RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC: ELEKTRISCH EN RENAULUTIONAIR POP-ICOON

Sommige producten hebben iets magisch. Je hoeft geen weken te discuteren, iedereen is het altijd eens over wat er moet gebeuren. En iedereen doet wat ie moet doen. Er is geen inertie. Als de teams een auto laten herleven die zulke goede herinneringen heeft nagelaten, steken ze er veel liefde in. Dat belooft veel goeds voor het vervolg, want de klant herkent en ziet die liefde in de auto.” Luca de Meo, CEO van Renault Group , Citaat uit het nieuwe boek ‘R5, la belle histoire’

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC, HET NIEUWE GEZICHT VAN DE ELEKTRISCHE REVOLUTIE

Wat is er beter dan een pop-icoon om de elektrische auto in Europa populairder te maken?

De avant-gardistische, veelzijdige en zuinige Renault 5 heeft in zijn tijd miljoenen gezinnen door de uitdagingen van zijn tijd geloodst: de oliecrisis, de veranderende gebruikstoepassingen, de komst van een tweede wagen in het gezin… Renault 5 E-Tech electric blijft trouw aan dat waanzinnig moderne erfgoed en speelt op gedurfde wijze in op de maatschappelijke en ecologische uitdagingen van zijn tijd: zuinigheid, duurzaamheid, beperkte koolstofvoetafdruk.

Dat doet hij met een verleidelijk design, een aangename en tegelijk eenvoudige rijervaring met elektrische en digitale technologie, een lokale, verantwoorde en circulaire productie, enz. Zo heeft hij alle troeven in huis om uit te groeien tot de toonaangevende stadswagen in de elektrische transitie.

Een wagen van een nieuwe generatie, als vrucht van het plan ‘Renaulution’

Renault 5 E-Tech electric is geen alledaagse auto. Hij is een uithangbord van Renault Group en van zijn relancestrategie ‘Renaulution’, die de industriële vernieuwing en elektrische transitie van zijn iconische merk heeft ingeluid.

Het seriemodel is de vrucht van ongeziene werkmethoden en weet de verleidingskracht en het droomgehalte van de concept-car te behouden. Het werd in nauwelijks drie jaar tijd ontwikkeld, tegenover vier jaar voor de meeste andere modellen. Renault 5 E-Tech electric werpt zich op als een waar concentraat van elektrische en digitale technologieën en wordt volledig in Frankrijk gebouwd. Bovendien toont hij zich erg concurrentieel, met een basisprijs van minder dan 25.000 euro.

Om dat te realiseren in het segment van de toegankelijke kleine stadswagens, was een uitzonderlijke mobilisatie van alle knowhow van Renault Group nodig, meer bepaald van Renault, van Ampere, de entiteit van Renault Group die gespecialiseerd is in elektrische voertuigen en software, en van Mobilize.

Die mobilisatie vond plaats in het kader van de nieuwe multispecialistische organisatie van de groep, die het bedrijf in staat stelt zich te concentreren op zijn streven naar wendbaarheid, innovatie en efficiëntie om de technologische veranderingen in de sector het hoofd te bieden. Zo kon Ampere een onmiskenbaar concurrentievoordeel bieden dankzij de snelle ontwikkeling van een nieuw, gericht platform voor kleine elektrische wagens en dankzij de kracht van zijn Europese industriële ecosysteem. Zo kon Renault een nieuw gamma aantrekkelijke elektrische voertuigen ontwikkelen, waarvan Renault 5 E-Tech electric vandaag een van de speerpunten is.

“Renault 5 E-Tech electric is veel meer dan een auto! Hij komt op het moment dat miljoenen Europeanen de grote overstap naar elektrische, geconnecteerde en duurzame mobiliteit maken. Ook leidde hij de transformatie van Renault Group tot een autobedrijf van de volgende generatie in. Om deze auto in drie jaar tijd te ontwikkelen met dit technologische en elektrische kwaliteitsniveau, moesten al onze beslissingen in Frankrijk baanbrekend zijn. En moest onze organisatie zo wendbaar mogelijk zijn. Als eerste kiezen voor een zuiver elektrisch platform voor een kleine wagen in Europa, de kosten optimaliseren over de hele waardeketen, ons industriële ecosysteem herlokaliseren, en vooral de teams verenigen om de lijnen intern te laten bewegen… Dat kon alleen met een iconische wagen. Gezien de veranderingen die onze sector doormaakt, opent deze auto een nieuwe weg voor Renault. Hij staat centraal in de wedloop om de Europese autosector opnieuw uit te vinden in het licht van de concurrentie uit het oosten en het westen. Daarmee bewijzen we dat produceren in Europa, in Frankrijk, mogelijk is!” Luca de Meo, CEO van Renault Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait