BRC RALLY DES ARDENNES 2024

JUNIOR BRC .

Fiasse vervoegt Dewilde en Decock

Zaterdag wordt de 70ste Rallye des Ardennes gereden in Dinant. De wedstrijd staat op de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2. Dat betekent dat de wedstrijd in principe niet meetelt voor het Junior BRC. Maar, de deelnemers mogen in de loop van het seizoen één score inbrengen behaald in een wedstrijd van Divisie 2.

In Dinant komen drie jongeren aan de start die punten willen scoren voor het Junior BRC. Na zijn overwinning in Haspengouw, heeft Jonas Dewilde, de titelverdediger, al heel wat vertrouwen opgedaan aan het stuur van zijn Opel Corsa Rally4. Maar, het spannende duel in de Rally van Haspengouw bewees ook dat Maxim Decock een gooi kan doen naar de overwinning met eenzelfde Opel Corsa Rally4. De West-Vlaming had zich aanvankelijk ingeschreven voor de Rallye du Touquet, verreden tijdens hetzelfde weekend, maar hij zal toch aan de start komen in Dinant.

De twee Opel-rijders krijgen weerwerk van de 25-jarige Corentin Fiasse, die met zijn Peugeot 208 Rally4 de proeven van de Rallye des Ardennes zal ontdekken.

Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 25

Frank Jorissen aan de start in Dinant
Rallye des Ardennes BHRC

De Rallye des Ardennes vormt zaterdag de openingsmanche van het Belgisch rallykampioenschap Divisie 2. De wedstrijd staat niet op de kalender van het Historic Belgian Rally Championship, maar deelnemers aan het Historic BRC mogen één resultaat inbrengen van een D2-wedstrijd. Zeker wie niet van de partij was in de Rally van Haspengouw, kan een bijkomend resultaat in de eindafrekening wel gebruiken.

Dat geldt voor Frank Jorissen, die we aan de start hadden verwacht in Haspengouw met zijn Opel Ascona 400 in de legendarische Colsoul-kleuren. Jorissen krijgt in Dinant weerwerk van Nick Geelen met een BMW M3 E30 en vooral van streekrijder Christophe Leclercq, die met een BMW 323i aan de start verschijnt. De vierde deelnemer in Historic is de Brit Jeff Wakefield met een kleine Peugeot 205 GTi.

Na de Rally van Haspengouw was de einduitslag in Historic een tijdje opgeschort, maar na een grondige nakeuring werd de Opel Manta A van Nick Hoens helemaal conform bevonden. Hoens pakte een knappe tweede plaats en de zege in HRC4, op amper 25″ van de BMW van algemeen winnaar Olivier Breittmayer. Michael America uit Landen moest tevreden zijn met de derde plaats, voor Koen Verhaeghe in zijn gekende Ford Escort Mk1.

Jos versus Jourdan

Rallye des Ardennes “Masters”

Met de Rallye des Ardennes staat zaterdag de eerste wedstrijd van het Kroon-Oil BRC Divisie 2 op het programma. In Dinant wordt in de eerste plaats gestreden voor de titel in Divisie 2, maar ook in Divisie 1 mogen de deelnemers één resultaat inbrengen behaald in een wedstrijd van Divisie 2. Vandaar dat de piloten die de kaap van 50 jaar bereikt hebben, ook in Dinant zullen strijden voor punten in de BRC Master Cup.

Het belooft alvast een boeiende strijd te worden. Jourdan Serderidis, tweevoudig winnaar van deze wedstrijd en vooral ook een belangrijke mecenas van de organisatie, heeft in elk geval de meeste ervaring op de snelle klassementsproeven rond Dinant, waar hij vorig jaar zelfs voormalig Wereldkampioen Ott Tänak aan de start bracht. De Belgische Griek won in 2023 het Master-klassement en ook deze keer zal hij zijn kansen verdedigen met een VW Polo GTI Rally2.

Het grootste weerwerk mag hij verwachten van de Nederlanders, te beginnen met Jos Verstappen, die de proeven van de Rallye des Ardennes zal ontdekken. Verstappen, leider in de Master Cup, heeft afgelopen weekend nog extra vertrouwen getankt met een mooie zege in Hannuit. Ook Roger Hodenius, vorig seizoen lange tijd in de running voor de Master-titel, is van de partij in Dinant. Hij mist wellicht nog wat competitieritme om meteen vooraan mee te doen. Ook Richard Pex kan met zijn Skoda Fabia RS interessante punten scoren voor de Master Cup.

Naast Frank Jorissen, favoriet in Historic met zijn Opel Ascona 400, brengt Dirk Verhaert een heel interessante Toyota GT86 SC R3 aan de start. Het betreft een echte fabriekswagen, gebouwd door TTE, met achterwielaandrijving.

Vrije keuze in de 2WD Trophy

In de 2WD Trophy, voorbehouden voor wagens van de klassen NAT2 en NAT3 die rijden op conventionele banden en op commerciële benzine, zijn de deelnemers niet gebonden aan de kalender van Divisie 1 of Divisie 2. De deelnemers mogen 7 wedstrijden kiezen, ongeacht D1 of D2, en de zes beste resultaten zullen meegerekend worden in de eindafrekening.
Net zoals vorig jaar, staan er een 20-tal teams aan de start in de klassen NAT2 en NAT3, al valt af te wachten wie uiteindelijk op conventionele banden zal rijden. Bij de kanshebbers mogen we zeker Valentin Dozot (Peugeot 208 R2), Nicolas Kielbasa (Ford Fiesta R2J) en Olivier Saucez (Peugeot 205 GTi) rekenen, net als Nicolas Colyns met zijn Citroën Saxo en Eric Cognaut in zijn vertrouwde Renault Clio. Patrick Gaethofs en Eddy Buntinx waren in Haspengouw ook al van de partij

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait