De nieuwe Porsche Taycan: verbeterd in bijna elke discipline

  • Hoger: Het laadvermogen is met 50 kW verhoogd tot 320 kW. De recuperatie nam toe tot 400 kW bij hoge snelheden
  • Sneller: De acceleratie van 0 naar 100 km/u is tot 0,6 seconden sneller. De Taycan Turbo S doet er slechts 2,4 seconden over
  • Verder: de actieradius is met maximaal 35 procent verhoogd tot een maximum van 678 kilometer (WLTP). Alle Taycan-varianten kunnen in 18 minuten opladen van 10 tot 80 procent
Porsche heeft de Taycan een bijzonder uitgebreide update gegeven. De nieuwe versies hebben meer vermogen, meer actieradius, accelereren sneller en laden sneller op met meer stabiliteit. Stijl Porsche heeft ook het design aangescherpt en de Turbo-modellen sterker gedifferentieerd. Alle Taycan-versies beschikken over een nog uitgebreidere standaarduitrustingslijst en worden geleverd met de nieuwste generatie van de Porsche Driver Experience met een verbeterd display- en bedieningsconcept.

Stuttgart. Alle drie de carrosserievarianten zullen vanaf de lanceringsdatum voorzien zijn van de talrijke modificaties: de Taycan sportsedan, de veelzijdige Taycan Cross Turismo, die verkrijgbaar is met een offroad-pakket, en de sportieve maar praktische Taycan Sport Turismo. In elk geval zijn er vier aandrijflijnopties beschikbaar, met varianten met achter- en vierwielaandrijving. De herziene versies zullen vanaf het voorjaar van 2024 in de Porsche Centers arriveren.

Op weg naar serieproductie hebben ontwikkelingsingenieurs en testrijders in gecamoufleerde testauto’s meer dan 3,6 miljoen kilometer over de hele wereld afgelegd om de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche te blijven verbeteren. De sportwagenfabrikant heeft bijna 150.000 exemplaren van de Taycan geproduceerd. De belangrijkste individuele markten voor de Taycan zijn momenteel de VS, het VK, Duitsland en China.

“Eind 2019 luidden we met de Taycan het nieuwe tijdperk van e-mobiliteit in. Het bleek meteen een gamechanger en innovatieve pionier in het segment van de e-voertuigen te zijn”, zegt Kevin Giek, hoofd van de modellijn. “We zetten dit succesverhaal nu voort met de uitgebreid vernieuwde Taycan. De modellijn heeft nieuwe hoogten bereikt op het gebied van prestaties, met uitzonderlijke rijdynamiek en rijplezier. Tegelijkertijd waren we in staat om de efficiëntie, de actieradius, de dagelijkse bruikbaarheid en het comfort aanzienlijk te verbeteren.”

Nog hogere prestaties
Alle bijgewerkte modellen accelereren veel sneller dan hun voorgangers. Twee voorbeelden uit beide richtingen van het portfolio: als sportsedans bereiken de Taycan en Taycan Turbo S vanuit stilstand de grens van 100 km/u in respectievelijk slechts 4,8 en 2,4 seconden. Daarmee zijn ze 0,6 en 0,4 seconden sneller dan hun voorgangers.

Met de nieuwe push-to-pass-functie in het Sport Chrono-pakket kan met een druk op de knop gedurende 10 seconden een boost tot 70 kW worden opgeroepen, afhankelijk van het model. De hogere acceleratiesnelheden zijn over het algemeen het gevolg van een hoger systeemvermogen. Zo levert de basis Taycan 60 kW meer dan voorheen. In de Taycan Turbo S is dat nog eens 140 kW met Launch Control. Daarmee stijgt het systeemvermogen van het topmodel tot 700 kW/952 pk. Meer dan 35 procent meer actieradius in vergelijking met zijn voorganger
Afhankelijk van de carrosserievariant en de motor is de WLTP-actieradius toegenomen tot 678 km, een toename van 175 km of 35 procent.

De vernieuwde Taycan heeft niet alleen minder laadstops nodig tijdens lange ritten dan zijn voorganger, maar laadt ook sneller op: bij 800 volt DC-laadstations kan hij bijvoorbeeld tot 320 kW worden opgeladen. Dat is 50 kW meer dan voorheen. Het snellaadvenster van de nieuwe prestatiebatterij is aanzienlijk uitgebreid. Dit betekent dat laadvermogens van meer dan 300 kW tot vijf minuten kunnen worden volgehouden en dat zeer hoge laadvermogens sneller kunnen worden bereikt, zelfs bij lage temperaturen.

Afhankelijk van onder meer de rijstijl van een persoon kan dit de tijd die nodig is om van 10 naar 80 procent op te laden halveren in vergelijking met de vorige auto. In de eerste generatie Taycan is de oplaadtijd van 10 tot 80 procent SOC bij 15 graden Celsius 37 minuten. Onder dezelfde omstandigheden doet de vernieuwde Taycan er ondanks zijn grotere batterijcapaciteit slechts 18 minuten over. De Performance Battery Plus heeft nu een brutocapaciteit van 105 kWh, verhoogd van 93 kWh.

Nieuw actief onderstel
Alle vernieuwde Taycan-modellen zijn standaard voorzien van adaptieve luchtvering. Het nieuwe Porsche Active Ride-onderstel kan als optie worden besteld voor de versies met vierwielaandrijving. Dit systeem biedt een ongekende bandbreedte tussen rijcomfort en rijdynamiek.

De ophanging houdt de carrosserie van de Taycan te allen tijde waterpas, zelfs tijdens dynamische rem-, stuur- en acceleratiemanoeuvres. Bij een soepele rit absorbeert het systeem hobbels bijna volledig. In dynamische rijsituaties zorgt het Porsche Active Ride-onderstel voor een bijna perfecte verbinding met de weg dankzij een uitgebalanceerde verdeling van de wiellasten. Als de juiste modus is geactiveerd, kan de ophanging stampende en rollende bewegingen compenseren om de acceleratiekrachten die op de inzittenden inwerken te verminderen.

Uitgebreide efficiëntiemaatregelen
De gelijktijdige verbetering van de prestaties en de efficiëntie is te danken aan een aantal factoren: een geavanceerde aandrijflijn met een nieuwe achterasmotor met tot 80 kW meer vermogen dan zijn voorganger op alle modellen, een aangepaste pulsomvormer met geoptimaliseerde software, krachtigere batterijen, herzien thermisch beheer, een warmtepomp van de volgende generatie en een aangepaste recuperatie- en vierwielaandrijvingsstrategie.

De maximale recuperatiecapaciteit tijdens het afremmen bij hoge snelheden is met meer dan 30 procent toegenomen van 290 naar maximaal 400 kW. Alle varianten zijn nu standaard met aerodynamisch geoptimaliseerde wielen en banden met een lagere rolweerstand. Speciaal hiervoor zijn nieuwe 21-inch wielen en banden ontwikkeld.

Aanzienlijk verbeterde uitrusting met minder gewicht
Hoewel de modellen tot 15 kilogram minder wegen, is de standaarduitrusting nog uitgebreider dan voorheen. Sfeerverlichting, ParkAssist met achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare buitenspiegels met spiegelverlichting, verwarmde voorstoelen, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), warmtepomp met nieuw koelsysteem, smartphonebak voor draadloos opladen, elektrische oplaadpoorten aan de bestuurders- en passagierszijde, Drive Mode-schakelaar en Power Steering Plus behoren nu allemaal tot de standaarduitrusting.

De Taycan-basismodellen zijn nu ook standaard uitgerust met adaptieve luchtvering en aluminium dorpelbeschermers. Naast de verbeterde uitrusting omvat de verbeterde productspecificatie een batterij met een grotere capaciteit maar met een lager gewicht.

Nog aantrekkelijker design Met een nieuwe styling van de voor- en achterkant met nieuwe koplampen en achterlichten hebben de experts van Style Porsche het strakke, puristische design
van de Taycan verder aangescherpt. De nieuwe voorspatborden en de vlakkere koplampen geven de breedte van de Taycan nog meer accent.

De nieuwe koplampen zijn voorzien van HD-matrixtechnologie met hoge resolutie en gedetailleerde optiek en geven nu ’s nachts de karakteristieke vierpuntsgraphics van het merk weer. Het Porsche-logo in de achterlichtstrip heeft een driedimensionaal design in glaslook. Hiervan is voor het eerst een verlichte versie beschikbaar, met welkomst- en vertrekanimaties.

De accentkleur Turbonite maakt onder andere de De Turbo- en Turbo S-modellen onderscheiden zich zowel in het exterieur als in het interieur duidelijker van de andere versies.

Vernieuwd bedienings- en displayconcept Het combi-instrument
, het centrale display en het optionele passagiersdisplay beschikken over een geoptimaliseerde gebruikersinterface met extra functies. De modusschakelaar op het stuurwiel is nu standaard. Voor Taycan-modellen die zijn uitgerust met het Sport Chrono-pakket en de Performance Battery Plus, is er een speciale push-to-pass-knop op de modusschakelaar.

Met behulp van de nieuwe bedieningshendel links achter het stuurwiel is de bediening van de rijhulpsystemen nog intuïtiever. Apple CarPlay is dieper geïntegreerd in de displays en functies van de auto. De nieuwe In-Car Video-functie maakt videostreaming mogelijk op het centrale display en het passagiersdisplay.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait