SUBARU, EEN ANDER MERK. Alain Mervilde.

Er zijn nog maar weinig automerken met een eigen karakter. Subaru is zo’n merk. Eigenzinnig en voor de liefhebber die zich durft te onderscheiden. Iedere keer dat we een Subaru reden waren we onder de indruk van zijn positieve eigenschappen en we zijn nog steeds verwonderd dat er in ons Belgenlandje niet meer belangstelling is voor het merk. 

 

In 2019 produceerde Subaru 1.041 miljoen, in 2020 is de teller op 880.000 eenheden blijven steken en in 2021 waren het bijna 750.000 auto’s. De oorzaak van de afnemende productie is bij iedereen bekend: corona en ook door leveringsproblemen van halfgeleiders liepen de aantallen terug. In 2022 zijn er 848.000 auto’s geproduceerd.

Van het totale volume gaat zo’n 70% naar Amerika, de grootste markt. Thuisland Japan is de tweede markt, Canada de derde. Subaru weet jaarlijks al zijn auto’s te verkopen. Er is geen overproductie, eerder schaarste.

Subaru wordt gezien als een klein merk. Om de productieaantallen in het juiste perspectief te plaatsen: Subaru is ongeveer even groot als Opel en twee keer zo groot als Volvo.

In Europa is het volume van Subaru al jaren hetzelfde: rond 35.000 auto’s. In België heeft het merk een trouwe groep volgers. In 2018 en 2019 werden plusminus 700 auto’s verkocht. 2020 en 2021 waren minder goede jaren, met rond 350 eenheden. En 2022 liet de Solterra, Subaru’s eerste EV op zich wachten, dat zie je terug in de verkoopcijfers. Subaru is een stabiel merk, een niche-speler.

Waarom

Plusminus 35.000 auto’s in Europa, loont dat de moeite? Jazeker. Subaru is een global brand, om die reden wil het merk in Europa aanwezig zijn. En er is een reden waarom de aantallen hier relatief laag zijn: de vraag in Amerika en Japan is groot en die snel en makkelijk te bedienen markten (want lokale productie) krijgen voorrang op Europa.

 

Subaru heeft in België alleen SUV’s en Crossovers. De SUV/Crossover-tak bestaat uit de Subaru XV, Forester en Outback. De WRX STI, aan de basis van menig rallysucces, is in 2018 uit het programma genomen, de BRZ sinds 2020. Nieuw is de Solterra, de eerste volledig elektrische SUV van het merk.

 

Rally

De rallygeschiedenis van Subaru is rijk met drie wereldkampioenschappen bij de constructeurs en bij de rijders. Een belangrijke bijdrage aan het succes komt op conto van de techniek: een laag in de auto geplaatste, platte boxermotor en symmetrische vierwielaandrijving. Deze voorzieningen zijn nog steeds te vinden op de huidige straatauto’s van het merk.

Boxermotor

Elke Subaru met een verbrandingsmotor heeft een boxermotor. Door zijn platte bouwwijze past die motor laag in de auto. Dat is veilig, omdat de motor bij een frontale aanrijding onder de auto schiet. Ook heeft de bouwwijze een positieve invloed op de wegligging: het zwaartepunt ligt laag. Inmiddels heeft het merk meer dan 20 miljoen boxermotoren geproduceerd. Nadelen? Eigenlijk niet, of het moet het iets hogere brandstofverbruik zijn. Subaru’s boxer verbruikt tot zo’n 10% meer dan de concurrent met een ander type verbrandingsmotor. Om dat in het juiste perspectief te plaatsen: met een gemiddelde jaarkilometrage inde Benelux van minder dan 13.000 scheelt dat slechts zo’n € 350,- per jaar. 350 euro voor maximale veiligheid en gemoedsrust. Een schijntje.

 

e-BOXER

e-BOXER is Subaru’s benaming voor een in-huis (dus niet overgenomen van Toyota) ontwikkelde mild-hybride aandrijflijn, bestaande uit een boxermotor, cvt-versnellingsbak, symmetrische vierwielaandrijving en een elektromotor. Die elektromotor is compact en in de versnellingsbak geplaatst waardoor de totale aandrijflijn niet alleen iets meer vermogen en koppel en dus trekkracht voorhanden zijn, maar ook 30% meer lineaire acceleratie. Ook belangrijk: de e-BOXER kan over een afstand van zo’n 2 kilometer volledig elektrisch rijden (volgens mij kunnen andere mild-hybrides dat niet). De toevoeging heeft een positieve invloed op het brandstofverbruik, want de techniek sprint bij tot plusminus 40-45 km/h om de benzinemotor te ondersteunen. Dankzij deze techniek ligt het verbruik tot zo’n 11% lager.

 

EV

Solterra is Subaru eerste EV. Hij is sinds eind 2022 op de markt. Is Subaru laat met zo’n auto? Wellicht, maar een nuance is op z’n plaats: het merk zal nooit vooroplopen bij nieuwe ontwikkelingen. Dat is wellicht het lot van een klein en zelfstandig merk. En het heeft te maken met de eisen die het merk aan zijn modellen stelt. Ook de EV moet een echte Subaru zijn, een auto dus die mogelijk maakt wat je vandaag besluit te gaan doen. Met dat in het achterhoofd: om die reden heeft de Outback nog steeds een traditionele (weliswaar moderne) verbrandingsmotor met viercilinder en een groot slagvolume. Sterk, betrouwbaar, ook na vele jaren zwoegen en altijd en overal bij de les. Zo’n grote motor past simpelweg het beste bij het model en de wensen van de gebruikers van dat model. En de Solterra? 21 cm bodemvrijheid, permanente vierwielaandrijving, hij brengt je daar waar je maar wilt. Een echte Subaru dus. En 100% elektrisch.

 

Symmetrical All Wheel Drive

Alle Subaru’s beschikken standaard over vierwielaandrijving, bewezen veilig onder winterse omstandigheden. Ook bij regen en op droog heeft AWD voordelen. Er is altijd grip, ook in bochten. Bovendien is de rechtuitstabiliteit bij auto’s met AWD beter, slijten de banden gelijkmatiger en er is meer rijplezier.

En Subaru biedt met AWD gemoedsrust, het ontspannen gevoel dat de auto je geeft onder moeilijke omstandigheden. Duidelijkere argument om voor AWD te kiezen zijn er niet, zeker nu ook in West-Europa het weer extremer wordt. Subaru heeft al meer dan 21 miljoen auto’s produceerde met Symmetrical All Wheel Drive in de afgelopen 50 jaar. Dit jaar viert Subaru met een speciale uitvoering van de Outback dat het in 2022 50 jaar geleden voor het eerste een stationwagon-achtige met AWD had: de Leone.

 

Lineartronic CVT

Nog zo’n Subaru-typische voorziening is de continue variabel transmissie, een unieke automatische versnellingsbak. Subaru verfijnde de techniek met de duwband tot een betrouwbare en naadloos schakelende automaat. Comfortabel, want er zijn geen schakelmomenten en de motor bevindt zich altijd in het juiste toerengebied om optimaal te presteren. Bovendien is een CVT-automaat compact, licht en heeft hij een lager verbruik dan een traditionele automatische versnellingsbak. Keerzijde? Ja, je moet leren rijden met CVT. Domweg je voet naar beneden houden levert een motor die snel in de toeren klimt en vooral geluid produceert, modulerend het gaspedaal bedienen levert betere prestaties in alle rust op.

Veiligheid

Subaru streeft naar 0 verkeersdoden in 2030. Dankzij de bijzondere techniek en actieve veiligheid, maar ook met dik Japans staal, ringvormige kooiconstructies en een voorziening als EyeSight. EyeSight werkt als een paar extra ogen voor de bestuurder en helpt aanrijdingen voorkomen. Subaru Safety Sense is de volgende stap in Subaru’s uitgebreide pakket aan veiligheidsvoorzieningen. Nu houdt de auto bijvoorbeeld in de gaten wanneer de deur wordt geopend en er verkeer nadert. Dat al deze zaken werken, wordt jaarlijks bewezen in tal van veiligheidstests over de hele wereld. Subaru wordt vaak als beste getest, kijk maar bij IIHS, JNcap en EuroNcap. EyeSight/Safety Sense is standaard op alle modellen. Inmiddels heeft Subaru vijf miljoen auto’s afgeleverd met EyeSight.

 

Veiligheid is dus belangrijk. Vandaar tal van waarschuwingssystemen en alarmen. Vervelend, vinden sommigen. Maar elk piepje kan worden uitgeschakeld. Wel moet na het starten dan dat piepje opnieuw de mond worden gesnoerd. Een bewuste keuze, Subaru heeft liever dat je zo veilig mogelijk rijdt met een piepje, dan dat je zonder piepje met je hoofd in een airbag eindigt.

 

EyeSight

EyeSight heet Subaru’s actieve veiligheidssysteem dat met behulp van twee camera’s achter de voorruit over de auto en zijn inzittenden waakt. De functies zijn veelomvattend, van adaptieve cruise controle tot lane keep assist en heel veel systemen daartussen. EyeSight werkt bewust met camera’s, omdat camera’s meer zien dan laser of radar en beter contrast inschatten. Dat is dus veiliger. Dat bewijzen ook onafhankelijke tests van onder meer ADAC: EyeSight wordt geroemd en geprezen.

 

De plek van de camera’s is bewust gekozen. Parkeerschades zijn zo gemaakt (denk aan een achteruitrijdende auto met trekhaak die een bumper verpulvert tijdens het inparkeren). Bij auto’s met radar of laser, levert dat al snel vele duizenden euro’s schade op. Niet bij EyeSight, dat zit hoog en droog achter de ruit. Dat droog moet je ook letterlijk nemen. Wel eens in een sneeuwstorm met laser of radar gereden? De systemen zijn snel dichtgesnotterd en werken niet meer. Bij EyeSight houden ruitenwissers en verwarming onder erbarmelijke omstandigheden de ruit beter schoon en dus werkt het systeem beter. Beperkingen? Als het menselijk oog niets meer ziet, ziet EyeSight ook niets meer.

EyeSight is altijd standaard, op elke Subaru. Het merk doet immers geen concessies als het gaat om veiligheid.

Zelf testen? Dat kan, graag zelfs. We helpen je met botsobjecten en zetten een traject voor je uit.

 

Design

Subaru staat erom bekend geen designrevolutie te ontketenen. Met een reden. Vorm volgt functie bij Subaru. Het merk vind grote glasoppervlakken en dunne a-, b- en c- stijlen belangrijker dan een flitsend design. Dunne dakstijlen hebben direct invloed op de veiligheid: goed zicht is misschien wel de belangrijkste manier om ongelukken in het verkeer te voorkomen.

 

Betrouwbaarheid

Subaru staat bekend om zijn betrouwbaarheid. Van alle Subaru’s die de afgelopen tien jaar zijn geproduceerd, rijdt 97% nog steeds rond. Kilometerstanden van drie tot vier ton en meer zijn daarbij geen uitzondering. Subarurijders zijn bovendien trouw en loyaal aan hun merk. Uit Duits onderzoek blijkt dat 96 procent zeer tevreden is over zijn auto. En het merk scoort altijd hoog in betrouwbaarheidsonderzoeken, van onder meer het Amerikaanse JD Power, en ook onze eigen Consumentenbond.

 

Slim

Subaru is een merk met oog voor detail, dat maakt dat elke Subaru vol zit met allerlei slimmigheden. Wat de denken van de dunne a-stijl die het zicht niet belemmert, de grote, op de deuren gemonteerde spiegels, groot glasoppervlak en smalle C-stijl voor optimaal zicht rondom. Er is meer: een opstapje op de dorpel (Outback en Forester) bij de achterdeur waardoor het makkelijker spullen op het dak laden is. Of die haak in de achterdeur voor betere stijfheid en bescherming bij botsing, een sproeier op de achteruitrijcamera (Forester en Outback) en de techniek van EyeSight achter de voorruit en niet op een botsgevoelige plek als de bumper (zoals bij alle andere merken). En al eens geprobeerd kachelknoppen te bedienen met handschoenen aan? Bij Subaru lukt dat. De Solterra heeft een speciaal vormgegeven instrumentencluster: de vorm volgt precies de strepen van de weg voor je. Zo heb je iets om te richten. En het midden van de motorkap is een ijkpunt bij het parkeren.

 

Prijs en Approved Used

Dan de prijs. Een Subaru lijkt vaak wat duurder dan de directe concurrenten. Lijkt. Wie namelijk een vergelijkbare auto zoekt met vierwielaandrijving, automatische transmissie, EyeSight en de rijke uitrusting die elke Subaru heeft, zal tot de conclusie komen dat Subaru’s competitief geprijsd zijn. En wie eenmaal een Subaru bezit, zal merken dat de onderhoudskosten ongekend laag zijn. Een Subaru gaat simpelweg maar moeilijk kapot. En de afschrijving blijkt lager te liggen dan bij andere merken. Ook financieel gezien is een Subaru zo gek nog niet.

Voor wie een nieuwe Subaru een brug te ver is, heeft het merk Approved Used. Dat zijn jonge, gebruikte auto’s met fiscaal voordeel die als nieuw worden verkocht: met fabrieksgarantie, optisch en technisch als nieuw en maar wel met een aanzienlijk prijsvoordeel.

Safe, Fun en Tough
Subaru doet wat het doet met een reden, het merk heeft een geheel eigen visie waarbij de kernwaarden Safe, Fun en Tough leidend zijn. Deze kernwaarden laten zich eenvoudig verklaren en zijn toepasbaar op alle modellen.

 

Safe/Veilig

Subaru streeft in 2030 naar 0 verkeersdoden. EyeSight/SafetySense beschreven we hierboven; vierwielaandrijving, boxermotor en tal van slimmigheden in het ontwerp zijn minstens zo belangrijk om de doelen te bereiken. Maar er is meer: een groot glasoppervlak, een smalle A-stijl, grote spiegels, uitstekend zicht rondom, deurvangers in het onderste deel van de achterdeur en nog veel meer maken dat Subaru’s tot de veiligste in hun klasse behoren. Ook zijn de auto’s Safe door hun uitstekende wegligging, ook weer dankzij de onderscheidende techniek van AWD en boxermotor.

 

Fun/Leuk:

De aandrijflijn maakt Subaru’s ook leuk om mee te rijden. Zoals de mogelijkheid om overal te komen waar je maar wilt (dankzij de bovengemiddelde wegligging en terreincapaciteiten) ook aan het Fun-element bijdraagt.

 

Tough/Stoer/Solide

Tenslotte is er Tough/solide/stoer. Een Subaru gaat niet snel kapot, ze zijn gemaakt om lang mee te gaan. Tough betekent ook stoer. Een Subaru gaat door waar andere stoppen. In dat licht werkt Subaru met de volgende redenatie: een auto mag niet de beperking zijn voor wat zijn bestuurder die dag wil gaan doen. Wil je off road? Een Subaru kan het. Wil je die dag in de sneeuw aan de gang? Een Subaru kan het.

 

Tot slot

Subaru dus. Een merk dat veel waarde hecht aan veiligheid. Vandaar vierwielaandrijving, boxermotor, EyeSight/SafetySense en een rijke veiligheidsuitrusting. Subaru vindt ook Peace of Mind, zeg maar controle onder alle omstandigheden, belangrijk. Vandaar ook weer die vierwielaandrijving en de vrijwel onverwoestbare techniek.

Dan non-conformiteit. Subaru ziet eruit als een Subaru en beschikt over techniek die niemand anders toepast. Die techniek is er niet om anders te willen zijn, maar omdat die andere techniek werkt. Omdat er een heilig geloof in die techniek is. Al jaren. Tot slot vindt Subaru rijplezier en avontuur belangrijk. Zie de auto niet als een beperking, maar als middel om je doel te bereiken. Bovendien op een manier die nog leuk is ook. Dat is Subaru.

 

– Einde –

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait