De geschiedenis van Automobili Lamborghini op het ijs van St. Moritz

Polo Storico Lamborghini op het Concorso d’Eleganza “The I.C.E.”, de Jarama GTS en de 400 GT 2+2 van het Lamborghini Museum in Sant’Agata Bolognese zullen aanwezig zijn

Sant’Agata Bolognese/St. Moritz, 26 februari 2024 – Voor het tweede jaar op rij nam Automobili Lamborghini deel aan “THE I.C.E.”, het Concours d’Elegance dat werd georganiseerd op het bevroren meer van St. Moritz. Het Bolognese bedrijf Sant’Agata werd voor de gelegenheid vertegenwoordigd door de Lamborghini Polo Storico, een referentiepunt voor alle liefhebbers en verzamelaars over de hele wereld. Voor de gelegenheid waren twee auto’s uit de collectie van het Sant’Agata Bolognese Museum aanwezig, een Jarama S uit 1973, met een bijzondere uitstraling, klaar voor een weekend in de sneeuw en compleet met skirekken, ski’s en sleeën, en een 400 GT 2+2 uit 1968. Hoewel ze twee verschillende historische decennia vertegenwoordigen, de jaren ’60 met zijn ronde vormen en de jaren ’70 met zijn karakteristieke hoekige vorm, zijn beide Lamborghini 2+2 die in St. Moritz aanwezig zijn, uitgerust met dezelfde motor, de legendarische 4-liter Lamborghini V-12, met dubbele bovenliggende nokkenassen in een longitudinale positie vooraan.

“The I.C.E.”, een acroniem voor “International Concours of Elegance”, vestigde zich in zijn derde editie onmiddellijk als een van de meest opwindende evenementen in de wereld van klassieke auto’s. Naast het Concours d’Elegance zelf, waar de meer dan 50 ingeschreven auto’s niet alleen worden beoordeeld door specialisten in de sector, maar ook door kunstenaars en architecten, is het hoogtepunt vooral het podium waarop het plaatsvindt: het bevroren meer van St. Moritz genesteld in het Engadin-dal.

“De deelname van de Polo Storico aan “The I.C.E.” – zei Alessandro Farmeschi, After Sales Director van Automobili Lamborghini – het was een gelegenheid om onze klanten en fans van historische Lamborghini-modellen te ontmoeten. Dit evenement ligt heel dicht bij onze geest en onze manier om de passie voor onze oldtimers te begrijpen: mooi om naar te kijken, maar ook leuk en spannend om in te rijden. Het is een ongebruikelijke context om een historische Lamborghini te zien, zeker als je bedenkt dat dit auto’s zijn die meestal in ons museum worden bewonderd.”

Met deze aanwezigheid in St. Moritz begint de Polo Storico Lamborghini zijn 2024, in contact met zijn klanten en liefhebbers, en luidt hij een jaar in dat vol doelstellingen, certificeringen en restauraties begint, wat een steeds grotere inzet voor het behoud van het historische erfgoed van het Bolognese bedrijf Sant’Agata bevestigt.

Jarama GTS uit 1973

De Jarama GT werd gepresenteerd op de Autosalon van Genève in maart 1970. Het is de nieuwe GT 2+2 van Lamborghini, gemaakt om de Islero te vervangen, waarvan hij de mechanica onderhoudt. De stijl van de carrosserie, zeer modern, is het werk van Carrozzeria Bertone en is een perfecte uitdrukking van de autovormen die de jaren 70 zullen kenmerken, gemaakt van strakke en hoekige lijnen. De Jarama is een echte grand touring car, perfect voor lange, comfortabele en snelle ritten in naam van luxe en rijplezier. Door zijn vorm kunnen er 2 volwassenen en 2 kinderen op de achterbank zitten, en veel bagage. Een van de stilistische kenmerken van de Jarama zijn de oogleden die de koplampen bedekken wanneer ze niet in gebruik zijn, een uniek kenmerk in de hele geschiedenis van de productie

Lamborghini. In 1972 werd de Jarama GTS geboren, gekenmerkt door een motor, dezelfde 4-liter, krachtiger gemaakt en nu in staat tot 365 pk en enkele esthetische veranderingen, zoals de verhoogde luchtinlaat op de motorkap, luchtinlaten op de voorspatborden en velgen, opnieuw Campagnolo, van nieuw ontwerp. In de cabine krijgt de GTS stoelen met gevormde rugleuningen om een betere ruimte van de achterbank mogelijk te maken, een aluminium band om het dashboard te bedekken, een nieuwe opstelling van de secundaire knoppen en standaard stuurbekrachtiging. De productie duurde tot 1976 en toen de Jarama uit productie ging, was er geen model om hem te vervangen. In totaal werden er 327 exemplaren geproduceerd, als volgt verdeeld: 177 GT en 150 GTS. De GTS uit 1973, aanwezig in St. Moritz, nu eigendom van Automobili Lamborghini, werd nieuw verkocht op Sicilië en is in zijn originele configuratie met Bleu Tahiti-carrosserie en mosterdkleurig interieur.

400 GT 2+2 uit 1968

In 1966 werd de 400 GT gepresenteerd op de Autosalon van Genève, iets herzien in zijn lijn ten opzichte van de 350 GT, vooral aan de achterkant van het dak, verhoogd met 6,5 centimeter, om een 2+2 te worden, en uitgerust met de 12-cilindermotor verhoogd tot 4 liter, voor 320 pk bij 6500 tpm. dankzij de grotere boring. Met de 400 GT bereikte de V12-motor zijn perfecte ontwikkelingsfase en werd hij Lamborghini’s iconische motor, die alle 12-cilinderauto’s die in het volgende decennium in Sant’Agata Bolognese werden geproduceerd, uitrustte met hun respectievelijke evoluties. De 400 GT maakt ook gebruik van de Lamborghini-versnellingsbak en het differentieel, ontworpen en geproduceerd binnen het bedrijf, en een herziene achterwielophanging. In het oktobernummer van 1966 van het Amerikaanse tijdschrift Road & Track werd de 400 GT “de beste GT die we ooit hebben mogen testen” genoemd, een observatie die Ferruccio Lamborghini tevreden stelde, die slechts drie jaar eerder zijn nieuwe onderneming was begonnen met de wens om de beste GT ter wereld te maken. De 400 GT 2+2, tentoongesteld in St. Moritz, werd in maart 1968 afgeleverd bij de “Grand Garage des Nations” in Genève, in Saint Vincent Grey op tabaksinterieurs en maakt nu deel uit van de collectie van het Automobili Lamborghini Museum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait