Maak kennis met de nieuwe Vantage: ontworpen voor echte bestuurders

  • Krachtige nieuwe Vantage bevestigt zijn positie als de definitieve sportwagen met motor voorin en achterwielaandrijving
  • Toonaangevende vermogens van 665 pk/800 Nm uit de 4.0 V8 Twin Turbo-motor, met een perfecte gewichtsverdeling van 50:50
  • Chassis en aandrijflijn zijn afgestemd op maximale sensatie en betrokkenheid van de bestuurder
  • Technische hoogtepunten zijn onder meer de toonaangevende Active Vehicle Dynamics, Bilstein DTX adaptieve dempers, elektronisch achterdifferentieel (E-diff) en AML-specifieke 21″ Michelin Pilot S 5-banden
  • De geheel nieuwe interieurarchitectuur en het op maat gemaakte, ultramoderne infotainmentsysteem stellen nieuwe normen op het gebied van kwaliteit, stijl en verfijning
  • Topsnelheid van 202 mph, 0-60 mph in 3,4 seconden
  • Aston Martin Vantage-straatauto onthuld naast nieuwe Vantage GT3-uitdager
  • Leveringen gepland voor begin Q2 2024

12 februari 2024, Gaydon, VK: Aston Martin, de nieuwste in een iconische bloedlijn, introduceert met trots de nieuwe Vantage. De typische Aston Martin-sportwagen en de meest op de bestuurder gerichte en snelste Vantage in de 74-jarige geschiedenis van het beroemde naambord, het is een authentieke, onvervalste viering van pure prestaties, ontworpen om maximale sensatie te leveren met maximaal vertrouwen.

Vantage, een ontwerp dat opnieuw is gericht door een eigentijdse lens, verdedigt de kwaliteiten die liefhebbers al generaties lang in hun greep houden, maar die steeds moeilijker te vinden zijn in de huidige sportwagenmarkt. Als zodanig maakt Vantage een lans voor rechteloze liefhebbers van adembenemende kracht, vlijmscherpe handling en de perfecte balans van een fijn afgesteld chassis met motor voorin en achterwielaandrijving.

De aankondiging van een nieuwe Vantage volgt op de succesvolle introductie vorig jaar van de veelgeprezen DB12 Coupé en Volante. Vantage versterkt de volgende generatie sportwagens van Aston Martin verder en bevestigt opnieuw de positie van het merk op de markt voor ultraluxe, prestatiegerichte sportwagens, naast zijn leidende rol in de ultra-luxe sportieve GT-, SUV- en hypercar-arena’s, en de hoogste regionen van het wereldkampioenschap autosport.

De nieuwe generatie Vantage zet een opmerkelijke lijn voort die teruggaat tot 1950, toen de naam Vantage voor het eerst werd gebruikt om een opgewaardeerd motorpakket aan te duiden voor de in de racerij bewezen DB2. De eerste keer dat Vantage als modelaanduiding werd toegepast, was in 1964, toen een high-performance Vantage-versie van de DB5 het nieuwe vlaggenschip van het assortiment werd. In het begin van de jaren 1970 werd een op zichzelf staand Vantage-model geïntroduceerd, vanaf dat moment speelde het naamplaatje een steeds prominentere rol in het modellengamma van Aston Martin. Vantage, synoniem voor onberispelijke stijl, onvergetelijke prestaties en onnavolgbaar karakter, belichaamt de sportieve kwaliteiten waarvoor deze suggestieve naam bekend is geworden.

Deze nieuwe Vantage weerspiegelt de meest dynamische periode in de 111-jarige geschiedenis van Aston Martin. Een formidabele kracht in het Formule 1-seizoen® 2023, een dominante aanwezigheid in de internationale GT-racerij, waar Vantage een rijke geschiedenis heeft als de meest succesvolle endurance GT-racer en – met de recente aankondiging van Aston Martin’s zoektocht naar regelrechte overwinning in de 24 uur van Le Mans met de Valkyrie AMR in 2025 – een frontlinie-uitdager in het World Endurance Championship.

Amedeo Felisa, Chief Executive Officer van Aston Martin, zei: “Nu we een periode van cruciale veranderingen ingaan in de wereld van high-performance auto’s, is het essentieel om trouw te blijven aan de kwaliteiten waarop een legendarisch merk is gebouwd. Elke auto die de naam Vantage draagt, heeft veel waar te maken, en daarom zet dit nieuwste model zich niet-aflatend in voor hoge prestaties in zijn puurste en meest expliciete vorm. Toonaangevende kracht en snelheid bewijzen zijn geloofsbrieven, maar het is door deskundige toepassing van de nieuwste technologieën op het perfect uitgebalanceerde chassis met motor voorin en achterwielaandrijving van de Vantage dat we een sportwagen met verslavende capaciteiten hebben gecreëerd. Samen met een assertieve styling, een geheel nieuw interieur en state-of-the-art infotainment is de Vantage in alle opzichten van wereldklasse.”

Aangedreven door een sterk herwerkte, met de hand gebouwde 4.0 Twin-Turbo V8-motor is de nieuwe Vantage de snelste in de geschiedenis van het typeplaatje. Met pieken van 665 pk en een kolossaal koppel van 800 Nm maakt hij ook de grootste sprong ooit in vermogen en koppel in vergelijking met het model dat hij opvolgt, die verhogingen van 155 pk en 115 Nm komen neer op een winst van respectievelijk 30% en 15%.

Deze hogere vermogens zijn bereikt door uitgebreide tuning door Aston Martin-ingenieurs, de toepassing van aangepaste nokkenasprofielen, geoptimaliseerde compressieverhoudingen, grotere turbo’s en verhoogde koeling, wat de indrukwekkende nieuwe cijfers oplevert en een motor creëert met een scherper, visceraler en meer vocaal karakter.

Gekoppeld aan een 8-traps ZF-automaat is dit genoeg om de tweezits sportwagen naar een topsnelheid van 202 km/u te stuwen en hem in slechts 3,4 seconden vanuit stilstand naar 60 km/u te brengen. Zowel de verkorte eindoverbrengingsverhouding (3,083:1) als de schakelkalibratie van de transmissie zijn aangescherpt om de respons en het plezier te maximaliseren, waarbij de eerste een krachtigere acceleratie in de versnelling levert, terwijl de laatste de schakelsnelheden verlaagt en verschillende schakelkarakteristieken biedt die passen bij elk van de dynamische modi van de Vantage.

De acceleratie bij staande start is geperfectioneerd met de introductie van een nieuw Launch Control-systeem. Launch Control is volledig geïntegreerd met de aandrijflijn, de transmissie en het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en stelt de auto in staat om zoveel koppel te leveren als de omstandigheden toelaten, met behulp van het E-Diff, ESP Slip Control en motorkoppelbeheer om de wielslip tijdens de lancering in het optimale bereik te houden. De bestuurder kan ook de precieze hoeveelheid slip instellen die hij tijdens de lancering wenst door wijzigingen aan te brengen via het Adjustable Traction Control (ATC)-systeem – het verminderen of verhogen van de hoeveelheid gecontroleerde wielspin die is toegestaan door het Launch Control System of zichzelf volledig gascontrole geven door de ATC in te stellen op Traction Control (TC) Off.

Het vrijmaken van extra motorprestaties heeft geleid tot een verhoogde thermische belasting, wat een volledig herontwerp van het motorkoelsysteem vereiste. Om ervoor te zorgen dat onder alle omstandigheden stabiele inlaatluchttemperaturen worden bereikt, is een extra lagetemperatuurradiator gemonteerd op het laadkoelerwatercircuit, met nog eens twee extra koelers toegevoegd aan de bestaande centrale hoofdradiator om de thermische capaciteit verder te vergroten.

Het oliesysteem heeft ook geprofiteerd van uitgebreide upgrades, waarbij de extra oliekoeler voor buitenboordmotoren nu twee keer zo groot is als zijn voorganger. De thermische luchtstroom is ook gestimuleerd met een toename van 50% in het volume koude lucht dat de radiatoren bereikt.

Handling & dynamics Deel 1: – Sterk geëvolueerde gebonden aluminium structuur, perfecte 50:50 gewichtsverdeling en state-of-the-art ophanging vormen de basis voor een definitieve rijervaring De sterk ontwikkelde aluminium structuur, de perfecte 50:50 gewichtsverdeling en de ultramoderne ophanging vormen de basis voor een definitieve rijervaring
. De Vantage is gebouwd rond Aston Martin’s nieuwste generatie gebonden aluminium constructie en heeft een verbeterde carrosseriestructuur voor een meer gerichte en boeiende dynamiek dankzij extra verstevigingscomponenten aan de onderkant voor een grotere algehele torsiestijfheid.

Een van deze wijzigingen is een opnieuw ontworpen en opnieuw gepositioneerde dwarsbalk van de voorste carrosserie, die naar achteren is verplaatst om de stijfheid van het bevestigingspunt voor de voorwielophanging met dubbele draagarmen te vergroten voor een beter stuurgevoel in en buiten het midden. Verdere verbeteringen zijn bereikt met de montage van een stijvere maar lichtere dwarsbeugel voor de motor voorin voor meer torsiestijfheid en zijdelingse stijfheid tussen de voorste ophangingstorens.

Aan de achterzijde profiteert de Vantage van een 29% hogere stijfheid in bochten als gevolg van een verhoogde zijdelingse versteviging tussen de achterste ophangingstorens. Samen met herzieningen van de voor- en achterbodemplaten voor een grotere zijdelingse stijfheid, zorgen de gecombineerde verbeteringen in de stijfheid van de voor- en achtermontage van de dempers voor een tastbare winst op het gebied van precisie, rijgedrag en feedback van de bestuurder, samen met een algehele verbetering van de verfijning.

Dit gevoel van directheid, controle en verbondenheid wordt verder versterkt door nieuwe intelligente adaptieve dempers. Met een toename van 500% in bandbreedte van de krachtverdeling ten opzichte van hardware van de vorige generatie, hebben deze ultramoderne dempers een enorm bereik van controle en reactiesnelheid, waardoor de ingenieurs van Aston Martin de dynamiek van de Vantage tot het scherpst mogelijke voordeel hebben kunnen aanscherpen.

Nauwkeurige kalibratie van de dempers heeft de Vantage een inherent sportief gevoel gegeven, terwijl er ruimte overblijft om progressieve, strakkere carrosseriecontrole te introduceren terwijl de bestuurder het bereik van dynamische modi verkent. In combinatie met het E-Diff en het Electronic Stability Program (ESP) heeft de Vantage de mogelijkheid om zich met een druk op de knop en een druk op de knop aan te passen van de eisen van een uitdagende alpine weg naar een wijd open racebaan.

Er is obsessieve aandacht besteed aan het Electronic Power Assisted Steering-systeem (EPAS) van de Vantage. De montage van een niet-geïsoleerde stuurkolom betekent dat de stuurinput van de bestuurder direct en onbeschadigd is, terwijl de informatiestroom van de weg gedetailleerd en aangenaam tactiel is.

De EPAS heeft een tandheugel met een constante verhouding van 12,8:1 met variabele, snelheidsafhankelijke ondersteuning en 2,27 omwentelingen van slot tot slot. Dit variabele ondersteuningsniveau is geïntegreerd in de dynamische modusprogramma’s van de Vantage, waarbij het ondersteuningsniveau stapsgewijs afneemt naarmate de bestuurder zich een weg baant naar de meest agressieve modus (Track).

De stuurrespons en grip aan de voorkant zijn verder verbeterd door ‘AML’-gecodeerde Michelin Pilot Sport S 5-banden die speciaal voor de Vantage zijn gemaakt. Met afmetingen van 275/35 R21 (103Y) voor en 325/30 R21 (108Y) achter zijn ze voorzien van een op maat gemaakte compound en zijn ze door het Aston Martin-dynamicateam afgesteld om te voldoen aan de superscherpe respons, hoge gripniveaus en progressieve ontsnappingskenmerken die worden verwacht van het meest op de bestuurder gerichte model in het Aston Martin-gamma.

De Vantage is standaard voorzien van 21″ gesmede lichtmetalen velgen. Met een lengte van 9,5 J voor en 11,5 J achter, is de structuur van deze lichtgewicht wielen ontworpen met behulp van simulatietools om elke gram overtollige massa te verwijderen zonder afbreuk te doen aan sterkte of esthetiek. Er is keuze uit drie verschillende ontwerpen – standaard vijfspaaks en optioneel multispaaks en Y-spaaks – in verschillende kleuren en afwerkingen, waaronder Satin Bronze, voor het eerst geïntroduceerd op de DB12.

De Vantage is standaard uitgerust met gietijzeren schijven van 400 mm voor en schijven van 360 mm achter met geboorde vlakken voor een beter warmtebeheer en weerstand tegen lichtvorming. De rembekrachtiger is ook opnieuw afgesteld ten opzichte van de uitgaande modus om de bestuurder meer vertrouwen te geven dankzij een stevig pedaal, met een perfecte mix van onmiddellijke remkracht en progressieve respons.

Carbon Ceramic Brakes (CCB) kunnen als optie op Vantage worden gespecificeerd. De montage van CCB biedt betere remprestaties en minder remfading bij temperaturen tot 800 °C, waardoor ook 27 kg onafgeveerde massa wordt bespaard in vergelijking met het gietijzeren remsysteem, wat op zijn beurt de rijkwaliteit en de stuurrespons verbetert.

Handling & dynamics Deel 2: State-of-the-art Active Vehicle Dynamics-regelsysteem voor uitzonderlijke controle en onmiskenbaar karakter Zoals het past bij zijn rol als het meest sportieve model in het gamma, hebben de ingenieurs van Aston Martin de voordelen van de uitstekende chassisarchitectuur van de Vantage gemaximaliseerd met de allernieuwste elektronische systemen om de prestaties te maximaliseren en een onmiskenbaar dynamisch karakter
te creëren. Gericht op het bereiken van meer wendbaarheid en een scherpere stuurrespons, terwijl het brengen van meer precisie, consistentie en meer gedetailleerde feedback voor meer vertrouwen en verbinding, het resultaat is een auto die echte bestuurders verwelkomt en hen uitnodigt om de grenzen te verkennen. Het beloont bekwaam rijden, maar is er niet van afhankelijk om een opwindende ervaring te bieden.

De sleutel tot het intensievere rijgedrag van de Vantage is een geavanceerd controlesysteem voor de voertuigdynamiek. Hierbij wordt informatie van meerdere auto- en bestuurderssensoren gebruikt, zoals de 6-assige versnellingsmeter, aandrijflijn, remsysteem en E-Diff-sensoren, om een gedetailleerd beeld te krijgen van wat de auto precies doet en dit toe te passen op het algemene beheer van het ESP-systeem. Door die informatie te vergelijken met modelgebaseerde Integrated Vehicle Dynamics Estimation (IVE)-parameters, kan het ESP vervolgens de drie belangrijkste pijlers van het voertuigdynamicasysteem (rijgedrag, rijgedrag en besturing) actief aansturen om de respons en het rijgedrag van het voertuig in alle weersomstandigheden, op de weg en op het circuit, te optimaliseren.

Dit systeem van de nieuwe generatie maakt gebruik van een state-of-the-art 6D-IMU, of Inertial Measurement Unit, die bewaking van Surge (vooruit/achteruit bewegen), Heave (omhoog/omlaag bewegen) en Sway (naar links/rechts bewegen) combineert met Roll (van links naar rechts kantelen), Pitch (naar voren/achteren kantelen) en Yaw (naar links/rechts draaien). Door tegelijkertijd de bewegingen en acceleratiesnelheid van de auto in alle zes de assen te volgen, wordt de mate en snelheid van ESP-interventie altijd perfect beoordeeld.

Het vermogen wordt geleverd via een ZF 8-traps automatische transmissie en een elektronisch achterdifferentieel (E-Diff). In tegenstelling tot een conventioneel sperdifferentieel verhoogt het actief de stabiliteit in combinatie met het ESP, waardoor nauwkeurige en onmiddellijke controle mogelijk is voor optimale tractie, consistent rijgedrag en verbeterde wendbaarheid. Het E-Diff kan in 135 ms van nul naar volledige vergrendeling gaan en kan indien nodig zo snel als 60 ms reageren als een modifier voor voertuigdynamica.

Integrated Brake Slip Control (IBC) maakt gebruik van het ABS-regelsysteem van de nieuwste generatie om niet alleen de remweg te optimaliseren, maar ook om Brake Slip Vectoring toe te passen om de auto klaar te maken voor het ingaan van bochten. Integrated Traction Control (ITC) combineert het beheer van motor, rem en E-Diff om voorspellende slipcontrole te bieden voor optimale tractie samen met Traction Slip Vectoring voor de perfecte hoeveelheid tractie bij het uitkomen van bochten. Ten slotte werkt Integrated Vehicle Dynamics Control (IVC) in op de remmen, aandrijflijn en het E-Diff om het ESP te beheren om de balans en het rijgedrag op de grenzen van de rijdynamiek te optimaliseren, de dynamische eigenschappen voor alle rijstijlen te verbeteren en voorspellende activering te bieden voor soepelere ESP-interventies.

In harmonie met de nieuwste generatie ESP past het E-Diff zijn gedrag aan het type bocht aan, waardoor de Vantage in krappere bochten kan draaien om zijn superscherpe front-end respons te benutten, maar kalm en vertrouwenwekkend blijft in bochten met hoge snelheid wanneer stabiliteit van het grootste belang is.

Hoewel er een duidelijke veiligheidsfunctie is, is het nieuwe ESP afgesteld om te dienen als een prestatiehulpmiddel, niet als een prestatiebegrenzer. Een perfect voorbeeld hiervan – en iets nieuws voor de Vantage – is Adjustable Traction Control (ATC). Naast een keuze uit de ESP-modi Wet, On en Track ESP, schakelt ATC de giercontrolefunctie van het ESP uit, zodat er geen off-throttle assistance is, maar een niveau van tractiecontrole wordt gehandhaafd – de precieze hoeveelheid wordt door de bestuurder geselecteerd via de draaischakelaar van ATC.

Eenmaal geopend, start ATC standaard in middenpositie 5, maar de bestuurder kan de hoeveelheid toegestane wielslip stapsgewijs verminderen of verhogen. Een terugval van 4 naar 1 helpt om de auto stabieler te houden bij het gaspedaal. Typische gebruiksscenario’s zijn om te helpen bij het beheren van warme banden op een circuit of in moeilijkere baanomstandigheden (d.w.z. nat), maar het is net zo effectief om de bestuurder te helpen vertrouwen op te bouwen met ESP Off voordat hij overgaat naar de hogere slipinstellingen die toegankelijk zijn in de posities 5-8.

Wanneer stand 5 is geselecteerd, wordt het motorkoppel gemoduleerd om slip op een niveau te houden dat een snelle, schone ronde mogelijk maakt. Overstuur kan worden bereikt en de bestuurder moet dienovereenkomstig reageren. Niveaus 6-8 stellen de bestuurder in staat om de wielslip te vergroten met de gierregeling uitgeschakeld en daardoor de stabiliteit bij het gaspedaal te verminderen. De modi stellen een bestuurder in staat om zijn vaardigheden te ontwikkelen om geleidelijk het gedrag van de auto in hoge sliphoeken te leren voordat hij overschakelt naar TC Off, waardoor de bestuurder de auto volledig vrij heeft om de auto te besturen met alleen zijn gas- en stuurinput.

Roberto Fedeli, Chief Technical Officer van Aston Martin, zei: “De kunst van het creëren van een echt geweldige sportwagen in 2024 is het toepassen van geavanceerde technologie op een manier die de rijervaring verbetert en intensiveert, maar niets doet om de bestuurder uit het rijproces te halen. Vantage zal de krantenkoppen halen vanwege de enorme toename van vermogen en koppel ten opzichte van het uitgaande model, maar het is de levendige manier waarop hij zulke immense prestaties inzet die liefhebbers en puristen zal verleiden. Met een perfect uitgebalanceerd chassis met achterwielaandrijving met de motor voorin, geholpen door de toonaangevende Active Vehicle Dynamics, combineert hij regelrechte capaciteiten met progressie en exploiteerbaarheid. Gecombineerd met een gespierde styling en aangevuld met een gloednieuw ultra-luxe interieur boordevol de nieuwste geconnecteerde technologie en infotainment, is het de perfecte eigentijdse interpretatie van een aloude legende”.

Exterieurstyling – Een gespierde lichaamsbouw en onmiskenbare aanwezigheid
Vanaf de eerste glimp weet je dat de nieuwe generatie Vantage een game-changer is. Een carrosserie die 30 mm breder is en een meer gespierde houding heeft, wordt geaccentueerd door een volledig opnieuw ontworpen voorkant met een 38% grotere opnieuw gevormde geaderde grille-opening, die 29% meer massaluchtstroom biedt voor extra koeling. Verdere koelinlaten in de bumper aan weerszijden van de grille verscherpen de kenmerken van de voorkant, terwijl de nieuwe geïntegreerde splitter, met een bredere en lagere stand, zowel drama als aerodynamische functie toevoegt en zorgt voor stabiliteit bij hoge snelheden door liftreductie. Deze opvallende frontale behandeling wordt gecompleteerd door het geheel nieuwe Matrix LED-koplampontwerp met geïntegreerde dagrijverlichting, met de nieuwe lichtsignatuur van Aston Martin.

Elders ziet de nieuwe Vantage een terugkeer van de iconische Aston Martin-zijgang, die nu het scherpe middelpunt vormt van herziene ventilatieopeningen in elke flank. Standaard 21-inch gesmede lichtmetalen velgen vullen de bredere wielkasten tot in de perfectie, waardoor een doelgerichte houding ontstaat die in gelijke mate kracht en evenwicht uitstraalt. Frameloze buitenspiegels en portiergrepen zijn ook nieuw voor de Vantage, terwijl een bredere achterbumper met ventilatieopeningen aan de zijkant en een grotere diameter van de vier uitlaatpijpen ervoor zorgen dat de Vantage er van achteren net zo dramatisch uitziet als van voren.

Vantage-eigenaren kunnen het sportieve karakter van Vantage nog verder versterken door een van de drie kernkleurstellingsontwerpen te kiezen. Verkrijgbaar in 21 kleuren, een klant kan ervoor kiezen om een krijtstreep, krijtstreep en lippenstift of krijtstreep, lippenstift en achtervulling toe te voegen.

Marek Reichman, Chief Creative Officer van Aston Martin, voegt hieraan toe: “Aston Martin is gezegend met veel suggestieve modelnamen, maar geen enkele roept zo opwinding en dynamiek op als Vantage. Om de enorme toename van het vermogen en de prestaties van de nieuwe auto vast te leggen, hebben we zijn lichaamsbouw geaccentueerd, zijn gespierdheid vergroot en zijn sculpturale vorm aangescherpt. We hebben ons laten inspireren door de One-77 supercar, maar we wilden dat Vantage de intentie en potentie ervan explicieter zou uitdrukken. Eén blik en je weet dat het een echte klap uitdeelt, maar er is een elegantie van vorm en proportie die verwijst naar de verfijning die ten grondslag ligt aan zijn brute kracht. Deze balans tussen onmiddellijke visuele impact en langzaam brandend charisma weerspiegelt de rijervaring en geeft perfect de essentie van Vantage weer.”

Net als alle Aston Martin-modellen kunnen Vantage-klanten eindeloze mogelijkheden op maat en maatwerk verkennen via de Q by Aston Martin-personalisatieservice. Door gebruik te maken van de vaardigheden van de ontwerpers en ambachtslieden van Q, maken klanten een onvergetelijke persoonlijke inbedrijfstellingsreis die alles kan omvatten, van een enkel klein onderscheidend detail tot volledige engineering en productie van volledig op maat gemaakte componenten om een echte one-off te creëren.

Vakmanschap en technologie in het interieur – sportieve ambiance, ultieme luxe
De Vantage is een hardcore sportwagen in hart en nieren, maar dat betekent niet dat hij concessies doet op het gebied van design, comfort of uitrustingsniveaus. De nieuwe generatie Vantage maakt een adembenemend statement met een gloednieuw ultra-luxe interieur dat wordt gedefinieerd door onberispelijke architecturale lijnen, gehuld in de beste materialen en boordevol state-of-the-art connected technologie en een verbluffend surround sound-systeem ontwikkeld door audiopartner Bowers & Wilkins.

Strakke, ononderbroken lijnen creëren een opvallende maar elegante omgeving in de Vantage-cockpit, waardoor de bestuurder een gevoel van ruimte en duidelijkheid krijgt. Van de slanke ventilatieopeningen en het perfect geïntegreerde infotainmentscherm tot de duidelijk gedefinieerde reeks fysieke schakelaars op het onderste deel van de middenconsole, het nieuwe Vantage-interieur is een triomf van functionele schoonheid en tactiele kwaliteit.

Soepele, aromatische, met de hand gestikte Bridge of Weir-huiden creëren een behaaglijke, comfortabele ruimte, maar de rijpositie, superondersteunende sportstoelen en op de bestuurder gerichte ergonomie voegen een moeiteloze functionaliteit toe die de weelde ondersteunt en bijdraagt aan het plezier van elke reis.

Vantage is standaard uitgerust met het Aston Martin 390w audiosysteem met 11 luidsprekers. Dit systeem is ontwikkeld met behulp van geavanceerde hardware en beschikt over een Surround sound-modus met QuantumLogic® surround sound-verwerking voor een meeslepend geluidslandschap.

Echte audiofielen zullen echter genieten van het optionele systeem dat is ontwikkeld in samenwerking met Aston Martin’s audiopartner, Bowers & Wilkins. Dit uitzonderlijke systeem is akoestisch ontworpen voor het volume en de vorm van het interieur van de Vantage en maakt gebruik van technologieën en innovaties die te vinden zijn in de veelgeprezen luidsprekers van wereldklasse van Bowers & Wilkins.

Aluminium Double Dome-tweeters en Continuum-middentoners® geven dit dubbel versterkte surround sound-systeem met 15 luidsprekers en 1.170 W een gebalanceerd en nauwkeurig geluid. Speciale 3D-hoofdluidsprekers en een krachtige subwoofer zorgen voor een geluidservaring die net zo dynamisch en krachtig is als de Vantage zelf.

Vantage is het tweede model met Aston Martin’s volgende generatie infotainment. Het is in-house gemaakt en voor het eerst geïntroduceerd in DB12, is volledig op maat gemaakt en vanaf nul in eigen huis ontwikkeld. Aangevuld met een nieuwe Aston Martin-app voor klantconnectiviteit die iOS- en Android-apparaten ondersteunt, maakt het interactie, controle en feedback van en naar de Vantage van de klant mogelijk via hun persoonlijke apparaat.

Het is een volledig geïntegreerd multi-screen systeem met volledige online connectiviteit en beschikt over 10,25-inch Pure Black-touchscreentechnologie met volledige capacitieve gebarenbediening met één of meerdere vingers. Touchscreen-commando’s zijn in balans met de positieve tactiliteit van fysieke schakelaars, met knoppen die behouden blijven voor de belangrijkste mechanische bewerkingen van versnellingskeuze, rijkeuze, verwarming en ventilatie. Er zijn ook override-schakelaars voor chassis, ESP en uitlaat, Lane Assist en Park Distance Control, zodat de meest gebruikte bedieningselementen intuïtief kunnen worden bediend zonder dat u uw ogen van de weg hoeft te halen.

Het Vantage-navigatiesysteem beschikt over online connectiviteit voor een slimmere, snellere en informatievere ervaring. Online verbinding stelt de chauffeur in staat om eenvoudig zijn favoriete restaurant op te zoeken, de beoordelingen te lezen en het als bestemming te kiezen. Of, als het handiger is, kies een bestemming in de Aston Martin-app en stuur deze gewoon naar hun Vantage voordat u op reis gaat.

De nieuwe 3D-kaarten geven intuïtieve, duidelijke instructies met rijstrookaanwijzingen en realtime verkeersoverlays. Connected dynamic routing zorgt voor onnodige vertragingen. Satellietweergave dynamisch gedownload om de omgeving te visualiseren terwijl u rijdt.

Voor uiterste nauwkeurigheid overal ter wereld zijn het navigatiesysteem van Vantage en de nieuwe Aston Martin connected app beide ingesteld om volledig geïntegreerde WHAT3WORDS bestemmingsinvoer te bieden. Draadloze Apple CarPlay wordt ook ondersteund door Vantage voor bestuurders die liever navigatie-apps gebruiken via hun mobiele apparaat.

Het infotainmentsysteem van de Vantage is gebouwd rond online connectiviteit en een geheel nieuwe bijbehorende Aston Martin-app; functionaliteit die Vantage-eigenaren in staat stelt om met hun auto te communiceren, te communiceren en in contact te komen.

Online connectiviteit zal de eigendomservaring ondersteunen door meer gebruiksgemak, gemoedsrust en de mogelijkheid om voertuigfuncties bij te werken en te upgraden vanuit het comfort en de veiligheid van hun mobiele telefoon. Aston Martin Connected Car is een steeds groter wordend systeem en zal zich blijven ontwikkelen naarmate producten, diensten en ondersteuning voor voertuigen evolueren.

Dit geheel nieuwe ecosysteem voor verbonden auto’s maakt gebruik van drie belangrijke elementen: de Vantage, de Aston Martin-app en de beveiligde dataservers van Aston Martin. Deze drie elementen zijn verbonden via wereldwijd roamende 4G LTE / GSM mobiele netwerken via de ingebouwde e-SIM in Vantage, die wordt geleverd en gefinancierd door Aston Martin. De Aston Martin-app wordt gehost door een persoonlijk apparaat aan boord en het bijbehorende datacontract. Persoonsgegevens worden beschermd door de nieuwste industriestandaarden op het gebied van cyberbeveiliging en cloudbescherming.

Bij aankoop van hun nieuwe Vantage worden eigenaren uitgenodigd om zich in te schrijven voor de nieuwe Aston Martin-app en hun eigen unieke AML-ID aan te maken. De app is beschikbaar op iOS en Android en biedt een reeks abonnementspakketten voor verbonden auto’s die de eerste 3 jaar gratis zijn en zijn ontworpen om de eigendomservaring van Aston Martin te maximaliseren.

Gepersonaliseerde inhoud die specifiek is voor hun voertuig wordt gepresenteerd in duidelijke en intuïtieve schermen die naadloos aansluiten bij de nieuwe gebruikersinterface/UX van het infotainmentsysteem. Vanuit de app kunnen klanten hun voertuig monitoren, lokaliseren en beschermen en ze kunnen ook hun accountgegevens beheren en delen in de gemeenschap van Aston Martin-eigenaren via geïntegreerde mediafeeds.

De productie van de Vantage zal naar verwachting in Q1 van 2024 van start gaan, met de eerste leveringen gepland voor Q2 2024. De nieuwe Vantage, de tweede van Aston Martin’s Next Generation sportwagens, zet een nieuwe maatstaf voor rijzuiverheid, voor bestuurders die genieten van een uitdaging die een snelle sportwagen vertegenwoordigt. Aston Martin Vantage, ontworpen voor echte coureurs.

NIEUWE VANTAGE TECHNISCHE SPECIFICATIE
Carrosserie Carrosserie
met twee deuren en 2+0 zitplaatsen
Geëxtrudeerde in entrepot gelijmde aluminium carrosseriestructuur met composietpanelen

Motor
4.0-liter V8 Twin Turbo
Water-naar-lucht-koeling
Middenmotor voorin, achterwielaandrijving
Maximaal vermogen: 665 pk / 656 pk / 489 kw @ 6.000 tpm
Maximaal koppel: 800 Nm / 590 lb-ft @ 2.750 – 6.000 tpm
Topsnelheid: 202 mph / 325 km/u 0-60 mph: 3,4 s 0-62 mph / 0-100 km/u
: 3,5 s

Compressieverhouding: 8,6
Dubbele variabele nokkenastiming
Volledig CNC-gefreesde verbrandingskamers

Transmissie
Achterin gemonteerde achttraps automatische transmissie
Koppelomvormer
Elektronisch sperdifferentieel
achter Koolstofvezel cardanas

Overbrengingsverhoudingen

1St Overbrengingsverhouding: 4.714 2Nd Overbrengingsverhouding: 3.143 3Rd Overbrengingsverhouding: 2.106
4Þ Overbrengingsverhouding: 1.667 5Þ Overbrengingsverhouding: 1.285 6Þ Overbrengingsverhouding: 1
7Þ Overbrengingsverhouding: 0.839 8Þ Overbrengingsverhouding: 0.667 Definitieve aandrijving: 3.083


Stuurinrichting

Variabele elektrische bekrachtiging Overbrengingsverhouding: 12.8.1
Draait vergrendeling tot vergrendeling
: 2.27

Ophanging
voor – onafhankelijke dubbele draagarm, schroefveren en stabilisatorstang achter – Multi-link ophanging, met schroefveren en stabilisatorstang

Adaptief dempingssysteem (ADS) met Skyhook-technologie en intelligente adaptieve dempers

Rijmodi Vijf selecteerbare rijmodi
: Wet, Sport, Sports Plus, Track en Individual
(aanpassing van aandrijflijn, besturing en chassiskalibraties)

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)
Forward Collision Warning Autonoom noodremmen
Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie
Lane Departure Warning

Lane Keep Assist Auto High Beam
Matrix Koplampen
Verkeersbordherkenning
Dodehoekbewaking
Deur Open Assist Rear Cross Traffic Assist

Slaperigheidsdetectie van de bestuurder (koffie) Cup)
360° 3D Surround Camera-weergave

Wielen en banden
21″ Velgen
Michelin Pilot Sport S 5 AML (zomerband op maat voor Vantage)Michelin Pilot Alpin 5 AML (winterband op maat voor Aston MArtin)

Voor: 275/35/ZR21 Achter: 325/30/ZR21

Remmen & Chassis Systemen
Stalen remsysteem

  • Voor: 400 mm x 36 mm remklauw met 6 zuigers
  • Achter: 360 mm x 36 mm met een remklauw met 4 zuigers

Koolstofkeramisch remsysteem

  • Voorkant: 410 mm x 38 mm koolstofkeramische schijf
  • Achter: 360 mm x 38 mm koolstofkeramische schijf

Elektrische parkeerrem
Dynamic Stability Control (DSC)Antiblokkeersysteem (ABS)Elektronische remverdeling (EBD)Emergency Brake Assist (EBA)Tractiecontrole (TC)Hydraulische remassistent (HBA)Positive Torque Control (PTC)Dynamic Torque Vectoring (DTV)

Afmetingen
Hoogte: 1.275 mm Breedte (inclusief spiegels): 2.124 mm Breedte (spiegels ingeklapt): 2.045 mm Lengte: 4.495 mm Wielbasis: 2.705 mm Bodemvrijheid: 94 mm Overhang voor: 925 mm Overhang achter: 865 mm

Oploophoek: 10,1 °
Oploophoek: (met onderladers): 10 °Vertrekhoek: 14,6 °

Bagageruimte: 346 liter (lastverdeler en hoedenplank verwijderd)
Bagageruimte: 235 liter (lastverdeler en hoedenplank op hun plaats)
Brandstoftank: 78 liter
Gewicht: 1605kg *Lichtgewicht droog
Gewichtsverdeling (voor:achter): 50: 50
Draaicirkel: 12 m

Brandstofverbruik en emissies (EU WLTP)                              

Lage snelheid 22.3 l/100km (12.7 mpg)
Gemiddelde snelheid 11.8 l/100km (23.9 mpg)
Hoge snelheid 9.8 l/100km (28.8 mpg)
Extra hoge snelheid 10.4 l/100km (27.2 mpg)
Gecombineerd 12.1 l/100km (23.3 mpg)
CO2 Gecombineerd 274 g/km


ONTWERP

Standaardspecificatie (exterieur)
Lak – Solid
Lower Body Package – Graphite
Upper Body Package – Body Colour
21″ vijfspaaks velg – Satin Silver Grille – Satin Chrome
remklauwen met lamellen
– donkergrijs geanodiseerde
remschijven – stalen remsysteem
Achterlichten – Rood
dakpaneel – Badge in carrosseriekleur
– Geëmailleerde vleugels Badge met groene vulling
Priviacy Glas – Doorzichtige
deurklinken – Niet aanwezig

Standaardspecificatie (interieur) Interieurbekleding – Create – Haircell lederen
stoelen – Sports Plus-stoel (verwarmd 8-voudig verstelbaar)

Trim Split – Monotone
stiksels – Bijpassende
hemelbekleding – Zwart Micromesh
Tapijt – Zwart 600GSM
IP-bekledingsinleg – Alcantara Bovenste en onderste
middelste sierbekleding inleg – Glanzend zwart
Interieur Sieraden – Satijn Chroom
Stuurwiel – Sport – Kleur Leder
Veiligheidsgordel – Black
Audio – Aston Martin Audio

Optionele functies (exterieur)
Verf

  • Metalen
  • Kenmerkend metallic
  • Racing Lijn
  • V – Satijn
  • V – Speciaal
  • V – Erfgoed

Kleurstellingen

  • Pinstripe
  • Krijtstreep en lippenstift
  • Krijtstreep, lippenstift en vulling aan de achterkant

Pakket voor het onderlichaam

  • Glanzend zwart
  • Glans 2×2 keperstof koolstofvezel

Bovenlichaam Pakket

  • Glanzend zwart
  • Glans 2×2 keperstof koolstofvezel

Beglazing1

  • Privacy Glas

Remmen

  • Koolstofkeramisch remsysteem (CCB)

Remklauwen – Gespoten:

  • Zwart2
  • Rood
  • Zilver
  • Geel
  • Brons
  • Nieuwe Aston Martin Racing Green

Dakpaneel

  • Glanzend zwart gelakt
  • Glans 2×2 keperstof koolstofvezel

Achterlichten

  • Gerookt

21″ Wielen

  • Vijfspaaks velg – Satin Platinum
  • Vijfspaaks velg – Satin Black
  • Vijfspaaks velg – Satin Black Diamond gedraaid
  • Meerspaaks velg – Satin Platinum
  • Multispaaks velg – Satin Black
  • Y-spaakwiel – Satijn Brons
  • Y-spaaks velg – Satijn Zwart
  • Y-spaakwiel – Satijn Black Diamond gedraaid

Badges

  • Zwart Chroom Wings Badges

Optionele functies (interieur)
Zitplaatsen

  • Prestatiestoel van koolstofvezel

Interieur bekleding

  • Accelerate – Haircell Leder & Alcantara
  • Inspire – Semi Aniline Leder

Knippen Splitsen

  • Montone – Sport
  • Duotoon

Seat Technologie

  • Stoelventilatie3
  • 16-voudige stoelverstelling3

Headlining

  • Gekleurd Alcantara

Tapijt

  • Gekleurd tapijt 720GSM

Trim Inlay

  • Satijn 2×2 keperstof koolstofvezel
  • Getinte Lime 2×2 Twill Koolstofvezel
  • Getinte F1 Groene 2×2 Twill Koolstofvezel
  • Getint oranje 2×2 keperstof koolstofvezel
  • Getint blauw 2×2 keperstof koolstofvezel

Bijouterieën

  • Donker Satijn Chroom

Stuurwiel

  • Verwarmd sportstuur met kleurtoetsen

Veiligheidsgordels

  • Kern Palet

Audio

  • Bowers & Wilkins Audio

Personalisatie

  • Zwaarpolige vloermatten
  • Garagedeuropener

1 Niet in alle markten beschikbaar
2 Standaard met koolstofkeramische remmen
3 Alleen Sport & Sport Plus-stoelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait