Real-life crashtest: de elektrische voertuigen van Mercedes-Benz zijn net zo veilig als alle andere modellen van het merk

Veiligheidspionier: Mercedes-Benz was de eerste autofabrikant ter wereld die publiekelijk een frontale botsing tussen twee elektrische voertuigen uitvoerde

·      Overtreft de wettelijke vereisten: een EQA en een EQS SUV kwamen frontaal met elkaar in botsing met een overlap van 50 procent in een reëel ongevalscenario waarbij ze elk 56 km/h reden

·      Inzittendenbescherming bevestigd: het passagierscompartiment en de HV-accu van beide voertuigen bleven intact zoals bedoeld, de portieren konden worden geopend en de HV-systemen schakelden automatisch uit

·      De crashtest maakt duidelijk dat veiligheid bij Mercedes-Benz geen kwestie is van aandrijving is

·      ‘Symphonie van veiligheid’: nieuwe campagne visualiseert met super slow motion op artistieke wijze hoe de veiligheidssystemen samenwerken

Met ’s werelds eerste openbare crashtest met twee volledig elektrische voertuigen gaat Mercedes-Benz niet alleen verder dan de wettelijke eisen, maar ook die van de keuringsinstantie. Euro NCAP schrijft een frontale botstest voor met een 1.400 kg zware trolley met een aluminium honingraatbarrière die de voorkant van een ander voertuig nabootst. Het testvoertuig en de trolley botsen volgens de vereisten met een overlap en met een snelheid van 50 km/h. Mercedes-Benz gebruikte voor de test echter twee echte voertuigen, een EQA en een EQS SUV, die met respectievelijk ongeveer 2,2 en drie ton aanzienlijk zwaarder zijn. Beide modellen reden bovendien sneller, elk 56 km/h, waardoor de totale botsingsenergie aanzienlijk hoger was dan wettelijk vereist. De grote vervorming van de voertuigen na de botsing kan voor niet-deskundigen alarmerend overkomen. Voor de engineers van Mercedes-Benz toont de test echter aan dat de voertuigen de botsingsenergie effectief konden absorberen, juist door te vervormen. Hierdoor bleef de passagiersveiligheidskooi van beide elektrische modellen intact en konden de portieren nog steeds geopend worden. In geval van nood kunnen de inzittenden dus zelfstandig het interieur verlaten of kunnen eerstehulpverleners en reddingswerkers hen bereiken. Het HV-systeem van de EQA en EQS SUV werd tijdens de botsing automatisch uitgeschakeld.

De crashtest in het eigen Technologiezentrum für Fahrzeugsicherheit (Technologiecenter voor Voertuigveiligheid) in Sindelfingen demonstreert de ‘Real-Life Safety’-filosofie van Mercedes-Benz: voertuigen bouwen die niet alleen stand houden in gedefinieerde crashtestscenario’s, maar ook bij echte ongevallen. Het testscenario met een snelheid van 56 km/h en 50 procent frontale overlap komt overeen met een type ongeval dat veel voorkomt op provinciale wegen, bijvoorbeeld tijdens een verkeerde inhaalmanoeuvre. Bij de voor de test geselecteerde snelheid wordt er rekening mee gehouden dat de bestuurders bij een realistisch ongeval normaliter nog zouden proberen te remmen voordat de voertuigen met elkaar in botsing komen.

“Veiligheid maakt deel uit van het DNA van Mercedes-Benz en is een van onze belangrijkste commitments naar alle weggebruikers. Voor ons is de bescherming van mensenlevens echter geen kwestie van aandrijving. De recente crashtest met twee volledig elektrische voertuigen bewijst dit. De test toont aan dat al onze voertuigen een even hoog veiligheidsniveau hebben, ongeacht de aandrijftechnologie. We werken consequent aan de realisatie van onze visie van ongevalvrij rijden, die verder gaat dan de ‘Vision Zero’-doelstellingen van de WHO en de regionale commissies van de Verenigde Naties. We willen niet alleen nul verkeersdoden in 2050 en een halvering van het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in 2030 ten opzichte van 2020. Ons doel voor 2050 is: geen ongevallen meer waarbij een Mercedes-Benz voertuig betrokken is.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer

Metingen van de dummy geven een indicatie van het risico op letsel voor de inzittenden

De EQA en EQS SUV hadden elk twee volwassen dummy’s aan boord: in totaal drie vrouwelijke en één mannelijke. Een analyse van de maximaal 150 meetpunten per dummy wijst op een laag risico op ernstig tot dodelijk letsel. Dit betekent dat de gedefinieerde kreukelzones en moderne veiligheidssystemen in beide voertuigen een zeer goede bescherming bieden voor de inzittenden bij een dergelijk ernstig ongeval. Alle veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags en gordelspanners met gordelkrachtbegrenzers, werkten zoals bedoeld. De crashtest bevestigde daarmee de resultaten die de engineers eerder in talloze computersimulaties hadden berekend. De real-life voertuigtests dienen altijd als eindvergelijking met de simulaties. Bovendien blijkt uit de crashtest duidelijk dat compatibiliteit – dat wil zegen de interactie van de vervormingsstructuren van verschillende voertuigen die bij een ongeval betrokken zijn – deel uitmaakt van de veiligheidseisen aan Mercedes-Benz personenwagens.

“Deze crashtest met twee elektrische voertuigen, die we op deze manier voor het eerst publiekelijk hebben gedeeld, onderstreept ons engagement om de veiligste voertuigen ter wereld te bouwen. De vier vrouwelijke en mannelijke dummy’s voldeden bij deze extreem zware crash aan de biomechanische limieten. Dit toont onze expertise op het gebied van de veiligheid van elektrische voertuigen aan.”

Prof. Dr. Paul Dick, Hoofd Voertuigveiligheid bij Mercedes-Benz AG

Vrouwelijke dummy’s op de bestuurdersstoel

Een ander aandachtspunt bij de crashtest was het type dummy dat de veiligheidsexperts op de bestuurdersstoel van beide voertuigen plaatsten: dit is de zogeheten ‘Hybrid III – 5%-dummy’, ook wel ‘5%-vrouw’ genoemd. Het is de vrouwelijke dummy die in de auto-industrie momenteel wordt gebruikt voor frontale botsingstests. Het model komt overeen met een vrouw van circa 1,5 meter lang en een gewicht van circa 49 kg. Volgens de onderliggende statistieken is slechts 5 procent van de vrouwen wereldwijd kleiner of lichter. Mercedes-Benz maakt al jaren gebruik van frontale crashtests met vrouwelijke dummy’s uit het vijfde percentiel1 op de voorstoel om zijn beschermingssystemen voor een zo breed mogelijk spectrum te ontwerpen. Ondertussen zijn testvoorschriften met 5%-dummyvrouwen ook te vinden in beoordelingen van consumentenbeschermingsorganisaties en diverse wetten wereldwijd. Een andere ‘5%-vrouw’ fungeerde als voorpassagier in de EQA. Op de voorpassagiersstoel van de EQS SUV zat een ‘Hybrid III – 50%-dummy’. Deze vertegenwoordigt een middelgrote man met een gewicht van 78 kg.

“Bij Mercedes-Benz gebruiken we al meer dan twintig jaar vrouwelijke dummy’s. Het zijn echter geen menselijke poppen, maar meetinstrumenten. Bij het ontwerpen van de meetapparatuur zijn het gewicht en de grootte van de dummy-geslachten afgeleid van echte menselijke gegevens, waarbij de vrouwelijke dummy overeenkomt met de vrouwelijke anatomie.”

Dr. Hanna Paul, Hoofd Dummytechnologie bij Mercedes-Benz AG

Speciaal HV-veiligheidsconcept

Mercedes-Benz heeft voor zijn elektrische voertuigen een meertraps HV-beschermingsconcept ontwikkeld. Het systeem bevat acht sleutelelementen om de veiligheid van de accu en alle componenten met een spanning boven de 60 volt te garanderen. Daartoe behoren bijvoorbeeld gescheiden positieve en negatieve bedrading en een zelfcontrolerend HV-systeem dat automatisch uitschakelt bij een ernstige botsing. In veel gevallen overtreffen de hoge interne veiligheidsnormen van het merk de wettelijke vereisten of die van consumentenbeschermingsorganisaties. Mercedes-Benz heeft dit opnieuw op indrukwekkende wijze aangetoond met de nieuwste crashtest.

‘Symfonie van veiligheid’ – nieuwe campagne maakt de milliseconden van de crash zichtbaar in super slow motion

De baanbrekende frontale botsing van de EQA en EQS SUV staat centraal in een nieuwe campagne over de veiligheid van elektrische voertuigen. De campagne maakt de milliseconden van de crash, die niet langer duurt dan een oogwenk, zichtbaar in super slow motion. Wat er in deze fractie van een seconde tijdens een ongeval echt toe doet, is dat alle veiligheidssystemen op het juiste moment op gecoördineerde wijze samenwerken om de passagiers zo goed mogelijk te beschermen. Deze interactie van alle veiligheidssystemen en -concepten lijkt op een klassieke symfonie. Ook hier ontstaat pas door het perfecte, harmonieuze samenspel iets werkelijk groots. Daarom heet de nieuwe campagnefilm ‘Symfonie van veiligheid’. De campagne visualiseert op een ongekende artistieke wijze hoe de verschillende veiligheidssystemen op het juiste moment als één geheel samenwerken.

De film en tal van aanvullende assets zullen vanaf eind oktober te zien zijn op alle socialmediakanalen van Mercedes-Benz onder de hashtag #allforsafety. De doelgroep- en kanaalspecifieke assets variëren van videoclips en interactieve quizjes tot een informatieve documentaire over de crashtest van de EQA en EQS SUV.

Het Technologiezentrum für Fahrzeugsicherheit is een van de modernste ter wereld

Mercedes-Benz voert sinds 2016 crashtests uit in het eigen Technologiezentrum für Fahrzeugsicherheit in Sindelfingen. Dit testcenter is een van de grootste en modernste in zijn soort ter wereld. Het heeft drie zeer flexibele crashstroken die leiden naar een grote ruimte van meer dan 8.000 m2 (90 x 90 m). Ook de capaciteit is indrukwekkend: alleen al in Sindelfingen voert Mercedes-Benz jaarlijks 900 crashtests en 1.700 zogeheten sledetests uit.

Het merk heeft ruim zestig jaar ervaring met crashtests. Samen met de analyses het eigen ongevalsonderzoek vormt dit de basis voor de veiligheidsfilosofie ‘Real-life Safety’. Het in 1969 opgerichte eigen ongevalsonderzoek analyseert ongevallen waarbij moderne voertuigen van Mercedes-Benz betrokken zijn. Het doel is om te begrijpen hoe ongevallen ontstaan en welke veiligheidssystemen deze eventueel hadden kunnen voorkomen of de ernst ervan hadden kunnen verminderen.

In de medische statistieken is een percentiel een maatstaf voor de spreiding van een statistische verdeling, gesorteerd op rang of grootte van individuele waarden. Als de lichaamsgrootte van een kind van 12 maanden bijvoorbeeld het tiende percentiel is, betekent dit dat 90% van de kinderen van dezelfde leeftijd en hetzelfde geslacht groter is en 10% kleiner.

Mercedes-Benz EQA und EQS SUV crash test (EQA 300 4MATIC: power consumption combined: 15,8 kWh/100 km; CO₂ emissions combined: 0 g/km / EQS SUV 450 4MATIC: power consumption combined: 24.3-20.2 kWh/100km; CO₂ emissions combined: 0 g/km) // Mercedes-Benz EQA und EQS SUV Crashtest (EQA 300 4MATIC: Stromverbrauch kombiniert: 15,8 kWh/100 km; CO₂-Emissionen kombiniert: 0 g/km / EQS SUV Stromverbrauch kombiniert: 24,3-20,2 kWh /100 km; CO₂-Emissionen kombiniert: 0 g/km)
Mercedes-Benz EQA und EQS SUV crash test (EQA 300 4MATIC: power consumption combined: 15,8 kWh/100 km; CO₂ emissions combined: 0 g/km / EQS SUV 450 4MATIC: power consumption combined: 24.3-20.2 kWh/100km; CO₂ emissions combined: 0 g/km) // Mercedes-Benz EQA und EQS SUV Crashtest (EQA 300 4MATIC: Stromverbrauch kombiniert: 15,8 kWh/100 km; CO₂-Emissionen kombiniert: 0 g/km / EQS SUV Stromverbrauch kombiniert: 24,3-20,2 kWh /100 km; CO₂-Emissionen kombiniert: 0 g/km)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait