13 september 2023, Gaydon, VK: ’s Werelds meest iconische auto, de Aston Martin DB5, is 60 jaar geworden met Aston Martin aan het hoofd van de vieringen.

September markeert precies 60 jaar geleden dat Aston Martin zijn toenmalige nieuwkomer onthulde, waarbij het model een icoon van de Britse cultuur, design en innovatie werd en Aston Martin stevig vestigde als een van de meest gewilde luxemerken van Groot-Brittannië.

Zes decennia later is de DB5 nog steeds een van ’s werelds meest iconische en herkenbare auto’s en stond hij afgelopen weekend centraal in de aanwezigheid van Aston Martin op het Goodwood Revival-festival in Sussex, naast de nieuwste toevoeging aan de gerespecteerde DB-bloedlijn van het merk, ’s werelds eerste Super Tourer, DB12. Om het trotse verleden en de opwindende toekomst van Aston Martin te markeren, zijn de twee modellen samen gefotografeerd in afbeeldingen die vandaag zijn vrijgegeven om het historische jubileum te vieren.

Reflecterend op de blijvende aantrekkingskracht van de DB5 terwijl deze zijn 60 markeertÞ Lawrence Stroll, zelf een DB5-eigenaar, zei na afloop van Aston Martin: “Het David Brown-tijdperk gaf ons zoveel geweldige Aston Martin-sportwagens, maar geen enkele meer herkenbaar, vereerd en gewenst als de DB5, die de basis legde voor onze identiteit als een Brits luxemerk dat synoniem staat voor stijl, prestaties en exclusiviteit.

“Het is niet meer dan terecht dat we, nu hij 60 wordt, even de tijd nemen om terug te blikken en na te denken over de ongelooflijke rol van deze auto in ons legendarische 110-jarige erfgoed. We zijn ongelooflijk trots dat de DB-lijn vandaag de dag wordt voortgezet met de veelgeprezen DB12, die net als de voorgaande een viering is van alles wat we leuk vinden aan Britse handgebouwde sportwagens, met een nieuwe injectie van de nieuwste technologie en de hoogste prestatieniveaus. ”

Sixties Icoon
Het jaar was 1963. Aston Martin reed op een golf van populariteit en de DB4 verkocht consistent goed sinds hij in 1958 werd onthuld als een geheel nieuwe auto voor het merk. Maar met sterke concurrentie van luxe sportwagenfabrikanten, zowel thuis als op het continent, was er iets nieuws nodig om het merk aan de top te houden.

De nieuwkomer maakte zijn officiële publieksdebuut op de Frankfurt Motor Show in september 1963 en had verschillende ontwerp-, technische en uitrustingswijzigingen ten opzichte van zijn voorganger – met name een belangrijke motorontwikkeling die nog meer vermogen leverde – die het gebruik rechtvaardigde van een naam die volledig nieuw was voor de autowereld van de dag, maar nu synoniem is met het ultieme in stijl en wenselijkheid: DB5.

De sedan en, later, cabriolet met deze onmiskenbare naam waren iets meer dan twee jaar in productie in de Newport Pagnell, Buckinghamshire-fabriek en het hoofdkantoor van het merk, maar begonnen in die tijd een reputatie en roem te smeden die ze vandaag de dag tot een van de meest begeerlijke auto’s aller tijden maken.

Eén fictieve eigenaar in het bijzonder schiet me natuurlijk te binnen, en het lijdt geen twijfel dat de beslissing van filmmakers EON Productions om ’s werelds bekendste geheim agent achter het stuur van de nieuwe DB5 te zetten in een reeks James Bond-films in de loop van meer dan een halve eeuw zijn plaats in de automotive hall of fame heeft gecementeerd. Maar 007 is lang niet de enige ‘beroemdheid’ die achter het stuur van deze inmiddels iconische Aston Martin is gezien.

De Swinging Sixties stonden op het punt om van start te gaan toen menigten zich verdrongen voor een glimp van de nieuwe DB5 in Frankfurt en binnen slechts een paar jaar zouden veel van de beroemdste acteurs, popsterren en beroemdheden van de dag zich gelukkig prijzen om tot de exclusieve gelederen van Aston Martin-eigendom te behoren.

Gevierde DB5-beschermheren in de jaren 1960 zijn Sir Paul McCartney van The Beatles en George Harrison en Rolling Stone Mick Jagger. Meesterkomiek Peter Sellers kocht het model ook, terwijl een overvloed aan opmerkelijke namen in de jaren daarna – van Robert Plant en Jay Kay tot Elle McPherson en Ralph Lauren – ervoor hebben gezorgd dat zowel sedan- als cabrioletversies van de auto zelden de schijnwerpers hebben verlaten.

Inderdaad, de aantrekkingskracht van de DB5 op beroemdheden bleek een springplank voor succes te zijn en hielp Aston Martin van niche Britse sportwagenfabrikant naar wereldwijde auto-superster.

Dit is misschien nog wel opmerkelijker als je het afzet tegen het aantal geproduceerde auto’s. In totaal werden oorspronkelijk slechts 887 DB5-sedans, 123 cabrio’s en 12 op maat gemaakte op koetsen gebouwde shooting brakes gemaakt. Zelfs volgens de normen van die tijd waren deze aantallen klein, vooral met een Britse autoproductie van meer dan 1,8 miljoen in 1963.

Macht en glorie
De DB5 die in Duitsland werd getoond, had een nieuwe 4,0-liter (3.995cc) veel herwerkte versie van de 3,7-liter, twin cam, straight six die de DB4 aandreef, waarbij de nieuwe motor een toen duidelijk potente 282 pk in standaardvorm ontwikkelde.

Dat welkome extra vermogen maakte deel uit van een reeks gedetailleerde technische en uitrustingswijzigingen, zoals het debuut van elektrische ramen en de optionele beschikbaarheid van airconditioning, die zorgvuldig was ontworpen om te voldoen aan de steeds geavanceerdere en veeleisendere verwachtingen van de klant.

Prestaties, een handelsmerk van Aston Martin zelfs 60 jaar geleden, waren evenredig met de slanke styling van de auto – het product van de Italiaanse carrosseriebouwer Carrozzeria Touring Superleggera – en een topsnelheid van meer dan 150 mph bracht de Aston Martin-brochure van de dag ertoe om te beweren: “De DB5 is de snelste reguliere 4-zits GT-auto ter wereld.”

Die enorm indrukwekkende statistiek, zelfs vandaag, hielp het Britse automagazine The Autocar om in hun eerste wegtest van het nieuwe model te concluderen: “dit is een auto die schreeuwt om gereden te worden, om goed gereden te worden en om ver gereden te worden.”

Deze grootste grand tourer legde de basis voor de auto’s die volgden, met de DB12 van vandaag – ’s werelds eerste Super Tourer – die opnieuw de positie van Aston Martin als leider op het gebied van prestaties, dynamiek, engineering en technologie bevestigde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait