De Volledig nieuwe Crosstrek e-BOXER. Alain Mervilde

De Volledig nieuwe Crosstrek e-BOXER



  • Standaard uitgerust met permanente Symmetrische All-Wheel Drive.
  • Aangedreven door Subaru’s eigen e-BOXER hybride aandrijflijn.
  • Gebouwd op het geoptimaliseerde Global Platform. De torsiestijfheid is met 10% verhoogd.
  • Het nieuwe uiterlijk volgt Subaru’s nieuwe designtrend Dynamic x Solid
  • Interieurveranderingen zijn onder andere nieuwe stoelen die bewegingen van het hoofd tegen moeten gaan en het nieuwe 11,6 inch grote infotainmentscherm.
  • 220 mm grondspeling. X-MODE werkt nu niet alleen vooruit, maar ook achteruit.
  • Standaard op alle uitvoeringen, 7 nieuwe functies voor EyeSight Driver Assist.
  • Het beste rijcomfort tot heden; hoofdbeweging is met 44% afgenomen en het geluid met 50%.

 

Door het combineren van de veelzijdigheid van een cross-over SUV met de e-BOXER aandrijflijn, biedt de geheel nieuwe Crosstrek het best mogelijke op het gebied van rijbaarheid, comfort en vertrouwen. Zowel op de weg als in het terrein.

De geheel nieuwe Crosstrek is een doorontwikkeling van het voorgaande model, de Subaru XV. Hierdoor zal de Crosstrek de reputatie van de Subaru XV van een sterke, betrouwbare en duurzame SUV cross-over voortzetten. Sinds zijn introductie in 2011 is de Subaru XV zo’n populaire keuze geworden onder Subaru-rijders, dat dit zelfs heeft geleid tot de Subaru Safe, Fun, Tough merkpositionering in Europa. Ook is de XV het bestverkochte model in Europa met een aandeel van 40% in de totale Subaru-verkoop in Europa dit jaar (jan. tot aug. 2023).

Het permanent symmetrische All-Wheel Drive systeem en de verbeterde X-MODE, bieden de beste grip, zelfs bij het achteruit rijden. In combinatie met een grondspeling van minimaal 220 mm., biedt deze compacte crossover een stoer en sportief ontwerp dat trouw blijft aan het Subaru-DNA.

 

 

 

 

Met de nieuwe versie van de EyeSight Driver Assist-technologie, wordt de Crosstrek e-BOXER geleverd met 14 bestuurdershulp- en veiligheidsfuncties (zeven nieuwe, drie verbeterde, vier ongewijzigd).

Het Subaru Global Platform (SGP) waarop de Crosstrek is gebouwd, biedt 10% meer torsiestijfheid. Dit verbetert onder meer wegligging en stabiliteit, gedrag bij uitwijken, stuurrespons en het vermindert vibraties en verhoogt het comfort.

 

SUBARU heeft voor een nieuwe benadering gekozen die is gebaseerd op de bouw van het menselijk lichaam. Door het gebruik van stoelen die het bewegen van het hoofd tegengaan en door het rijcomfort te verhogen door banden- en motorgeluid te verlagen, zullen de inzittenden minder vermoeidheid ervaren, minder rug- en nekklachten hebben en minder last van wagenziekte hebben, voornamelijk op langere ritten.

 

Belangrijkste kenmerken van de Crosstrek e-BOXER

ONTWERP

  • De buitenkant van de Crosstrek e-BOXER straalt zijn sterke en stoere karakter uit. Er zijn scherpere en meer dynamische lijnen gebruikt voor het exterieur van de auto die de designfilosofie van SUBARU, DYNAMIC X SOLID omarmen.

 

  • De Crosstrek heeft een meer zelfverzekerde houding, dankzij het ontwerp van de grille, de donkere carrosseriedelen en de achterlichten. De hoge motorkap, de bolle zijschermen de 17- en 18-inch aluminium wielen benadrukken zijn krachtige vorm. De kunststof bekleding is doorgetrokken langs de zijkant van de auto waardoor de dynamische lijnen en vormen worden benadrukt. Ook het ontwerp van de achterbumper versterkt het aerodynamische uiterlijk.

 

  • Er zijn voor de Europese markt 10 kleuren beschikbaar, waaronder vier nieuwe kleuren (Sun Blaze Pearl, Oasis Blue, Offshore Blue Metallic & Sapphire Blue Pearl). De gebruikte materialen op de Crosstrek hebben texturen die functionaliteit en een actieve levensstijl combineren: de textuur van het geribbelde satijnen oppervlak samen met de haaienhuidtextuur die is gebruikt voor de ventilatiegaten benadrukt stevigheid en robuustheid. De diamanttextuur die is gebruikt voor de beschermende delen wekt een gevoel van hoge krasbestendigheid op. Het bergmotief, dat een actieve levensstijl benadrukt, is te zien op de dorpel bij de achterdeuren en de afwerking van de achterklep.

 

  • Er is een sportief uiterlijk met een ruim interieur gecreëerd. In aanvulling op de ideale positie voor de bestuurder is ook de ruimte voor de andere passagiers geoptimaliseerd, dankzij meer ruimte op schouderhoogte, comfortabele ruimte tussen de stoelen en voldoende hoofd- en beenruimte.

 

  • Door de twee kleuren bekleding met zilveren stiknaden, benadrukt het ontwerp van het interieur dat de Crosstrek geschikt is voor een actieve, outdoor levensstijl.

 

UITRUSTING

  • De geheel nieuwe Crosstrek wordt geleverd met een gebruiksvriendelijke SUBARU interface die is uitgerust met een gecombineerde meter die informatie op een gemakkelijk te begrijpen manier weergeeft. In het midden van het instrumentenpaneel zit een 11,6-inch (1920×1080 Full HD) touch screen met het nieuwste infotainmentsysteem, evenals een multifunctionele knop, waarmee de bediening wordt verbeterd. Bovendien zijn de bedieningsknoppen zo gemaakt dat bestuurder handelingen kan uitvoeren zonder zijn blik van de weg te halen, dit voor een veilige rit.

 

  • Verbeterde navigatiefuncties: er wordt een nieuwe manier gebruikt om uw bestemming te programmeren via what3words*1. Deze service laat de gebruiker exacte locaties programmeren, gebaseerd op de overeenkomende woorden. In tegenstelling tot conventionele navigatiesystemen, die van gebruikers vereisen dat ze een adres opgeven, stelt what3words gebruikers in staat om hun gewenste locatie eenvoudigweg aan te geven door woorden te specificeren.

 

  • Verbeterde connectiviteit geschikt voor draadloze Apple CarPlay*2 en Android Auto™*3. Zowel Apple CarPlay als Android Auto die voorheen een draadverbinding nodig hadden, kunnen nu gebruikt worden via een draadloze verbinding.

 

  • Een pincode verhindert medewerkers van valet parking om het infotainment systeem te gebruiken zoals de navigatie, radio, auto-instellingen en wordt het lekken van persoonlijke informatie voorkomen. Daarnaast wordt er een melding naar de smartphone van de gebruiker gestuurd wanneer het voertuig zich buiten een vooraf ingesteld gebied verplaatst, waardoor ze worden geïnformeerd als het voertuig is gestolen of zonder toestemming wordt bestuurd.
  • De geheel nieuwe Crosstrek is uitgerust met verschillende voorzieningen bedoeld voor het gemak van de gebruiker: stoel- en stuurwielverwarming zorgen voor meer comfort tijdens het rijden in koud weer. 2.4 USB A- en USB C-poorten, zowel voorin als achterin de middenconsole, zorgen voor een snellaadstation voor telefoons en tablets. Deze zijn ook voorzien van een ledlampje voor betere zichtbaarheid in het donker. De bekerhouders voorin zijn nu diagonaal geplaatst en de diameter en diepte zijn zo ontworpen dat het omvallen tijdens het rijden wordt tegengegaan.

 

  • Naast het bereiken van een sportief exterieurontwerp met een smalle achterkant, heeft de Crosstrek een laadruimte tot 1314 liter. De gemakkelijk toegankelijke achterbank maakt het met zijn 6:4-verdeling mogelijk om de laadruimte eenvoudig uit te breiden. Dankzij de relatief lage achterbak voor gemakkelijke toegang en dankzij de brede laadopening, is het nu eenvoudiger om bagage te laden en lossen en om bij de dakrails te komen.

 

*1:what3words is een locatie informatieservice van what3words Limited.
*2:Apple CarPlay is een geregistreerd handelsmerk van Apple Inc. in de Verenigde Staten en andere gebieden.
*3: Android Auto is een geregistreerd handelsmerk van Google Inc. in de Verenigde Staten en andere gebieden.

 

 

  • De bestuurdersstoel met de nieuwe, op twee manieren verstelbare lendesteun, geeft de mogelijkheid om de ondersteuning van de lage rug aan te passen aan de voorkeuren en het lichaamstype van de bestuurder.

 

  • De deurklinken zijn ergonomisch ontworpen voor gebruik vanuit de meest natuurlijke houding en bewegingen, waardoor de portieren makkelijker openen en sluiten. De ruimte voor het plaatsen van de vingers bij het vastpakken van de deurklink buiten is vergroot om de greep te vergemakkelijken (van 21,4 mm naar 27,1 mm).

 

  • De portieren hebben nieuwe openingshoeken voordat de deur volledig open is: drie stappen die de deur in verschillende hoeken vasthouden, moeten zorgen voor het makkelijker uitstappen.

 

  • De achterruitenwisser is 45 mm langer gemaakt (350 mm) voor een groter wisbereik en om zodoende het zicht naar achteren te verbeteren bij nat weer.

 

  • Een derde ruitensproeier is toegevoegd aan de voorzijde om het sproeibereik te vergroten, voor betere reiniging, beter zicht, meer gemak en een grotere veiligheid.

PRESTATIES

 

  • De geheel nieuwe Crosstrek blijft de onderscheidende combinatie van de permanente symmetrische All-Wheel Drive met de e-Boxer hybride-aandrijflijn gebruiken. Hij bestaat uit een direct ingespoten, 2,0-liter, viercilinder boxermotor, gekoppeld aan een elektromotor binnen de aangepaste Lineartronic-transmissie. Hierdoor wordt er een soepeler en meer reactieve acceleratie en een beter koppel bereikt. Er zijn enkele verbeteringen aan het motorblok doorgevoerd, zoals aan het cilinderblok. De waterkanalen zijn geoptimaliseerd waardoor de koeling is verbeterd, met als resultaat een betere betrouwbaarheid en verbeterde dynamische prestaties. Ook is er een luchtgeleider toegevoegd aan de bovenzijde van de radiator die de aerodynamische prestaties verbetert en voor een betere koeling en betere airconditioning zorgt. Naast betere dynamische prestaties zorgt dit ook voor een betere brandstofefficiëntie.

 

  • De e-BOXER hybride-aandrijving verhoogt het rijplezier en verlaagt het zwaartepunt, terwijl het ook zorgt voor een betere gewichtsverdeling voor/achter. Door de motor te combineren met de elektrische aandrijving, wordt er een gevoel veel koppel en een natuurlijk gevoel bij acceleratie/gas los bereikt, zonder vertraging. Bovendien biedt de geoptimaliseerde koppelverdeling tussen voor- en achterwielen de permanente vierwielaandrijving betere prestatie voor comfortabel en responsief rijden, evenals zeer responsieve en stabiele wegligging.

 

  • De e-BOXER hybride-aandrijving past de krachtsverdeling aan tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor om zich aan te passen aan de condities. Er zijn drie modi mogelijk: rijden op brandstof, elektrisch rijden en een motor ondersteunende vorm waardoor het brandstofverbruik4*5 is verlaagd in stads- en fileverkeer, afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder.

 

  • Het permanente, symmetrische All-Wheel Drive (AWD) systeem zorgt voor vertrouwen in alle weersomstandigheden. Het Active Torque Vectoring (actieve koppelverdeling) verbetert de wegligging en het bochtengedrag. De actieve koppelverdelingsregeling maakt een rit mogelijk zoals de bestuurder bedoelt, met goede rechtuitstabiliteit, goede wendbaarheid en verbeterde manoeuvreerbaarheid. De geheel nieuwe Crosstrek is opnieuw ontworpen om een meer verfijnde verdeling van de aandrijfkracht te bereiken, wat zowel de reactie bij stuurbewegingen als de precisie in een rechte lijn verbetert.

 

  • De Crosstrek is uitgerust met X-MODE, een systeem dat de controle overneemt van de motor, de aandrijving, het AWD-systeem en de remmen, voor optimale tractie op gladde ondergrond en steile heuvels. X-MODE werkt nu ook bij het achteruitrijden waardoor, als je het systeem aanzet om weg te rijden, de beheersbaarheid nog verder verbeterd is.

 

  • Het standaard Hill Descent Control-systeem zorgt voor een constante snelheid bij het dalen, zelfs met je voet van het pedaal, terwijl X-MODE is geactiveerd. De berijder kan zich hierdoor volledig concentreren op de afdaling op bochtige wegen. Ook de remdrukcontrole is verbeterd voor deze situaties, om zo de snelheid beter te kunnen controleren.

 

  • Elektrische stuurbekrachtiging met dubbele tandheugel: De stuuras is gescheiden van de ondersteuningsas, waardoor de initiële stuurweerstand wordt verminderd. De juiste stuurweerstand, hoge ondersteuningsstijfheid en nauwkeurige controle zorgen voor een soepelere en meer lineaire overdracht van het koppel. Dit resulteert in een direct en natuurlijk stuurgevoel zonder vertraging in de reactietijd.

 

  • Het standaard SI-DRIVE (SUBARU Intelligent Drive)-systeem is aangepast om rijprestaties mogelijk te maken die passen bij verschillende omstandigheden. De “I”-modus helpt voor optimale brandstofefficiëntie, terwijl de “S”-modus de respons bij accelereren verbetert.

 

  • Omdat het rijcomfort in de cabine niet alleen gemeten wordt door vibraties van de auto, maar ook door geluiden en visuele informatie zoals bewegingen van het hoofd gedurende het rijden, heeft SUBARU een nieuwe benadering gekozen, gebaseerd op de bouw van het menselijk lichaam. Dit is gedaan door stoelen te ontwikkelen die hoofdbeweging reduceren*6*7 en zo rug-, nek- en wagenziekte-klachten verminderen, maar ook een lagere geluidsdruk*8 van zowel motor als banden, waardoor er minder vermoeidheid ontstaat. Dit zorgt met name op de langere ritten voor een aangenamere rijervaring.

 

*4: Brandstof verbruik (gecombineerd): van 7,9 l/100km in de Subaru XV tot 7,7 l/100km in de Crosstrek

*5: CO2 uitstoot (gecombineerd): van 180 gr/km in de Subaru XV tot 174 gr/km in de Crosstrek

*6: Afname van de hoofdbeweging gerelateerd aan de voertuigbeweging: Ca. 15% verbetering t.o.v. Subaru XV

*7: Hoofdbeweging op slingerende weg: hoofdbeweging (passagier stoel) afgenomen met ca. 44%

*8: Reductie van het geluidsniveau (hardheid bij een snelheid van 20 km/h): ca. 50% verbetering t.o.v. Subaru XV

 

  • Minimale grondspeling van 220 mm en de vergrote hellingshoeken van de voor- en achterzijde van de auto, zorgen ervoor dat de onderkant de grond niet raakt in het terrein. Hierdoor is er in het terrein nog meer mogelijk met de Crosstrek. De auto heeft een trekvermogen van 1.270 kg.

 

VEILIGHEID

 

  • De volledig vernieuwde Crosstrek is nu uitgerust met de nieuwste versie van het EyeSight Driver Assist Technology-systeem, dat nu een bredere herkenningshoek*9 heeft en ook tweewielers en voetgangers herkent aan beide zijden van de auto. Door het gebruik van een elektrische rembekrachtiger met verbeterde remkracht is de reactietijd van het Pre-Collision Braking verbeterd en het geluid tijdens gebruik verminderd.

 

*9: De kijkhoek is significant vergroot (bijna verdubbeld)

 

  • Het nieuwe EyeSight Driver Assist Technology systeem heeft 14 functies (zeven nieuwe, drie verbeterde en vier ongewijzigde):

 

  • Verbeterd:
    • De herkenningshoek van het Pre-Collision Braking is vergroot en de reactietijd voor het remmen is verbeterd.
    • De Lane Departure Prevention, die voorkomt dat de auto zijn rijbaan verlaat, is verbeterd en er is een vloeiendere/natuurlijkere ondersteuning bereikt door precieze stuurcontrole. Bovendien is de Road Edge Lane Departure Prevention-functie toegevoegd, die de grenzen van de weg herkent en voorkomt dat het voertuig van de weg raakt wanneer er geen rijstrookmarkeringen zijn.
    • Adaptieve Cruise Control helpt de gekozen snelheid vast te houden en past zich aan aan de snelheid van het voorgaande voertuig op een veilige afstand. Dankzij de Brake Booster Assist en de grotere herkenningshoek van EyeSight, is het reactievermogen van Adaptive Cruise Control verbeterd en is het systeem vloeiender geworden.
  • Nieuw:
    • Met Pre-collision Braking wordt de bestuurder gewaarschuwd met een geluidssignaal als er een aankomend voertuig wordt gedetecteerd (bijvoorbeeld op onoverzichtelijke kruisingen of bij het verlaten van een parkeerplek). Als er de mogelijkheid tot een aanrijding bestaat zal de auto ook zelf remmen.
    • Autonomous Emergency Steering ondersteunt het eventuele ontwijken van een ongeval, door automatisch te sturen.
    • Lane Centering Function assisteert bij het sturen, samen met de accelaratie- en remhulp van de Adaptive Cruise Control waardoor de rijder minder moe wordt.
    • Met de Emergency Lane Keep Assist, krijgt de bestuurder een geluidssignaal en melding in het display als er van rijbaan wordt gewisseld, als de rijbaan wordt verlaten of als een auto in een andere rijbaan dichterbij komt. Ook is er hulp bij het sturen, zodat het ongewenst verlaten van de rijbaan wordt voorkomen.
    • Subaru introduceert voor de eerste keer Traffic Sign Recognition in combinatie met de Intelligent Speed Limiter, voor ondersteuning bij het zich houden aan de snelheidslimieten. Traffic Sign Recognition herkent de snelheidslimiet en matrixborden, terwijl de intelligente snelheidsbegrenzer de snelheid van de auto hieraan aanpast. Hierdoor kan de bestuurder zich beter op het rijden concentreren.
    • EyeSight Assist Monitor is ook voor het eerst beschikbaar. Hierbij projecteert Eyesight zijn status en eventuele waarschuwingen op de voorruit. Hierdoor kan de bestuurder sneller reageren op waarschuwingen, zonder dat hij zijn ogen van de weg of omgeving hoeft te halen.

 

  • Ongewijzigd:
    • Lane Departure Warning
    • Lane Sway Warning
    • Lead Vehicle Start Alert
    • Pre-Collision Throttle Management

  • Het Subaru Global Platform is verbeterd en de dynamische kwaliteit van het chassis en de carrosserie zijn verfijnd. Het rijgedrag is beter voorspelbaar, door de torsiestijfheid met 10% te verhogen, de stijfheid van de carrosserie en de bevestiging te verhogen en het stuurgevoel te verbeteren zonder reactievertraging. Om die hogere stijfheid te krijgen, is er gekozen voor een volledige frameconstructie met het breder aanbrengen van de structuurlijm*10 en een verhoogde stijfheid van de bevestigingspunten. Er zijn verschillende versterkingen en hoogwaardig plaatstaal toegevoegd aan de zijkant van de auto. Hierdoor is de botsveiligheid aan de voor- en zijkant verbeterd. Bovendien is het raamwerk van de binnenpanelen van de motorkap geoptimaliseerd, wat de bescherming van voetgangers verbetert. Een subframe en een versteviging zijn toegevoegd, waardoor de belasting bij een botsing wordt verdeeld en de energieabsorptie bij een botsing wordt verbeterd.

 

  • De standaarduitrusting Reverse Automatic Braking (RAB) die de bestuurder waarschuwt en indien nodig helpt bij uitwijken in geval van een aanrijding bij het achteruit rijden, wordt nu op twee posities getoond. Op het dashboard van de bestuurder en op het 11,6-inch grote centrale informatiedisplay.
  • De standaarduitrusting Driver Monitoring System (DMS) waakt nog steeds over de bestuurder en geeft een gevoel van veiligheid en gemak. Het systeem geeft een melding op het centrale display om de bestuurder te waarschuwen als DMS het gevoel heeft dat de blik van de bestuurder is afgewend, of als het systeem denkt dat de bestuurder in slaap dreigt te vallen. Aanvullend hierop herkent de interne camera de bestuurder en past het systeem de gekozen instellingen van de bestuurder aan (tot wel 5 personen).

 

  • De Crosstrek e-Boxer is uitgerust met een Rear Seat Reminder (achterbank herinnering) die is ontworpen om het opsluiten van een kind of huisdier te voorkomen, door de bestuurder een herinnering te geven dat deze de achterbank moet controleren voor het uitstappen.

 

  • De geheel nieuwe Crosstrek is standaard uitgerust met het Subaru Rear Vehicle

Detection (SRVD) systeem dat achteropkomende objecten detecteert en de bestuurder hiervoor waarschuwt. SRVD biedt drie belangrijke functies: Blind-Spot Detection (BSD), Lane Change Assist (LCA) and Rear Cross-Traffic Alert (RCTA).

 

 

  • De Crosstrek is ontwikkeld om een ideaal niveau van zichtbaarheid rondom te bieden die dode hoeken vermindert. De standaard uitgeruste LED-bochtverlichting is voor het eerst beschikbaar op een Subaru. Dit zorgt ervoor dat de zichtbaarheid ’s nachts verbetert doordat de koplampen de bochten verlichten bij het naar links of rechts draaien of bij parkeren, wat ook weer bijdraagt aan het vroegtijdig opmerken van voetgangers en fietsers.

 

  • De Crosstrek e-BOXER is standaard uitgerust met negen airbags, waaronder de eerste Subaru far-side airbags voor de bestuurdersstoel.

Prijslijst_SubBENL_Nov2023

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait