Seizoenstart WRC 2024 – Monte-Carlo

  • Thierry Neuville en Ott Tanak zitten stevig in de strijd om het podium na de openingsetappes van de Rallye Monte-Carlo
  • De eerste ronde van het 2024 FIA World Rally Championship seizoen begon met twee nachtelijke etappes, waarna Neuville tweede staat en Tanak vierde.
  • Alle drie de equipes kwamen veilig door de eerste runs van een lastige en onvoorspelbare rally, die vrijdag wordt vervolgd met zes etappes.

Gap, 26 januari 2024 – Het 2024 FIA World Rally Championship (WRC) is officieel van start gegaan, met Hyundai Motorsport’s Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe op de tweede plaats aan het einde van dag één in de Rallye Monte-Carlo.

De 2024 editie van WRC’s beroemde openingsronde is voor het eerst sinds 2021 weer terug in Gap. Zoals gebruikelijk in de Rallye Monte-Carlo opende het evenement met twee bergetappes die in volledige duisternis werden verreden. Zonder sneeuw of ijs op de routes en met een lange rally in het vooruitzicht, koos Hyundai Motorsport ervoor om drie softs en één super-soft op elke auto te rijden in een poging om banden te sparen voor de komende dagen.

Vanaf hun eerste wedstrijdkilometers in de Hyundai i20 N RaIIy1 Hybrid hadden Ott Tanak en Martin Jarveoja een indrukwekkend tempo. Ondanks een klein probleem met de gasklep reden de Esten de tweede tijd op 551 Thoard/Saint-Geniez (21,01 km), met hun teamgenoten Neuville en Wydaeghe vlak achter hen op de derde plaats.

Fans lijnden op langs de weg van 552 Bayons/Bréziers, met 25,19 km de langste etappe van de rally, om de piloten toe te juichen terwijl ze zich een weg naar boven baanden over de bergpas. Precisie was essentieel op de krappe, golvende paden en in de lastige haarspeldbochten.

Helaas ondervonden alle drie de teams van het Hyundai Shell Mobis World Rally Team problemen op de niet aflatende proef. Neuville/Wydaeghe verloren zeven seconden op de rallyleider, maar ze wonnen een positie door de pech van hun teamgenoten Tanak/Jarveoja, die buiten de voorlopige podiumplaatsen vielen. Het duo blijft op korte afstand van de derde plaats, met een achterstand van iets meer dan een seconde.

Andreas Mikkelsen en Torstein Eriksen hadden ook te maken met wat technische problemen tijdens hun eerste RaIIy1-uitstapje, maar konden veilig hun eerste dag in de topcategorie van het WRC rijden. Het doel van de Noren is om steeds sneller te worden naarmate ze meer vertrouwen krijgen achter het stuur van de Hyundai i20 N RaIIy1 Hybrid.

Voor de komende drie dagen in Monte-Carlo worden omstandigheden voorspeld die net zo uitdagend zijn, waarbij de banden naar verwachting een sleutelrol zullen spelen in de 15 resterende etappes.

Crewnotities: Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (#11 Hyundai i20 N RaIIy1 Hybrid)

• Belgen beginnen aan Rallye Monte-Carlo naar tweede snelste op 551

• Crew bezet tweede plaats op weg naar de zes proeven van vrijdag

Neuville zei: “We hadden wat kleine problemen met de auto, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we weten hoe we die moeten oplossen. De eerste etappe was het grootste deel van de tijd erg ruw, dus ik heb een hele cleane run gedaan om zoveel mogelijk van de banden te sparen. De tweede etappe kon je wat meer aanvallen, maar het werd snel heel vuil. Het was zeker geen gemakkelijke etappe – het was een hele uitdaging met wisselende omstandigheden. Ik was blij met mijn run, maar Elfyn vloog.”

Crewnotities: Ott Tänak/Martin Järveoja (#8 Hyundai i20 N RaIly1 Hybrid)

• Tweede snelste voor Esten in eerste etappe terug met Hyundai Motorsport

• #8 team eindigt de eerste dag op slechts 1,2 seconden van de derde plaats

Tanak zei: “Een paar kilometer in de eerste etappe begonnen we wat vreemde dingen te krijgen met het gedrag van de motor. Gelukkig was het einde van de etappe vrij snel, dus het stoorde ons niet al te veel. De tweede etappe was veel bochtiger en kende wisselende omstandigheden, dus het was meer een struggle. We zullen proberen om de set-up nog wat bij te stellen, maar ik denk niet dat we al te ver zijn; de ronden waren ok en de auto was goed in balans. Deze nachtetappes zijn altijd lastig en als je ook nog een probleem hebt, ben je er tegen aan het vechten en kan je de auto niet echt aanvoelen. We zullen zien wat er morgen gebeurt; als de auto goed gaat, zullen we zien waar we staan.”

Crewnotities: Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (#9 Hyundai i20 N RaIIy1 Hybrid)

• Voorzichtig en schoon door de etappes van donderdag

• Snelheid en ervaring opdoen is het hoofddoel in Monte-Carlo

Mikkelsen zei: “Het was een beetje stressvol tijdens onze twee nachtelijke etappes, maar het was belangrijk om er doorheen te komen en wat kilometers te maken. Deze auto is zo anders dan wat ik gewend ben. We hebben het veilig en rustig aan gedaan. Eens we de auto beter aanvoelen, zullen we gedurende het weekend geleidelijk meer gaan pushen. Na een paar wijzigingen voor de tweede etappe begon de auto meer te rijden zoals ik wilde, dus we zullen bekijken welke kleine aanpassingen we morgen kunnen doen. De etappes zullen heel anders zijn dan die van vandaag, dus we zullen geen grote veranderingen doorvoeren. Ik kijk uit naar morgen; als je een aantal etappes hebt gereden, een goede nachtrust hebt gehad en er dan weer tegenaan gaat, zit je op een veel beter niveau.”

Hyundai Motorsport President en Team Principal Cyril Abiteboul zei: “Het is goed om gestart te zijn aan het seizoen 2024, vooral met een groep mensen die in de winter werd samengesteld – een mix van oude en nieuwe gezichten. ​ We keken er allemaal naar uit om de inspanningen daarvan in actie te zien. Vandaag was een mooie inleiding tot het weekend, met geweldige podia, geweldige fans en een geweldig landschap. We hadden een probleempje met een aantal rijeigenschappen, wat een grote impact kan hebben in de nachtelijke etappes, die sowieso al lastig zijn. Het is iets dat makkelijk te verhelpen is en we zullen het vannacht oplossen. Wat onze concurrentiepositie betreft, zitten we in de mix; het wordt een lange rally, dus laten we kijken wat morgen brengt.”

Vrijdag in een oogopslag

• Op de eerste volledige dag van Rallye Monte-Carlo gaan de teams naar het oosten van Gap voor zes bekende etappes, die elk twee keer worden verreden en halverwege de dag worden opgesplitst.

• De wegen van St-Léger-Ies-Mélézes/La Bâtie-Neuve (553/6, 16,68 km), Champcella/Saint- Clément (554/7, 17,87 km) en La Bréole/Selonnet (555/8, 18,31 km) hebben al eerder deelgenomen aan rally’s rond de Franse stad.

Stand na Dag 1

1

E. Evans

S. Martin

Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

26:12.9

2

T. Neuville

M. Wydaeghe

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+15.1

3

S. Ogier

V. Landais

Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

+21.6

4

O. Tänak

M. Järveoja

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+22.8

5

A. Fourmaux

A. Coria

Ford Puma Rally1 Hybrid

+39.0

6

T. Katsuta

A. Johnston

Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid

+46.3

7

G. Munster

L. Louka

Ford Puma Rally1 Hybrid

+1:06.0

8

A. Mikkelsen

T. Eriksen

Hyundai i20 N Rally1 Hybrid

+1:08.8

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait