Vrijdag de 13de, let vooral vanavond op in de auto

13 oktober – Het is vandaag vrijdag de dertiende, de dag die samenhangt met zwarte katten die oversteken, een trap waar je niet onderdoor moet lopen en natuurlijk onverwachte ongelukken. Maar wat als je nu ook nog vandaag met de auto op pad moet? AutoTrack zette de veiligste en onveiligste automerken op een rij. Opvallend genoeg gebeuren op een vrijdag ook nog de meeste ongelukken. In welke auto zit je dan het veiligst?

 

“Uit de landelijke ongevallenstatistieken blijkt dat de meeste ongelukken gebeuren op vrijdagavond tussen 18:00 uur en middernacht”, vertelt Tim Roks, auto-expert van AutoTrack. Hij adviseert daarom vanavond extra goed uit te kijken, omdat er regen is voorspeld en dat het, voor de bijgelovigen, vrijdag de dertiende is. Roks vult aan dat je het beste in een Tesla Model S kunt zitten, want dat is de veiligste auto van de afgelopen drie jaar. De onveiligste auto, en dan hebben we het over de jaren 2020, 2021 en 2022, is de Renault Zoe.

 

Als we verder kijken dan staan er vooral veel auto’s van het ‘budgetmerk’ Dacia in de lijst van onveilige auto’s. Verschillende modellen van dit merk nemen de plaatsen twee tot en met vijf in.

 

De meest onveilige auto’s van de afgelopen 3 jaar

  • Renault Zoe: 0 sterren
  • Dacia Spring: 1 ster
  • Dacia Jogger: 1 ster
  • Dacia Logan: 2 sterren
  • Dacia Sandero Stepway: 2 sterren

2022, 2021, 2020, een analyse van AutoTrack op basis van cijfers EuroNCAP

 

Op de vrijdag- en zaterdagavond vinden ook de meeste ongevallen plaats met gewonden of zelfs dodelijke slachtoffers. De minste ongevallen met letsel gebeuren dan weer op de woensdag tussen middernacht en zeven uur in de ochtend. “Het is opvallend om te zien dat er in de top vijf van veilige auto’s vooral elektrische auto’s en hybrides staan. De enige auto met een verbrandingsmotor is de Subaru Outback op nummer vier”, legt AutoTrack-expert Tim Roks uit.

 

De meest veilige auto’s van de afgelopen 3 jaar

  • Tesla Model S: 5 sterren
  • Tesla Model Y: 5 sterren
  • Lexus RX: 5 sterren
  • Subaru Outback: 5 sterren
  • Lexus NX: 5 sterren

2022, 2021, 2020, een analyse van Autotrack op basis van cijfers EuroNCAP

 

Ook hangt rondom vrijdag de dertiende altijd de zweem dat de kans op ongelukken groter is. Al is dit nooit wetenschappelijk bewezen. Maar in het begin van het weekend wil je ook niet met pech langs de weg komen te staan. Het beste kun je dan in een BMW i3 zitten, want daarin heb je de minste kans op autopech. Ook het merk MINI doet het goed met de plaatsen twee en drie. Volgens de statistieken heb je de meeste kans op autopech in een Ford S-Max, gevolgd door een Renault Clio.

 

De 5 auto’s met het minst vaak pech

  1. BMW i3 (2019-2020)
  2. MINI (2019-2020)
  3. MINI Countryman (2019-2020)
  4. BMW X1 (2019-2020)
  5. BMW X2 (2019-2020)

een analyse van AutoTrack op basis van cijfers ADAC

 

De 5 auto’s met het vaakst pech

  1. Ford S-Max (2016-2017)
  2. Renault Clio (2014-2015)
  3. Opel Insignia (2016-2017)
  4. Toyota CH-R (2018-2019)
  5. Smart Forfour (2017-2018)

een analyse van AutoTrack op basis van cijfers ADAC

One thought on “Vrijdag de 13de, let vooral vanavond op in de auto

  1. Even een kanttekening bij deze tabellen.

    Wat betreft betrouwbaarheid:
    Duitse merken zoals BMW (maar ook Mercedes, Audi enz.) hebben hun eigen pechverhelpingsdiensten. De resultaten daarvan duiken uiteraard niet op in de statistieken van de ADAC.
    Meer nog, wanneer een gestrande automobilist niet door het eigen merk geholpen kan worden (wegens te lange wachttijd bijv.), kunnen diensten zoals de ADAC ingeschakeld worden, maar die gevallen worden niet opgenomen in de statistieken, omdat het niet het ADAC lid is of de automobilist die de aanvraag tot hulp heeft gedaan.
    Dat geeft uiteraard een zeer vertekend beeld, maar stelt ook een vraagteken bij de juistheid van die tabellen.

    Wat betreft veiligheid:
    Enkele jaren geleden kwam aan het licht dat bepaalde merken hun veiligheidsconstructies louter naar de NCAP richtlijnen richten om goed te scoren, o.a. Renault was in dat geval. Die NCAP normen hebben zonder twijfel hun waarde, maar kunnen geen doel zijn op zich. Dat wil zeggen dat andere elementen, die de NCAP niet prioritair vindt, mogelijk verwaarloosd worden.
    Met andere woorden, zulke tabellen zijn naar mijn mening moeilijk objectief of waterdicht te noemen en bijgevolg (wat mij betreft) misleidend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait