Nieuwe Ford Puma: cool, betrouwbaar en verbonden

  • Ford onthult zijn nieuwe Puma, een compacte cross-over met technologieën die normaal alleen in grotere auto’s te vinden zijn, zoals SYNC 4-connectiviteit en Predictive Speed Assist om zorgeloos te cruisen op de snelweg.

 

  • Het volledig nieuwe interieur onderscheidt zich door een digitaal design dat volledig in het teken van de bestuurder staat. De twee schermen van 12 inch en de geïntegreerde soundbar zorgen voor een ultramoderne rijomgeving.

 

  • Fords populairste personenwagen in Europa koppelt een veelzijdig en praktisch karakter aan stadsvriendelijke afmetingen en een innovatieve bagageruimte met MegaBox.

KEULEN (Duitsland), 7 februari 2024 – Ford heeft vandaag de nieuwe Puma onthuld, een hoogtechnologische evolutie van de Europese1 bestseller van het Amerikaanse merk. Met zijn onmiskenbare stijl, baanbrekende rijomgeving en veelzijdige opbergmogelijkheden tilt hij de rijervaring van compacte cross-overs naar nieuwe hoogten.

Behalve zijn opvallende proporties en kenmerkende koetswerk scoort de nieuwe Puma ook met een nog geraffineerder interieur. Vloeiende designelementen uit één stuk gaan hand in hand met geavanceerde digitale schermen om een moderne rijomgeving te creëren, als een waar toevluchtsoord voor meer meeslepende en ontspannende reizen.

De nieuwe Puma geeft de bestuurder en de passagiers de volledige controle over hun dag, of ze nu aan het werk zijn of zich willen ontspannen. Daarvoor zorgt de nieuwste generatie van het cloudondersteunde SYNC 4-infotainmentsysteem2 met 5G-connectiviteit3, een ‘zwevend’ scherm van 12 inch in het midden en een opvallende soundbar. Een smartphone gebruiken in de wagen gaat heel vlot dankzij de draadloze versie van Apple CarPlay en Android Auto4, terwijl het standaard ingebouwde Alexa Built-in5 reageert op gesproken commando’s, zelfs wanneer er geen smartphone is aangesloten.

Op functioneel vlak blinkt de nieuwe Puma uit door zijn innovatieve MegaBox, die onder de koffervloer6 nog eens 80 liter extra opbergruimte biedt. Zo kunnen voorwerpen van wel 115 centimeter hoog rechtop worden vervoerd in de koffer. De MegaBox draagt bij tot het bagagevolume van 456 liter6 met de achterbank rechtop, uitzonderlijk voor een auto van nauwelijks 4,2 meter lang. Zo kan de Puma moeiteloos gezinsvakanties en andere avonturen met een koffer vol bagage of sportuitrusting aan.

De geavanceerde rijhulpsystemen van de nieuwe Puma omvatten technologie die de snelheid automatisch kan aanpassen om bochten in de weg of afritten op de snelweg comfortabel te nemen wanneer de intelligente adaptieve snelheidsregelaar7,8 actief is. Ook van de partij: een camerasysteem dat een beeld van 360° rondom de wagen geeft.7,8,9

Het vereenvoudigde motorgamma, dat steunt op Fords 1.0-liter EcoBoost Hybrid-motor met ‘mild hybrid’-systeem en een 48-voltbatterij, levert een piekvermogen tot 155 pk10 in de Puma Titanium, ST-Line en ST-Line X – of tot 170 pk10 in de krachtige Puma ST Powershift.

Dankzij de compatibiliteit met Ford Software Update kan de nieuwe Puma bovendien in de loop der jaren verder evolueren en verbeteren.

Ford kondigde vandaag ook aan dat het de volledig elektrische Puma Gen-E later dit jaar onthult. Dat wordt de eerste emissievrije Puma.11

 

Een verfrissend en geconnecteerd toevluchtsoord op wielen

 

Met een frisse kijk op de ervaring die een compacte cross-over binnenin hoort te bieden, heeft Ford Design een eigentijds toevluchtsoord gecreëerd voor nieuwe Puma-klanten. Een plek waar elegant design, sportieve architectuur en baanbrekende technologie schitterend samenkomen.

Het eenkleurige interieurthema zorgt voor een strakke, opgeruimde uitstraling. Het omhullende design vloeit naadloos van deur tot deur via het instrumentenpaneel met slanke verluchtingsroosters, een gebeitelde driedimensionale soundbar, een nieuw, onderaan afgeplat sportstuur met twee spaken en opvallende digitale schermen.

De nieuwe Puma kan bogen op een digitaal instrumentenpaneel van 12,8 inch met heldere graphics, die de bestuurder kan personaliseren om de informatie te tonen die hij het meest nuttig vindt. Het horizontale scherm van 12 inch in het midden lijkt wel te zweven. Het staat hoog op de middenconsole en is naar de bestuurder gericht om de interactie te vergemakkelijken en de sportieve cockpitsfeer te versterken.

 

Het gevoel van luxe, dat niet moet onderdoen voor dat in een grote auto, wordt nog versterkt door de discrete sfeerverlichting, die het interieur indirect verlicht en rustgevend overkomt. De zetels, het stuurwiel en de nieuwe verschuifbare armsteun zijn bekleed met kunstleder ‘Sensico’ met subtiele sierstiksels in Cool Grey in de Titanium-modellen en opvallende rode kruisstiksels in de ST-Line-versies. Hoogwaardige lichtmetalen sportpedalen en drempelbeschermers zijn ook van de partij, net als een donkere hemelbekleding.

De akoestisch gelaagde voorruit draagt bij aan het gevoel van rust door de verfijning in het interieur te versterken. Door het glazen panoramadak open te zetten, kunnen eigenaars het interieur laten baden in het licht en meteen ook het uitzicht op de stad rondom hen bewonderen.

Dat alles creëert de ideale ruimte om te genieten van de geavanceerde digitale ervaring.

De nieuwe Puma is uitgerust met de nieuwste generatie van het connectiviteits- en infotainmentsysteem SYNC 4.² Het centrale aanraakscherm van het systeem bevat de bedieningselementen voor de klimaatregeling en de zetelverwarming, waardoor het aantal fysieke knoppen in de middenconsole tot een minimum wordt beperkt. Dat draagt bij tot het zuiverdere design en de eenvoudigere gebruikerservaring.

 

Omdat SYNC 4 twee keer zoveel rekenkracht heeft als de vorige generatie, is het systeem niet alleen sneller. Het is ook in staat om aan de hand van een complex algoritme voor machinaal leren lessen trekken uit de input van de bestuurder. Zo kan het nauwkeurigere suggesties

aanbieden en sneller reageren wanneer klanten de geconnecteerde navigatie-12, entertainment- en communicatiefuncties gebruiken.

Met natuurlijke spraakcommando’s krijgen klanten als ze dat willen zonder handen toegang tot de entertainment-, weer- en klimaatfuncties. De draadloze versies van Apple CarPlay en Android Auto5 maken het mogelijk om smartphones zonder kabel te verbinden met het infotainmentsysteem, zodat het interieur er minder rommelig uitziet. In de speciale opbergruimte met draadloos oplaadpad8,13 kunnen smartphones dan weer moeiteloos worden opgeladen. De standaard gemonteerde 5G-modem biedt een supersnelle verbinding onderweg3, met ondersteuning voor Alexa Built-in6 als mobiele persoonlijke assistent. Die beantwoordt vragen of streamt op verzoek muziek via een optioneel audiosysteem van B&O met tien luidsprekers.8

 

“Puma-klanten zijn gepassioneerd door hun auto. Daarom hebben we goed geluisterd naar hun ideeën voor een interieur dat hun rijplezier echt zou versterken”, zegt Murat Gueler, hoofdontwerper van de Ford Puma. “We wilden een interieur creëren dat klanten als hun persoonlijke toevluchtsoord op de weg kunnen beschouwen. Een volledig interactieve plek met minder rommel en met alles wat ze nodig hebben makkelijk binnen handbereik op het centrale scherm.”

 

De nieuwe Puma heeft in niets ingeboet aan het praktische karakter van een vijfdeurs gezinswagen. De veelzijdige en innovatieve bagageruimte omvat een draineerbare MegaBox. Die biedt plaats aan twee rechtopstaande sets van golfclubs of doet na buitenavonturen dienst als eenvoudig te reinigen opbergruimte voor natte of modderige spullen.

 

Technologie die het leven vereenvoudigt

Als compacte cross-over is de nieuwe Puma uitgerust met rijtechnologieën die doorgaans alleen in grotere auto’s te vinden zijn, voor comfortabelere ritten die vertrouwen inboezemen.

De intelligente adaptieve snelheidsregelaar met Stop & Go7,8,14 toont zich niet alleen vloeiender bij het remmen en accelereren, maar beschikt nu ook over de functie Lane Centring7,8, die de auto op zijn rijstrook houdt. De functie Predictive Speed Assist7,8 past de snelheid van de wagen dan weer preventief aan voor bochten, rotondes en op- en afritten van snelwegen.

Intersection Assist7,8,15 controleert de weg voor de auto om de bestuurder te waarschuwen voor dreigende botsingen met tegenliggers op aangrenzende rijstroken – en met voetgangers en fietsers die de weg oversteken wanneer hij afslaat. Het systeem kan automatisch remmen om botsingen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Het heeft geen wegmarkeringen of wegmeubilair nodig en werkt ook ‘s nachts indien de koplampen branden.

 

Reverse Brake Assist7,8 is eveneens nieuw in de Puma. Wanneer dit systeem stilstaande objecten zoals voetgangers, fietsen, paaltjes of andere voertuigen opmerkt, waarschuwt het de bestuurder en kan het afremmen om een botsing te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Op dezelfde manier kan Rear Cross Traffic Braking7,8 bewegende objecten zoals voetgangers, fietsers of voertuigen detecteren en indien nodig remmen.

Het optionele camerasysteem met 360°-weergave7,8,9 toont op het centrale scherm een bovenaanzicht van de auto, waardoor de bestuurder objecten en hindernissen kan zien

die zich anders buiten zijn gezichtsveld bevinden. Zo wordt parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes een stuk eenvoudiger.

De optionele Dynamic Matrix-ledkoplampen verbeteren de zichtbaarheid en helpen zo ook andere weggebruikers te beschermen. Glare Free High Beam7,8 gebruikt een camera vooraan om tegenliggers te detecteren en creëert vervolgens een niet-verblindende plek in de lichtbundel, zodat hun zicht niet gehinderd wordt. Om het gezichtsveld van de bestuurder te vergroten, houdt Predictive Dynamic Bending Light7,8 de weg voor hem in het oog om bochten beter te verlichten.

 

Onmiskenbaar een Puma

 

Het koetswerkdesign van de nieuwe Puma bouwt voort op het opvallende karakter van Fords populairste personenwagen in Europa, met verbeteringen die zijn unieke aantrekkingskracht behouden.

Op de neus prijkt het nieuwe Ford-logo, geflankeerd door volledig nieuwe koplampen met een nieuwe klauwvormige lichtsignatuur die de opvallende aanwezigheid van de Puma op de weg nog versterkt.

Voor zijn Titanium-uitvoering liet de nieuwe Puma zich inspireren door zijn grotere broer, de nieuwe Kuga. Zo zorgt het verchroomde radiatorrooster voor een jeugdige uitstraling. De ST-Line-varianten kregen een specifiek, prestatiegericht ontwerp vooraan, terwijl de ST-Line X-versies ook met een exclusieve achterspoiler zijn uitgerust.

De nieuwe Puma is verkrijgbaar in zes opvallende kleuren, waaronder voor het eerst ook Cactus Grey. Naargelang de versie kan hij worden uitgerust met lichtmetalen velgen van 17 tot 19 inch.

Nog een opvallend kenmerk is de elegante instapverlichting8, die het Puma-logo bij het in- en uitstappen op de grond projecteert, zodat elke Puma-ervaring onvergetelijk wordt.

Geraffineerd motorgamma

 

Het vereenvoudigde motorgamma voor de nieuwe Puma biedt bestuurders de keuze uit krachtige maar zuinige ‘mild hybrid’-motoren met een 48-voltbatterij. Die zijn gericht ontwikkeld om het kenmerkende rijplezier van de compacte cross-over te onderstrepen.

 

De EcoBoost Hybrid-motoren van Ford beschikken over een geïntegreerde startmotor/generator (BISG) in plaats van de standaard alternator. Zo kan de energie die gewoonlijk verloren gaat tijdens het remmen en uitrollen worden teruggewonnen en opgeslagen in een luchtgekoelde lithium-ionbatterij van 48 volt.

 

De BISG fungeert ook als een motor en werkt samen met de verbrandingsmotor door de gerecupereerde energie te gebruiken om extra koppel te leveren tijdens het rijden en accelereren. Bovendien krijgen de elektrische accessoires van het voertuig stroom via de BISG.

Fords 1.0-liter EcoBoost Hybrid-motor is verkrijgbaar met 125 pk en 155 pk10 en wordt gekoppeld aan een Powershift-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die naadloos schakelt voor een erg vlot rijgedrag en tot drie versnellingen terugschakelt voor snellere inhaalmanoeuvres wanneer de bestuurder het maximumvermogen vraagt.

 

In de versie met 125 pk beperkt de 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift zijn brandstofverbruik en CO2-uitstoot over de WLTP-cyclus tot 5,6 to 6,3 l per 100 km en respectievelijk 127 tot 143 g per km 16. Voor de variant met 155 pk is dat respectievelijk 5,5 tot 6,3 l per 100 km en 125 tot 142 g per km.16

 

De 125 pk sterke 1.0 EcoBoost Hybrid is ook leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en stelt zich dan tevreden met een verbruik van 5,3 tot 6,0 l per 100 km en een CO2-uitstoot van 119 tot 135 g per km15 over de WLTP-cyclus16.

 

Met de rijmodi Normaal, Eco, Sport en Glad kunnen bestuurders de rijervaring verder optimaliseren en de respons van de aandrijflijn aanpassen aan de omstandigheden. 7

 

Puma ST Powershift, klaar om te presteren

 

Ford onthulde vandaag ook de nieuwe Puma ST Powershift, die de ultieme Puma-rijervaring biedt dankzij specifieke prestatiekenmerken in het interieur, aan de buitenkant en onder de motorkap.

 

In zijn krachtigste productieversie ooit levert Fords 1.0-liter EcoBoost-motor een piekvermogen van 170 pk en een maximumkoppel van 248 Nm.10 De Powershift-transmissie met zeven verhoudingen en dubbele koppeling staat garant voor een uiterst energiek karakter, maar verzekert ook de dagdagelijkse bruikbaarheid van dit model. Zo bedraagt het brandstofverbruik 6,0 tot 6,5 l per 100 km en de CO2-uitstoot 135 tot 146 g per km over de WLTP-cyclus.16

 

De alerte en krachtige nieuwe Puma ST Powershift is uitgerust met schakelpeddels voor een optimale beleving achter het stuur. De buitenkant van de nieuwe Puma ST sluit daar perfect bij aan: de splitter met Ford Performance-opschrift verhoogt de neerwaartse druk vooraan met bijna 80 procent ten opzichte van de standaard nieuwe Puma, terwijl het onderste en bovenste deel van het kenmerkende ST-radiatorrooster de motorkoeling en de efficiëntie maximaliseren.

 

Het optionele glanzend zwarte dak vult het zwarte radiatorrooster en de zwarte stijlen, buitenspiegelkappen en dakspoiler achteraan aan. De lichtmetalen velgen van 19 inch zijn uitgevoerd in de tint Magnetite Grey.

 

De sportieve binnenkant voegt een prestatiegericht tintje toe aan het interieurdesign van de nieuwe Puma. Zo wordt de strakke, digitale uitstraling aangevuld met Ford Performance-sportstoelen en unieke ST-logo’s en -sierelementen.

 

“Puma-klanten vertelden ons dat ze ervan genieten om met de knapste compacte cross-over op de markt te rijden. Bovendien ontdekken ze dankzij de MegaBox voortdurend nieuwe manieren om hun bagageruimte te gebruiken zoals dat met geen enkele andere kleine auto kan. Ze vertelden ons ook dat we de Puma naar een nog hoger niveau konden tillen. Hoe? Door in het interieur het verschil te maken met een echte wow-factor en door hen met geavanceerde verbindingsmogelijkheden nog meer controle over hun dag te geven”, verduidelijkt Jon Williams, general manager van Ford Blue, Europa. “Dat is dan ook precies wat we hebben gedaan: de Puma kreeg een baanbrekende stijl, staat garant voor een meeslepende digitale ervaring en biedt dezelfde naadloos geïntegreerde SYNC 4-connectiviteit als in grotere modellen zoals onze nieuwe Ford Kuga. Bovendien werd de uitrusting rijker en het gamma eenvoudiger, zodat nieuwe klanten gemakkelijker dan ooit een Puma op maat van hun avonturen kunnen kiezen.”

# # #

1 Ford of Europe reports sales for its 20 European traditional markets: Austria, Belgium, Britain, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Spain, Romania, Sweden and Switzerland.

2 Don’t drive while distracted or while using handheld devices. Use voice-operated systems when possible. Some features may be locked out while the vehicle is in gear. Not all features are compatible with all phones.

3 Connected service and features depend on network availability and compatible plan. 5G not available everywhere. Evolving technology/cellular networks/vehicle capability may limit functionality and prevent operation of connected features. Connected service excludes Wi-Fi hotspot. Available Wi-Fi hotspot requires separate subscription.

4 Requires phone with active data service and compatible software. SYNC 4 does not control 3rd party products while in use. 3rd Parties are solely responsible for their respective functionality.

5 To use Alexa Built-in, drivers need to activate FordPass within their vehicle using the FordPass smartphone app or in-vehicle settings. Access to Alexa requires an Amazon account, SYNC 4 or SYNC 4A, FordPass, and complimentary Connected Service activated through the FordPass app (see FordPass Terms for details). Additional products and setup may be required. Amazon, Alexa and all related logos and marks are trademarks of Amazon.com, Inc. or its affiliates.

6 Cargo and load capacity limited by weight and weight distribution.

7 Driver-assist features are supplemental to and do not replace the driver’s attention, judgement and need to control the vehicle.

8 Optional feature.

9 Cameras only operate at speeds under 10 km/h.

10 Power, torque, payload, towing and WLTP fuel economy ratings are independent attributes and may not be achieved simultaneously.

11 Officially homologated driving range will be published closer to on-sale date. In accordance with the Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Published range (intended target value according to WLTP) can be achieved with a fully charged battery – depending on the existing series and battery configuration. The actual range may vary due to various factors (e.g. weather conditions, driving style, route profile, vehicle condition, age and condition of the lithium-ion battery).

12 Services require SYNC 4 or newer, activation through FordPass App (subject to FordPass Terms), modem activation, and a Connected Navigation service plan. Equipped vehicles come with a 1-year Connected Navigation included period from new vehicle warranty start date, after which purchase is required. Connected service and features depend on compatible network availability. Evolving technology/cellular networks/vehicle capability may limit functionality and prevent operation of connected features.

13 Available Qi wireless charging may not be compatible with all mobile phones.

14 If stop is longer than three seconds, driver must intervene and press “RES” button or accelerator pedal to resume system operation.

15 Intersection Assist does not detect all vehicles in intersections, pedestrians, or cyclists. It does not replace safe driving. See Owner’s Manual for details and limitations.

16 CO2 emission and fuel efficiency ranges may vary according to vehicle variants offered by individual markets. The declared WLTP fuel/energy consumptions, CO2-emissions and electric range are determined according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EU) 2017/1151 as last amended. The applied standard test procedures enable comparison between different vehicle types and different manufacturers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait